Nieuwe skiliften in de Alpen 2011/2012

martijn op 27 september 2011· 55 reacties

null
Winters staan ze er ‘opeens’ die nieuwe liften, maar daar gaat heel wat werk aan vooraf.

In de Alpen wordt op dit moment al een flink aantal nieuwe skiliften gebouwd voor het aankomende seizoen. Veel wintersporters kijken in deze tijd al reikhalzend uit waar nu eindelijk die ene nieuwe verbinding zal ontstaan en welke slome stoeltjeslift eindelijk vervangen wordt. De skigebieden proberen met hun nieuwe liften zich steeds weer te onderscheiden van de rest. De belangrijkste en opmerkelijkste nieuwe liften voor het aankomende seizoen zal ik voor jullie op een rij zetten.

Val Thorens
Het skigebied Les Trois Vallées gaat dit jaar bij Val Thorens opnieuw een zogenaamde ‘Funitel JigBack’ bouwen. De nieuwe kabelbaan zal vanaf het bergstation van de “Portette” stoeltjeslift naar de Col du Bouchet gaan lopen. Vanwege geldbesparing is er met opzet gekozen voor een enkele Funitel variant van de Zwitserse firma BMF. Dit betekent dat er per richting slechts twee gondels beschikbaar zijn, waarbij iedere gondel maximaal 33 personen kan vervoeren. Omdat de Portette stoeltjeslift een aanzienlijk hogere capaciteit heeft zullen eventuele wachttijden in de toekomst onvermijdelijk zijn. Desalniettemin zal deze kabelbaan eraan bijdragen de andere Funitel genaamd “Grand Fund” te ontlasten en wordt Col du Bouchet ontsloten voor skiërs en snowboarders.

Kronplatz / Plan de Corones
Vanuit de trein direct overstappen in de kabelbaan. Slechts enkele skigebieden kennen deze luxe. Kort geleden was dit voor het Zuid-Tiroolse skigebied Kronplatz nog een stoute jongensdroom. De lokale bevolking verzette zich hevig tegen een oostelijke ontsluiting van de Kronplatz Gipfel. Anno 2011 is het skigebied er toch in geslaagd om de 4,3 kilometer lange eitjeslift “Ried” te mogen bouwen. Het bovenste gedeelte van de eitjeslift werd in 2010 al gebouwd als “Gipfelbahn”. Nu in 2011 wordt deze eitjeslift door de Italiaanse firma Leitner vanaf het tussenstation verder gebouwd tot in het dal, waar ter hoogte van Percha een nieuw treinstation zal worden gebouwd. De nieuwe tienpersoons eitjeslift krijgt leren bekleding en verwarmde zitbanken. De capaciteit van de eitjeslift ligt op 3200 personen per uur. Daarnaast zal er een nieuwe dalafdaling komen vanaf de Kronplatz Gipfel naar het nieuwe treinstation. De skipiste krijgt een lengte van 7 kilometer en een hoogteverschil van 1335 meter. Dankzij deze nieuwe verbinding kan men per trein elk half uur vanuit Kronplatz de skigebieden Sextner Dolomieten en Hochpustertal (Sillian) aandoen.

null
In bijna alle gebieden zie je elk jaar wel een paar nieuwe liften.

Gitschberg - Jochtal
Bijna niemand heeft ooit van Gitschberg of Jochtal gehoord. En juist nu in tijden van ‘crisis’ gaan deze twee kleine skigebiedjes uit Zuid-Tirol hun bestaansrecht opeisen door een ‘idiote’ verbinding te bouwen tussen Gitschberg en Jochtal. Kennelijk maken de hoge kosten niks uit, want er worden meteen twee achtpersoons eitjesliften (Gaisjochbahn en Schillingbahn) uit de grond gestampt met een totale lengte van 4 kilometer. Dankzij deze nieuwe verbinding ontstaat er een interessant skigebied met 44 kilometer aan skipistes, waarvan ruim de meerderheid rood is. Vooral voor families en mensen die de rust zoeken lijkt het een ideale bestemming. Of zal daar naar deze grootse vernieuwing verandering in komen? Eén ding staat vast: De nieuwe verbinding zal ervoor zorgen dat de twee skigebieden hun welverdiende naamsbekendheid krijgen.

