Wintersportreclame op TV, nuttig of niet?

Ruud op 03 december 2012· 25 reacties

null

Ik weet niet of het jullie ook is opgevallen, maar ik zie de laatste tijd op TV steeds meer reclame voor skigebieden. We waren al gewend aan spotjes van Saalbach-Hinterglemm, maar nu zie ik ze ook van Ischgl en Ski Amadé.

Beinvloeding
Ik vraag me altijd af bij die reclameboodschappen hoe dat nou functioneert, die beïnvloeding. Gaat het puur om de naamsbekendheid? Het helpt natuurlijk als je skigebied heel bekend is. Des te meer mensen je gebied kennen, des te meer er over gesproken wordt en des te waarschijnlijker het wordt dat mensen op het idee komen jouw gebied uitkiezen als vakantiebestemming.

Bekend, dus goed?
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen denken dat ze niet beïnvloed worden door reclame. Maar je moet je daar geen illusies over maken; reclame heeft wel degelijk invloed. We schijnen een product toch eerder aan te schaffen als het merk bij ons bekend is. Een belangrijk mechanisme is bovendien dat we geneigd zijn een bekend merk te beschouwen als beter. Als het bekend is vinden blijkbaar veel mensen het goed, is onze onbewuste redenering. En we willen onbewust bij de kudde horen.
Zo schijnt het te werken.

Werkt het?
Zou dat bij de keuze van je skigebied nou ook zo werken? Gaan jullie daadwerkelijk naar de website van zo’n skigebied dat via de TV wordt aangeprezen? Hebben jullie wel eens een vakantie geboekt doordat je via een reclamespot werd geattendeerd op een wintersportgebied? Of door een TV-programma?

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Ik ga het liefst naar Frankrijk. Daar heb ik nog nooit een spotjevan gezien. Ik lijk dus niet beïnvloed te worden :)

liever 2 weken in de sneeuw dan 1 in de zon!!

Ik denk dat het wel werkt. Er is zo’n ongelofelijk grote keuze aan skigebieden dat mensen uiteindelijk moeilijk de voor hun beste eruit kunnen selecteren, en dan denk ik dat naamsbekendheid een erg grote rol speelt. Ik heb er zelf echter nog nooit een keuze door gemaakt, ik ga liever dagenlang op het internet zoeken tot ik het perfecte gebied heb.

ik denk dat het wel degelijk werkt als je de naam van je gebied bekend maakt aangezien er 100+ stiegebieden zijn; mensen zijn dan naar mijn mening/ervaring eerder geneigd om gericht te gaan zoeken.

Behalve dat kijk ik liever naar een dergelijke reclame dan bijv. 'n schreeuwerige van Zalando…

Gr Pim (alleen niet ingelogd)

Ik kijk naar aanbiedingen :)
En dan ga ik naar het gebied wat de groep het meest aanspreekt.

Dus TV=NEE

Liever wintersport dan zomervakantie.

Door dergelijke (reclame)beelden krijg in ieder geval weer nog meer zin om te gaan skiën, dus in die zin werkt het. Of ik door de reclame’s juist voor een van die gebieden zal kiezen? Die kans lijkt me vrij klein.

Ik ga niet door tv reclame naar een bepaald ski gebied. Vind ze wel beter om aan te kijken dan veel andere haha.
Wat me wel opvalt is dat in veel van de reclames veel off piste beelden zitten. Lijkt mij toch niet zinvol omdat er maar zo weinig mensen echt veel en ver naast de piste gaan.

Ah, het is mij dus niet alleen opgevallen dat er dit jaar meer wintersport reclames op de tv zijn. Persoonlijk heeft dit echt totaal geen invloed op mij dat ik denk van “kom, laten we eens naar dat gebied gaan”… sterker nog; de wintersport vakantie(s) waren tegen de tijd dat de reclames op tv kwamen allang geboekt.

