Waarom is een skipas zo duur?

Rogier op 25 september 2016· 42 reacties

null

Skipassen zijn een flinke kostenpost tijdens een wintersportvakantie. Prijzen van meer dan 40 euro per dag zijn niet raar. Betaal je minder dan 20 euro mag je blij zijn met één oud sleepliftje. Als je bedenkt dat aardig wat skigebieden amper winstgevend zijn is snel de vraag gesteld waarom skipassen zo ontzettend duur zijn.

Hoe wordt de prijs bepaald?

Skigebieden stellen elk jaar hun prijzen vast. Dit is, zoals in elke vrije economie, een spel van vraag en aanbod. Nu hebben skigebieden wel het voordeel dat ze ongeveer weten hoeveel ski-dagen ze per jaar verkopen. Dus delen ze de kosten om het skigebied draaiend te houden door het aantal (verwachte) verkochte skipassen. Natuurlijk let men wel op de prijzen van concurrentie om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Zeker kleine gebieden verkopen regelmatig skipassen onder de werkelijke kostprijs. Maar hoe is een skipasprijs opgebouwd?

PersoneelLiften en investeringenKunstsneeuwMaterieelOverig
Gemiddelde kosten wintersportgebied (exclusief winst)

Personeel

De grootste kostenpost is het personeel. Om een skigebied draaiend te houden heb je in de winter enorm veel personeel nodig. Gemiddeld gaat 30% van de skipasprijs naar het personeel. Hoe kleiner het gebied hoe groter de aandeel salariskosten is omdat er relatief meer personeel nodig is. Denk aan pisteurs, lawinedeskundigen, electriciëns, pistebullychauffeurs, cassieres, liftpersoneel en skipascontroleurs. In een gebied als Tignes werken in de winter meer dan 500 mensen dag en nacht voor het skigebied.

null

Liften en grote investeringen

Een loskoppelbare stoeltjeslift met zes plaatsen kost ongeveer 6 a 7 miljoen euro. Deze prijzen zijn afgelopen jaren sky-high gegaan. Nieuwe liften zijn de laatste jaren zo’n 80% duurder geworden. Dit komt vooral omdat er eigenlijk geen goedkope liften meer worden aangeschaft door de skigebieden. Snelle liften zijn de norm. Cabineliften worden misschien minder vaak vervangen maar ook deze zijn een flinke kostenpost door het dure onderhoud.

Groot onderhoud van één lift kost al snel meer dan 200.000 euro.

Groot onderhoud van één lift kost al snel meer dan 200.000 euro. Vorig jaar kostte het vervangen van één van de kabels van de lift in La Grave niet minder dan 460.000 euro. Een grote lift is voor veel gebieden pas afbetaald na 25 jaar, maar tegen die tijd willen de klanten alweer lang een nieuwere lift. Veel liften worden dus vroeg vervangen wat de kosten alleen maar opdrijft. Hiernaast zijn er ook andere kostenposten zoals het graven van waterreservoirs en de aanleg van eventuele nieuwe pistes. Dit alles slokt zeker zo’n 20 % van je skipas op.

Oostenrijk duurder dan Frankrijk

Per kilometer piste zijn de skipassen in Oostenrijk duurder dan in Frankrijk, maar dat is ook terug te zien in de infrastructuur. In Oostenrijk zijn de liften nieuwer, sneller en luxer. Zo investeerden de Franse skigebieden vorig jaar voor 300 miljoen euro in nieuwe liften, in Oostenrijk was dat bedrag met 550 miljoen bijna twee keer zo groot. In Oostenrijk vragen investeerders over het algemeen minder winstuitkering dan in Frankrijk, en investeert men steeds meer en opnieuw.

