Boeken over wintersport/bergsport

Zo, het winterseizoen zit er voor 99% op. Het materiaal is opgeborgen en ik moet gaan bedenken hoe ik de volgende (zomer)maanden ga doorkomen. Boeken lezen bijvoorbeeld. M’n boekenkast is aardig gevuld maar er zijn nog wat plekjes vrij.

Ik lees graag over wintersport en bergsport. Expedities naar hoge toppen, drama’s op de polen en steile wanden in het Mont Blanc massief of Yosemite National Park. Die boeken komen helaas niet per dozijn uit dus wie heeft er tips?

De boeken van Joe Simpson heb ik gelezen.

null

(dit boek zou iedereen eens moeten lezen, geweldig)

De meeste Everest expeditie boeken ook. Ik weet dat Jon Krakauer vele outdoor boeken heeft geschreven, ze trekken me niet allemaal. De Nederlandse avonturiers kunnen me ook niet helemaal bekoren. Wie weet er goede titels die ik zeker moet lezen?

Er komt in juni een herschreven versie uit van Wilco van Rooijen’s “Overleven op de K2”.
Heb de 1e versie gelezen, vond het erg rauw geschreven en daardoor mooi. Ik kijk wel uit naar de nieuwe versie.
Waarom kunnen Nederlandse avonturiers je eigenlijk niet boeien?

mama on a mission in the snow

Ik moet het ook nuanceren. De Nederlandse bergbeklimmers kunnen me niet zo bekoren. Wilco van Rooijen is een erg goede alpinist maar ook erg goed in het zichzelf schouderklopjes geven. Ronald Naar en de Nanga Parbat is ook een controversieel verhaal. Ik mis de juiste attitude bij een deel van onze klimmers (waarover boeken zijn te lezen). Daarom lees ik liever geen boeken van Nederlandse alpinisten. Natuurlijk zal dit bij buitenlandse klimmers ook voorkomen, maar daar krijg ik wat minder van mee.

Nederlandse expedities naar de polen of expedities door jungle en woestijnen vind ik wel reuze interessant.

Ik zie dit topic nu pas maar zal morgen of overmorgen even voor je kijken.
Heb daar ook nogal wat boeken van gelezen.

Ricardo? Verder niemand?

Ik kan de boeken even niet vinden maar de meeste heb ik gekocht bij boekhandel de slegte in zwolle.

Ricardo? Verder niemand?

Martijnski op 29 apr. 2012 12:29

Nee niet echt… Het enige wat ik hier thuis vond was de skiatlas 1998.

Ik hou zelf ook van dat soort boeken. Ik kan je ‘Climb’ aanraden van Anatoli Boukreev. Maar wellicht heb je die al gelezen. Een prachtige en huiveringwekkende beschrijving van een Everest expeditie.
Ik sta open voor verdere adviezen.

Ik zal van de week eens een lijstje posten hier.

Ik vind zelf de ‘topper aller tijden’ in bergsport gebied ‘The Shining Mountain’ van Peter Boardman. Een van de allerbeste klimboeken ooit, als het niet de allerbeste is. Sowieso is de hele 'Boarman/Tasker Omnibus geweldig.

Touching the void is inderdaad een goed boek (en het beste wat Simpson ooit geschreven heeft), het is nog indrukwekkender als je weet op welke berg dat precies was (heb ik ook op geklommen).

Click. Click. Peace

Anatoli Boukreev z’n boek gaat over de dramatisch verlopen Everest expeditie van 1996, daar heb ik al boeken van in de kast staan. Toch bedankt voor de tip Willem!

Peter Boardman’s naam ken ik als deelnemer van expedities waarover ik heb gelezen. Nog geen boeken van gelezen, ga ik zeker wel doen. Dank!

Nadat ik Touching the Void had gelezen ben ik een jaar later naar Peru afgereisd. Tijdens m’n trip wilde ik de Siula Grande gaan aanschouwen. In Huaraz bleek echter dat tochten naar deze berg niet veel werden aangeboden en prijzig waren voor basecamp toeristen zoals ik. Heb toen maar een toeristisch dagtochtje naar de voet van Huascaran (hoogste berg van Peru) gemaakt. Echt respect dat je op die niet drijvende ijsberg hebt gestaan Rogier!

Ah het gaat over bergsport. Dan ben ik ook weer van de partij.
Ik heb pas het Groot Handboek Bergsport geleend bij de bibliotheek. Is zeker een aanrader om in de kast te hebben, maar met €70 vind ik het nog wel een beetje prijzig. (en het is meer een handboek dan een leesboek)

Overleven op de K2 heb ik ook en vind ik erg mooi.

Ik heb wel andere boeken over expedities gelezen, maar die kwam ik dan toevallig tegen in de bibliotheek en daar heb ik de titels niet van onthouden.

Don`t eat yellow snow

Plaats een reactie