Hoe hard rijd jij met skibox?

Mijn naam is Stijn hoor, arrogant Nederlands wijf. Damn wat een trieste reactie…

laten we on-topic blijven. er zijn al genoeg discussies geweest over hoe hard iedereen kan op de autobahn. Deze topic gaat over veilige snelheid met ski-box.

Een bekende van ons, waar we ooit wellis mee op wintersport gingen beweerde ook 200 te kunnen rijden, met zijn benz en goede dakbak, echter wel dat hij bij bepaalde windstromen niet meer kon sturen. kwam hij onderweg achter. dus ik heb mijn twijfels of het met een dakbak verantwoord is harder dan 160 te rijden.

de dakbak is de voornaamste reden dat ik zonder rijd en zelf ga, vind t helemaal neits met zon ding. lawaai aan je kop en ik heb altijd een onrustig gevoel, hoor dingen die er niet zijn. zolang ik zonder kan, graag!

Addict.

Haha Frank. Dat zou ook goed kunnen ja, een reserve tank. Alleen als je die vol moet gooien, dan schrijven ze een klein maand salaris af bij het tankstation.

Dit jaar gaan wij voor het eerst met een skibox op vakantie. Zal me benieuwen, ook kwa verbruik.

(en kan iemand de reactie van Stijn/Gast765 misschien aanpassen?)

Ik ben het eens met Stijn. Beetje opscheppen over 297 km per uur rijden maak dat de kat wijs. En al zou het echt zo zijn is dat totaal niet verantwoordelijk en breng je naast jezelf ook nog eens andere weggebruikers in gevaar. Je gedraagt je alsof je op een circuit bezig bent, dat kan echt niet.

Jou moeten ze je rijbewijs afnemen en 30 jaar rijverbod geven… Echt niet cool en eerder super belachelijk om zo hard te rijden, als je je dood rijd doe dat dan zonder ontschuldigen mee te nemen graag…

Gast765 op 14 jan. 2013 13:49

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahhahahahahaha durf je je kritiek alleen maar anoniem te geven?? proest. Of anoniem vanwege al die ‘taalvauten’?
Ennuh: - LEEG STUK WEG - de enige die ik meeneem zijn al die muggen en vliegen op m’n raam…
297 rijden voldoende auto’s mits je de begrenzing eraf laat halen… Overigens m’n huidige auto haalt dat lang niet! (helaas)

skiester op 14 jan. 2013 14:32

Aan je foto te zien ben je toch minimaal 50.
Beetje kinderachtige reactie dan dit, grow up!

@skiester: welkom op het forum waar de (gast)posters politiek correcter zijn dan de gemiddelde schoonmoeder en jaloerser dan een klein kind wiens vriendinnetje met Justin Bieber op de foto mocht !

Gecondoleerd ook, ik meen gelezen te hebben op wepowder dat je een brullende 4.8 v8 benzine inruilt voor een mazoutstoof !? :D

@gast622: aan jouw reactie te zien ben je toch al 12…

@skiester: welkom op het forum waar de (gast)posters politiek correcter zijn dan de gemiddelde schoonmoeder en jaloerser dan een klein kind wiens vriendinnetje met Justin Bieber op de foto mocht !

Robin op 14 jan. 2013 20:28

:D:D

Robin, dit levert je een bijdrage aan volgend topic op:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/92218?page=1#last…

Leuk topic, vooral de sfeer spreekt me aan.
Ik stel voor dat we een Wintersporters racing-day organiseren…

Dit topic is langzaam aan steeds meer op zijn plaats in de Stube.

MAND!

Dit topic is langzaam aan steeds meer op zijn plaats in de Stube.

Yo-han op 14 jan. 2013 21:00

Mee eens! Mijn bedoeling is om te achterhalen hoe het gemiddelde rijgedrag is met een skibox op het dak.

Grofweg gezegd lijkt de gemiddelde top tussen de 150 en 160 km/u te liggen. Extremen houd je altijd, zeker naar boven toe.

