Hoe hard rijd jij met skibox?

Denk dat de adviessnelheid te maken heeft met de wind. Heb in Duitsland altijd tussen de 140km/h en de 180km/h op kruiscontrole gereden. (gps) Uitschieters naar 230km/h(gps) was geen probleem. Alleen met de harde wind merk je bij ongeveer 160km/h dat je moet bijsturen was onveilig aanvoelt. (Thule Motion 800)

Wahahahaha, 297 km p/u ? , ben net weer in Oostenrijk geweest maar zo hard in Duitsland gaat de laatste jaren echt niet meer.
Heb de laatste keer s,nachts gereden, en ook dan is 160/170 echt wel het matje!
En uuhhh, tmag hier niet misschien, maar ik geloof er geen pepernoot van, ik heb zelf een redelijk dikke motorfiets en kan je vertellen dat bijna 300 heeeeel erg hard is.
Ofwel een ontzettende dikke duim, ofwel niet geheel bij uw fontanel.
Pietseltje kulverhaal dus en jammer voor de betrouwbaarheid van dit forum.
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp, ik het ook een Thule box, de grootste geloof ik, we rijden met een Suv…max ongeveer 160/170 km/u, last van windgeluiden heb ik vrijwel niet met deze box.
En dan nog…belaad hem zorgvuldig, de skisets en snowboards zet ik vast, en ik zorg dat hij goed sluit (dus niet met spanbandjes)

Goede box is alles… Heb zelf thule 900 motion en die is ondanks het formaat probleemloos bij 140-150. Met een B merk zou ik dat al niet aandurven…

Wahahahaha, 297 km p/u ? , ben net weer in Oostenrijk geweest maar zo hard in Duitsland gaat de laatste jaren echt niet meer.
Heb de laatste keer s,nachts gereden, en ook dan is 160/170 echt wel het matje!
En uuhhh, tmag hier niet misschien, maar ik geloof er geen pepernoot van, ik heb zelf een redelijk dikke motorfiets en kan je vertellen dat bijna 300 heeeeel erg hard is.
Ofwel een ontzettende dikke duim, ofwel niet geheel bij uw fontanel.
Pietseltje kulverhaal dus en jammer voor de betrouwbaarheid van dit forum.
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp, ik het ook een Thule box, de grootste geloof ik, we rijden met een Suv…max ongeveer 160/170 km/u, last van windgeluiden heb ik vrijwel niet met deze box.
En dan nog…belaad hem zorgvuldig, de skisets en snowboards zet ik vast, en ik zorg dat hij goed sluit (dus niet met spanbandjes)

janvanlienden op 3 feb 2016 22:55

Vraag mij echt af waar jij gereden hebt, ben in de loop van dinsdag op woensdag naar huis gereden en met 180 op de cruise ('s nachts) werd ik voortdurend ingehaald tegen heel hoge snelheden. Reed zonder skibox weliswaar.

Kwam afgelopen zomer terug van Italië op een zondagochtend, meermaals met 200+ voorbijgestoken geweest.

http://www.autobahn-speedhunter.com/map_en.html

Toont aan dat er in Duitsland op veel plaatsen nog flink gejakkerd kan worden…

Zo, een oude topic weer tot leven gewekt :-)

Vroeger reed ik redelijk vaak lange stukken 200+ km/h met dakkoffer in Duitsland, tegenwoordig houd ik het op 170 km/h gedurende langere tijd (OK, bij inhalen of om even “ruimte” te maken wil ik nog weleens even richting 230 km/h optrekken, maar dat is dan heel kort want vrouwlief vindt het niet fijn).

Ik heb gemerkt dat rond 160-180 km/h prima opschiet en relatief relaxed rijdt, en de winst als je nog harder rijdt is minimaal heb ik ervaren (en je verbruik wordt navenant hoger).

Overigens, ik lijn mijn dakkoffer (Hapro Carver uit 2013) op mijn Thule Aerowing bars precies op de mm uit zodat deze maximaal richting achterkant van de achterklep zit en de dakkofferklemmen zitten dan ook op de uiterste uiteinden van de box zodat daar geen “speling” zit, bovendien zet ik vaak ook een extra spanband op aan de voorkant (hoewel de dakkofferdeksel op 3 punten per zijde is gelocked). Ofwel mijn dakkoffer zit super laag op het dak (dakraam kan net open) en ligt er aerodynamisch gunstig op, voor zover dat mogelijk is :-)

En het belangrijkste: dakkoffer goed beladen en sjorren zodat het niet kan gaan schuiven, alleen lichte spullen erin en onder max belading blijven.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Lekker rustig gewoon 130km/u max, heb geen haast en vakantie begint bij mij al zodra ik de voordeur dichttrek.

Wahahahaha, 297 km p/u ? , ben net weer in Oostenrijk geweest maar zo hard in Duitsland gaat de laatste jaren echt niet meer.

janvanlienden op 3 feb 2016 22:55

Jawel hoor. Anderhalf jaar geleden heb ik nog 330 km/u op de GPS gereden op de A61. Midden in de nacht, maar toch.

Dat het steeds minder vaak kan en/of verantwoord is, is een tweede. Maar “kan niet” is niet correct. Laat staan dat 160/170 zo’n beetje het maximaal haalbare zou zijn. Dat komt iig aantoonbaar uit de grote duim. ;)

Vwb de vraagstelling tav snelheid bij dakkoffers: lijkt mij heel erg af te hangen van diverse factoren en ook de wijze van monteren van de dakdragers. Op de 911 had ik dagdragers die ik vast kon schroeven in het dak. Zeer stevig en daar zou ik mij niet snel zorgen over maken. Het systeem bij de Audi is aardig, maar vertrouw ik al minder. De Thulevariant daarvan vind ik nog minder betrouwbaar (klemt maar aan één zijde ipv twee zijdes). Het lawaai dat een dakkoffer met zich brengt zou voor mij overigens al een prima reden zijn om lekker rustig aan te doen, maar dat terzijde. Bij twijfel gewoon 130 aanhouden, daar is e.e.a. in ieder geval op getest.

Volgens mijn oude garmin auto gps heb ik ooit 420 km per uur gereden in een Citroën ZX die al bijna uit elkaar viel als ik boven de 80 ging rijden. Dus die GPS cijfers kloppen niet altijd.

Maar goede auto’s kunnen echt hard rijden en is goed over de 200 geen enkel probleem. Even buiten de ethische discussie om.

Click. Click. Peace

@DSvier, hoop wel dat je alleen in je auto zat en niet met je gezin…
Denk dat het ongeluk van drie mannen uit utrecht paar dagen terug in duitsland wel heeft aangegeven wat er gebeurt als je met hoge snelheden er af vliegt. Dan helpen quattro e.d. niets.

@Rogier: Gemeten met een performancebox die door vele autobladen wordt gebruikt voor de testdata.

Bovendien zie je niet alleen de piek, maar een volledige uitdraai van waar je wanneer en met welke snelheid hebt gereden (inclusief de diverse versnellingen en vertragingen). Die 330 km/u is derhalve een vrij harde. Topsnelheid van mijn auto zou ook op 350 km/u moeten liggen. Al heb ik dat nooit gehaald, ik ga bij dat soort snelheden van het gas als ik een auto in de verte zie. Het is m.i. onverantwoord om met die snelheden auto’s in te gaan halen.

@DSvier, hoop wel dat je alleen in je auto zat en niet met je gezin…
Denk dat het ongeluk van drie mannen uit utrecht paar dagen terug in duitsland wel heeft aangegeven wat er gebeurt als je met hoge snelheden er af vliegt. Dan helpen quattro e.d. niets.

Connaisseur op 4 feb 2016 14:24

Uiteraard doe ik dit niet met mijn dochter aan boord.

Wel meermaals ruim 300 gereden met anderen in de auto, maar die kiezen daar bewust voor (wat mijn dochter niet kan). Net zo goed neem ik ook passagiers mee op circuits. Ja, dat kan heel slecht aflopen, maar die keuze is dan toch echt ook aan hen.

Het is m.i. onverantwoord om met die snelheden auto’s in te gaan halen.

DSvier op 4 feb 2016 14:24

Ik vind 200+ op de openbare weg sowieso onverantwoord; en dan druk ik me nog politiek correct uit.

Rob

Lekker rustig gewoon 130km/u max, heb geen haast en vakantie begint bij mij al zodra ik de voordeur dichttrek.

michelr op 4 feb 2016 13:33

Dan pas?
De mijne begint al op het moment dat ik tegen m’n collega’s zeg: “tot over …”

Rob

Toont aan dat er in Duitsland op veel plaatsen nog flink gejakkerd kan worden…

DavidW op 4 feb 2016 12:33

Inderdaad, het enige juiste woord: jakkeren

Rob

@Dsvier 350 km/h

mama on a mission in the snow

@DSvier, hoop wel dat je alleen in je auto zat en niet met je gezin…
Denk dat het ongeluk van drie mannen uit utrecht paar dagen terug in duitsland wel heeft aangegeven wat er gebeurt als je met hoge snelheden er af vliegt. Dan helpen quattro e.d. niets.

Connaisseur op 4 feb 2016 14:24

]

Dat waren toch die drie van die ramkraak bende?

Even een keer kort de 330 km/h aantikken bij vrij baan is natuurlijk heel wat anders dan met diezelfde kruissnelheid naar je wintersportplekje vliegen :)

Ik vind 200+ op de openbare weg sowieso onverantwoord; en dan druk ik me nog politiek correct uit.

RCGrootveld op 4 feb 2016 14:59

Dat staat je vrij. Maar kennelijk denken de autoriteiten in Duitsland daar genuanceerder over. En ik ook. ;)

[quote]@Dsvier 350 km/h

Hoop moraalridders zeg hier!

Een aantal jaar geleden meegemaakt dat ik de inhoud van een dakkoffer over mijn auto heen kreeg. Ding vloog open toen ik erachter reed en de skischoen schampte mijn buitenspiegel. Voor hetzelfde geldt was hij met 120 km/h door mijn voorruit gekomen. En dat met het hele gezin in de auto, we zijn ons kapot geschrokken. Sindsdien probeer ik bij die dingen uit de buurt te blijven.

Buiten dat genoeg redenen om er een hekel aan te hebben, behalve meer ruimte voor rotzooi alleen maar nadelen. O.a. kan je eindelijk daar waar het mag lekker door ‘jakkeren’ kan het vanwege die box nog niet!

Even een keer kort de 330 km/h aantikken bij vrij baan is natuurlijk heel wat anders dan met diezelfde kruissnelheid naar je wintersportplekje vliegen :)

franksplinter op 4 feb 2016 15:17

Precies.

Ik snap best dat voor veel mensen dit soort snelheden hun voorstellingsvermogen te buiten gaat en dat men dan ook meteen denkt dat je god noch gebod kent op de weg, maar het tegendeel is waar. Ik durf makkelijk aan dat die paar keer dat ik op de openbare weg het gaspedaal indruk nog niet in de buurt komt van wat de gemiddelde bestuurder aan risico neemt door onoplettendheid. En dat laatste zie ik helaas erg vaak. Simpele zaken als niet spiegelen, geen richting aangeven… Of gewoon niet een zakelijk gesprek voeren waarbij de aandacht nodig is. Je kan gewoon bij veel mensen zien dat ze aan het bellen zijn in de auto gewoon door er achter te rijden. Helaas heeft de verplichting om handsfree te bellen veel mensen laten denken dat dat dan wel veilig is, terwijl het kwa veiligheidsrisico vergelijkbaar is met handheld bellen.

Maar goed, we wijken nu inmiddels een beetje ver af van de discussie. ;)

Audi RS6, getuned tot ruim 750pk.

DSvier op 4 feb 2016 15:22

Ik had eerlijk gezegd deze auto verwacht ;)

null

Ook of topic maar kan me wel vinden in de woorden vna DSVier.

Ik rijd ook hard tot heel hard naar plaats van bestemming. Dat is voor MIJ het begin van mn vakantie. Niet dat het een wedstrijd is. Ik hou niet eens bij hoe lang ik erover doe. Maar ik vind het heerlijk om -daar waar de Duitse overheid het OK vindt- de 200 aan te tikken, of erover heen te gaan. Ook met mn box erop.

Maar dat gaat inderdaad in opperste concentratie en met weinig verkeer op die stukken, geen regen etc. Anders gaat het een heel stuk rustiger.

Ik rijd ook motor. Als je kijkt hoe stompzinnig veel automobilisten rijden, daar schrik je van. (Letterlijk) Dat zijn meestal niet de Audi’s en BMW, maar juist de onderkant markt Japanse, Koreaanse of Europese truttenschudders.
Append, zich opmakend, bellend, etc. etc. Geen enkele notie van wat er om zich heen gebeurt of rijdt, en daarop anticiperen.
Levensgevaarlijk. Volgens mij ook stukken gevaarlijker dan hard rijden. (Met of zonder box)

Ik had eerlijk gezegd deze auto verwacht ;)

null

sjorsdk op 4 feb 2016 20:26

Ik vermoed dat je daarmee geen 350 km/u haalt… ;)

Ik vind 200+ op de openbare weg sowieso onverantwoord; en dan druk ik me nog politiek correct uit.

RCGrootveld op 4 feb 2016 14:59

Dat staat je vrij. Maar kennelijk denken de autoriteiten in Duitsland daar genuanceerder over. En ik ook. ;)

DSvier op 4 feb 2016 15:19

De Duitse politiek (autoriteiten zijn slechts uitvoerend, maar dat terzijde) denkt daar zeker niet anders over, maar laat zich helaas min of meer chanteren door de autoindustrie. Dat er in Dld. ca 50% meer slachtoffers vallen (per vtg km) dan in NL nemen ze op de koop toe.
Detail:
Frankrijk, Duitsland en Italie zijn de landen met ongeveer de hoogste aantal verkeersslachtoffer (per vtgkm) van Europa (O Europa buiten beschouwing gelaten). Landen met een eigen autoindustrie. Toeval?

En het staat u vrij om er (net als ik) anders over te denken. Daarbij hebben ze in D welliswaar geen echte limiet, er is wel een advies limiet. En of het nu een echte limiet is of een advies: Het enige verschil is, dat de eerste strafbaar is, de tweede niet; verder maakt het niet uit, want in beide gevallen zijn de consequenties van het negeren ervan voor u.

Rob

Detail:
Frankrijk, Duitsland en Italie zijn de landen met ongeveer de hoogste aantal verkeersslachtoffer (per vtgkm) van Europa (O Europa buiten beschouwing gelaten). Landen met een eigen autoindustrie. Toeval?

RCGrootveld op 4 feb 2016 22:23

Wat voor verband zit daar in dan? Want ik zie het niet…

@rcgrootveld: wist je dat er in west europa geen uitzondering is op de regel dat na verhoging van de maximum snelheid op de snelweg het aantal verkeersslachtoffers daalde?

Wist je dat te hoge snelheid in Nederland slechts de hoofdoorzaak is van 3% van de dodelijke ongevallen, waarbij geen voorrang verlenen ongeveer het tienvoudige scoort?

Niet dat cherry picking tav statistische gegevens ons tot elkaar gaat brengen, maar ik schud ze ook zo uit de mouw hoor…

Op een lege snelweg 300+ rijden levert alleen maar een ongeval op bij een technisch mankement. Op een 80 km/u weg ben je net zo kansloos bij zo’n zelfde mankement met al die bomen naast de weg. Dus met alle respect: niemand die mij er ook maar enigszins van kan overtuigen dat ik ttv het rijden van 330 km/u ook maar enigszins onverantwoord bezig was.

Wat voor verband zit daar in dan? Want ik zie het niet…

franksplinter op 4 feb 2016 22:29

Gewoon: geen. ;)

Ik vind 200+ op de openbare weg sowieso onverantwoord; en dan druk ik me nog politiek correct uit.

RCGrootveld op 4 feb 2016 14:59

Dat staat je vrij. Maar kennelijk denken de autoriteiten in Duitsland daar genuanceerder over. En ik ook. ;)

DSvier op 4 feb 2016 15:19

De Duitse politiek (autoriteiten zijn slechts uitvoerend, maar dat terzijde) denkt daar zeker niet anders over, maar laat zich helaas min of meer chanteren door de autoindustrie. Dat er in Dld. ca 50% meer slachtoffers vallen (per vtg km) dan in NL nemen ze op de koop toe.
Detail:
Frankrijk, Duitsland en Italie zijn de landen met ongeveer de hoogste aantal verkeersslachtoffer (per vtgkm) van Europa (O Europa buiten beschouwing gelaten). Landen met een eigen autoindustrie. Toeval?

En het staat u vrij om er (net als ik) anders over te denken. Daarbij hebben ze in D welliswaar geen echte limiet, er is wel een advies limiet. En of het nu een echte limiet is of een advies: Het enige verschil is, dat de eerste strafbaar is, de tweede niet; verder maakt het niet uit, want in beide gevallen zijn de consequenties van het negeren ervan voor u.

RCGrootveld op 4 feb 2016 22:23

Je kan argumenteren en de populist uithangen. Ik vind jouw manier van argumenteren bij het laatste aanhangen.

De Duitse automobielindustrie is goed voor 25% van alle werkgelegenheid, nogal logisch dat je daar rekening mee houdt. Dat doet de Belgische staat ook voor de brouwers, de Franse overheid voor haar wijnboeren, de Italiaanse voor haar Olijfolieproducenten… Das niet meer dan normaal. Lobbywerk is nog niet hetzelfde als ‘min of meer chanteren’. In Australië hebben ze op bepaalde stukken de maximumsnelheid sinds kort weggehaald, en er zijn plannen om dit uit te breiden, Australië is nu niet echt een land met grote automobielindustrie. Dat er op die lange rechte stukken in Australië ook kangoeroes de weg oversteken vergat ik bijna te zeggen. Isle of Man kent alleen maar beperking van de V-max binnen de bebouwde kom. Op een bandencentrale en een sporadische garagist na is daar niet veel automobielindustrie, is dat ook lobbywerk of bijna chantage?

Gaan we offpiste skiën dan ook ineens strafbaar stellen met celstraffen en hoge boetes omdat de bergreddingen de Franse belastingbetaler elk jaar handenvol geld kosten? Dat die offpiste-skiërs elk jaar de economie weer doen draaien zorgt voor inkomsten en werkgelegenheid, en dat is exact hetzelfde wat de automobielindustrie in Duitsland doet.

Als ik de cijfers van de Europese Commisie er bijhaal dan zie ik dat het aantal verkeersdoden per 100 000 inwoners in België beduidend hoger ligt als in Duitsland, en nog altijd een stuk hoger als Italië en Frankrijk. België is nu niet bepaald een land met een grote automobielindustrie, opel antwerpen, renault vilvoorde, ford in hasselt… ze zijn allemaal weggetrokken. Jij kijkt naar de vtg, ik naar het aantal doden per 100 000inwoners. Zo kom je op een heel ander resultaat uit.

Het feit dat je zelf de Oost-Europese landen niet meeneemt in jouw argumentatie (omdat je weet dat daar veel doden vallen) is echt jammer.

Griekenland, niet echt bekend om zijn automobielindustrie, kent ook zeer veel verkeersdoden. Per 100 000 inwoners zelfs meer als Frankrijk, Italië of Duitsland.

Wat betreft Italië, al eens gekeken hoe hoog de boetes daar zijn geworden de afgelopen 15jaar? Die zijn er vaak hoger als in België of Nederland. Ben van de zomer vanuit Antwerpen naar Nardo (helemaal vanonder in de laars) gereden, das 1000km Italiaanse snelweg. Op die 1000km hing er zowat overal trajectcontrole. Het rijbewijs met punten, wat wij in België nota bene nog altijd niet hebben, geldt niet alleen voor Italianen maar ook voor buitenlanders… Er zijn andere manieren om die industrie gelukkig te maken.

@DavidW

Kijk kijk, echte argumenten, onderbouwd met echte statistieken en alles erop en eraan. Maar daar houdt mijnheer RCGrootveld niet zo van. Die poetst liever statistieken zodat ze in zijn straatje en zijn argumentatie vallen. Hij zal hoe dan ook zijn morele gelijk halen, of de statistiek hem nu wel of niet past, maakt niet uit.

Hij rijdt zelf graag met een tempo van max 130 km/h naar zijn plaats van bestemming en stopt daarbij graag om de 2 a 3 uur. Dat vindt hij comfortabel.
Wat mij betreft is hij daarin volledig vrij. Al rijdt hij met 70 km/h en stop hij om het half uur een uur. Als ik niet met hem mee hoef, vind ik het allemaal best.

Echter; iedereen die zich niet op zijn tempo en manier van reizen en aantal stops naar de winterport begeeft is aan het jakkeren, brengt zichzelf en anderen in gevaar, kan niet van zijn vakantie genieten, zorgt ervoor dat anderen doodziek met kloppende koppijn dagen in bed liggen etc. etc.

Er is maar een manier van reizen! Die van RCGrootveld. Een ieder die anders wil, dient overtuigd te worden van het gelijk van mijnheer Grootveld!

Ergo; een kansloze discussie.

Edit & PS; mijn vakantie is zojuist begonnen, ik vertrek straks om 7 uur met een spijbelende middelbare school scholier richting AT, om de files voor te zijn. Onderwg 1 keer stoppen om te tanken, snelheden van rond de 200 km/h worden niet geschuwd.
En nu zit ik even te genieten van een goede pot bier om mijn vakantie in te luiden.
Volgens mij voldoende stof tot een pagina of 90 discussie met mijnheer RCGrootveld!

Vermakelijke heractivatie van dit topic. Dit keer laat ik het beter grotendeels aan me voorbij gaan. Waarheden in dit topic zijn zoals gewoonlijk ver te zoeken, zowel bij de mensen die het langzame rijden verkondigen als de mensen die het hier over hoge snelheden opscheppen. Opvallend is alleen dat ik beiden (de schoolmester en de hardrijder) met NL-kenteken vrijwel nooit tegenkom. (FYI: Ik rij 40.000 km per jaar op de Duitse snelweg, excl. overige wegen en buitenland) Bekenden die hier ook veel op de snelweg zitten bevestigen m’n bevindingen. Erg toevallig allemaal.

Natuurlijk zie ik onhandige Nederlanders op de Autobahn en ook best wel eens iemand die flot doorrijdt (ca. 160 km/u), maar schoolmester gedrag… Nee, daar zijn Duitsers veel ‘beter’ in. Idemdito als het gaat om hardrijden. Dat een Nederlander 200 km/u rijdt is zo zelden als de hoofdprijs in de lotto. Dan zijn er eerst een paar Zwitsers, Oostenrijkers en Tsjechen aan vooraf gegaan.

Dadelijk zit ik overigens ('s nachts) weer op de snelweg en dan zal ik eens zien of ik een razende Hollander tegenkom. Ik kan nu al zeggen dat ik dat voor 99,9% niet zie gebeuren. En nee, ik woon niet in het uiterste oosten van Duitsland waar sowieso geen Nederlander komt, behalve gestolen NL-auto’s met Oekraïne als einddoel. Die laatsten rijden overigens wel hard. :P

Plaats een reactie