Nationale Skitest 2012/2013

Ik weet of het “done” is om via het forum op deze site te verwijzen naar materiaal van concullega’s, maar een link naar de laatste ski- en snowboard test van de Nederlandse Ski Vereniging is denk ik zeer zeker de moeite waard (75 ski’s en 60 boards). Tevens een een ski- en snowboard selector. Ik heb me al een uurtje op de site vermaakt!

http://www.wintersport.nl/gear/skitest

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Altijd handig zo’n test om een algemeen idee te krijgen, maar ook niet meer dan dat.
Hoe een ski bevalt is nogal persoonlijk, echter zo’n test werkt uiteraard met gemiddelden. Als bijvoorbeeld 3 testers een bepaalde ski 5/5 geven, en 3 andere testers een 2/5 of 3/5 dan krijgt hij gemiddeld een 4. Als ik qua stijl/gewicht/fitheid (you name it) meer op de tweede helft van de testers lijk is de score 4 een slechte voorspeller van hoe de ski mij gaat bevallen. Een open deur misschien maar wel iets om bij stil te staan.
Verder zijn zulke tests op zijn minst een beetje gekleurd omdat de websites/tijdschrijften waarin ze gepubliceerd worden afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten van dezelfde fabrikanten die ze beoordelen. Is het je nooit opgevallen dat alle skies uitstekende scores halen?
Verder raken de beschrijvingen vaak kant nog wal en rijmen ze niet bij de scores voor de geteste deelaspecten. Vaak vol tegenstrijdigheden maar meestal kan de ski zogenaamd alles: goed rutschen en goed carven, geschikt voor terrein en piste, een ski om op te luieren en om op te knallen. Geschikt voor beginners en voor experts… jaja tuurlijk %-)
Heb kort in de test gekeken en de eerste paar beschrijvingen en zinnen ben ik letterlijk eerder tegengekomen. Is dus waarschijnlijk een rehash of copy-paste van eerder verstrekt (marketing?)materiaal.

Ik kan niet beoordelen of al je opmerkingen hout snijden, maar ik kan een regenachtige zondagmiddag moeiteloos vullen met het lezen van dergelijke tests. Mooiste is inderdaad nog zelf testen, helaas moest ik mijn testreis naar Sölden vorige maand annuleren. In Zoetermeer wel aan een (Fischer/Salomon) testavond meegedaan en dat was al een eyeopener, ondanks de beperkte mogelijkheden.

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Plaats een reactie