Live: Het is een winterwonderland!

Rogier op 18 november 2014· 15 reacties

Een echt winterwonderland

Gisteren reed ik na tien dagen Nederland (en een paar daagjes Oostenrijk) weer terug naar ‘mijn’ Franse Zuidalpen. De hele rit was het miezerig rotweer. Maar onderaan de Col de Lautaret, de grens van noord en zuid, was het opeens geen rotweer meer, het sneeuwde, en dat deed het al een week lang! Hoe hoger ik kwam hoe meer sneeuw er lag. En op de col zelf was het ronduit winters. Dus nog voordat ik goed en wel thuis was, was de ski afspraak voor vandaag al gemaakt. Het kon weer, ik kon weer! Als een kind zo blij was ik!

Snel veel meer
De sneeuwgrens lag af en toe best hoog, wat betekende dat onder de 1700 meter er weinig skibaars te vinden is. Dus besloten we richting de Col d’Izoard te rijden en daar een mooie berg te skiën. Dit ook met het oog op de vervroegde seizoensopeningen hier in de buurt, want komend weekend opent Montgenèvre en het weekend erop Serre Chevalier, onze top lag daar precies tussen in. Waar we in de winter vanuit een dorpje op 1600 meter al vertrekken met de ski’s onder de voeten reden we nu met de 4x4 nog een stuk hoger. Maar vanaf 1750 meter hield ook dat op er lag teveel sneeuw. Op 2000 meter lag er nog heel veel meer. Jullie kunnen je natuurlijk wel voorstellen hoe ik me voelde in deze diepe sneeuw nadat ik gisteren nog op een natgeregende snelweg reed!

Vanaf hier op de ski's verder

Indrukwekkende hoeveelheden
Het zijn indrukwekkende hoeveelheden die hier liggen. Vanaf 2000 meter is het diep winters en deze sneeuw zal hier zeker tot eind mei blijven liggen. Op die hoogte is de winter echt keihard begonnen. Meteo France heeft het ook over ‘extreem veel meer sneeuw dan normaal’. een zin die ik de laatste jaren hier wel vaker hoor. Dus de gemiddelde zullen steeds hoger komen te liggen.

Lawinegevaar
Maar ik moet ook even een kanttekening plaatsen. Vandaag zijn we niet helemaal door naar de top geklommen de laatste, ongeveer 20 hoogtemeters vonden we te gevaarlijk. Er was te veel sneeuw verblazen en er lag een gevaarlijke ‘plaque a vent’ klaar op losgetrapt te worden. Dus we besloten niet verder te klimmen en (natuurlijk) het geluk niet op de proef te stellen.

Zin om te skiën of boarden?
Heb je komende weken zin om te skiën en je hebt nog niets geboekt, dan zou ik zeker de Zuidalpen aanraden. Van Frankrijk, door Italië en naar Zwitserland ligt aan deze zijde extreem veel sneeuw en veel gebieden die hier liggen hebben geweldige condities en zullen een voor en openen. Op de hoogste pistes ligt momenteel de beste sneeuw die je maar kunt voorstellen! Rijd dus komende weken net even iets verder dan de noordalpen.

Het uitzicht tijdens de start op 1700 meter

Diep winters

Maar het bruggetje bewijst zijn diensten nog goed

...

Bijna boven, nog op eigen kracht de liften gaan zaterdag pas open

Diepe poeder in de afdaling

null

Niet te geloven, zulke condities in November

Yihaaa! Het seizoen is echt begonnen!

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Wauw! Ontzettend mooie foto’s Rogier! Ik hoop dat er nog vele volgen deze winter!

Ziet er gaaf uit zeg! En al dat moois (nog) voor je alleen!

Lekker hoor

Gang is alles

Inderdaad ! Winterwonderland in november. Super mooie beelden!

Aequilater Nubila

Geweldig!! Ben niet jaloers. ;)

Dolomieten is ook al weer aardig wat gevallen benieuwd of het blijft liggen

Geniaal!!
Ik ben bang dat het geplande serfaus toch serre chevalier gaat worden eerste week kerstvakantie!
Hebben toch nog niets geboekt :)

Machtig mooi Rogier!
Wij vertrekken over 3 wk (11 dec) voor onze 1e skitrip en als ik dit zo lees (en de huidige condities aan de Noordzijde zie) zou het zo maar kunnen dat we een stukje verder moeten/gaan rijden. Maar in 3 wk kan er natuurlijk ook veel veranderen.

Ik ben helemaal niet jaloers hoor ;)

Geweldig! En wat een prachtige plaatjes! :D

Ik ben nota bene in Oostenrijk, en we hebben vandaag ook een laagje vers gekregen. Maar, bah, wat ben ik verwend. Want ik ben toch jaloers op deze mooie plaatjes uit de regio waar ook ik een beetje ‘thuis’ ben.

wat een mooie foto’s

Fantastische foto’s. Het begint nu echt te kriebelen! Wil m’n kids verrassen met een korte ski-trip in het weekend van 5 december. Iemand nog tips qua gebied waar je niet meteen 500 euro kwijt bent voor een skipas voor 3 dagen (2 volwassenen, 3 kids)?

Niets gelogen in de titel, werkelijkwaar een winterwonderland :).

@Gast901 Laat je leiden door de sneeuwval, wacht tot een week van te voren met boeken, zoek een klein gebied op (die zijn vaak goedkoper), en je hebt de tijd van je leven :). Zo vroeg in het seizoen is het toch allemaal nog niet vol.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum, thanks voor de tip

Wow prachtig! Lekker bericht:) Geniet ervan!;D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.