1e board op het oog

Goedemiddag toekomstige medeboarders.

Ik zal me eerst even voorstellen: 31 jaar, redelijke skier en nog nooit gesnowboard.

Nou daar komt ie:

Na jarenlang geskied te hebben zijn mijn skies aan vervanging toe echter na jaren van skie fun vindt ik het tijd worden voor wat anders en wel datgene wat ik al jaren wil gaan doen namelijk snowboarden, dit heb ik nooit gedaan omdat ik kan skieen, zelf skies heb en lokaal geen spullen kon huren in mijn schoenmaat…

Dan lijkt het eenvoudig om thuis naar de indoorhal te gaan spullen te huren en "het gevoel" te pakken echter met schoenmaat 48 is dit gelijk wat minder eenvoudig en loopt het spoor dus dood, maar aangezien ik redelijk vastberaden ben als ik iets wil gaan we dus kopen!

Het voordeel van kopen is ook dat ik een half uur van een indoorhal afwoon en dus lekker kan oefenen voordat ik op wintersport ga en ook daarna weer verder werken aan de technieken.

Heb voordat ik hier poste onderzoek gedaan en moet dus een extra width board hebben van ongeveer 1.64 (volgens mij) anders hangen we contninue met hakken of tenen in de sneew en das geen pretje denk ik.

Nu heb ik onderstaand board op het oog (ben 1.94 en 100 kilo en heb dus maat 48):

http://boardsandmore.eu/snowboards_sub/BURTON_bulet_outpost…

Volgens de verkoper ideaal voor mij, duurder is zonde van het geld en hier kan ik een paar jaar mee vooruit, klinkt allemaal helemaal goed maar is dit echt een goede keus want in tegenstelling tot skies heb ik niet veel verstand van snowboards.

Conclusie: graag een wat meer ervaren mening, ooh en alvast bedankt!

Als beginner zou je nog goedkoper kunnen instappen.
Pas als je een aantal jaar ervaring hebt ga je echt goed verschil voelen tussen boards. Ik zou kiezen voor een wat stijvere plank.

Het is leuk om stappen te maken in je niveau en ook zeker in de aanschaf van je planken.

Ik ken de Bullet niet persoonlijk, maar als ik je verhaal lees, en de specs van de plank zo lees, denk ik dat je er een leuke plank aan kunt hebben, waar je de eerste jaren prima mee vooruit kunt.

Running against the wind

Ik heb ook leren boarden op een bullet boardje en ik moet zeggen tis een heerlijk instap boardje jaren lang met plezier op geboard, En niet geheel onbelangrijk lekker breed 26.2mm was ideaal voor mijn kleine voetjes (maat 48), had er toen een paar burton Ruler schoenen bij en ook nog een setje burton bindingen.

Ik zeg ideaal boardje om te beginnen !! Na verloop van tijd kom je erachter dat die wat slap is op hogere snelheden masar ow wat is die vergevings gezind. Ik zeg kopen. MR bigFOOT, bindingen en schoenen heb ik nog wel te koop maar mijn burton bullet boardje hangt aan de muur.

kijk dat zijn goede reacties, schijnbaar heb ik ondanks mijn onkunde toch wat moois uit kunnen zoeken!!
Mochten er nog meer mensen een mening hebben het is nog geen donderdag (dag van aankoop) dus ik sta nog open voor meningen!!

Gaaf dat je wil gaan leren boarden! En ik snap heel goed dat je als grote Nederlandse kerel je eigen materiaal wil en niet wil klooien met dingen die toch te klein zijn.

Brengt mij op een ander heel belangrijk punt. Snowboardschoenen. Heb je die al? Ben je al op jacht? Die zijn namelijk misschien nog wel belangrijker dan je board. Net als op ski’s eigenlijk.

Aangezien je al aardig door had wat je snowboardwize moet hebben denk ik dat dat met je schoenen ook wel goed moet komen. Ff snel een paar belangrijke punten om op te letten

Net als skischoenen moeten ze goed aansluiten in zowel de lengte als de breedte.
Als je rechtop staat moeten ze precies passen, doordat je door je knieen gaat komen je tenen vrij.
Als je helemaal op het puntje van je tenen gaat staan, mogen je hielen niet omhoog komen in je schoenen. Dat is namelijk de houding waarin je staat als je naar de berg kijkt, dus ongeveer 50% van de tijd. Als je hielen wel omhoog komen dat verlies je controle en moet je corrigeren met de rest van je voet. Allemaal niet chill!

Wat mischien handig is om te weten dat je je met name je binnenschoen goed vast wil snoeren. En verder hetzelfde als met skischoenen, uitkijken dat je je tenen niet afknelt en enige ruimte om te leunen bovenin.

nog meer vragen? just shooot!

Let it snow, let snow, let it snow!

Schoenen tips, kijk die zijn zeer welkom, ik zal donderdag een spiekbriefje meenemen, dan weet ik een beetje waar ik op moet letten, thanx!!

pff schoenentips en keuze hebben zijn wel twee verschillen met onze "kleine maatjes", vaak ben je al blij als je de keuze hebt uit twee modellen die het eigenlijk beide net niet zijn. Maar goed de Burtin Ruler is voor onze bigfoots een leuke schoen om mee te starten mits die een beetje ok zit. Zo niet word het een aardig zoek klusje. Ik heb inmiddels de Burton ION size 15 als favoriete schoen en deze vakantie ben ik met de Raptor in de weer ook wel een lekker schoentje. Maar om echte keuze in een winkel te krijgen wens ik je sterkte.

Dat probleem is mijn inderdaad bekend, skischoenen was ook een reuzekeuze namelijk: 1…

En helaas ook die zitten niet 100 % immers vaak maakt men een schoen vanaf maat 46 gewoon groot, dus met de pasvorm voor een soort gezwollen reuzenvoet.

Maar als het goed is hebben ze een paar (2?) types in mijn maat dus het gaat weer eens "zoek de beste uit" worden.

Gast167, ben ik dus (maar even geregistreerd)

oeps ja ff niet over nagedacht! * schaam* Maar een bekend probleem maar dan omgekeerd. Ik heb maat 36 maar heel brede voeten. Ik heb het voordeel dat ik met sportschoenen vaak nog naar een herenmodel kan.

Let it snow, let snow, let it snow!

oeps ja ff niet over nagedacht! *.

Bien op 11 dec. 2012 21:23

Is gewoon jammer dat er dan zoveel schoenen staan en je uit 2 max. kan kiezen, maar als ik het zo hoor komt het ook met kleine voeten voor ;-)

Ja de wereld is nu eenmaal ingesteld op gemiddeldes :( En dat zijn we nu eenmaal niet :)

Let it snow, let snow, let it snow!

Voor mekaar, board en schoenen, foto’s + specs volgen binnenkort.
Was nog een leuke zoektocht naar schoenen maar ook naar bindingen die maatje 49 lekker pakken.

Vanaf volgende week de (indoor) berg af!

Bedankt voor de tips!

het is de flow merc 162w geworden, helemaal blij…met een paar Burton schoenen in maat 49.

Alleen nu kom ik erachter dat de oversteek voor toch wat groot is (Achter minimale oversteek) het is toch een cm of 4 , maar de Burton Bullet is niks breder (zelfs iets smaller).

Overigens steken de XL bindingen helemaal niet over deze zitten perfect, het is puur de schoen die overigens redelijk adgerond is en het board kan behoorlijk schuin voordat de neus de grond raakt.

Is dit op te lossen door de bindingen iets naar buiten te zetten, of ben ik gewoon screwed met maat 49 ?

Iets naar buiten kan idd helpen. Dus zowel in zijn breedste stand als de graden aanpassen.

En wat is in dit geval behoorlijk schuin? echt op de kant of haal je dat niet?

Er was een tijdje terug een topic over de breedte van een snowboard, maar de zoekfunctie en ik zijn even geen vrienden. Daar is toen van alles geschreven.

Let it snow, let snow, let it snow!

Bien bedoeld dit topic denk ik Dennis. https://www.wintersport.nl/forum/topic/72263

Kan hem niet in een 90 graden hoek zetten maar toch wel een graad of 65 schat ik zo in.
Zal vanavond de binding iets aanpassen en er nog eens op gaan staan.

Feit is volgens mij dat maatje 49 en een snowboard niet helemaal binnen de 2 cm regel vallen,XLbinding past namelijk netjes en een width board is vanaf maat 45 (geloof ik)

Maar ik probeer te voorkomen dat ik met een board kom te zitten waar ik niet lekker mee weg kan, zijn er eigenlijk "veel" bredere boards te koop en gaat het dan niet te log worden ?

Mijn skies waren ook voorzien van een verlengingsplaat in de binding…

Als iemand een cm of 3 extra voet wil hoor ik het graag.

Misschien heeft Bien wel interesse in wat extra voet ;)

Begrijp ik nu goed dat de schoen bij de tenen een centimeter of 4 oversteekt, maar bij de hiel niet? Want in dat geval moet de binding toch wel zo aan te passen zijn dat dat meer gelijk wordt.

Ik kan mijn board ook niet 90 graden kantelen, maar kan er toch behoorlijk hard mee carven zonder dat het een probleem wordt. Ik heb voor en achter een oversteek van ruim 2 cm.

Als je er echt problemen mee blijft houden, is het nog mogelijk om raisers onder de bindingen te zetten, zodat je wat meer uit kunt steken zonder dat je de sneeuw raakt, maar ik zou het eerst gewoon zo proberen.

Running against the wind

Ok, iedereen bedankt voor de reacties tot zover, mocht er nog iemand een mening hebben over snowboarden voor bigfoots dan hoor ik die graag.

Ik ga vanavond eens op het gemak de bindingen en plaatsen/hoek verder bekijken en mocht ik inderdaad last van de oversteek hebben dan moet er maar een raiser onder.

Misschien heeft Bien wel interesse in wat extra voet ;)
Begrijp ik nu goed dat de schoen bij de tenen een centimeter of 4 oversteekt, maar bij de hiel niet? Want in dat geval moet de binding toch wel zo aan te passen zijn dat dat meer gelijk wordt.
Ik kan mijn board ook niet 90 graden kantelen, maar kan er toch behoorlijk hard mee carven zonder dat het een probleem wordt. Ik heb voor en achter een oversteek van ruim 2 cm.
Als je er echt problemen mee blijft houden, is het nog mogelijk om raisers onder de bindingen te zetten, zodat je wat meer uit kunt steken zonder dat je de sneeuw raakt, maar ik zou het eerst gewoon zo proberen.

basso op 18 dec. 2012 08:22

In dat geval kan je de bindingen inderdaad centraler op je board zetten, waardoor je aan beide kanten een kleine overhang hebt. Aangezien je net gaat boarden zul je waarschijnlijk de komende tijd nog niet knallend en carvend van de piste af gaan (als je dat wel al kunt; dan chapeau!), zal een kleine oversteek nog niet heel ernstig zijn.

Of doel je op de oversteek van alleen je voorste voet? In dat geval kun je je stance uit elkaar zetten, door de voorste binding verder naar de nose van je board te plaatsen.

Tip voor de volgende keer (heb zelf maat 48 boots, dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn om een goed board, bindingen en schoenen bij elkaar te kopen); ga naar de shop en kijk of alles goed bij elkaar past qua formaat! Dit helpt teleurstellingen achter te voorkomen.

If you snooze, you loose!

Ok, allereerst bedankt voor de feedback, om een of andere reden stonden de bindingen "Duck" gemonteerd en bleek mijn xl binding op de "voorste" stand te staan (ben toch echt bij een geronomeerde shop geweest dus dit is waarschijnlijk niet helemaal lekker gegaan.

Heb allereerst de binding op de achterste stand gezet, dit hielp al een hoop ik kwam wat centraler op de binding te staan ipv helemaal naar voren.

Heb de voorste binding op 24 gr gedraaid en de achterste "normaal" gezet op 14 graden dit resulteerd in voren 1,5 cm max oversteek zowel voor als achterkant en achter in max 2.5 oversteek.

Dit lijkt me en een stuk beter voor de toe drag en heel wat beter voor mij als beginner… (begon me bijna af te vragen waarom ik een wide board had gekocht wat nog breder was als de Burton)…

Graag jullie kenners mening want morgen ga ik of beginnen of de boardshop bezoeken, (en ik hoop op het eerste)

Klinkt alsof dat goed moet komen uitgaande van getallen die door o.a. Basso genoemd werden. Al sta je wel behoorlijk duck. Ik vind dat niet fijn, maar dat is persoonlijk. Veel succes met je eerste boardprobeersels!

Let it snow, let snow, let it snow!

Error verkeerd gelezen. Je hebt jezelf uit duck stance gehaald. Veel beginners staan 15 en 5 of zelfs 0 graden. Veel andere staan 30 en 15. Is proberen wat prettig staat. En duck is een kwestie van love it or hate it.

Let it snow, let snow, let it snow!

Toeval of niet, maar ik voldoe exact aan jouw profiel (100kg, maat 48) en heb de Burton Bullet uit 2010 te koop! Het was ook mijn eerste board (beginners board). Nu acht ik mezelf wat meer gevorderd en ben op zoek gegaan naar een nieuwe plank, inmiddels gevonden dus mijn Bullet mag weg.

Ik weet niet of je al een nieuwe gekocht hebt, maar mijne is voor een leuk prijsje zo op te halen!

https://www.wintersport.nl/forum/topic/81530

Toeval of niet, maar ik voldoe exact aan… [/post]

Bedankt voor het aanbod, maar heb al een board aangeschaft.

Succes met de verkoop!!

Hoe had jij trouwens je bindingen staan (ongeveer) ?

Toeval of niet, maar ik voldoe exact aan jouw profiel (100kg, maat 48) en heb de Burton Bullet uit 2010 te koop! Het was ook mijn eerste board (beginners board). Nu acht ik mezelf wat meer gevorderd en ben op zoek gegaan naar een nieuwe plank, inmiddels gevonden dus mijn Bullet mag weg.
Ik weet niet of je al een nieuwe gekocht hebt, maar mijne is voor een leuk prijsje zo op te halen!
https://www.wintersport.nl/forum/topic/81530

Thomas op 19 dec. 2012 08:50

Ook ik ben op zoek naar een snowboard. Ben 90 kg en 1,94. Ben eventueel wel geinteresseerd in jouw beginnersboard…

Terug van een weekje snowboarden, veel geleerd veel gedaan en we willen dit seizoen nog een keer!!

Helaas had het gebied niet veel beginnersopties maar heb me optimaal vermaakt.

good to hear! Waar ben je geweest?

Let it snow, let snow, let it snow!

hasliberg in Zwitserland, ben nu op zoek naar een gebied met wat meer beginnersvariatie voor nog een lang weekend

hasliberg in Zwitserland, ben nu op zoek naar een gebied met wat meer beginnersvariatie voor nog een lang weekend

Plaats een reactie