Contour Roam 2 of GoPro Hero3 White

Binnen een maand is het weer zover en dan vertrek ik op skivakantie. Filmpjes zijn altijd wel een leuke herinnering en daarom ben ik van plan om een actiecamera te kopen.

Aangezien ik nog student ben heb ik echter niet zo een groot budget, maar voor 250 euro zijn er toch al wat aardige camera’s op de markt. Na wat opzoekwerk kwam ik terecht bij de Contour roam 2 en de GoPro hero3 white edition. De specificaties van beide camera’s zijn redelijk gelijklopend, toch hebben beiden zo hun voor- en nadelen hebben.

Camera: GoPro 5MP / Contour 2MP
Frame rate: Beiden filmen in 60fps aan 720p en in 30fps aan 1080p.
Mounts: De GoPro heeft meer mounts, vooral de chestmount vind ik een groot voordeel.
Batterij: De Contour heeft een ingebouwde batterij die normaalgezien 3,5 uur zou moeten meegaan. (klopt dit?) Bij koude omstandigheden en na wat oplaadbeurten vrees ik er voor dat de filmtijd zwaar omlaag zal gaan. Bij de GoPro daarintegen kan je gewoon een nieuwe accu insteken en terug verder filmen.

Iemand die ervaring heeft met deze camera’s en mij kan helpen? Andere voorstellen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

p.s.: Sorry voor de GoPro vs Contour discussie opnieuw te starten, maar ik kan echt niet kiezen. :)

Er is ook nog de Sony HDR-AS15. Erg mooie beelden, goede bediening met de gratis smartphone-app (voor zowel iPhone als Android; is tegelijkertijd de remote-control).

Twee mogelijke nadelen:

  1. weinig mounts inbegrepen en nog niet heel veel accessoires te krijgen (zie http://www.sony.nl/product/cam-action-cam/hdr-as15)

  2. geen chest-mount optie, want zelfde oriëntatie als bijvoorbeeld de Contour.

Naast de HDR-AS15 zal je op internet ook nog de goedkopere AS-10 tegenkomen (zelfde als de 15, maar geen ingebouwde WiFi). Deze is echter alleen in de VS te krijgen, helaas.

Maar voor de HDR-AS15 heb ik wel een mooie aanbieding gevonden (nog maar 3 dagen geldig): http://www.pixmania.nl/nl/nl/12883248/art/sony/hd-action-cam…

Lastige situatie. Je hebt een punt wat batterij tijd betreft. Deze is makkelijk te vervangen (of extra batterypac erop te zetten). Echter heb ik zelf helemaal niets met de GoPro White. De specs van de white zijn gelijk aan die van de GoPro 1. Prima ding, maar er is dus beter materiaal op de markt. Countour heeft prima camera’s en ook deze is daar geen uitzondering op.

Ik kom steeds vaker op een "smaak" keuze uit. De Countour kun je mooier langs je helm bevestigen zonder dat deze zwaar opvalt (die GoPro bovenop een helm kun je niet missen ;) ). Gezien de specs het verschil niet maken moet je puur voor jezelf kijken welke punten je het zwaarst wegen in je vergelijking. Is dat batterijduur en handige chest mount, ga dan voor de GoPro zou ik zeggen. Wil je hem mooi langs je helm vastmaken en vind je het verder prima, koop dan mooi de Countour.

Edit; de optie die Cheizz nog voorsteld is inderdaad niet verkeerd. De nieuwe Sony is ook geen verkeerde keuze gezien er een goede beeld sensor in zit. Videospecs zijn verder hetzelfde.

De Sony heeft ook nog hetzelfde pluspunt als de GoPro: je kan een extra batterij aanschaffen en die zelf verwisselen.

Persoonlijk ben ik gevallen voor de Sony vanwege de goede beeldsensor en de oriëntatie (ik vind persoonlijk zo’n “baksteen” op mijn hoofd niet zo mooi ;), en bovendien willen we hem ook op de zeilboot gebruiken, waarbij de Sony ook praktischer is).

Er zijn ook wat mooie vergelijkingsvideo’s van de Sony, de Contour en een GoPro (GoPro 2 - ik heb nog geen vergelijking met de 3 kunnen vinden):

Maar wat ReneS zegt: het is vooral persoonlijke voorkeur, want de specificaties en resultaten ontlopen elkaar niet zo veel.

Inderdaad, die Sony ziet er ook wel een goede camera uit. Deze zag ik overlangs in een winkel, maar ik vond hem een beetje groot/log uitvallen. De GoPro daarintegen is ook niet bepaald klein, maar die heeft een handiger formaat vind ik. Misschien moet ik deze camera toch nog eens beter bekijken. Bedankt voor je reactie Cheizz.

Eerlijkgezegd heb ik het wat meer voor de Contour, ik vind hem er gewoon leuker uitzien.
Ik zou de camera ook nog gebruiken voor andere sporten naast snowboarden en daarom is het wel spijtig dat je hem niet zo makkelijk overal op kan bevestigen. Met andere woorden: die chestmount zou wel heel handig zijn. Iemand die hiervoor alternatieve mounts kent?

Voor de Contour zijn toch heel wat mounts te krijgen: http://store.contour.com/ae/international/mounts/icat/mounts…

Een stuk meer dan voor de Sony (dat is het voornaamste nadeel van die camera). Overigens, de Sony’s waterdichte case heeft dan wel weer een universeel schroefdraad aan de onderkant, waardoor het op bijna elke monopod of tripod past, en op heet veel universele mounts voor foto- of videocamera’s. En ook de Sony heeft een sticky mount (plat en gebogen, beide meegeleverd), een mount voor op een hoofdband of sneeuwbril en een mount voor op een rollerbar (of fietsstuur). Dus op bijna elk oppervlak is er wel een mount die je kan plakken.

Ik heb zelf een Contour, waar ik best tevreden over ben. Als ik de vergelijkende beelden hierboven zie, moet ik zeggen dat ik die van de Sony mooier vind: het blauw is veel mooier en het beeld lijkt ook wel scherper.

Dat heeft ook voor mij de doorslag gegeven. Daarnaast heeft de SOny ook nog Steady SHot (wat je ook uit kan zetten overigens). Vooral voor mountainbiken erg fijn, want kan je later daardwerkelijk terugzien wat je hebt gedaan ;) Sommige belden van actiecamera’s daar word je gewoon misselijk van (de schokkerigheid).

Ken je niet iemand die binnenkort richting Amerika gaat? Ik heb een gopro silver mee laten nemen voor €240,-. Ik krijg hem a.s maandag ben benieuwd!

Ken je niet iemand die binnenkort richting Amerika gaat? Ik heb een gopro silver mee laten nemen voor €240,-. Ik krijg hem a.s maandag ben benieuwd!

Gast583 op 7 dec. 2012 17:23

Ik had hier al over zitten nadenken. Er woont familie van mij in Amerika, maar die komen niet meer naar hier in de komende maanden. Helaas … :p

@Cheizz
De Sony-HDR AS15 schiet inderdaad wel mooie beelden. Vooral het gebruik steadyshot maakt een wereld van verschil als je de beelden naast mekaar te zien krijgt.
Toch vind ik hem een beetje te groot uitvallen. Lijkt mij niet zo handig als de GoPro en de Contour.
En aangezien de camera een groot deel van de tijd op mijn helm zal zitten is dit toch een van de belangrijkste vereisten.

Maar als je de hoofdband erbij neemt (deze dus: http://www.sony.nl/product/cac-sports-packs/vct-gm1…), dat zit-ie niet op je helm, maar aan de band van je skibril aan de zijkant, net zoals de Contour. Doe ikzelf ook. Je voelt niet dat je 'm op hebt en je ziet geen stukjes helm in beeld. Hij is in de waterdichte case daarnaast ongeveer 2/3 van de grootte en gewicht van een GoPro (dat is pas echt een ‘ding’ op je kop, lijkt me).

Ik zit erover na te denken om een liquid image summit camerabril te kopen. Lijkt me een mooi speeltje en wel een voordeel dat je niks op je helm hoeft te zetten (board zoiezo zonder helm) of iets in je hand hoeft vast te houden als je op de piste bezig bent.

Ik hoop dan dat de bril ook goed is… Geen idee of het wat is (de specs van de camera lijken ok, maar kan je ook verschillende opties kiezen qua fps of hoek?)

Pff Cheizz, je doet mij twijfelen. :p
Ik ga hem volgende week eens gaan bekijken in de mediamarkt en vergelijken met de GoPro.
Iets wat me daarnet opviel was dat de microfoon van de Sony HDR afgesloten zit.
Als je daar dan nog eens die behuizing over doet, kan je dan nog wat horen, of valt dat mee?

De bril schijnt goed te zijn als ik de testen mag geloven. Er valt niet echt iets in te stellen van de camera maar ik heb filmpjes op youtube gezien en het ziet er allemaal goed uit. Je hebt ook een duurdere versie waar ook nog gps en dergelijke opzit, maar zoveel wil ik niet uitgeven.

Je hoort wel wat als ie in zijn case zit, maar het bereik van de microfoon is natuurlijk een stuk minder. Overigens, ik ken maar weinig filmpjes die met een catiecamera zijn gemaakt waarbij je veel aan de geluidseffecten hebt of waar hele dialogen op staan… ;) “Oh, shit!” is wat je wel vaak hoort en wat ook echt wat toevoegt aan de sneeuw die in de lens spuit…
Je hoort nog wel het rammelen van je fiets, het hijgen van de wandelaar, het schrapen van ski’s op de piste…

Wat ik veel tegenkom op sites is dat de blauwe kleur in bij Sony niet erg realistisch is. Het maakt iets blauws kennelijk blauwer of zoiets. Je kan het in principe duidelijk zien in de filmpjes. De Sony lijkt in dat geval mooier, omdat het gewoon mooie beelden zijn met een prachtige lucht. Maar denk dat de GoPro een realistischer en ook iets scherper beeld geeft. Ben zelf erg aan het twijfelen tussen de Sony en de GoPro, keuze maken is erg moeilijk haha.

Wat mij de doorslag heeft gegeven om een contour aan te schaffen is dat hij met handschoenen gemakkelijk aan en uit is te zetten. Naast de laser waarmee je in de gondel kunt checken of dat hij nog juist gericht staat. En dat hij waterdicht is zonder accessoires. En dat je hem ondersteboven kunt hangen en dan toch de lens recht zetten… Maar idd… Die vaste batterij… Maar tot nog toe (heb hem een jaar) kan ik er nog steeds een volle dag gebruik van maken bij temperaturen van min10…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Zoals al in een van de eerste posts is aangegeven: veel is persoonlijke voorkeur. Volgens mij heeft elk van de drie genoemde camera’s een aantal voor- en nadelen ten opzichte van de anderen. De technische mogelijkheden zijn vergelijkbaar, evenals de kwaliteit van de beelden.

Mijn tip: ga naar een shop waar ze een paar verschillende modellen hebben, hou ze in de hand, stel vragen, kijk hoe de knoppen te bedienen zijn met handschoenen aan of als je het apparaat niet kan zien en je het op gevoel moet doen, etc.

Die laser-richter bij de Contour is echt ideaal, lijkt me. Maar bij Sony kan ik op mijn smartphone precies zien wat de camera ziet en ik kan de camera via de smartphone ook bedienen. Bovendien is de mechanische knop zo ontworpen dat je hem feilloos kan vinden, je voelt wanneer hij is ingedrukt en je hem ook kan vergrendelen, zodat je hem niet per ongeluk kan bedienen.

Het mooiste aan Gopro en Contour is de kwaliteit van het beeld en de beschikbaarheid van accessoires. Het zijn twee langlopende merken en doen niet veel onder voor elkaar. Sony heeft ook een goede beeldkwaliteit, maar is relatief jong dus weinig accessoires.

Gopro is het bekendste, maar ik moet toch even wat kwijt over de minpunten. van inside information weet ik dat de Gopro Hero 2 vaak teruggestuurd werd en de Contour+ relatief weinig. Verder heeft Gopro een niet zo goede service waardoor het soms lang wachten is op een reparatie.

ik geef je dit mee in je keuze, hopelijk heb je er wat aan.

Verplaatst

Nu op http://www.ibood.nl een aanbieding, echter geen idee of het was is…

Ik ben op zoek naar wat prijzen van de Contour Roam2: Meestal kost hij 200 EUR, maar nu merk ik dat hij op http://www.pointofviewcameras.com (UK) wordt verkocht aan 199$ verzending inbegrepen, wat omgerekend 150 EUR zou zijn. Iemand ervaring met deze webshop?

(…)
Gopro is het bekendste, maar ik moet toch even wat kwijt over de minpunten. van inside information weet ik dat de Gopro Hero 2 vaak teruggestuurd werd en de Contour+ relatief weinig. Verder heeft Gopro een niet zo goede service waardoor het soms lang wachten is op een reparatie.

ik geef je dit mee in je keuze, hopelijk heb je er wat aan.

Gast049 op 10 dec. 2012 09:59

GoPro heeft een uitstekende service, zowel hun dealers als GoPro USA zelf, bij beide deden ze niet moeilijk wat betreft defecte cam omruilen voor een gloednieuwe.

(…)

Gopro is het bekendste, maar ik moet toch even wat kwijt over de minpunten. van inside information weet ik dat de Gopro Hero 2 vaak teruggestuurd werd en de Contour+ relatief weinig. Verder heeft Gopro een niet zo goede service waardoor het soms lang wachten is op een reparatie.

ik geef je dit mee in je keuze, hopelijk heb je er wat aan.

Gast049 op 10 dec. 2012 09:59

GoPro heeft een uitstekende service, zowel hun dealers als GoPro USA zelf, bij beide deden ze niet moeilijk wat betreft defecte cam omruilen voor een gloednieuwe.

Broes op 7 feb. 2013 16:27

Dan is jouw ervaring waarschijnlijk anders dan die van deze insiders. Kan voorkomen.

@Fotsirk: geen ervaring met pointofviewcameras.com, maar dit is wel goedkoop. Nadeel is wel dat het geen Nederlandse webshop is. Persoonlijk zou ik liever iets meer betalen voor een zekerheid aan goede afterservice (als er iets kapot gaat bijvoorbeeld).

(…)

Gopro is het bekendste, maar ik moet toch even wat kwijt over de minpunten. van inside information weet ik dat de Gopro Hero 2 vaak teruggestuurd werd en de Contour+ relatief weinig. Verder heeft Gopro een niet zo goede service waardoor het soms lang wachten is op een reparatie.

ik geef je dit mee in je keuze, hopelijk heb je er wat aan.

Gast049 op 10 dec. 2012 09:59

GoPro heeft een uitstekende service, zowel hun dealers als GoPro USA zelf, bij beide deden ze niet moeilijk wat betreft defecte cam omruilen voor een gloednieuwe.

Broes op 7 feb. 2013 16:27

Bij contour ook niet.
Kreeg na een maand of 3 problemen met contour, hij starte iet meer op. Mocht hem gewoon opsturen en dezelfde week hebben ze een nieuw exemplaar opgestuurd dat nu al heel het jaar door gebruikt geweest is (praktisch elke dag op de motor). Met de contour ga je echt geen fout maken (ik heb de contour GPS)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

ik heb de drift hd720, ook met remote.
nu 144 euro bij v-nix.nl, goeie service! gebruik m voor het motorrijden en het skieen, ideaal ding!
groot voordeel (ook bij de Contour trouwens) de verdraaibare lens en lcd-scherm (wat de contour dan niet weer heeft) verder veel bevestigings delen bijgeleverd, flat en curved mount, goggle mount… verdere mounts (betaalbaar!) te bestellen op de site van v-nix.
(zo nou wel weer genoeg reclame gemaakt) ;)

gang is alles, remmen voor homo's...

en hij kan zelfs tegen een stootje! filmpje van m’n drift terwijl hij van m’n auto knikkert…
http://youtu.be/kP2VFrlvUY0

gang is alles, remmen voor homo's...

Ik ben op zoek naar wat prijzen van de Contour Roam2: Meestal kost hij 200 EUR, maar nu merk ik dat hij op http://www.pointofviewcameras.com (UK) wordt verkocht aan 199$ verzending inbegrepen, wat omgerekend 150 EUR zou zijn. Iemand ervaring met deze webshop?

Fotsirk op 7 feb. 2013 15:47

als ik op die website kijk word ik omgeleid bij de buy now knoppen naar de USA websites van GoPro of Contour (waar ik ze vervolgens natuurlijk toch niet kan bestellen als Europeaan)

@Tonnie: je hebt gelijk, zover had ik nog niet doorgeklikt. thanks.

Jammer :P had hem graag voor dat bedrag gehad namelijk :D

Plaats een reactie