null

Kunstsneeuw

Ooit heette sneeuw het witte goud. Sneeuw was gratis en leverde veel inkomsten op maar tegenwoordig kost sneeuw geld. Elk skigebied wil als eerste open en de skigebieden hebben dit graag zelf in de hand. Vanaf november staan de sneeuwkanonnen dus te blazen om de concurrentie met andere gebieden aan te kunnen. Kunstsneeuw is duur. Met een prijs van ongeveer €2,50 per kubieke meter water is het opspuiten van kunstsneeuw een enorme kostenpost. Kunstsneeuw slokt makkelijk 10% van je skipas op. Grotere gebieden betalen relatief iets minder voor kunstsneeuw. Dit is aardig wat geld, maar het was een aantal jaar geleden nog veel meer. Het energieverbruik is door verbeterde technieken aardig gezakt. Gelukkig maar, anders werd een skipas nog duurder.

null

Naast sneeuwkanonnen en liften ben je er nog niet. Stevige vierwiel-aangedreven pick-ups, pistenbully’s, sneeuwscooters, inzet van helikopters, graafmachines en allerlei ander materieel is niet goedkoop

Materieel

Naast sneeuwkanonnen en liften ben je er nog niet. Stevige vierwiel-aangedreven pick-ups, pistenbully’s, sneeuwscooters, inzet van helikopters, graafmachines en allerlei ander materieel is niet goedkoop. Vaak worden deze machines geleased of met een lening gekocht. Elk skigebied moet dit materiaal voorhanden hebben, anders kan het personeel niet werken. Het aandeel van deze kosten ligt rond de 17%.

Overige kosten

Personeel, liften, kunstsneeuw en materieel zijn dus de grootste kostenposten van een skigebied. Daarnaast gaat er natuurlijk geld naar zogenaamd klein onderhoud van een skigebied. Denk hierbij aan veiligheidsmatten, netten, kleine aanpassingen en het onderhoud van skipistes. Tel daarbij op de kosten voor reclame (VVV), administratie en andere overhead en natuurlijk betalen skigebieden ook belasting. Al deze overige kosten liggen rond de 23%.

Winst

Als er na al deze kosten nog geld overblijft maakt een skigebied winst. Deze kan verdeeld worden onder de eigenaren / aandeelhouders of opnieuw worden geïnvesteerd. Het zijn voornamelijk de grotere en sterke privé-skigebieden die winst draaien. Maar ook zonder winst en zelfs met verlies worden skigebieden draaiende gehouden vanwege de werkgelegenheid.

Over het algemeen geeft elke toerist voor elke euro die hij aan een skipas uitgeeft 6 euro uit aan andere diensten of producten.

Geen winst

Bij kleinere skigebieden is er zelden winst en regelmatig duiken deze in de rode cijfers. Dan moet de overheid bijspringen om de boel in de lucht te houden. De reden dat subsidies of rentevrije leningen worden verschaft is dat het goedkoper is een skigebied draaiende te houden dan uitkeringen te moeten betalen. Want als een skigebied stilvalt zijn het niet alleen de werknemers van het skigebied die thuis komen te zitten maar ook de hoteliers, winkeliers, appartementverhuurders, schoonmakers en het restaurantpersoneel. Sterker nog, veel beroepen in een bergdal bestaan slechts dankzij de skigebieden. Als een skigebied de liften sluit valt de lokale economie soms helemaal stil. Bedenk hierbij dat elke toerist per euro die hij aan de skipas uitgeeft 6 euro aan andere diensten of producten besteedt. Hierdoor betalen inwoners van kleine gebieden vaak graag zelfs wat extra belasting om hun broodwinning veilig te stellen.

Bronnen: Rummelplatz Alpen (Arte 2014), les Retombées économiques, Domaine Skiable de France en verschillende gesprekken met woordvoerders skigebieden en personeel skigebieden.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Heldere uitleg Rogier!

Leuk stuk, heb je details over aantal passen en omzet van grote gebieden?

Snowsnowsnow

@Rogier Interessant. Jij had toch al eens uitgelegd hoe de eigendomsverhoudingen zijn in de meeste Franse skigebieden? Kun je ons helpen waar dat staat?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik vind dit een top artikel. Maakt alles voor mij en ik denk veel anderen een stuk overzichtelijker.

Zijn er ook skigebieden die een goede winst maken, of zijn deze winsten nog steeds erg beperkt?

Zeker een top artikel, wij denken maar dat alles duur is maar denk dat we nauwelijks beseffen wat er gebeurd zodra we apres-ski bar induiken, het enige wat je ziet zijn de lampen van de bully’s die er voor zorgen dat we de volgende dag ons weer heerlijk kunnen vermaken!

Goed om te zien dat met de vernieuwde website ook de kwaliteit van de artikelen omhoog is gegaan. Goed bezig!

Alleen het stukje:
“Over het algemeen geeft elke toerist voor elke euro die hij aan een skipas uitgeeft 6 euro uit aan andere diensten of producten”

Dat zou betekenen dat als een skipas 250 euro kost voor 6 dagen, de hele vakantie 1750 euro zou kosten. Dat lijkt me erg veel. Mijn ervaringen zijn dat een skivakantie ongeveer 1000 euro kost.

Goed artikel.
Hoe zit het met passen die voor meerdere gebieden geldt. Bijvoorbeeld Zillertal super skipas. Hoe is dan die verdeling?

Servus ?

mooi stukje, alhoewel ik het gedeelte over “overige kosten” wat karig vind terwijl het wel bijna een kwart van de prijs vertegenwoordigd, en juist daar de onduidelijkheden zouden moeten zitten.

Ben toch wel benieuwd waar het idee vandaan komt dat liften steeds luxer moeten worden?? Mij word nooit iets gevraagd hierover.
Zelf vind ik de liften van z’n 10 jaar geleden meer dan prima. Gewoon de eerste koppelbare stoeltjesliften met een kap. Af en toe een sleeplift heeft ook wel wat.
Vind de huidige en nieuwste liften echt de grootste geldverspillerij. Stoelverwarming, muziek in de gondel, automatische beugels. En het zit ook nog eens voor geen meter als je iets breder bent dan gemiddeld. Heb ook nog nooit iemand een skigebied horen aanprijzen vanwege de zo lekker verwarmde gondels.
En ook de snelheid. Het moet allemaal steeds sneller waardoor er minder mensen staan te wachten bij de lift… Dus staan er meer mensen op de piste. Nee daar word je vrolijk van. Ik denk dat 99% van de wintersporters het nu al niet volhoud om een hele week van 8:30 tot de laatste lift door te gaan. Dus heeft een snellere lift ook niet zo heel veel zin.

Verder wel een goed stuk hoor @Rogier. Wilde enkel ff m’n verhaal kwijt.

Übung macht den meister!!!

Wat is duur? Voor een avondje naar Adele of weekendje formule 1 kan je een hele week skiën. Ik mis nog de kostenposten pacht voor de boeren/ land eigenaren waar de pistes over de weiden gaan , bus vervoer tussen de gebieden dus eigenlijk hoezo duur.

@RFKANGOO Ik ben het grotendeels wel met je eens, daarom hou ik zo van kleine gebieden. @Roko Sorry voor mijn late reactie ik was in de bergen. Hier het blog: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5645/van-wie-is-ee…
@bram82 Dit zijn gemiddelde cijfers die van officiele instanties komen. Ik geloof het wel. Want jij betaalt minder, maar ik zie ook genoeg mensen flessen wijn van 200 euro per stuk bestellen ;-)

Click. Click. Peace

Goed artikel.
Hoe zit het met passen die voor meerdere gebieden geldt. Bijvoorbeeld Zillertal super skipas. Hoe is dan die verdeling?

Jans op 25 sep 2016 11:48

Toevallig hoorde ik pas in het Zillertal dat 40 procent van de skipas naar het skigebied gaat waar op een skidag als eerste ingecheckt word, durf niet te zeggen of hier enige waarheid inzit. Als dit waar is, is bijv. Hochfugen niet blij met de nieuwe verbinding Spieljoch-Kaltenbach

Wat is duur? Voor een avondje naar Adele of weekendje formule 1 kan je een hele week skiën. Ik mis nog de kostenposten pacht voor de boeren/ land eigenaren waar de pistes over de weiden gaan , bus vervoer tussen de gebieden dus eigenlijk hoezo duur.

ruudsan op 25 sep 2016 18:53

Ik vind het op zich niet erg om te moeten betalen voor een liftpas en wat het kost dat kost het.
Maar vind het jammer dat de passen steeds duurder worden door zaken die je eigenlijk niet wil en nodig hebt. (is niet alleen hier hoor, gebeurd ook bij auto’s en andere zaken) Ook door de gecombineerde passen word alles onnodig veel duurder.

Übung macht den meister!!!

Ik geloof dat ik deze uitleg/artikel al een keer eerder voorbij heb zijn komen maar goed ik heb me weer vermaakt met telkens kleine stapjes richting de wintersport te nemen :)

Goed om te zien dat met de vernieuwde website ook de kwaliteit van de artikelen omhoog is gegaan. Goed bezig!

Alleen het stukje:
“Over het algemeen geeft elke toerist voor elke euro die hij aan een skipas uitgeeft 6 euro uit aan andere diensten of producten”

Dat zou betekenen dat als een skipas 250 euro kost voor 6 dagen, de hele vakantie 1750 euro zou kosten. Dat lijkt me erg veel. Mijn ervaringen zijn dat een skivakantie ongeveer 1000 euro kost.

bram82 op 25 sep 2016 11:05

Het is maar net wat je zelf kunt en wilt uitgeven natuurlijk.
Voor de één is dat € 1000,-- en voor de ander is dat € 3000,–

Bij mij is dit ook weer afhankelijk van hoe vaak ik ga per seizoen (2x een week, 1 week en 1 of 2 lange weekenden enz).

Zelf zit ik gemiddeld op ongeveer € 2000,-- voor een week.

Hakuna Matata

Ik zal nog wat verder opzoek gaan naar omzet cijfers en verdeelsleutels van skigebieden.

Click. Click. Peace

Duidelijk verhaal, bedankt. Maar zou iemand mij kunnen vertellen dat (ondanks de koers) de passen in zwitserland zo gruwelijk duur zijn? (denk bijv. aan Zermatt)

Let it snow

@JurrianvanLoo De lonen liggen in Zwitserland een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Frankrijk, en dat moet natuurlijk ook betaald worden.

Click. Click. Peace

Goed artikel.
Hoe zit het met passen die voor meerdere gebieden geldt. Bijvoorbeeld Zillertal super skipas. Hoe is dan die verdeling?

Jans op 25 sep 2016 11:48

Tegenwoordig kunnen we zelf al precies zien welke liften we hebben genomen aan de hand van je skipas. Dit kunnen de gebieden ook, zo kunnen ze precies zien hoeveel procent van die skipas-prijs naar welk gebied moet gaan. Dit is mij in Fieberbrunn vorig jaar verteld, uiteraard zullen hier wat verschillen inzitten per gebied en misschien ook wel dingen zoals @Jethro dat zegt.

Is het al winter?

Ik ben een paar weken geleden in Chamonix geweest en daar betaal je voor een retour vanuit het dorp naar Aiguille du midi €58,50. Voor € 2,50 meer kun je in een keer een dag lang alles gebruiken waarvoor je bij aanschaf van afzonderlijke passen een veelvoud kwijt zou zijn. Een pas voor een hele week kost daar (in de zomer) ongeveer hetzelfde als twee losse dagen.
Per dag wel een stevig bedrag, per week toch weer een leuke korting, pas voor een heel seizoen (jammer dat ik niet zoveel vrije dagen en een huisje op de berg heb) is dan weer relatief goedkoop.

Maar voor mij hoeven verwarmde zitjes en muziek ook niet. Lekker dik ingepakt tegen de koude wind met je eigen oortjes heeft ook wel wat :)

Ben toch wel benieuwd waar het idee vandaan komt dat liften steeds luxer moeten worden?? Mij word nooit iets gevraagd hierover.
Zelf vind ik de liften van z’n 10 jaar geleden meer dan prima. Gewoon de eerste koppelbare stoeltjesliften met een kap. Af en toe een sleeplift heeft ook wel wat.
Vind de huidige en nieuwste liften echt de grootste geldverspillerij. Stoelverwarming, muziek in de gondel, automatische beugels. En het zit ook nog eens voor geen meter als je iets breder bent dan gemiddeld. Heb ook nog nooit iemand een skigebied horen aanprijzen vanwege de zo lekker verwarmde gondels.
En ook de snelheid. Het moet allemaal steeds sneller waardoor er minder mensen staan te wachten bij de lift… Dus staan er meer mensen op de piste. Nee daar word je vrolijk van. Ik denk dat 99% van de wintersporters het nu al niet volhoud om een hele week van 8:30 tot de laatste lift door te gaan. Dus heeft een snellere lift ook niet zo heel veel zin. @Rogier. Wilde enkel ff m’n verhaal kwijt.

RFKANGOO op 25 sep 2016 13:12

Helemaal mee eens … ik vraag me regelmatig af wat mensen verwachten van wintersport. Caviaar en een flesje champagne (ok, in Italië Prosecco en een leuke amuse-gueule) op de lift terwijl de ober je voeten warmmasseert? Er zijn gebieden waar’k net speciaal de liften opzoek die nog blootgesteld zijn aan wind en weer omdat ik op voorhand weet dat mensen die vermijden. Meestal zijn de pistes die die liften bedienen dan ook overheerlijk leeg.

En zo kan ik dus ook met héél lede ogen het af en toe niet meer aankijken hoeveel geïnvesteerd wordt om natuurlijke pistes te herleiden tot autosnelwegen. Breder maken, egaler maken, zijdelings verval wegwerken (maar dan moeten er weer vangnetten worden geplaatst omdat de rand te hoog wordt) … en dan kan er weer meer volk op dus moet de lift vernieuwd worden. What the freck?

Ik begrijp van die luxe-trend ook werkelijk helemaal niets. Dat je lange stoeltjesliften vervangt door koppelbare snelle liften, daar kom ik nog wel in. Maar in Oostenrijk zie je dat zelfs liften van nog geen 500 meter lang door koppelbare liften vervangen worden. Waarom in hemelsnaam? De tijdswinst die je boekt is hooguit een minuut. En OK, een kap kan bij slecht weer best lekker zijn, maar als ik kijk hoe vaak ik effectief zo’n kap gebruik, is dat echt maar zelden. Stoelverwarming is in mijn ogen al helemaal complete onzin (ik heb niet voor niets een warme skibroek aan). Waar ik me al helemaal mateloos aan stoor is de trend (met name in Oostenrijk) dat stoeltjesliften diep in het gebied vervangen worden door cabineliften. Als ik ergens een hekel aan heb tijdens het skiën is mijn ski’s uitdoen en in z’n benauwd bakje moeten zitten. Dan sta ik honderd keer liever in een sleeplift, zelfs als die 2 km lang is.
Behalve dat door al die onnodige luxe de skipassen steeds duurder worden en de pistes steeds drukker, verdwijnt ook nog eens een deel van de charme van veel gebieden. Dat is dan ook de reden dat ik de laatste jaren steeds meer de goedkopere Franse (en soms Oostenrijkse) gebieden opzoek, waar je nog echt kan genieten van rustige pistes en heerlijk nostalgische liften. En dat voor schappelijke prijzen.

Ik begrijp van die luxe-trend ook werkelijk helemaal niets. Dat je lange stoeltjesliften vervangt door koppelbare snelle liften, daar kom ik nog wel in. Maar in Oostenrijk zie je dat zelfs liften van nog geen 500 meter lang door koppelbare liften vervangen worden. Waarom in hemelsnaam? De tijdswinst die je boekt is hooguit een minuut. En OK, een kap kan bij slecht weer best lekker zijn, maar als ik kijk hoe vaak ik effectief zo’n kap gebruik, is dat echt maar zelden. Stoelverwarming is in mijn ogen al helemaal complete onzin (ik heb niet voor niets een warme skibroek aan). Waar ik me al helemaal mateloos aan stoor is de trend (met name in Oostenrijk) dat stoeltjesliften diep in het gebied vervangen worden door cabineliften. Als ik ergens een hekel aan heb tijdens het skiën is mijn ski’s uitdoen en in z’n benauwd bakje moeten zitten. Dan sta ik honderd keer liever in een sleeplift, zelfs als die 2 km lang is.
Behalve dat door al die onnodige luxe de skipassen steeds duurder worden en de pistes steeds drukker, verdwijnt ook nog eens een deel van de charme van veel gebieden. Dat is dan ook de reden dat ik de laatste jaren steeds meer de goedkopere Franse (en soms Oostenrijkse) gebieden opzoek, waar je nog echt kan genieten van rustige pistes en heerlijk nostalgische liften. En dat voor schappelijke prijzen.

paolie op 26 sep 2016 16:31

Helemaal mee eens! Niets zo prettig als in een mooi, nog niet kapotgecommercialiseerd one-lift-wonder-gebied in het laagseizoen een piste voor je alleen te hebben en de complete stilte als je even pauze houdt. Voor mij een reden om graag relatief kleine gebieden te bezoeken, waarbij ik de kritiek ‘veel oude liften’ als een absolute aanbeveling beschouw.

@JurrianvanLoo De lonen liggen in Zwitserland een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Frankrijk, en dat moet natuurlijk ook betaald worden.

Rogier op 26 sep 2016 08:46

Minimumloon bestaat formeel niet maar ligt rond de 4000 Zwitserse Franken per maand bruto!

Dat zou een hoop verklaren, als de skipas prijs inderdaad voor 30% uit loon (personeel) bestaat.

Let it snow

Hoe zit het met de eetgelegenheden op de pistes, zijn dit allemaal kleine eigen BV tjes?
Of horen deze bij een skigebied?

Jurgen

Uit de bron: “Plus qu’une économie, le ski est depuis bien longtemps un art de vivre. Le ski alpin enchante, fascine et envoûte et l’on ne peut pas expliquer pourquoi. Sa magie est partout : dans les paysages comme dans les sensations que procurent la pratique de ce sport irremplaçable. Et, chaque année, cette magie est au rendez-vous dès que l’hiver est de retour.”

Vrij vertaald: skiën is iets magisch, het mag wat kosten maar dan heb je ook wat :)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 29 sep 2016 21:53

Goed artikel.

Hoe zit het met passen die voor meerdere gebieden geldt. Bijvoorbeeld Zillertal super skipas. Hoe is dan die verdeling?

Jans op 25 sep 2016 11:48

Toevallig hoorde ik pas in het Zillertal dat 40 procent van de skipas naar het skigebied gaat waar op een skidag als eerste ingecheckt word, durf niet te zeggen of hier enige waarheid inzit. Als dit waar is, is bijv. Hochfugen niet blij met de nieuwe verbinding Spieljoch-Kaltenbach

Jethro op 25 sep 2016 19:52

Je kan toch per skipas exact achterhalen welke liften er worden gebruikt. Mag ik aannemen dat het in percentages word verdeeld?

Met andere woorden… skiën (of een skipas) is helemaal niet duur! Het kost veel geld, je betaald veel geld. Als het over het algemeen naar wens is, dan is het toch waard? Het is maar wat je er voor over hebt.

Hoe zit het met de eetgelegenheden op de pistes, zijn dit allemaal kleine eigen BV tjes?
Of horen deze bij een skigebied?

JurgenOverbeek op 29 sep 2016 18:57

De Eetgelegenheden zijn vaak vaak in handen van de land eigenaar of familie daarvan. Of worden verpacht om het te mogen runnen. Ze zullen zeker ook mee betalen om bevoorraad te worden of toegankelijk te worden.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie