Hoe hard rijd jij met skibox?

Ga je gang, Dave.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Haha brabant, noord-brabant, belgie. Als het gaat om rare woorden en dialecten is dat dus echt 1 pot nat voor ons boven de rivieren! :D

skiester op 21 jan. 2013 11:30

Ter info uit Wikipedia: Het Brabants is samen met het Hollands de belangrijkste groep Nederlandse hoofddialecten. De eerste belangrijke vorming van het Standaardnederlands vond in de 16e eeuw plaats in Antwerpen. De standaardtaal die toen gevormd werd onderging met name veel Brabantse invloeden.
Dus, skiester: het standaardnederlands in in Antwerpen ontwikkeld en heeft met name veel invloeden uit het Brabants.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Martijnski, als je naast een Nederlandse en een Belgische versie van deze site wil gaan voor een eigen Brabantse site (Nederlands en Belgisch Brabant uiteraard) kun je ook op mij rekenen.

Frank op 21 jan. 2013 12:05

En dan ook nog een Brabantse schoolvakantieweek zien te regelen in Den Haag. Nooit meer last van al die andere provincialen :D

@ Frank. Dat was 16e eeuw. nu 21e eeuw. rest my case.

@ skiester
Het ging me er meer over hoe je met één ongenuanceerde zwiep 6 1/4 miljoen Vlamingen, 2 1/2 miljoen Noord-Brabanders en ruim 1 miljoen Limburgers op één hoop veegt met iets wat als Noordhollands dedain opgevat zou kunnen worden.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

En toch kan ik als achterhoeker t niet laten… Das Hollands Frank. Randstad enzo

euh... doen!?

Wat een kansloos topic. Vanaf de op was het gewoon al gedoemd tot een discussie tussen kansloze opscheppers, trage gele kentekens, overbezorgde moeders en kinderen die nog nooit een meter in Duitsland hebben gereden.

Admins, wanneer ga je met je sneeuwschuiver door dit ellendige topic?

@ skiester
Het ging me er meer over hoe je met één ongenuanceerde zwiep 6 1/4 miljoen Vlamingen, 2 1/2 miljoen Noord-Brabanders en ruim 1 miljoen Limburgers op één hoop veegt met iets wat als Noordhollands dedain opgevat zou kunnen worden.

Frank op 21 jan. 2013 22:11

haha. alleen qua uitdrukkingen en klank! Zo veeg ik ook miljarden aziaten op een hoop want mandarijn klinkt hetzelfde als kantonees in mijn oren (en maleisisch) etc etc

@ kritikasters. Ik vind het wel een leuk topic. Jammer alleen van die figuren die zo nodig hun negativiteit moeten botvieren hier.

Helemaal gelijk skiester… Topic staat niet voor niets in stube :-)

euh... doen!?

Ooooowké, kunnen we het dan vanaf nu terug over de skibox hebben?
Los van het gezwam hier en daar staat er best wel wat nuttige info is dus laat ons dat zo houden :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Met of zonder box, NL,D,F of waar dan ook, Lupo of 500S, uitgezonderd de zeldzame situatie waarin er geen medeweggebruikers in zicht zijn en er geen medepassagiers in de auto zitten, vind ik 150+ sowieso onverantwoord, asociaal en een blijk van het ontbreken van verantwoordelijkheidsgevoel.

Rob

Merken de mensen verschil tussen soorten boxen? Gaat dan natuurlijk wel als je meerdere boxen hebt gehad…

euh... doen!?

@ Antoine: Ik merk verschil als ik m’n 4e box eraf haal, 3 rijdt iets prettiger :)

Haha flauw… Had ik de deur maar niet open moeten zetten ;-)

euh... doen!?

Altijd de box goed sluiten voordat je gaat rijden Antoine :D

Merken de mensen verschil tussen soorten boxen? Gaat dan natuurlijk wel als je meerdere boxen hebt gehad…

Antoine op 23 jan. 2013 18:54

Ja zeker weten!! Natuurlijk is er verschil. Geef maar is wat flinke klappen op verschillende boxen. Niet voor niets dat bv adac die dingen test. http://www.autozeitung.de/auto-news/adac-dachboxen-test-2011…

En dat bij remtesten de skies er doorheen kwamen.

http://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/da…

Rij zelf ook met surfbox (fiberglas) waarbij ik toch merk dat deze stiller en stabieler is dan de goedkopere ski boxen. Wereld van verschil. 200/u mogelijk. Rij ik niet hoor! Pas me altijd aan het verkeer en omstandigheden. Kan het…laat ik m lopen max 160. Anders rustig met het verkeer mee!

Uiteindelijk is de winst in tijd nihil. 1x vaker plassen is het verschil zeg maar.

Zeker: de surfbox is niet voor niets goedgekeurd voor zulke hoge snelheden. Waar ik op let is: sluiting: zit de sluiting zo dat de box door het rijden vanzelf dichtgedrukt wordt door de rijwind? Dus dat je zelfs zonder afsluiten bij wijze van spreke zou kunnen rijden? Hoe groot is de kier voorin? Als rijwind erin kan komen kan ie opengedrukt worden. Hoe buigzaam is het materiaal? Als het materiaal kan buigen dan kan ook de sluiting los: dan extra band erom heen voor de zekerheid! En ook wind kan er in komen.

Met pakken: naast je skies opvullen met skikleding in vuilniszakken (voor het geval hijniet waterdicht is en tegen smeervlekken van de bindingen) zodat de skis niet kunnen schuiven. Skischoenen best in de auto. Zijn zwaar, projectielen en je wilt je zwaartepunt liefst zo laag mogelijk (ja mensen, om 300 te kunnen rijden! ).

Ik rijd braaf 130 km/u.
Hou best wel van een beetje doorrijden maar de auto rijdt al 1 op 10. Met box en dan 160 km/u gaat het verbruik naar 1 op 7. De beperkte tijdwinst weegt niet op tegen het extra verbruik. Het scheelt gewoon een volle tank…

Ik rijd braaf 130 km/u. Hou best wel van een beetje doorrijden maar de auto rijdt al 1 op 10. Met box en dan 160 km/u gaat het verbruik naar 1 op 7. De beperkte tijdwinst weegt niet op tegen het extra verbruik. Het scheelt gewoon een volle tank…

Jay op 24 jan. 2013 14:53

Ja dat is nog wel een ander argument. Het verbruik neemt hard toe bij hogere snelheden. Een korte rit maakt niet zoveel uit maar bij 1000km+ is dit anders.

Ik rijd braaf 130 km/u. Hou best wel van een beetje doorrijden maar de auto rijdt al 1 op 10. Met box en dan 160 km/u gaat het verbruik naar 1 op 7. De beperkte tijdwinst weegt niet op tegen het extra verbruik. Het scheelt gewoon een volle tank…

Jay op 24 jan. 2013 14:53

Ja dat is nog wel een ander argument. Het verbruik neemt hard toe bij hogere snelheden. Een korte rit maakt niet zoveel uit maar bij 1000km+ is dit anders.

markvdeng op 24 jan. 2013 16:08

Dat vindt ik dus met de surfline box erg meevallen. Behalve zomervakantie. Maar dan heb ik er nog 2 plankjes op liggen en met onze caravan is 100+ niet aan te bevelen ;-)
Eea ligt ook wel aan type auto natuurlijk!

Het is natuurlijk erg afhankelijk van het soort box en de auto waar je mee rijdt. Volvo heeft een speciaal systeem waarbij de box met de stroomlijn mee loopt. Hier rij je natuurlijk comfortabeler mee dan met een lupo waar een box van 2 meter op zit.
Probeer je box zo op de auto te positioneren dat deze in de stroomlijn van de auto past. Verder voel je snel genoeg wat nog betrouwbaar is. Ook is het verschil van wind tegen of wind mee van belang. Dit kan toch 20km/h schelen.
Zelf heb ik een octavia combi 4x4 met een box van 220cm. Hier rij ik comfortabel 150 a 160 mee. Daarboven moet ook wel lukken maar voelt niet echt goed meer.

170

180-190, alleen dan zonder box erop

Gang is alles

Wij rijden eigenlijk meestal 120 km per uur op cruisecontrol. Dan is de auto op zijn zuinigst en we kunnen toch niet voor drie uur ons appartement in…

let's get this party started!!

Net op 1 januari ritje terug naar huis vanuit Oostenrijk, normaal ga ik 160 a 170 waar het lekker loopt in Duitsland, maar op 1 januari heb ik door het weinige verkeer op 6.40 uur 903 km afgelegd, was mijn snelste rit ooit vanuit de Alpen naar huis… Op een gegeven moment tikte de teller de 200 aan had het eigenlijk niet in de gaten (ze komen je dan nog voorbij gevlogen) en verschoot toch wel, heb me dan maar vlug tot 180 laten afzakken, was misschien toch wat onverantwoord met een skibak op je dak :-)

Haja, en ik lees hier veel over het verbruik…
Op weg naar de Alpen waar ik een stuk rustiger heb gereden haalde ik 6.9L gem verbruik, naar huis werd het dan met die hoge snelheden 7.4L, gaat over een BMW 520 touring met de grootste HAPRO bak erop vind ik niet slecht

Wij hebben een Volvo V40 gekocht vanwege het zuinige verbruik. Als je hem dan op zijn staart gaat trappen, dan heb je niets meer aan het besparen op verbruik.

Ook vind ik het sowieso onverantwoord om zo hard te rijden, met of zonder skibox. Wij zijn het, in de regel, in Nederland niet gewend om zo hard te rijden en men denkt dan maar lekker in Duitsland los te gaan. Moet men zelf weten, maar wanneer er andere mensen in de auto zitten, dan vind ik dat je ook naar hen een stuk verantwoording hebt. Ik ben echt verbaasd dat ik lees dat sommige bizar hard rijden met kinderen in de auto.

let's get this party started!!

Het feit dat je hier in NL maar 130 mag, betekent niet dat mensen geen ervaring hebben met harder rijden dan dat hè. Ja, je hebt kamikazepiloten die in NL altijd 105 op de cruise rijden en die ene keer per jaar dat ze in Duitsland zijn, gaan knallen. Daar moet je terecht bang voor zijn. Maar ik ken voldoende mensen die in NL regelmatig 160+ rijden en vaker in Duitsland komen en harder rijden. Als die in Duitsland 200+ doen is dat niet spannend.

Met een skibox op het dak (komende winter wordt m’n eerste keer) zal ik niet gauw boven de 150 rijden. Cruise erop, dan rol je lekker door en heb je een aardig compromis tussen snelheid, verbruik en comfort.

Ik rij meestal tussen de 150 en 160 met skibox, op de terugweg als ik de stal ruik en het kan dan 180. Kan makkelijk. Ik word een beetje moe van reacties als onverantwoord en dergelijke. In Duitsland staan we bekend als das gelbe gefahr. Omdat we altijd links rijden en met 120 de auto zo naar links knallen zonder dat we ff rekening houden met het snellere verkeer. Dat vind ik ontverantwoord!!

Vandaag terug gekomen. 600 km over de duitse autobaan met een oudere Thule dakkoffer bovenop (met alleen ski’s erin) en een constante snelheid van 160-170 geen problemen.
Beste Harald in je reactie over Gelbe Gefahr, weet je wel hoe gevaarlijk het is als je bij Arnhem de grens weer over komt?

Plaats een reactie