skigebied gezocht

In Zwitserland zijn inderdaad tal van mogelijkheden beschikbaar. Engelberg is een asbolute aanrader, redelijk pittig skigebied en niet ver van de snelweg. Het gebied is helaas niet super groot, alhoewel je daar je prima kan vermaken. Klein is het namelijk ook niet.

Daarnaast kan Hasliberg ook nog een aanrader zijn. Toggenburg is ook leuk, alleen is het gebied niet bepaald sneeuwzeker. Dat is jammer.

@Lars: Het wegenforum heeft weldegelijk goede thema’s in verkeersveiligheid. Ook in het buitenland. Open gewoon een topic met iets dat je wil weten en je kan een hele interessante discussie creëren. Daaruit kan je veel nuttige informatie te weten komen.

Met een gemiddelde snelheid van 163 km/h kan je inderdaad de trip in vijf uur doen, maar ware het niet dat alleen de Fernpaß al je gemiddelde keihard onderuit haalt. En bovendien was vroeger de A7 tot Füssen geen eens klaar. En wat te denken over het stuk door België. Je woonstraat uit, de snelweg op en dan eerst naar de grens… Dat haalt de zaak ook naar beneden. En ten slotte de diverse snelheidsbeperkingen op de snelweg. Onder de streep is het onmogelijk om 163 km/h als gemiddelde van deur tot deur te halen, tenzij je natuurlijk ruim 200 km/h hebt gereden door Duitsland, maar dat was niet het geval (max. 191 km/h). Je kan de trip zelfs in vier uur doen, zolang je maar voldoende gas geeft en niemand op de snelweg rijdt… Maar hoe realistisch willen we blijven? Precies. Neem het vliegtuig en je bent in een uurtje in de Alpen! :-)

Eerst een reactie op de vraag van TS:
Skigebieden in Vorarlberg zijn dezelfde afstand inderdaad. En daarnaast, wat weegt zwaarder, afstand of prijs?
Met de koers van de CHF de laatste tijd wordt het argument ‘betaalbaar’ lastig vol te houden.
En wat maakt 1 of 2 uur extra rijden op je hele vakantie nou uit als je daarmee VEEL meer keuze hebt?

Dan nog even afrekenen met Lars, want dat is natuurlijk onzin. En nee Lars, ik zat niet bij je in de auto, maar je verhaal klopt in theorie al niet.

De route van Leuven naar Telfs via de A3 is ruim 850 kilometer. Je beweert gemiddeld 163 te rijden, dus dan zou dat inderdaad 5 uur en een kwartier rijden zijn.

Ten eerste: in BE/NL rijd je normaal 120.
Dat betekent dat je een ruim uur nodig hebt om bij Aachen de Duitse grens over te gaan.
In Oostenrijk rijd je de Fernpas naar Telfs. Vanaf de grens is dit stuk ruim 70 kilometer en zal je dus ook niet sneller dan een uur doen.

Dus, heb je nog 3 uur en een kwartier over voor het stuk door Duitsland.
Dat is 675 kilometer. Dan zou je GEMIDDELDE op dat stuk 207 moeten zijn.
Je piek lag op 191 gaf je aan.
Je cruise snelheid lag op 180-185.
Dan heb je 3 uur en 3 kwartier nodig om Duitsland door te kruisen.

Dan heb je nergens hoeven inhouden en je rustpauzes zijn ook niet meegeteld.
Dat laatste is killing voor je gemiddelde, maar behoort wel degelijk tot je reistijd.
Zeker als je 3 uur en 3 kwartier ruim 180 km/u rijdt… dat houdt niemand zolang vol.

Dus, stoer verhaal, je bent een hele vent op verjaardagsfeestjes en bedrijfsborrels denk ik, maar ik denk ook dat je heel ruim hebt afgerond.

Sorry @ topicstarter … 'k kan het even niet laten.

Zucht … ik moet niet stoer doen. Ik ga ook niet stoer doen. Ik wil ook niet stoer doen. Mij maakt het geen bal uit wat je gelooft of niet. Bedrijfsborrels of verjaardagsfeestjes ook niet.

Ik reageer op een paar stellingen met een paar concrete tegenstellingen. Lees ze allebei goed aub.

  1. Het is niet onmogelijk om op relatief korte tijd de rit BE–Oo (of retour) te maken.
  2. Het is (volgens mij) niet aangeraden om die rit steeds zo kort mogelijk te maken.

Ik raad niemand aan om snel te rijden. Ik raad iedereen aan om te rijden zoals hij wil zolang het binnen een veilige marge blijft voor zichzelf en voor derden.

Zo, dat was de gebruikelijke disclaimer waar iedereen mee aanvangt wat hij wil.

Feiten:
Ik vertrek om 12u in de buurt van Leuven, ik kom iets na vijf aan waar’k moet zijn (ik geef toe, ik had niet “nét vijf uur mogen zeggen”). Op iets meer dan 40 minuten zit’k in Duitsland.Duitsland (grens tot grens) nam me ongeveer 4u in beslag. Ik heb gezegd wat op de CC stond, ik heb gezegd wat ik niet heb gereden.
In Oostenrijk moet ik 52km rijden richting Telfs (Obsteig). Reken zelf maar uit wat je reglementair kan halen. Weet je wat, overmorgen moet ik toch die kant weer uit, is zal het je nog weten te zeggen (40-45’ bij vlot verkeer; 50-55’ met een paar vrachtwagens; 70’ als de lokale aardappelboer over de Fernpass komt).

Dus.
M’n totale route is 812km over de A3 en A7.
België: 88 km @ 126 (CC gezet op GPS waarde)
Duitsland: 672 km @ 180-185 GPS (ik heb al gezegd dat ik dit niet bepaald zou aanraden. Ik weet dat’k ook iets sneller op GPS heb gereden ten zuiden van Ulm.)
Oostenrijk: 52 km @ 75 (eerste deel loopt vlot, Fernpass loopt meestal niet vlot, maar ja, je kan geluk hebben en er eigenlijk niet veel tijd verliezen, laatste deel loopt vlot over de permanente omleiding en van Nassereith omhoog.).

In tijd:
België: 40-45’
Duitsland: 3u40-3u50’
Oostenrijk: 40-45’
Totaal: 5u - 5u20.

Reken het gerust na.

Ik heb eerder al aangegeven wat de duidelijke voorwaarden zijn:

  • rustig verkeer
  • goed weer
  • goede omstandigheden (goed uitgerust, goed voertuig, etc.)

Ik ben er niet bij gebaat hierover te liegen of stoer te doen. Dat interesseert me gewoonweg niet.

Ik heb al eerder gezegd dat ik dit niet aanraad. Doe er voor de rest mee wat je wil maar kom niet beschrijven waar je niet bij was. De rekening is hierboven gemaakt en kan je verifiëren. Hell, ik denk zelfs dat je zo goed als kan schatten waar’k woon en waar’k op verlof ga.

@Lars, laat ze maar kletsen hoor, het is wel degelijk mogelijk om in iets meer dan 5 uur naar Oostenrijk te gaan, ik rij gemiddeld 15 x per jaar van Velp (bij Arnhem) naar Fugen in het zillertal en heb het menig maar in 5 1/4 uur gereden, je moet alleen rekening houden met het tijdstip waarop je gaat!
Van Velp naar Fugen is exact 855 km, ik durf zelfs te stellen dat je het in 5 uur moet kunnen redden, als je een gemiddelde van 170 rijd …ja ja ik weet het dat is op sommige stukken niet haalbaar, maar met een degelijke auto (lees audi) is dat echt goed haalbaar, ik rij vaak tegen 01.00 van huis weg en ben er dan net na 6 uur smorgens!

P.s. ik wil overigens niet toejuichen dat iedereen maar met 200+ door duitsland moet gaan jagen!

Ik wil dat zeker wel toejuichen. Lekker op de linkerbaan knallen en de rest 120 rijden op de rechter strook.

Over de skigebieden. Die Niels helemaal aan het begin opnoemt is zowart de top5 duren skigebieden in Oostenrijk. Als je enig zins een groot skigebied wilt maar wel betaalbaar, moet je kijken naar dorpjes naast de grote gebieden. Of toch dat uurtje extra rijden voor lief nemen.

Ik vertrek om 12u in de buurt van Leuven, ik kom iets na vijf aan waar’k moet zijn

Lars op 12 jun. 2012 13:18

Dat is 's nachts neem ik aan?!

Op iets meer dan 40 minuten zit’k in Duitsland. Duitsland (grens tot grens) nam me ongeveer 4u in beslag.

Lars op 12 jun. 2012 13:18

Vier uur door Duitsland klingt al een heel stuk realistischer dan ruim drie uur. Die laatste paar minuten maken namelijk veel uit of iets haalbaar is of niet. Heel pietluttig natuurlijk, maar dat hoort erbij. Even uitreken… 672 km gereden / 4 uur = 168 km/h als gemiddelde snelheid. Als je cruisesnelheid 180 km/h was en je hebt je aan de maximumsnelheden gehouden dan klinkt 168 km/h op de snelweg realistisch. Dat is dus wat anders dan 163 km/h over de gehele route. ;)

Dan neem je 5,5 uur voor 812 kilometer. Gemiddelde snelheid wordt 147 km/h. Klinkt haalbaar bij een cruise snelheid van 180 en een max. van 191 km/h.

Ik weet dat’k ook iets sneller op GPS heb gereden ten zuiden van Ulm.

Lars op 12 jun. 2012 13:18

Een GPS snelheid is inderdaad wel veel betrouwbaarder dan de snelheidsmeter van je auto, alleen moet je er wel op letten dat het bereik goed is. De GPS van een iPhone o.i.d. geeft hele kromme resultaten.

  • rustig verkeer
Lars op 12 jun. 2012 13:18

Dat is alleen al een punt waarom dat overdag nooit meer te halen is. Wellicht nog op een zondagochtend, maar voor de rest wil het helaas niet meer.

Nog een belangrijk punt zijn het aantal wegwerkzaamheden en het aantal snelheidsbeperkingen. Helaas wordt de snelhedenkaart van Patrick’s Autobahnatlas niet meer geupdate, want daarop kon je mooi zien waar geen snelheidslimit was en waar wel.

Check de laatste versie maar eens uit 2009. Diverse tijdelijke snelheidsbeperkingen staan er helaas niet helemaal op.

Kaart: http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf
Legenda: http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit.pdf…

P.s. ik wil overigens niet toejuichen dat iedereen maar met 200+ door duitsland moet gaan jagen!

Jeroen op 13 jun. 2012 13:28

Daar wil ik graag nog op toevoegen dat dat niet graag gezien wordt als buitenlanders dat doen. Punt is dat je bij een ongeluk heel veel gelazer aan je broek hebt hangen. Zelfs als het niet jou schuld was. De Duitse politie is dan sowieso geneigd om jou de schuld te geven, met de argumentatie dat dit ongeluk voorkomen had kunnen worden als jij niet zo hard had gereden. Men gaat er vanuit (en daar zit natuurlijk een grote kern van waarheid in) dat buitenlanders niet dagelijks hoge snelheden gewend zijn en dus gebrekkige ervaring hebben, waardoor het risico op een ongeluk groter is.

Daarom heb ik aan het begin van mijn carriere in Duitsland ook een ‘hard rijden’ cursus gevolgd op de FTL. Dat klinkt in eerste instantie een beetje idioot, maar het heeft weldegelijk een grote toegevoegde waarde om optimaal te kunnen reageren. En dan praten we over snelheden tot de 250 km/h.

maar met een degelijke auto (lees audi) is dat echt goed haalbaar, ik rij vaak tegen 01.00 van huis weg en ben er dan net na 6 uur smorgens!

Jeroen op 13 jun. 2012 13:25

In principe heb je geen Audi, BMW of Mercedes-Benz voor nodig. Een goede Volkswagen, Ford of Opel kan dat ook zonder problemen.

Ik wil dat zeker wel toejuichen. Lekker op de linkerbaan knallen en de rest 120 rijden op de rechter strook.

Rutger op 13 jun. 2012 13:55

Precies… En ach, die paar centen voor de Rechtsfahrgebot boete neem je toch gewoon op de koop toe? En een aanklacht wegens "Nötigung im Straßenverkehr"? Geen probleem. Neem gewoon een dure advocaat in de hand en je kan lekker rijden zoals jij dat wilt. Mooi toch?! :p

"…"Dat is 's nachts neem ik aan?!

To be honest … nop. 2e persoon moet tot 's middags werken. Weekdagverkeer valt relatief goed mee zolang je buiten de locale spitsperiodes blijft. Er is vrachtverkeer, maar dat is ook gebonden aan relatief specifieke corridors. Daarom dat ik ook de route over de A3-A7 wat meer voorkeur geef dan over de A61 en dan A6 of A8. In het eerste geval ben’k ver voor de zwaarste spitsen al op de rustigere wegen. In het tweede geval moet’k hopen/bidden dat Karlsruhe-Stuttgart-Ulm meevalt.

Als je cruisesnelheid 180 km/h was en je hebt je aan de maximumsnelheden gehouden dan klinkt 168 km/h op de snelweg realistisch. Dat is dus wat anders dan 163 km/h over de gehele route. ;)

Kijk rustig naar m’n voortraject en natraject tov de Duitse afstand. Het is niet zo’n rare trip.

Omdat het me wat begon te irriteren heb’k de navigon log erbij genomen (een mens kan beginnen twijfelen). Vertrek 12u08, aankomst 17u17. Met de hand narekenen geeft dat de navigon track een gemiddelde van 158 oplevert. Denk dat het met tellerafwijking niet vreemd is dat boordcomputer 163 aangeeft.

"…"Daar wil ik graag nog op toevoegen dat dat niet graag gezien wordt als buitenlanders dat doen. Punt is dat je bij een ongeluk heel veel gelazer aan je broek hebt hangen. Zelfs als het niet jou schuld was. De Duitse politie is dan sowieso geneigd om jou de schuld te geven, met de argumentatie dat dit ongeluk voorkomen had kunnen worden als jij niet zo hard had gereden. Men gaat er vanuit (en daar zit natuurlijk een grote kern van waarheid in) dat buitenlanders niet dagelijks hoge snelheden gewend zijn en dus gebrekkige ervaring hebben, waardoor het risico op een ongeluk groter is.

Ah, nog een leuke zij-discussie. In essentie heeft de (Duitse, Nederlandse, Belgische en Oostenrijkse) politie enkel een macht tot vaststelling. Zij mag geen interpretatie of argumentatie geven die kan leiden tot een vertekende weergave van de feiten. Het gezever begint pas bij een gerechtelijke vervolging waarbij de betrokken partijen kunnen/mogen overgaan tot het aandragen van omstandigheden. Van de gelegendheid toch nog eens gebruik maken om te zeggen dat’k het gezever ken (niet als object van het gezever) en het niet aan derden aanraadt om het mee te maken ;-) .

Over de skigebieden. Die Niels helemaal aan het begin opnoemt is zowart de top5 duren skigebieden in Oostenrijk. Als je enig zins een groot skigebied wilt maar wel betaalbaar, moet je kijken naar dorpjes naast de grote gebieden. Of toch dat uurtje extra rijden voor lief nemen.

Rutger op 13 jun. 2012 13:55

Ik zeg toch dat je een zimmerfrei moet zoeken en niet in het centrum gaan logeren.

Ik wil dat zeker wel toejuichen. Lekker op de linkerbaan knallen en de rest 120 rijden op de rechter strook.

Rutger op 13 jun. 2012 13:55

En eventueel een man/vrouw met 3 kinderen die wel verantwoord rijdt naar het hiernamaals sturen… Moet zeker toegejuicht worden! Heel volwassen hoor!

Daarom dat ik ook de route over de A3-A7 wat meer voorkeur geef dan over de A61 en dan A6 of A8. In het eerste geval ben’k ver voor de zwaarste spitsen al op de rustigere wegen. In het tweede geval moet’k hopen/bidden dat Karlsruhe-Stuttgart-Ulm meevalt.

Lars op 13 jun. 2012 15:33

Daar heb je wel heel veel geluk voor nodig en sowieso niet op vrijdagmiddag, zondagavond of maandagochtend rijden. Aan de andere kant: Snel rijden is overdag wel verstandiger dan 's nachts. Je hebt beter zicht en minder ‘overstekend wild’ risico. En met de A45 zou je überhaupt het stuk niet in 5,5 uur kunnen halen, wegens de wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen.

In essentie heeft de (Duitse, Nederlandse, Belgische en Oostenrijkse) politie enkel een macht tot vaststelling. Zij mag geen interpretatie of argumentatie geven die kan leiden tot een vertekende weergave van de feiten.

Lars op 13 jun. 2012 15:33

Zwart-wit gezien heb je gelijk, doch de dagelijkse praktijk leert anders. En de politie stelt dan officieel vast dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden als de desbetreffende automobilist gewoon 130 km/h had gereden. Dit is eventueel later voor de rechter ook rechtsgeldig. Dat de politie eerder naar zo’n oordeel neigt bij een buitenlander… tja, niet geheel correct maar ik begrijp het wel.

's Nachts rijden zie ik hoe dan ook het nut niet van in …

  1. je ziet niet genoeg om door te rijden (zie afstanden lichtkegel hierboven)
  2. vooral in de wintersportperiode kan het weer ernstig tegenwerken 's nachts (net wat kouder, net wat riskanter)
  3. je trekt een lange dag die afwijkt van een natuurlijk ritme. Ik ben dan de dag daarna het haasje.

's Nachts vetrekken doen we nog wel. Twee uur in donker/schemer rijden (eerste deel valt nog mee), bestuurder wisselen om laatste deel schemer te rijden, bestuurder wisselen en tegen die tijd is het helder dag.

Oprijden doe’k bij voorkeur donderdag (hele dag) of vrijdagvoormiddag. Terugrijden zondagnamiddag of maandag.

Zwart-wit gezien heb je gelijk, doch de dagelijkse praktijk leert anders. En de politie stelt dan officieel vast dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden als de desbetreffende automobilist gewoon 130 km/h had gereden. Dit is eventueel later voor de rechter ook rechtsgeldig. Dat de politie eerder naar zo’n oordeel neigt bij een buitenlander… tja, niet geheel correct maar ik begrijp het wel.

Het overnemen van een ongevalsindicatie door een politieagent zonder bijkomende accidentologieopleiding is een reden voor beroep (en vrijspraak). Dat politiediensten over het algemeen wat strikter of zelfs vooringenomen zijn naar vreemde nummerplaten begrijp ik ook wel. Daarom dat het belangrijk is om ook als buitenlander je rechten en plichten goed te kennen, en die ook op vriendelijke doch directe manier aan te geven. Concreet wil dat zeggen, in geval van ongeval en je hebt daadwerkelijk de nodige rijervaring, dat je als betrokkene bij het ongeval aangeeft wat je hebt gedaan, wat je hebt gezien en waarom je een specifieke actie hebt gekozen.

Dat is ook één van de redenen waarom’k sneller rijden in Duitsland niet aan iedereen zou aanraden. Heel vaak hebben mensen die kennis niet en rijden ze maar op.

"…"

Ik zeg toch dat je een zimmerfrei moet zoeken en niet in het centrum gaan logeren.

"…"

En eventueel een man/vrouw met 3 kinderen die wel verantwoord rijdt naar het hiernamaals sturen… Moet zeker toegejuicht worden! Heel volwassen hoor!

Niels op 13 jun. 2012 15:56

Net alsof de rest van het skigebied dan niet meer duur is :)

En die man met vrouw en drie kinderen heeft ook gewoon de verplichting om in zijn achteruitkijk spiegel te kijken. In Duitsland, onder goede weersomstandigheden, kan makkelijk 180/200 km/h worden gereden zonder enig gevaar, de wegen zijn daar immers ook naar ontworpen. Enige gevaarlijke situaties die ik altijd mee maak zijn de Poolse slingervrachtwagens en andere duffe toeristen die met 130 inhalen.

Net alsof de rest van het skigebied dan niet meer duur is :)

Rutger op 13 jun. 2012 16:55

Jha, ze zoekt een groot skigebied… Voor meer pistekilometers moet je nu eenmaal meer betalen.

Voor de rest maak je het zo duur (of goedkoop) als je zelf wil. Zelf sandwiches meenemen, cola uit den Aldi en 's avonds naar de pizzeria ipv een viergangen menu.

En die man met vrouw en drie kinderen heeft ook gewoon de verplichting om in zijn achteruitkijk spiegel te kijken. In Duitsland, onder goede weersomstandigheden, kan makkelijk 180/200 km/h worden gereden zonder enig gevaar, de wegen zijn daar immers ook naar ontworpen. Enige gevaarlijke situaties die ik altijd mee maak zijn de Poolse slingervrachtwagens en andere duffe toeristen die met 130 inhalen.

Rutger op 13 jun. 2012 16:55

Te snel rijden is de absolute nummer 1 oorzaken bij dodelijke verkeersongevallen. Je reactievermogen bij 180 km/h is zoveel slechter dan bij 120 km/h. Bovendien verkleint je gezichtsveld bij die snelheid tot nauwelijks 30°.
Heb enkele weken geleden over dit onderwerp een presantatie kunnen aanhoren van de RYD. Mensen als jij zouden daar ook gerust eens naar mogen gaan luisteren. Eigenlijk erg dat die jonge mensen de ouderen en volwassenen (nu ja volwassen…) hiervan bewust moeten gaan maken.

"…"

Jha, ze zoekt een groot skigebied… Voor meer pistekilometers moet je nu eenmaal meer betalen.

Niels op 13 jun. 2012 17:20

Das nu ook niet waar. In Oostenrijk betaal je meer omwille van de moderne liftinstallaties en sneeuwkanonnen.

Bijvoorbeeld: In Sölden kost een weekpas voor een volwassene 230 euro, terwijl die in Galibier Thabor maar 150 euro kost. Waar zit dit verschil? In de vele moderne liften in Sölden tegenover de weinige in Galibier-Thabor en in het aantal sneeuwkanonnen. Je moet zelf beslissen of dit prijsverschil het waard is of niet. Wel is zeker dat je begin en eind seizoen beter af bent in Sölden in dit voorbeeld.

Nog enkele extreem goedkope skipassen: Isola2000: 120 per week, Vallnord 110 per week, Saint-Leger(+Chaillol en Laye) 80 per week.

Wel kosten skipassen tem 18 jaar in Oostenrijk vaak een pak minder in de grote skigebieden(bv. in Sölden nog maar 180 ipv 230), daar kan je al eens een halve liter van bestellen :)

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Ik bedoel dat ze rekening moet houden met een duurdere skipas dan in een gebied met 65km zoals Flumserberg, al is Flumserberg een beetje een uitzondering want het is verhoudingsgewijs heel duur.

Reactievermogen is niet slechter ( ik zou zelfs durven zeggen beter) als je sneller rijdt, de reactietijd in meter is langer maar dat heeft er alles mee te maken dat je gewoon meer meters per seconde doet.

Wat hier nog niet is gezegd bij de gevaren van snel rijden zijn warmlopende remmen… Na een paar keer van 200 - 120 te remmen met een volgeladen auto wordt dat ook een probleem. (zeker als die voor jou keramische remmen heeft )

Vervolg cijfermateriaal (deze week heen en weer naar Oostenrijk gereden).

Heen:

  • 852km (111 km BE-NL ; 674 km DU ; 67 km Oo)
  • Route: Leuven – A4 Keulen – A3 Würzburg – A7 grens Oostenrijk – B179 (Fernpass) tot Nassereith – B189 tot Mieming
  • Vertrek: donderdag 12u06
  • Aankomst: donderdag 18u43
  • Reistijd: 6u37
  • Rustpauzes: 4 (50min)
  • Werken: in totaal 26 km
  • File/Congestie: 15‘ voor Würzburg door defect voertuig

Opmerkingen:

  • Gemiddelde snelheid 129 km/u volgens GPS (134 volgens boordcomputer)
  • Veel rusttijd genomen (dat was anders bij een vroegere rit).
  • Veel tijdelijke werken. Van de 26km was ongeveer de helft voor tijdelijke werken (bestreping, bermwerken, noodherstelling brug etc.).
  • Snelheidsbeperkingen rond Keulen, ongeveer 40% van A3. Meestal 120km/u of 130km/u.
  • Grenstunnel Oostenrijk tot Mieming heeft 52’ geduurd. Gereden onder (!) de snelheidsbeperkingen, geen hinder op Fernpass (77km/u gemiddeld).

Terug:

  • 848km (111 km BE-NL ; 670 km DU ; 67 km Oo)
  • Route: B189 Nassereith – B179 Fernpass tot grens – A7 Gollhofen – B13 (Wurzburg) – A3 Keulen – A4 grens NL - Leuven
  • Vertrek: zondag 8u46
  • Aankomst: zondag 16u08
  • Reistijd: 7u22
  • Rustpauzes: 3 (55min)
  • Werken: in totaal 18 km
  • File/Congestie: 45min aan Houthalen (België) door asfalteringswerken

Opmerkingen:

  • Gemiddelde snelheid 115 km/u volgens GPS (119 volgens boordcomputer).
  • Minder pauzes, wel rustig gegeten onderweg.
  • Eén keer verloren gereden door lokale wegenwerken (stukje B13 waren werken in de omleiding niet aangeduid), ongeveer 10min vertraging.
  • Eén stuk tijdelijke werken, rest waren langdurige werken.
  • Snelheidsbeperkingen rond Keulen, ongeveer 40% van A3. Meestal 120 km/u of 130 km/u.
  • Mieming tot grenstunnel Oostenrijk heeft 56’ geduurd. Gereden ruim onder de snelheidsbeperkingen, geen hinder op Fernpass, paar kampeerwagens op B179 voor de pas (72km/u gemiddeld).

Conclusie:

  • Zonder grof snel te rijden kan je ruim onder de 7u in Oostenrijk geraken.
  • Als je je rustpauzes kan beperken tot een bestuurderswissel, haal je Oostenrijk onder de 6u.
  • De omstandigheden moeten passen. Kies een goede reisdag en een uitgeruste bestuurder.

Randopmerking:

  • @Dr. Dre: als je een paar keer op rij van 200 naar 120 moet afremmen ben je héél fout bezig en aan het solliciteren naar een korte trip voor het hiernamaals. Op in totaal 1700km heb’k dat welgeteld één keer moeten doen (van 180 naar 110) omdat een geel-zwarte plaat in één keer twee rijvakken wou opschuiven (UK, geen NL). Meestal gaat de CC eraf op ongeveer 200 meter om uit te bollen en door te schuiven wanneer een voorligger terug opzij gaat.
  • @Dr. Dre: keramische remmen komen bij nog geen 0.01% van de voertuigen voor. Niet bepaald iets om je zorgen over te maken. Je kan je beter zorgen maken over de remeigenschappen van eco-banden in vergelijking met sportievere banden.

Voor mij is dit onderwerp afgehandeld. Je kan het sneller doen, je kan het trager doen. Hoofdzaak je doet het veilig en trekt er je plan mee.

Ik zeg ook niet dat je alles moet dichtgooien maar je moet toch af en toe wel eens remmen ? Je rijdt 180 op een tweevaksbaan. Er komt er 1 van rechts die een camion voorbij wilt steken, zelfs als die nog een pak voor jou is moet je lichtjes remmen, gewoon omdat je hem met dik 20 meter per seconde nadert. Er rijdt iemand achter jou. Die moet evenveel snelheid minderen in meestal minder tijd - remt harder. Misschien rijdt er daar nog iemand achter… Dan vertrekt het rijtje weer en een beetje verder is het weer van dat. Die 200 was misschien grootspraak maar als je tegen 19 uur rijdt kom je het toch vaak tegen dat er links 160-170 gereden wordt en dat die geregeld terug naar 120 moeten. Met 4 in de auto, stampvol spullen en je merkt dat hij minder begint te remmen. Niet veel auto’s hebben idd keramische remmen, maar ook niet veel mensen rijden 200. Ook zijn de remmen van pakweg een porsche panemera gewoon veel groter en sterker. Voor alle duidelijkheid, als er meer dan 150 gereden wordt zit ik niet aan het stuur…

Late reactie, maar bedankt voor alle reacties!

Vroeg vertrekken is geen probleem.
De meeste gebieden die jullie noemen klinken op zich goed, maar zijn idd of niet groter dan Flumserberg, of toch een stuk verder, of duurder. Helaasch :(
De CHF staat inderdaad redelijk hoog maar alsnog niet hoog genoeg zodat bijvoorbeeld een Flumserberg te duur is, aangezien appartementen daar belachelijk goedkoop zijn vergeleken bij bijvoorbeeld Frankrijk.

P.s. ik zie een skigebied ook als kleiner als er meerdere skigebieden aan verbonden zijn. We zijn van het parkeren van de auto aan het begin van de week en deze dan niet meer zien tot vertrek.

@Niels: Duidelijke bevestiging van het feit dat hard rijden eigenijk weinig extra’s brengt. Dat laatste uurtje extra op een skivakantie is natuurlijk niet een wereldramp. Misschien juist wel het belangrijkste punt tussen relaxed/veilig en gehaast/onveilig over komen.

@dr dre: Dat pak je dan verkeerd aan. Als je hard rijdt moet je met je gedachten minimaal 3 acties vooruit zijn. Zodra je iets verdachts ziet meteen gas loslaten! Ook als er later niks aan de hand blijkt te zijn. Een heel belangrijk item is dat je meedenkt met andere automobilisten. Je zult zien dat je dan nooit echt van volle snelheid moet afremmen. Ook belangrijk: Halve snelheid afstand houden op je voorligger! Dus als je 160 km/h rijdt moet je 80 meter (160/2) afstand houden op je voorligger. Als hij fors moet remmen heb jij alle mogelijkheid om veilig en normaal te kunnen remmen.

Let op: Hou je minder dan 1/4 van je snelheid afstand op je voorligger dan kan je geflitst worden en een forse boete krijgen inclusief een maand rijverbod in Duitsland. Dat betekend dat je bij 120 km/h minimaal 30 meter afstand op je voorligger moet houden. Deze maatregelen zijn bedoelt om extra zekerheid te bieden op hoge snelheden.

Ik heb behalve bij Nötigung nog nooit voluit in de ankers gemoeten…

@Frans:
Als je tussen de lijntjes doorleest, dan merk je dat het grootste verschil was dat’k nu wél veel rustpauzes heb ingebouwd en de vorige keer niet, en dat’k in de terugweg nota bene in België drie kwartier stil stond op een plek waar je het niet voor mogelijk houdt …

Het was niet het hard rijden dat het grote verschil maakte. Ik denk zelfs dat het rijden zelf niet verschilde (vlot mee binnen de beperkingen of gewoon vlot op eigen "comfort" snelheid).

(zonder de pauzetijden of congestietijdsverlies zit het gemiddelde wss gewoon weer tussen de 150 en 155 schat ik …)

Plaats een reactie