Grächen
Het Zwitserse skigebied Grächen uit Wallis gaat in de aankomende jaren flink investeren in nieuwe liften. De meeste kabelbanen komen namelijk nog uit de jaren '60 en '80. Bovendien kent het skigebied nog tamelijk veel sleepliften. Een schoolvoorbeeld van een gemiddeld Zwitsers skigebied. Om je als skigebied niet uit de markt te prijzen moet er op een bepaald moment flink geïnvesteerd worden in nieuwe liften, ook al heeft de Zwitserse economie het juist nu erg moeilijk. Bovendien zijn vooral de koppelbare liften uit de jaren '80 na jarenlange dienst behoorlijk versleten. Voor Grächen betekend dit dat er een behoorlijk aantal liften dienen te worden afgebroken. De eitjeslift “Seetal” en de stoeltjeslift “Gabelhorn” zullen daarom nog dit jaar het veld moeten ruimen. De belangrijkste eitjeslift van het skigebied naar de “Hannigalp” zal dit jaar worden vervangen door een compleet nieuwe achtpersoons eitjeslift van de firma Garaventa (alias Doppelmayr). Bovendien zullen in de aankomende jaren ook diverse sleepliften vervangen worden voor moderne stoeltjesliften. Niet alleen Grächen maar ook andere Zwitserse skigebieden zullen op deze manier hun skigebied in de aankomende jaren gaan vernieuwen.

null
Loskoppelbare stoeltjes liften zijn ‘in’ tegenwoordig. Logisch ze snel en comfortabel.

Koppelbare stoeltjesliften
Het is tegenwoordig de meest geliefde lift: Een koppelbare stoeltjeslift. Hij is snel, comfortabel, heeft een hoge capaciteit en je kunt bovendien je ski’s of snowboard gewoon onder houden. De skigebieden krijgen dan ook een hogere ‘ranking’ wanneer ze steeds meer moderne stoeltjesliften bouwen. Wie zit er nu nog op slome stoeltjesliften of sleepliften te wachten? Desondanks dat een koppelbare stoeltjeslift een tamelijk dure oplossing is, worden er toch elk jaar weer een hoop nieuwe exemplaren gebouwd. Helaas komen de wat armere skigebieden niet aan het geld om een koppelbare stoeltjeslift te kunnen bouwen. Met veel geleend geld lukt het soms, met alle finaciele problemen van dien, zeker na en slecht seizoen. Maar meestal zijn moderne stoeltjesliften alleen voor de goed draaiende skigebieden weggelegd.

Voor het aankomende seizoen worden in o.a. Alpenarena Flims-Laax-Falera, Alta Badia, Davos, La Bresse Hohneck, Les Quatre Vallées en Portes du Soleil nieuwe koppelbare stoeltjesliften gebouwd.

Oostenrijk
Elk jaar opnieuw is Oostenrijk de koploper als het gaat om de nieuwste en modernste skiliften. Dat is ook niet zo vreemd, want 's werelds grootste liftbouwer Doppelmayr komt uit Oostenrijk en bouwt vooral in haar eigen land er flink op los. Er ontstaat in Oostenrijk letterlijk een soort wedstrijd tussen de skigebieden die van Doppelmayr allemaal het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Daarop volgt een soort kettingreactie waardoor er jaarlijks in Oostenrijk de meeste nieuwe liften worden gebouwd. Er zijn zoveel mooie, belangrijke en opmerkelijke projecten in Oostenrijk te vinden dat ik er een apart blog aan zal wijden.

Vinden jullie nieuwe liften belangrijk, Zijn jullie blij met de bovengenoemde veranderingen? Waar en in welk gebied zien jullie het liefst nieuwe liften verschijnen?

martijn
begon in 2002 deze website. Later was hij verantwoordelijk voor inhoud, techniek en de indeling.

Plaats een reactie

In Saalbach Hinterglemm ook weer 2 nieuwe (ter vervanging) liften bij de Bernkogel…
http://www.saalbach.at/de/winter/bergbahnen/aktuelles/neu-ab…

leuk bericht, maar check ook ff http://www.sportberg-goldeck.at/gd8-talbahn-goldeck/… er wordt hier voor 30 miljoen omgebouwd !
ganz liebe Grüße

Moderne vooral snelle liften zijn erg belangrijk! Erg irritant om meer in de lift te zitten dan je aan het skiën bent… (ook bij snelle liften is dat zo maar ok…)…

In Quatre des Vallees mogen ze van mij snel nieuwe liften gaan bouwen… Ben er nog nooit geweest, puur door de verhalen van langzame sleep en stoeltjesliften (m.u.v. Verbier)…

Let it snow!