Zin in wintersport wordt door de reclames in ieder geval wel aangewakkerd ;)

Geen idee of het helpt, maar ik vindt het best. Laat ze maar reclame van de bekende gebieden maken en hopen dat het daaar druk wordt dan blijft het "in ons gebied"lekker rustig :-)

Op Eurosport wordt je er tegenwoordig ook al mee dood gegooid… Gek wordt je er van.
Beïnvloed het mijn keuze? Nee, dat zeker niet het is meer de ervaring die je bij een gebied of regio hebt.

Voor de echte twijfelaars biedt het misschien wel uitkomst. Spotjes zoals die van Trentino waar apres ski wordt aangegeven kunnen mensen doen besluiten om er heen te gaan. Echter ben ik geen apres skieër dus ik was daar al sowieso voor gepast!

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

Ik denk dat het voor de mensen die regelmatig op deze website te vinden zijn niet meer is dan in de stemming komen. Maar dat zijn dan ook mensen die over het algemeen al de hele zomer lang op zoek gaan naar een geschikte bestemming en de meeste pistekaartjes, staatjes, beschrijvingen en reviews van gebieden wel hebben gezien of op zijn minst weten te vinden.
Voor de wintersporter die dat niet doet (waar er denk ik in Nederland en België veel meer van zijn), die zich meer laat leiden door gewoonte, tips van vrienden, aanbiedingen bij het plaatselijk reisbureau - voor die mensen zou het best als een eye-opener kunnen werken, zo’n reclame. ‘Oja, Saalbach-Hinterglemm, daar zouden we ook wel naar toe kunnen.’ Dat effect.
Overigens vind ik de reclame van Trentino de mooiste, maar dat zal ook te maken hebben met dat die regio mij het meest aanspreekt.

voor mij is prijs heel belangrijk. dan vallen snel de gebieden af waar veel reclame voor gemaakt wordt.
vandaar dat ik nu ga skien in oostenrijk.
na jaren frankrijk en afgelopen jaar oostenrijk was ik zeer verrast met de prijzen op de piste kwa eten. half geld tov frankrijk.
dus nu voor de tweede keer oostenrijk(heb nu al zin in de kerst!)
tel uit je winst!

Een juiste commercial op de juiste tijd en plaats helpt wel voor de bekendheid van je merk. Maar als er een overvloed aan (dezelfde soort) commercials is, heeft het weinig nut. Onderbewust zullen veel mensen toch weer aan skien gaan denken en misschien zelfs wel eens (op een site als deze) het skigebied bekijken.

De toename in reclame zal er mee te maken hebben dat het “crisis” is en dat mensen langer wachten met boeken of zelfs helemaal niet meer boeken. Overigens vind ik de reclames voor skigebieden veel eenheidsworst.

Veel belangrijker zijn denk ik de social media en je vrienden. Kijk eens naar dit filmpje wat voor een jonge doelgroep toch wel de intresse kan wekken om naar Frankrijk te gaan.

http://www.youtube.com/user/FrankrijkFans?v=L5R7Y6Du_eI…

Of dit filmpje wat juist weer het familie aspect in kaart brengt, leuk gedaan.

Ik denk zeker dat het helpt. De naam van het gebied komt toch meerdere malen langs en dat blijft onbewust toch in je hoofd zitten. Bij een naamsbekendheidonderzoek na een tijd van reclamespots uitzenden, weet ik zeker dat deze gebieden veel beter scoren. Of het ook helpt in aantal geboekte vakanties is wel de vraag, maar het zal altijd iets schelen. Het is alleen de vraag of de investering in TV zich terug verdient.

Veel mensen denken dat TV reclames niks met hen doet, maar TV reclames hebben zeker wel nut (meer in algemene zin). Ik werk bij een bekend merk, hebben al aantal jaar een bepaald product op de markt en werd bijna niet verkocht. Begin 2012 grote TV campagne gedaan, en aantallen zijn het hele jaar al niet aan te slepen.

Het kán dus zeker werken!

TV reclame heeft zeker nut anders zouden ze niet bestaan!

Maar ik denk ook er zijn zoveel skigebieden en dan zie je ineens dat gebied waar je al wel eens over gehoord hebt en het ziet er allemaal zo positief uit zouden we dat eens niet boeken?
Zeker voor kleinere gebieden die minder gekend zijn gaat dit veel impact hebben volgens mij.

Wat ik dus niet snap is dat vaak de gebieden die reclames maken ook de gebieden zijn waar het in de vakantie periodes giga druk is, waarom nog meer mensen proberen te lokken als je soms als een half uur in de rij moet staan?

Het beïnvloed mij niet om daarheen te gaan.
Maar wel om nog eens wat webcam beelden te bekijken van de gebieden waar ik wel heen wil!
Heeft het nut? Ja.
Maar zonder de tv spotjes had ik de gebieden ook wel gevonden…

het wekt wel mijn interesse, maar uiteindelijk ga ik voor de juiste prijs bij de juiste boeking in een gebied die mij uitdaagt.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Bij mij doen die TV spotjes me niks. Ik vind het wel leuk om te kijken. Ik denk dat internet de beste manier is, want als ik een reclame balkje zie aan de rechterkant van mijn beeldscherm over wintersport, dan is de kans groter dat ik even naar die reclame kijk.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Ik boek daar dan juist niet, ik heb altijd dan het idee dat het er veelste druk gaat worden en er veelste veel Nederlanders op af gaan komen. Maar natuurlijk maken alle gebieden reclame…

Ik denk dat weldegelijk de spotjes van invloed kunnen zijn op de keuze van het gebied. Deze zullen niet direct inspelen omdat de meeste mensen de wintersport al geboekt hebben. Maar in het onderbewuste onthoud je de skigebieden toch en zullen ze opspelen om het moment dat je ernaar gaat zoeken een jaar? later.

Ik vind het spijtig dat het in de ski-industrie die kant uit gaat. De kleine skigebieden krijgen nog minder bekendheid en de groter worden drukker en commercieler. Zo gaat het ook vaak op het forum: de bekende (misschien overgewaardeerde?) skigebieden worden altijd genoemd, de minder bekende nauwelijks.

Natuurlijk werkt het wel. Het zijn niet voor niets de bekende gebieden die het doen (ze zijn niet voor niets zo bekend geworden). Verder moet je zelf weten of je er wel of niet op in ga, maar ik kijk in ieder geval wel wat er te koop is. Als er een keer ergens een naam van een skigebied staat zoek ik het altijd ff op hier op de site. Zo kom je er van zelf achter wat je leuk vind.

Normaal zou het ons onbewust moeten beinvloeden maar ik denk dat dit meer bij mensen is die het nog niet weten, die de eerste keer gaan, met hun gezin, enz…
Dat er meer reklame over skigebieden is momenteel denk ik heeft meer te maken met de crisis want blijkbaar zijn er toch minder boekingen dit jaar en het rare is dan ook dat de duurdere hotels beter gaan dan de goedkope. Hier in België toch blijkbaar.

RoCo

Reclame kan wel invloed hebben op de keuze die mensen maken. Zeker als je niet zo’n fanatiekeling bent of nog nooit op wintersport bent geweest, kan zo’n reclame je op een idee brengen. In mijn geval: Ik vind het leuk om naar te kijken en krijg zin om op vakantie te gaan…maar het skigebied kies ik liever zelf uit. Daarvoor kijk ik op deze site en struin het internet af of ik iets kan vinden dat bij mij past…en dat heb al lang gedaan voor die reclames op TV komen!

Ik gebruik alleen http://www.wintersport.nl om gebieden uit te kiezen! Perfect overzichtelijk en geen irritante, misleidende reclame spotjes. Ben een beetje uit ge-tvd eigenlijk dus of daar reclame op te zien is … geen idee.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie