Autorijden in de bergen

@Gast668
Weet je al wat je doet?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Gast668
Weet je al wat je doet?

Frank op 7 dec. 2012 16:53

Is in slaap gevallen bij pagina2

@Gast668

Weet je al wat je doet?

Frank op 7 dec. 2012 16:53

Is in slaap gevallen bij pagina2

denniski op 8 dec. 2012 23:07

+1

@Rogier: Ben ik volledig met je eens. Het was slechts als een sarcastische opmerking bedoeld. ;)

is te rijden op de motor en niet de koppeling. Dus de auto mag best wel wat brullen maar heeft meer grip op de motor dan dat je steeds de rem intrapt en schakelt

Antoine op 7 dec. 2012 10:14

Oei, die begrijp ik niet helemaal. Bedoel je daarmee op de motor afremmen als je naar beneden gaat? Dat is inderdaad vreselijk belangrijk in de bergen.

Frans op 7 dec. 2012 13:22

zit even op de niet oke knop te drukken ipv quote… (nog niet helemaal wakker ;-) ), maar dat is precies wat ik bedoel Frans!!!

euh... doen!?

Iedereen kan het testen.

Je versnelling in zijn 2 zetten (kan ook met een automaat) sommige automaten hebben een W (winterstand). Als je auto in zijn 2 staat en je rijdt naar beneden kan je bij wijze van spreken beiden voeten plat op je vloermat zetten zonder iets te doen. Mocht je auto nu nog te hard gaan, beetje pompend remmen zodat je niet je remblokken/schijven/trommels verbrand. Als het dan nog te hard gaat zet hem in het uiterste geval gewoon in zijn 1 (eerste versnelling) dat heb ik echt weleens moeten doen met extreme sneeuwval om niet te hard op de bocht af te komen en je auto gaat prima de bocht om.

De gouden tip is, NOOIT in een bocht je koppeling indrukken (i.v.m. onderstuur wegglijden over de voorbanden en je gaat dus rechtdoor ipv de bocht rond).
Voor de bocht moet je al op- of teruggeschakeld hebben.

Wij grappen altijd dat als het fout dreigt te gaan, alle deuren open…auto snel in zijn 1 zetten, motor uit en handrem aan…en heel snel eruit springen.

Gebruik overigens NOOIT uw handrem tijdens het parkeren op de wintersport, ik gebruik eigenlijk alleen in uiterste gevallen de handrem voor een heuvel(proefje). Dit ivm vastvriezen van de remblokken op de remschijven.

Voornamelijk de Fransen zijn dol op kurken tussen hun ruitenwisserbladen of, zij zetten hem gewoon omhoog. Is met moderne auto’s bijna niet meer mogelijk dan moet je een service-stand activeren van je wissers via de boordcomputer anders zit je motorkap zeg maar in de weg. (Wij parkeren hem altijd in de garage dus geen last van).

Met een automaat werkt eigenlijk alles wel hetzelfde alleen beschikt u niet over een koppeling. Hier zijn nu net de standen 2,3,4 voor. Uw auto blijft dan in deze versnelling naar keuze staan. Bij een moderne auto ziet u alleen een + of - in de bak staan maar meestal op het display in uw dashboard welke versnelling de auto staat als u hiermee speelt. Behoeft denk ik geen uitleg maar doe het toch, - is terugschakelen en + is op. Tsja de auto’s met de flippers op het stuur werken ook hetzelfde alleen die wel eerst even de automatenpook in manueel gezet te worden of op de S-stand. Anders schakelt de bak maar heel eventjes terug en dat is soms niet wat je wilt.

Ik hoop dat je er iets mee kan en hele fijne wintersport toegewenst!

Vastgevroren remblokken kan alleen als er vocht tussen blokken en schijven zou zitten en dat lijkt me sterk. En mocht dat gebeuren, dan is dat zo en zonder problemen los.
Probleem van vastgevroren remblokken wordt meestal veroorzaakt door vocht in de remkabel, waardoor ze niet lossen en dan heb je echt een probleem. Spreek helaas uit ervaring.

Tja, en dan het alternatief: In de versnelling zetten?
Hangt er een beetje vanaf hoe groot de kans is dat er iemand tegen je geparkeerde auto aan rijdt en je bak/motor een opdonder krijgt door onvoorziene krachten van buitenaf.
Ik weet niet wat er meer schade oplevert, dus ik denk dat je het van de situatie af moet laten hangen.
Automaten is een ander verhaal, als die niet in de P staat, krijg ik m’n sleutel er niet eens uit.

Rob

@R.C. Grootveld:

De stand P van een automaat is wezenlijk iets anders dan uw handrem. In auto’s met een automaat klopt het dat je als je parkeert hem immer in zijn P-stand moet zetten.

Ik dacht dat het wel duidelijk was dat je je auto in versnelling parkeert. De lokale mensen zie je ook nogal eens met een steen op sleep achter de wielen te plaatsen zodat de auto niet 1 keer kan ‘hikken’. Je moet enorm veel kracht tegen een auto aandrukken om hem 1x te laten hikken dus die versnellingstand is prima, bij voorkeur in zijn achteruit.

Wilt u mij uitleggen waarom remschijven na 1 dag niet gebruik immer roestig zijn, de lucht alleen al bevat genoeg vocht en een auto wordt immer getest tussen uw remschijf en blokken zit niet zo heel veel ruimte. Daarbij is op sneeuw (vocht) de kans erg groot dat uw wielen inclusief wielkasten van boven tot onder gevuld zijn met sneeuw, ijs en pekel.

Dit komt van de site van de ANWB:
Ook een handrem kan vastvriezen. Trek die dan nog eens extra aan, alweer om het ijs te breken. Maar nog beter: gebruik de handrem in de winter niet. Laat de auto in P of in zijn achteruit staan.

Daarbij, les 1 van de autoles-instructeur: trap altijd de koppeling in en voet op de rem als je de auto start. Of wees heel zeker dat hij in zijn vrij staat en nergens tegenaan kan rollen door sowieso de rem in te drukken.

Dat moge volgens mij wel duidelijk zijn.

Waarom is het beter de versnelling in de achteruit te zetten
ipv in de 1e versnelling?

@Trutti: je kan beter je handmatige versnellingsbak in zijn achteruit zetten tijdens het parkeren omdat die de laagste versnellingsratio heeft. M.a.w. hij staat het stevigst en kan niet wegrollen.

Als je je auto in zijn 1ste versnelling zet is het nog vrij makkelijk om je auto vooruit te laten hikken. In Parijs bijv. zie je dat vaak gebeuren om dan toch in een plekje te komen.
Dat hikken is enorm slecht voor je versnellingsbak. Veelal zijn de inparkeerschades van mensen die met hun ‘kont’ uw neus indrukken en dan hikt uw auto terug terwijl uw versnellingsbak in zijn 1 staat. Gevolg schade aan uw neus en mogelijk versnellingsbak.

Daarbij is het fenomeen sinds jaar en dag toegepast bij wijlen Saab. U krijgt de sleutel niet uit de auto tenzij u de auto in zijn achteruit zet (Handgeschakeld praat ik over) Via dat fenomeen ben ook ik te weten gekomen waarom je in zijn achteruitstand je bak zet en dan de auto verlaat.

Dus de tip en iedereen zal er zo weer het zijne van denken maar zet uw auto op de wintersport in zijn achteruit en niet op de handrem. Uw auto rolt echt niet meer weg. Een merk als Saab zal het niet ‘zomaar’ hebben ingebouwd.

dank voor de uitleg Taalman,
Misschien een domme vraag…
Maar is dat ook zo als ik mijn auto bv zo parkeer
op een heuvel/helling dat "de kont" op het lage gedeelte
staat en de neus op het hogere?

ja

Ik lees wel vaker dat jonge gasten vanaf hun 17de gaan autorijden, op zich prima. Ik wist overigens ook niet dat het mocht ( http://welkeleeftijd.nl/om-te-mogen-autorijden/ )

Ik zou als ik jou was rustig aan doen en niet gelijk hele lange ‘gevaarlijke’ ritten maken.
Volgens mij moet je ook ff kijken hoe het met je verzekering zit…

http://wepowder.nl/weblog/4552/Rijden-in-de-sneeuw-do%E2%80%…

Stukje over autorijden in de sneeuw op WePowder.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Plaats een reactie