Leuk bericht, maar ik vind het dan ook wel leuk om te weten waar dan precies die nieuwe liften komen!

En Zillertal, had vorig jaar al een nieuwe lift(misschien meer, maar niet opgevallen) komt er dit jaar nog een nieuwe?

Waarom verzet de lokale bevolking zich tegen de bouw van nieuwe liften? Mogelijke ontbossing door de aanleg van nieuwe pistes?

Voor wie precies wil weten welke liften waar komen: een zeer volledig overzicht:
http://www.skiresort.de/lifte-bahnen/neue-lifte/europa/…

Zijn er ook mensen die er van balen als er weer een snellere, nieuwe, betere liften worden gebouwd? Sommige (delen van) skigebieden hebben juist hun charme doordat er alleen die trage sleeplift naar boven gaat, waardoor het heerlijk rustig is op de piste (en ernaast). Of ben ik de enige die er in sommige gevallen zo over denk?

Go big or go home.

laat maar komen die ontkoppelbare liften!

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

http://www.sonnenbahn.at/ Nieuwe lift in Grosseck/Speireck. Ik was blij verrast toen ik erachter kwam dat ze de lift gaan vervangen 500m vanaf mijn appartement ;-)

Seriously snow addicted family!

Erg fijn dat de oudere liften vervangen worden. Heb er idd een hekel aan om in oude / trage liften te zitten. Toch is het af en toe wel nostalgisch om in plaats van de gondel, de oude doppelstoeltjes lift te pakken.

Maar wat ik al zei, dat is leuk voor een keer, daar blijft het dan ook bij.

Wat ik nog steeds niet begrijp, is waarom skigebieden niet meer met elkaar gaan samenwerken en proberen een verbinding met elkaar te maken. Ik weet dat je dan bomen moet kappen, maar deze kun je toch elders opnieuw planten?

Denk bijvoorbeeld aan de verbinding:

  • Zauchensee - Obertauern
  • Kleinarl - Großarl
  • Flachauwinkel/kleinarl - Flachau *

*De grond van de boer die het land in bezit had is inmiddels vrijgegeven. Waarom duurt het zo lang om daarvoor plannen te maken / uit te voeren?

Hup Willem II

eitjesliften?? wat is er mis met het woord "gondel"??

eitjesliften zijn naar mijn idee de oude gondels uit eind jaren 80/begin jaren 90.

Overigens: Juist in Oostenrijk is de trend steeds meer om gondels te bouwen ipv koppelbare stoeltjesliften. Niet alleen vanuit het dal; maar steeds meer boven op de berg. Met name vanwege de veiligheid voor kinderen.

Qua verbindingen lijken Kirchberg-Westendorf (slechts 1 liftje), Hinterglemm-Fieberbrunn (1 lift) en Mayrhofen-Kaltenbach (2a3 liften) mij het meest wenselijk. Al zal het nog wel een paar jaar duren.

Als skileraar ben ik persoonlijk en voor de kinderen die we les geven erg blij met de nieuwe liften. De oude liften komen nog vaak aan met een rotvaart waardoor er veel kinderen al uit de lift liggen, voordat ze erin zitten. Wij geven veel les in Oostenrijk, dus krijg je zoals bovenstaand inderdaad vaak met nieuwe liften te maken. Ook vind ik de kinderingangen een uitkomst, hierdoor hoef je als leraar niet meer op die 10+ kinderen te letten of ze goed in de lift komen.
Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan stoeltjesliften. Je zit fijner en je hoeft niet continu je ski’s uit te doen.

Al met al dus een verrijking voor elk gebied!

http://www.skileraar.eu

In Serfaus wordt de sleeplift bij Masner vervangen door een moderne stoeltjeslift, waardoor er ook gelijk weer nieuwe pistes bij komen.

Leuk bericht, aan de vernieuwingen in liften en pistes mag best wat meer aandacht worden besteed. Dit zijn immers zo’n beetje de belangrijkste dingen bij een skivakantie. Nu worden er ieder jaar ontelbaar veel nieuwe liften gebouwd, dus ik snap dat niet alles te behandelen is, maar een overzichtje van de belangrijkste verniewingen en vernieuwingen in de bekende skigebieden helpt al een stuk. Ook is misschien leuk om eens een artikel te wijden aan grote investeringsplannen verder in de toekomst, bijvoorbeeld over wat er in het Zwitserse Andermatt allemaal staat te gebeuren sinds het is overgenomen door de Arabieren.

Overigens is de funitel in Val Thorens niet de enige nieuwe lift in 3 Vallees, het tweede stuk van de Saulire-gondel vanuit Meribel wordt ook vernieuwd, sectie 2 volgt volgend jaar.

Ook in Montafon in Vorarlberg ook een belangrijke nieuwe verbindingslift gebouwd, die ervoor zorgt dat het grootste skigebied van Vorarlberg onstaat.

Voor al het liften-nieuws zie http://www.seilbahn.net en http://www.lift-world.de

@ anonym, ja er zijn zeker mensen die balen dat liften vervangen worden. Ik heb het hier al eens eerder verteld maar ik zal altijd de oude gondel lift (radons) in savognin missen. Vierkante aluminium bakjes voor 4 personen waarvan de deuren door het lift personeel met een sleutel open en dicht gemaakt moesten worden. Je zat bijna 25 minuten in de gondel die over een prachtig beschermd natuur reservaat heen gleed. Wat is er nu lekkerder dan 's ochtends met je boterhammetjes in de hand naar wildsporen en klaterende beekjes te kijken, op weg naar je ski-klasje. Tja het zal wel sentiment zijn maar toch

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

In de ‘Gletsjerpost’(nieuwsbrief Saastal) stond afgelopen zomer een artikel over de vernieuwde Langfluh bahn in Saas-Fee. Deze start bij de centrale parkeergarage en zal via Langfluh doorgetrokken worden naar het Feejoch op 3883 meter! Bovenop het je een uitzicht op oa de Monte Rosa keten, Mischabel-keten en Matterhorn + Mt Blanc :)

Kan iemand mij uitleggen wat precies dat koppelbare inhoud?

Bernkogel in Saalbach heeft nu ook een nieuwe lift. Alleen jammer dat de exploitant van de Barenalm deze lift niet doorgetrokken wilde hebben om zijn eigen zaak te beschermen. Nu mogen wij de laatste berg met een sleeplift omhoog. Het had zo mooi kunnen wezen.

Bernkogel in Saalbach heeft nu ook een nieuwe lift. Alleen jammer dat de exploitant van de Barenalm deze lift niet doorgetrokken wilde hebben om zijn eigen zaak te beschermen. Nu mogen wij de laatste berg met een sleeplift omhoog. Het had zo mooi kunnen wezen.

misschien een stomme vraag, maar wat wordt er bedoeld met ‘koppelbaar’?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Ferdinand en Teun.
Bij het basisstation en bij het bergstation worden de stoelen losgekoppeld van de kabel. Hierdoor kan de kabel een hoge snelheid aanhouden.
De stoelen draaien rustig hun rondje zodat je genoeg tijd hebt om in te stappen.
Zodra je zit en de stang dicht is wordt de stoel weer aangekoppeld en ga je met een mooie vaart de berg op.

Don`t eat yellow snow

Ik dacht dat die funitel in VT
"Funitel de Thorens" zou gaan heten?

Zal er nu vanaf de Bouchet ook een afdaling komen naar de vallei van Orelle?

Dit stereotiep voorbeeld van Zwitserland is niet waar, in Zwitserland zijn er meer moderne liften dan in Frankrijk bijvoorbeeld, Oostenrijk heeft wel de meest moderne skigebieden. Het gaat voor mij ook niet echt om moderne liften en sleepliften zijn ook niet zo erg als ze niet uit vorige eeuw afstammen. Het gaat mij om hoe mooi de pistes zijn en dat je niet een flank helemaal volbouwd, die pistes zijn allemaal hetzelfde. Maar er mogen ook wel wat snelle liften staan voor mij!

@Anonymous: Ja ik vind ook dat je zo de charme van het gebied behoud, maar dat kan in de grotere gebieden nog moeilijk, maar zoals Grächen, die moeten niet vernieuwen, behoud je charme!

Nieuwe MASNERKOPFBAHN

6 persoons koppelbare stoeltjeslift met stoelverwarmingen en kinderveiligheidsbeugel ter vervanging van de oude Minderslift.

Vanaf dit seizoen 204 km pistes !

SERFAUS FISS LADIS

Weil wir’s geniessen

@ Niels klopt. Funitel de Thorens

life is a beach, or a pile of snow
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie