Wat is Rocker?

Rogier op 23 november 2016· 12 reacties

De rocker is hier duidelijk te zien
De rocker is hier duidelijk te zien

De vaak verre van ‘domme vragen’ vliegen me om de oren. De meest leuke onderwerpen komen langs en ik geniet van jullie nieuwsgierigheid en vele vragen maken ook mij ook meteen nieuwsgierig naar de antwoorden. Dus blijf alsjeblieft doorkomen met de ‘Domme vragen’ naar rogier@wintersporters.nl. Deze keer de vraag: “Wat is rocker precies”.

Populair
Ondertussen is rocker zo populair dat bijna niemand meer durft te vragen wat een rocker precies is. Dus ik ben heel blij met deze vraag, want ik hoor nog wel eens wat onzin uitgekraamd worden over wat rocker precies is. Maar dit is geen nieuw onderwerp. Dus heb ik even teruggezocht in de oudere blogs op wintersporters en ik heb een oudere uitleg over wat Rocker precies is even afgestoft. Bij deze:

Tip
De voorkant van een ski en snowboard loopt al sinds mensenheugenis omhoog. Logisch want anders zouden deze als een duikboot onder de sneeuw verdwijnen en niet blijven drijven. De voorkant van de ski wordt een ‘tip’ genoemd in het Engels, Spatule in het Frans en Schauffel in het Duits. Deze staat in meer of mindere mate omhoog. Dat de vorm van deze tip zeer belangrijk is, is al jaren bekend. Zeker bij off-piste skiërs. Want een slechte tip maakt dat een ski ‘zinkt’. Maar goede tips zorgen voor makkelijk en goed te skiën ski’s. Met de rocker is dit nog een stap verder gegaan.

null

Rocker
De rocker neemt als het ware functies van de tip over. Maar een rocker doet ook veel meer en is meer dan alleen de tip. Want wat is een rocker precies? Op ski’s en snowboards die ‘op spanning’ staan, zit camber. Dit houdt is dat als je de ski op de grond legt deze onder de voet de grond niet raakt. De ski of board is als het waren gebogen. De ski raakt de grond net achter de tip en aan de achterkant. Bij een rocker raakt de ski de grond pas veel verder achter de tip. Hierdoor loopt de tip als het ware veel langer door. Maar let wel, een rocker is heel geleidelijk, veel geleidelijker dan een standaard tip van een ski.

En na de rocker
Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over wat er na de rocker gebeurd met de ski. Er zijn ski’s die daarna ‘gewoon camber’ hebben. De meeste tegenwoordig. Ook zijn er ski’s die compleet plat zijn na de rocker (flat camber) en twintips die aan beide zijdes zo gerockerd zijn dat ze als een halve ovaal zijn, inversed camber heet dit. Deze laatste zijn zo goed als on-skibaar op de piste maar in diepe poeder drijven deze ski’s als een gek.

null

Nadelen
Het klinkt tot nu toe alsof er alleen maar voordelen aan gerockerde ski’s zijn. rocker is dan ook een hele hippe term. Maar zijn rocker ski’s zo revolutionair? In off-piste terrein hebben gerockerde ski’s zich helemaal bewezen. In veel lastige sneeuw situaties zijn deze ski’s makkelijker te skiën. En als je een standaard camber achter de rocker hebt kun je ook op harde sneeuw met deze latten uit de voeten. Op de piste ligt het verhaal gecompliceerder. Zeker dat deze ski’s makkelijker zijn, maar als je een echte pisteknaller bent die graag vol op de staalkanten keihard naar beneden knalt dan kun je deze ‘rage’ aan je voorbij laten gaan. Een gerockerde ski zal dan te nerveus zijn en te weinig tegendruk geven. Als je graag zo makkelijk mogelijk je bochtjes wil draaien dan zijn ski’s met een lichte rocker heerlijk op de piste, en de gerockerde tip zal je helpen oneffenheden weg te filteren. Want dat doet een rocker namelijk ook.

Welke lengte?
Dan komt er nog een extra vraag bij, en dat is welke lengte een gerockerde ski moet hebben. Vaak hoor je, deze ski heeft rocker dus je kunt hem langer nemen. Dat klopt natuurlijk op een bepaalde manier zeker wel. Want de rocker maakt het contact oppervlak van de ski een stuk korter en daardoor is deze makkelijker te skiën, wil je dus gebruik maken van dit groter skigemak dan hoef je de gerockerde ski helemaal niet langer te nemen. Wil je echter meer drijfvermogen en meer body, dan moet je de ski ietsjes langer nemen. Dus anders gezegd, ben je opzoek naar een vergevingsgezinde cruise ski voor op de piste neem je ski dan niet langer. Wil je een freeride lat met zoveel mogelijk drijfvermogen, dan mag je gerust veel langer gaan dankzij je rocker.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Zeer mooie uitleg, waarvoor nogmaals dank.
Ik hou van de domme vragen! Zijn eigenlijk zowat de interessantste topics tegenwoordig. Winterwiki ;)

En waar past de amphibio technologie van Elan ergens in dit plaatje? Een rechtse en linkse ski, dan ga ik ervan uit dat één kant wat meer rocker is, en de andere kant van de ski wat meer camber? Of vergis ik me nu helemaal?

Kan me prima in deze uitleg vinden. Ik ben zelf afgelopen jaar overgestapt naar een allmountain ski (salomon xt 800), omdat ik het zat werd de hele week op een snelle piste knaller (atomic supercross sx10) te staan. Ik wordt een dagje ouder denk…

Hij maakt een stuk makkelijker (lees minder kracht, relaxter) een bocht op een slechte piste mede doordat ze rocker hebben. Echter op een strakke(re) piste mis ik mijn oude ski’s wel, de versnelling uit de bochten en de stabiliteit op hoge snelheid.

Ik ben wel een paar centimeter langer gegaan om toch iets meer snelheid te kunnen pakken als dat zo uitkomt.

@Dievb , de amphibio technologie van Elan combineert de voordelen van beide. FullCamber(pistelat) of bijna fullcamber(all mountain) aan de binnenkant van de ski voor meer grip op de buitenski in de bocht en aan de buitenkant van de ski lichte rocker en minder camber voor vlotter draaien en oneffenheden op te vangen(piste) en meer rocker voor meer float voor latten die meer all mountain of meer on-off piste georienteerd zijn. Natuurlijk heeft elk voordeel ook een nadeel. Het voordeel is dat de latten een relatief breed inzet bereik hebben, het nadeel is dat je ze redelijk actief moet carven of je draait je buitenste ski in de bocht over je binnenste ski. “als je gesneden bochten wil draaien mag je ze niet loom of flauw inzetten, maar zorg ervoor dat de binnenski ook met voldoende druk en kanting skiet zodat deze ook snijd”. Door de full camber op het snijvlak van de buitenski in de bocht ten opzichte van de kortere camber van de binnenski, zal de buitenski vroeger beginnen snijden (bij minder kanting) dan de binnenski. Je moet je bochtjes dus snijden met een minimumradius (minimum kanting) zodat beide ski’s beginnen te snijden of je draait je buitenste ski over de binnenste. Heb ik met de afgelopen krokus (2015) zelf met schade en schande zelf mogen ondervinden op flauwe verbindingspistes. Was verbaasd hoeveel grip mijn spectrum 85 had op ijzige pistes. Veel breder in te zetten dan mijn oude klassiek gecamberde waveflex 10, maar een iets lomere kantenwissel dan voornoemde. Maar dit zit hem waarschijnlijk in de 12mm extra onder de voet en pakweg 7cm extra.

Afgelopen weekend heb ik met een aantal anderen de beide zijden van de Amphibio-ski’s eens bekeken: de afstand van de tip van de ski tot aan het contactpunt (‘de-cambered’) was identiek aan beide kanten. Ook hebben we na een afdaling de ski’s aan de ‘verkeerde’ voet gedaan en dezelfde afdaling nog eens genomen. We (een skilerares die aan het testen was) en ik hebben beiden geen verschil gemerkt in het gedrag van de ski, kantengrip, of iets dergelijks. Ik ben dus geneigd te zeggen dat waar Amphibio twee jaar geleden nog merkbaar en waarneembaar was, dat nu niet meer het geval is (we hebben de metingen gedaan bij de 14, de 16 en de 88). Alleen de kleur van de sidewall is anders. Maar dit is denk ik een uitstapje naar een discussie over marketing in skiland.

Ik houd niet zo van compromissen. Heb een Fischer Progressor 9+ 2012 (full camber, knal bakken) voor de harde compacte sneeuw dagen en een Völkl Mantra 2015 (full rocker, speels) voor naast de piste en op de piste onder mindere condities.

Het verschil is navenant, maar beide type skies hebben gewoon duidelijk hun eigen goede en slechte eigenschappen. Al moet ik zeggen dat de Mantra mij erg positief heeft verrast op de piste. Toch vrij makkelijk hard te carven.

Het is gewoon heel leuk om te zien hoe de ski zich het laatste decennium heeft ontwikkeld. Ook al is het uit de commercie gedreven, van mij mogen de fabrikanten lekker door ontwikkelen. Ik ga dit seizoen zeker weer een testdag ergens bijwonen ;-)

@Gigi, mijn uiteenzetting was de theorie van Elan + mijn bevindingen met mijn Sprectrum 85 van vorig jaar waar het gemeten verschil in camber ±20-25cm is. Als je beide ski’s met het belag tegen elkaar legt en het verschil in afstand tussen de contactvlakken van beide zijdes neemt.

Mooi en duidelijk beschreven!

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Völkl Mantra ‘speels’! LOL :-)

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Afhankelijk van het jaar is dit best een hele speelse ski. Vrij licht onder de voet en snelle wissels zijn mogelijk. Het is niet voor niets dat deze veel als toerski wordt gemonteerd.

Click. Click. Peace

@Rogier Don’t get me wrong. Ik vind de Mantra (model 2014) een fantastische ski, maar om nou te zeggen dat ie speels is. Het 2014 model waar ik op geskied heb had toen nog camber onder de voet en daar moest je flink op werken. Ik weet niet hoe met de modellen vanaf 2015 is aangezien deze geen camber meer hebben.

When life gets too complicated.... SKI

Een ski kan, in mijn optiek, ook erg speels worden als je er voor moet werken, en dat geldt voor de zeer reactieve Mantra in mijn optiek.

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie