Hoe hard rijd jij met skibox?

Sinds 2jr heb ik een skibox (Thule Ocean 600). Daarvoor was het knallen over de deutsche autobahn, nu is het een stuk rustiger rijden. De verkoper smile-de bij mijn vraag:'hoe hard mag je eigenlijk met zo’n box rijden?. Hij zei officieel zo 120/130. Maar hij kan wel tegen iets meer. Nu rijd ik zelf tochwel 160 km/u. Hoe verstandig of onverstandig dit is?
Hoe hard rijd jij met je skibox?

Ik weet niet of het verstandig is maar ik rijd ook wel 160 met skibox. Ook een Thule maar dan een kleinere variant. Die dingen zijn gestroomlijnd en zitten echt super stevig vast. Elke keer als we stoppen controleren we even of ie nog goed vast zit en dat zit ie!

Wij hebben eerlijk gezegd nog niet echt gelet op de limiet ondanks dat de box er op stond. We zorgen dat alles heel goed vast zit (ook in de box) en rijden gewoon wat defensiever dan gewoonlijk. Enkel als we vrije baan hebben met normale weersomstandigheden, gaat het eens richting 140-150. De box is behoorlijk plat dus eigenlijk voelen we niet zo’n gigantisch verschil met of zonder. Maar dat hangt wellicht van box tot box af.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

160 in DE, wij kregen het advies om absoluut onder de 180 te blijven (ook Thule) dus top af en toe 160, meestal 140 ofzo…nooit problemen mee gehad

Meestal niet harder dan 150km, dit niet alleen vanwege de box.

Als ik de box op het dak heb zit ik ook afgeladen vol; kofferbak vol en 4 personen dan vind ik dat hard genoeg.

Member of global cooling initiative

Meestal rond de 160, af en toe eens 180 en die komt niet los hoor :) Je merkt het wel aan het verbruik en het lawaai dat hij er is, al zal dat bij de betere Thule modellen wel beter zijn. De onze (hapro) hangt nogal ver boven het dak en dat zorgt ervoor dat hij meer lawaai maakt. Wel even zien dat alles goed vastzit in de bak.

Op de duitse autobaan knallen…???Waar kan het nog. Ik vind het opvallend dat er in duitsland steeds meer snelheidsbeperkingen komen. Daarbij is het vaak druk waardoor echt hoge snelheden niet kunnen. Maar waar ik nog veel meer een hekel aan heb is van die mensen die zo hard rijden dat ze vol trots aan iedereen zitten te vertellen dat ze in 6 uur naar de bestemming op 850 km. hebben gereden. Ik ben het helemaal met Kristof en Jos eens.

Zeker al je niet op wisseldagen rijdt zijn er nog wel wat stukken waar dat gaat, ma bon das een andere discussie.

Wij rijden meestal 120 op de cruise. Met of zonder dakkoffer.
Hard zat als je beladen bent en met kids in de auto. Zo kom ik er ook snel zat.

dit jaar in maart nog een midweekje geweest, met de box erop. Stukken 190 gereden, maar je merkt dan wel dat de auto (seat leon 2.0 tdi) wat lichter wordt en gevoeliger wordt. De Thule box met thule dakdrager hadden er weinig problemen mee, maar box gaat wel een beetje trillen. 140/150 is gewoon goed te doen.

Ik ga het zien, dit jaar voor het eerst met een box op de auto.

Is het ergens in de box te vinden welke max snelheid geldt/ aanbevolen wordt?

Hoeveel kilo doet iedereen er eigenlijk in of staat dit ook in de box?
Ik zat te denken aan 4 paar ski’s/ snowboards en misschien de ski/ snowboardschoenen.

100 kilo bij ons

Je voelt zelf wel wat veilig is en niet. Een aantal jaren geleden was er een winterstorm toen wij vertrokken. Wij rijden vanaf Noord Nederland zo de A31 op wat normaal betekend dat je op dat stuk erg rustige snelweg lekker door kunt rijden. Nu was dat anders i.v.m. de harde wind en windstoten. Takken die waren lijven liggen na snoeiwerk werden de weg op geblazen en ik heb hele stukken alleen maar op de linker rijbaan gereden omdat rechts zo veel takken op de weg lagen.
Wat me toen ook op viel waren de vele afgewaaide ski-boxen. Vaak gebeurde dit bij SUV’s Dus porsche Cayen, Volvo XC90 en BMW X5. Ik weet niet of dit komt doordat deze auto’s gewoon te hard zijn doorgereden of dat het komt omdat ze nog meer wind vangen dan een gewone auto. Het geeft iig wel aan dat ze er wel degelijk af kunnen waaien. Zelf rij ik in DL met een niet volgeladen auto en zonder skibox regelmatig boven de 200 maar met volle bepakking en kinderen etc. kom ik vaak ook niet boven de 160 a 170. Het verbruik schiet namelijk bij mij ook richting de 1:8 als ik dat wil doen en dan moet ik wel erg vaak tanken.

Wij rijden meestal 120km per uur op de cruisecontrol. Dit met of zonder dakkoffer.
Dit is hard genoeg in onze ogen, vooral met een volle wagen en kinderen erin. Wij hebben geen haast.

Zodra we de voordeur dicht maken, staan wij op de relax stand. Maar onze aankomst dag is op zondag, dus van drukte op de snelweg hebben wij weinig last, we rijden dus echt op ons gemak.

We hebben we alles in het dakkoffer goed vast gemaakt, en controleren we het dakkoffer als we tussendoor stoppen. Ook zit er om de dakkoffer een spanband.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

100 kilo bij ons

Robin op 14 jan. 2013 09:20

Volgens mij hebben de meeste auto’s een lagere max voor dakbelasting, waarbij je ook hte gewicht van de box zelf moet meerekenen.

Twee keer ben ik op stap geweest met een box. Ik vond het absoluut niet lekker rijden en het verbruik steeg enorm. Wij krijgen sindsdien als we met z’n tweeen gaan of als één kind mee gaat met passen en meten alles in de auto, met 2/3e van de achterbank plat, drie paar skis, schoenen, snowboots, helmen enz. Dit jaar met z’n vijven, met twee auto’s.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@maartje. Helemaal eens.
Geen gescheur en gestress. Lekker relaxed zonder risico’s opzoeken en een auto die meer gaat verbruiken.

rond de 160, geen probleem maar zal ongetwijfeld per situatie aan het type bak/auto liggen :)

laatst gehoord van een kennis die was wezen skieen. Ze reden met 2 auto’s terug, zelfde tijdstip vertrek, de mercedes in deze reed als het toeliet zo’n 180 plus. De ander met een audi, die geen zin had om zo hard te jagen en reed 140. De mercedes was het eerste thuis, de audi 25 minuten later.

Bij constante snelheid van 160, met dakbox, verbruik je ca 40% meer dan bij 130.
Stroomlijn van een baksteen.

Daarnaast: met max 160, wordt je gemiddelde geen 30 kmh hoger.
Je bent voortdurende aan het afremmen en optrekken.
Bij voorkeur achter gele kentekens die zonder te kijken naar links komen.

Als je je gemiddelde 15 kmh hoger krijgt, mag je je handen dichtknijpen.

De tijdwinst van hard rijden is vrijwel niets.
Met een normaal beladen auto is het al klein - tenzij je 's nachts rijdt op een lege weg.
En met een bakbox - slechte stroomlijn en zwaar beladen - is dat verschil nog kleiner.

bij surfbox.de verkopen ze boxen die gekeurd zijn tot 200 km/u.

120 rijden lijkt me juist heel stressvol, vind ik in NL al stressvol, je wordt constant klem gereden en is voor mij echt kruipsnelheid. Ik heb ook wel eens stukken 200 plus gereden (zonder box) om op tijd thuis te zijn (zelfs een keer de 297 gehaald op een leeg stuk weg) maar dat is leuk maar niet relaxed. Het meest relaxed vind ik toch wel 160, 170… En dan in zo’n treintje rijden met nog een aantal, mits ze zich aan de ongeschreven regels houden en voldoende afstand houden etc. Dat is leuk en het schiet op!

297? Met welke auto dan?

Jou moeten ze je rijbewijs afnemen en 30 jaar rijverbod geven… Echt niet cool en eerder super belachelijk om zo hard te rijden, als je je dood rijd doe dat dan zonder ontschuldigen mee te nemen graag…

297? Met welke auto dan?

Sander op 14 jan. 2013 13:41

Ja, goede vraag ;-) Dat zijn er niet zo veel die dit halen.

Volgens mij zag ik een Lambo met Skibox voorbij komen op het forum.

Stiekem is Skiester gewoon Jon Olsson…

nu weer Ontopic:

ik merk dat mijn dakkoffer iets te groot is voor mijn auto dus 140/150 is echt de max.

297? Met welke auto dan?

Sander op 14 jan. 2013 13:41

Koenigseggggg

null

max speed 275 mph

"Ik rijd ook wel 160 met skibox" betekent dat het voorkomt. Meestal als het weer goed is en als het rustig is op de weg. Het is bij ons dus wel de max. Wij doen er vanuit Zuid-Holland trouwens meestal tussen de 10 en 12 uur over als we geen rare dingen tegenkomen. We nemen ruime pauzes en haasten ons niet. Bij ons mag er maar 50 kg in de box, we hebben dan ook maar een klein autootje!

Jou moeten ze je rijbewijs afnemen en 30 jaar rijverbod geven… Echt niet cool en eerder super belachelijk om zo hard te rijden, als je je dood rijd doe dat dan zonder ontschuldigen mee te nemen graag…

Gast765 op 14 jan. 2013 13:49

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahhahahahahaha durf je je kritiek alleen maar anoniem te geven?? proest. Of anoniem vanwege al die ‘taalvauten’?

Ennuh: - LEEG STUK WEG - de enige die ik meeneem zijn al die muggen en vliegen op m’n raam…

297 rijden voldoende auto’s mits je de begrenzing eraf laat halen… Overigens m’n huidige auto haalt dat lang niet! (helaas)

Volgens mij zag ik een Lambo met Skibox voorbij komen op het forum.

Dave op 14 jan. 2013 14:06

null

deze misschien ? Vindt de Koenigsegggggggg fraaier overigens (skibox bij de Lambo is een beetje knullig op de auto geknoopt)

Zijn dat wel skiboxen? Volgens mij zijn dat gewoon reservetanks om niet elk uur te moeten stoppen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Plaats een reactie