volgas op autobahn

Over de winst van sneller rijden:

aan 200 tov 150 op dezelfde route: erg weinig
aan 150 in Duitsland tov 120 in Frankrijk: erg veel
aan 200 in Duitsland tov 120 in Frankrijk: erg weinig in vgl met bovenstaande

Ehm… hoe komt iedereen er toch bij dat ongelimiteerd autobahn er niet meer bij is?

Ik rij geregeld naar Oostenrijk en ons huisje in Duitsland. behalve met regen en bij drukke op en afritten is het gewoon 160 / 190 Kmh. en meer dan genoeg duitsers die exact het zelfde doen.

Het hangt er echt van af welk tijdstip je op de weg komt en hoe druk het is.

Het overkomt mij regelmatig dat ik rustig 180 rij (wat nog een beetje relaxt is; 335d touring) en dat er achter mij een M, RS of AMG zit die graag er langs wil…

Rekening houden met de drukte, weer en eigen staat (dus niet moe) kun je gerust nog 200+ gaan, ik kies meestal een Duitser uit om achter aan te rijden, die weten meestal beter de bochten/ beperkingen.

Ga niet in je eentje op een redelijk drukke weg 200 proberen aan te tikken, dat is vragen om probelemen.

succes en go with the flow!

Kijk wel uit voor rommel op de weg in het donker btw… het enige probleem wat ik in 15 jaar tijd op de autobahn heb gezien is:

1 een mercedes met een zwijtnje tussen zijn spruitstuk

2 een "vogel" die de gril van een golf als landingsplaats had gebruikt, en dat maakt een hoop ellende.

3 een spanband (vrachtwagen) die was opgewipt door een wiel en de hele aandrijflijn van een porsche had gesloopt, of te wel er in was gewikkeld en de hele boel aan gort had getrokken.

dus in het donker goed opletten en ik blijf bij mijn advies achter een snelle Duitser aan rijden (met afstand) is het meest rustig als ik voor mijzelf srpeek.

Mensen met een visie en instelling als de laatste 2: Daar zouden er meer van moeten zijn!
Als alle verkeersdeelnemers er zo over zouden denken, zou het tekort aan donororganen acuut opgelost zijn.
Dank, ook namens collega’s uit binnen en buitenland

Hoe je naar Oostenrijk moet rijden is niet moeilijk. welke route is het beste, nou lastig iedereen heeft een voorkeur en de omstandigheden spelen een grote rol. Maar ik wil graag weten via welke route je het meeste gas kan geven, dus via welke route heb je de minste snelheidsbeperkingen.

maurizio op 17 feb. 2012 08:40

Wel grappig, 4 pagina’s vol reacties met vooral argumenten over voors en tegens.

Zelf rij ik vanaf Arnhem richting de Alpen 180-220 waar het mag en kan, mits ik mijn kinderen niet in de auto heb. Maar voor het tijdverschil hoef je het niet te doen uiteindelijk ben je er een uurtje eerder, maar ik vind het fijner rijden.

Bij Keulen en Frankfurt moet je je snelheid in elk geval aanpassen.

Gevoelig onderwerp, denk dat iedereen moet doen waar die zich prettig bij voelt. Geloof het zeker, dat je qua brandstofverbruik beter op 70/75% kan rijden.

Zelf vorige maand vanaf Eindhoven naar Saalbach Hinterglemm gereden in 5u 45 min. Eén stop, gewisseld van chauffeur. Grote tank, dus niet hoeven te tanken. Om 23.00 vertrokken, kwamen net voor 5 uur aan. Gemiddeld 180 gereden.

Hou er zelf ook wel van om door te rijden, leaseauto, incl tankpas, voor mij daarom geen reden om zuiniger te rijden.

Nog een paar uurtjes geslapen en toen de piste op.

@Traumachirurg

Enigszins off-topic: ik heb me eens laten vertellen dat Nederland een kleiner aanbod van donororganen heeft dan omringende landen omdat het aantal verkeersslachtoffers hier aanzienlijk lager ligt. Donororganen zouden namelijk vaak afkomstig zijn van verkeersslachtoffers met zwaar hersenletsel maar intacte organen.

Belgie valt in negatieve zin op met een factor 2,38. Duitsland met 1,41 maal zo veel verkeersdoden doet het ook aanzienlijk slechter dan Nederland (bron: european commission transport, statistics 2010:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/1…

Is jou iets bekend over een dergelijk verband of is het aanbod enkel afhankelijk van de donorwetgeving ter lande?

Overigens, merkwaardig om te zien hoe de mens risico beoordeelt. Vrienden van me vragen me ongerust hoe het met de winterbandenplicht in Duitsland zit als ze bij 12 graden celsius door het laagland moeten rijden, tegelijkertijd maken ze zich minder zorgen om met warp-speed over de Duitse baan te rijden bij duisternis of regen.

Ook de reacties van sommigen hier getuigen van zelfoverschatting en gebrek aan inzicht. Rij zelf sinds 15 jaar auto en heb meer kilometers gemaakt dan me lief is (jaren met 60000+), ook veel in Duitsland gereden, uiteraard ook zo nu en dan het pedaal ingetrapt. Nooit een ongeval gehad maar realiseer me dat dat geen garantie voor de toekomst is. Een inschattingsfout of moment van concentratieverlies kan de beste chauffeur overvallen. Grappig dat sommigen denken dat Duitsers een soort aangeboren wondercoureurs zijn, ervaren chauffeurs zullen anderen misschien zeggen. Zeker, ervaring is van waarde maar als je je snelheid aanzienlijk verhoogt neemt de kans op een ongeval en de impact van zo’n ongeval ontegenzeggelijk toe.

Ieder persoon is anders en iedereen stelt hierin z’n eigen normen en waarden. Daar is ook niks mis mee, zolang het maar binnen de verkeerswetgeving past.

Een misverstand is echter de gedachte dat er minder verkeersdoden zullen voorkomen met een snelheidslimiet. Onderzoek heeft in Duitsland diverse malen uitgewezen dat een permanente snelheidslimiet het aantal verkeersongelukken niet zal verminderen. De Duitse politie bevestigd dit in haar statistieken, omdat 33% van het aantal ongevallen op snelwegen voorkomt met snelheidslimiet. Dat is precies hetzelfde aantal als het aantal snelwegen met een permanent snelheidslimiet. Dat is namelijk ook 33%. Men verbaast zich wellicht daarover, omdat er altijd nog circa 20% van de snelwegen een variabel snelheidslimiet heeft, maar dat is niet permanent. Een kleine 50% van de Duitse snelwegen heeft echter nog altijd geen snelheidslimiet.

De Nederlandse snelwegen mogen statistisch gezien wel minder verkeersdoden kennen, maar dat is niet direct te linken aan de snelheidslimiet. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het wegontwerp. Dat is in Nederland vele malen beter als in Duitsland. Knooppunten zijn ruim gebouwd, in- en uitvoegstroken zijn veel langer als in Duitsland, bochten zijn ruimer, gebruik van ZOAB-asfalt i.p.v. beton etc. etc.

Uiteraard is de automobilist verantwoordelijk voor z’n daden en niet de snelheidslimiet. Snelheid aanpassen aan de omstandigheden is erg belangrijk. De snelheid zelf is nooit de oorzaak van een ongeluk, maar trekt z’n sporen wel diep na in de gevolgen van een eventueel ongeluk.

En inderdaad, Duitsers zijn geen wonderchauffeurs, zoals ook Nederlanders en Belgen dat niet zijn. Zelfs Zwitsers zijn met hun veiligste snelwegen ter wereld zeker geen wonderchauffeurs. Toch kunnen wel vaak de landsmensen het beste hun eigen verkeersregels, eigen wegontwerp, eigen gebruiken etc. beoordelen en/of inschatten. Dan is het gevolg dat Duitsers in Duitsland beter autorijden dan Nederlanders wel logisch. Andersom geldt dat natuurlijk ook evengoed: Duitsers zullen in Nederland minder goed autorijden dan Nederlanders. Iedere automobilist is in zijn eigen land het meest vertrouwd/thuis en dat is ook terug te zien in het verkeer.

Ik heb 2 punten toe te voegen aan al het bovengenoemde:

  1. Met wat voor een auto wordt 200 gereden op de Duitse snelwegen? Het scheelt nogal of dat wordt gedaan met pakweg een Ford Focus of een Porsche 911. De 911 is gemaakt voor die snelheden, met alle bijbehorende veiligheidsvoorzieningen incl. remcapaciteiten.

  2. Duitsers hebben meer discipline om zich aan de maximale snelheidslimieten te houden, i.t.t. veel Nederlanders. En het is niet voor niets dat op bepaalde wegen harder en op bepaalde wegen minder hard mag worden gereden.

Frans,

Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken, snelheid is er daar ook een van.

Weet overigens dat Duistland een sterke automobiellobby kent die grote belangen heeft. Overigens laat Belgie op alle vlakken zien hoe het niet moet: gevaarlijk wegontwerp, knooppunten, slecht onderhoud, nog altijd veel alcohol in het verkeer, zeker in Wallonie weinig handhaving/controle, en de rijopleiding…tsja effectief kun je met 6 uur praktijkles jarenlang de baan op.

  1. Met wat voor een auto wordt 200 gereden op de Duitse snelwegen? Het scheelt nogal of dat wordt gedaan met pakweg een Ford Focus of een Porsche 911. De 911 is gemaakt voor die snelheden, met alle bijbehorende veiligheidsvoorzieningen incl. remcapaciteiten.
CY325i op 12 mrt. 2012 09:26

Daar noem je inderdaad een heel belangrijk punt mee, wat ik nog over het hoofd heb gezien. Dat is inderdaad een wereld van verschil! Mensen die veel op de Autobahn rijden en graag snel willen gaan kopen dan ook meestal een Audi, BMW of desnoods een Volkswagen, maar absoluut geen Ford. De rijkere mensen kopen uiteraard een Porsche (of Maybach), maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. ;-)

Punt 2 kan ik ook alleen maar beamen, alhoewel dat soms in Duitsland tot in het extreme door kan draven bij onrealistisch lage maximumsnelheden op binnendoor weggetjes en/of bij tunnels.

Weet overigens dat Duistland een sterke automobiellobby kent die grote belangen heeft.

Mike op 12 mrt. 2012 09:40

Dat klopt en die willen uiteraard een algemene maximumsnelheid koste wat het kost vermijden. Bovendien is het rijden zonder snelheidslimiet in Duitsland cultuur geworden. De uitspraak “Freie Fahrt, für Freie Bürger!” is dan ook bij veel Duitsers diep in het hart gegraveerd, ook al maken veel mensen er geen eens gebruik van. Het gaat dan meer om het idee. Bovendien is ook de regering keer op keer tegen een algemene snelheidslimiet. Deels door de cultuur, maar grotendeels natuurlijk door de autolobby. Zelfs groene partijen die idealistische ideeën hebben om een algemene snelheidslimiet in te voeren zullen daar heus niet zo snel toe komen om dat daadwerkelijk door te voeren. De autoindustrie zal dat beslist tegen houden, want daar gaat veel te veel geld in om. Dat de economie van Duitsland zo goed draait is grotendeels te danken aan de autoindustrie. En de ADAC (Duitse ANWB) is vanzelfsprekend ook fel tegen een algemene maximumsnelheid, omdat hun ‘rijdend Duitsland’ vertegenwoordigen als automobielclub.

Mensen die veel op de Autobahn rijden en graag snel willen gaan kopen dan ook meestal een Audi, BMW of desnoods een Volkswagen, maar absoluut geen Ford.

Inderdaad en het frappante is, dat de eerste groep zich in de praktijk nauwelijks "schuldig" maakt aan het "afdwingen" van hun plek op de weg.
Dat zijn meestal voertuigen die in de buurt van de top van hun prestaties beginnen te komen, vaak voorzien van gele platen.

Plaats een reactie