Normaliter kan je met een skibox prima snelheden van rond de 160 km/h rijden. Dit kost zoals eerder beschreven wel de nodige brandstof extra. In principe is 130 km/h een snelheid waarmee je én een beetje opschiet én een gunstig brandstofverbruik hebt. De ADAC raadt echter ten allen tijde aan om met skiboxen niét harder te rijden als 180 km/h. Let overigens ook op de maximumsnelheid van je winterbanden!

Ik heb ook wel eens stukken 200 plus gereden (zonder box) om op tijd thuis te zijn (zelfs een keer de 297 gehaald op een leeg stuk weg) maar dat is leuk maar niet relaxed.

skiester op 14 jan. 2013 13:38

Dit is wel een opschep en stoerdoen topic geworden. Bijna alle doorsnee auto’s zijn begrenst op 250 km/h. Diverse sportwagens en Alfa Romeo kunnen wel harder. Bovendien kunnen die ook lang niet altijd de 300 km/h aantikken. Je hebt wel een zware PK bak nodig en bovendien moet de snelweg vlak, leeg, recht en droog zijn. Met dergelijke snelheden heb je echt geen tijd meer om voldoende op het verkeer te letten, aangezien je alleen nog maar druk bezig bent de lijnen van de snelweg te volgen.

Het is echt onverantwoord om dergelijke snelheden maar lukraak uit te gaan proberen. Dankzij dit soort gevallen wordt er in Duitsland elke keer weer gediscusieerd over extra snelheidslimieten. Vooral op buitenlanders is de Autobahnpolizei extra verdacht, aangezien die niet dermate met de Duitse omstandigheden bekend zijn. Geen snelheidslimiet betekend nog niet dat het ineens een racebaan is geworden.

Ik ben het eens met Stijn. Beetje opscheppen over 297 km per uur rijden maak dat de kat wijs. En al zou het echt zo zijn is dat totaal niet verantwoordelijk en breng je naast jezelf ook nog eens andere weggebruikers in gevaar. Je gedraagt je alsof je op een circuit bezig bent, dat kan echt niet.

Gast586 op 14 jan. 2013 18:24

Precies! Ik kan dit als dagelijks gebruiker van de Autobahn niet vaak genoeg bevestigen. ;)

+1 voor Frans.

Bij gebruik van een dakbox moet je met een aantal dingen rekening houden.

  1. Wat is de maximum daklast van de auto; voor auto’s als een Golf, Astra enz. maar ook voor een maat groter(Insignia, Mondeo) is dat meestal 75kg, soms 90kg. BMW 5 serie Audi A6 en de bekende X en Q series zitten meestal op 100kg.
    Dit is dus de optelsom van dragers, koffer en inhoud.
    Voorbeeld Thule 700, eigen gewicht 15kg, draagvermogen 50kg en dragers ongeveer 10kg, samen 75kg.
    Skischoenen wegen ca. 4kg, en ski’s het dubbele, dus 4 sets is 4 x 12 = 48 plus 4 helmen = 50kg.

  2. Met een box op het dak komt het zwaartepunt van de auto een stuk hoger te liggen en dat maakt hem gevoeliger voor rollen om de lengte as, dus meer overhellen in de bochten en langer doorzetten bij bijvoorbeeld en snelle stuurreactie.

  3. De stroomlijn van de auto is behoorlijk verstoort, dus meer windruis(herrie in de auto) en luchtweerstand(hoger brandstofverbruik). Bovendien is de auto door zijn grotere hoogte gevoeliger voor zijwind(werkt ook door bij punt 2).

Ik huur mijn dakbox altijd, en de verhuurder geeft als advies max 130. Over het algemeen rijd ik dan ook met 130/135 op de CC en dat bevalt prima.

@ frans (en de rest). Goh ik heb wel wat losgemaakt! Jongens ik rij echt geen 297 op weg naar wintersport. Heb het 1 keer geprobeerd op een breed, recht, droog, leeg stuk autobahn. Is echt geen kunst aan want gewoon gas geven en stuur recht houden. Veel makkelijker dan een circuit want daar zitten nogal veel bochten in. Het is wel leuk. De auto in kwestie heeft trouwens een top van 330 en de eigenaar zat naast me toen ik dus net faalde om de 300 te halen. Die onbeperkte snelheids limiet blijft wel apart, voelt toch raar om met 180 of zoiets een politieauto in te halen…

@Robin idd huidige auto is wel een beetje uitgeaccelereerd boven de 160/170. De 240 zou je alleen kunnen halen met wind mee en berg af. Maar zoals ik ook al zei 160/170 is een relaxte kruissnelheid want boven de 200 is leuk, maar niet relaxed en je blijft tanken.

Back ot. Het ligt nogal aan je box en aan de bevestiging hoe hard je ermee kan. Een plastic box vervormt veel makkelijker dan een gemaakt van glasvezelachtig materiaal. Ook de vorm scheelt. Die van mij die 200 kan, scharniert bijv omhoog ipv opzij waardoor de wind de box altijd dictdrukt, ook met zijwind. En natuurlijk ligt het aan de weersomstandigheden hoe hard je rijdt want met stevige zijwind ben je veel kwetsbaarder voor een zwieper.

@Skiester,Ik sluit me aan bij Robin welkom, ze zijn hier wel wat braver als op wepowder ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Voor de rest waag ik me niet aan de ‘stoere mannen’ praat door welk geslacht of compensatieneigingen dan ook ;-) maar euh… 297 op de autoteller of navigatie?

Hoef vast niet uit te leggen dat 297 niet veel meer is dan 260 oid…;-) ook automakers kennen de stoeremannenpraat trucjes

euh... doen!?

@Antoine, skiester is een vrouw… En als je perse wilt weten in welke bak ze zelf reed kun je altijd het ‘poedermobiel’ topic op wepowder na spitten. Van de andere kant als ze dat kwijt zou willen had ze het vast al gezegd.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus was toevallig gisteren op wepowder gestart met lezen, zal even voorrang geven. Had ook al lang het idee dat skiester vrouw is :-) maar ze is meer man qua snelheid dan menig man hier, zonder dat ik hiermee de discussie weer probeer op te laaien. Het topic gaat echter al weinig meer over de box en voor de gemiddelde NLer een aangename snelheid. Maakt het echter wel weer vermakelijker om te lezen :-)

Ps Het is wel een vrouw dus of ze al wel had willen melden welk scheurijzer ze rijd… ;-)

euh... doen!?

Om weer even ontopic te komen:

In Brabant stoppen ze een skibox in het koffer of reistas, sommige houden 'm zelfs aan. In ieder geval niet op het dak, daar wordt ie zo koud van :)

Eh, ja ik ben een vrouw. Zie foto. Maakt dat uit? Anywayz, ik ben wel benieuwd wat een Belgische skibox dan is… :?

Euh, dat was een reactie op Antoine’s verwijzing naar ‘stoere mannen praat’. Wat dus stoere vrouwen praat hoorde te zijn, niks mis me overigens ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

boks = broek in dialecten

En k probeerde ook wat lol in het topic te brengen, blijkbaar hopeloos mislukt op taalproblemen ;-)

euh... doen!?

ha hier is een boks een manier van groeten… Nu is een belgische boks dan wel weer belangrijker dan een Nederlandse skibox. Weinig groteballenpraat als ze afvriezen tenslotte ;) en skis gooi je natuurlijk gewoon in de auto. Kun je tenminste weer gewoon 200 rijden… :D

now we’re talking :-)

euh... doen!?

Uhh Skiester, ik bedoel Brabant als in Noord-Brabant. Dat ik in België woon wil nog niet zeggen dat ik een Belg ben :)

En natuurlijk gooi je ski’s gewoon in de auto. Weer wat personen minder die willen stoppen om te zeiken.

Haha brabant, noord-brabant, belgie. Als het gaat om rare woorden en dialecten is dat dus echt 1 pot nat voor ons boven de rivieren! :D

Martijnski, als je naast een Nederlandse en een Belgische versie van deze site wil gaan voor een eigen Brabantse site (Nederlands en Belgisch Brabant uiteraard) kun je ook op mij rekenen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

en Friesland dan?

Plaats een reactie