De zin en onzin van het carven

Ha ha straks komt nog de ABS methode in de discussie. En dan heb ik het niet over de lawine airbag.

Ow, en ik vind het nu al ingewikkeld! :) En ik maar uitgelachen worden door mijn snowboard-vrienden als ik probeer uit te leggen dat skiën op een hoger niveau echt niet per definitie makkelijker is dan snowboarden! Of bestaat er voor snowboarden ook nog zo een wereld vol met hoogstaande techniek en bewegingswetenschap? :)

Wel gaaf om al deze uitleg te lezen! Ik krijg wel steeds meer het idee dat 1 of 2 weken per jaar skiën zonder les, of met maar een paar uur les, genoeg is om goed al deze technieken onder de knie te krijgen (uiteraard wel om veel wintersportplezier te hebben! :) En daar draait het ook om).

Procrastinating

@SPAM:
…of ga eens met Guus in discussie over de PMTS-methode…:(

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@SPAM & greenfield

Niet te hard zeggen straks krijgen ze nog ideeen

@Andrea,
"dat skiën op een hoger niveau echt niet per definitie makkelijker is dan snowboarden"

Het tegendeel is waar (imho :-)):

"Snowboarding is hard to learn and easy to master, skiing is easy to learn and hard to master"

@Mike

Dat is wat ik ook altijd zeg, hehe ook al kan ik niet snowboarden ;)

Conclusie? :)

Ow, ehm…

Ik krijg wel steeds meer het idee dat 1 of 2 weken per jaar skiën zonder les, of met maar een paar uur les, genoeg is om goed al deze technieken onder de knie te krijgen 2012 17:59[/post]

Hiermee bedoel ik dat 1 of 2 weken per jaar skiën eerder niet goed genoeg is om al deze technieken goed onder de knie te krijgen (of in ieder geval erg lastig, zal lang duren). Even rechtzetten voordat ik perongeluk alle cracks tegen de haren inwrijf ;).

Procrastinating

Mij wrijf je in ieder geval niet tegen de haren in!
Vind het leuk dat mensen zich interesseren en willen verdiepen in het betere werk en een stukje uitleg hierbij vragen; alleen is het soms lastig om kort en bondig bepaalde dingen op te schrijven.:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

; alleen is het soms lastig om kort en bondig bepaalde dingen op te schrijven.:)

Greenfield op 23 feb. 2012 13:12

Dat moet je ook andere laten doen. Op onderstaande site staat zeer veel. over techniek biomechanika lawines les geven aan kinderen etc.

Vooral het artikel nr 2 over de schwungphase is interessant wat betreft dit topic.
Ik zeg volgende week overhoring…

http://www.snowsports.ch/de/services/publications/academy.ht…

en het lastige is dat woorden wel te lezen en te begrijpen zijn, maar dan is het doen nog een tweede (hmmm probeer me voorzichtig uit te drukken zodat ik niet aan de wel/niet les dicussie kom).

Misschien (off topic) een mogelijkheid voor wintersporters.nl om een markt te openen: leraar aangeboden of les gezocht (dagje afspreken op een piste en dan de tekst van snappen naar ook doen brengen)

euh... doen!?

"…"

Dat moet je ook andere laten doen…
http://www.snowsports.ch/de/services/publications/academy.ht…

Haai op 23 feb. 2012 13:51

Beetje flauwe opmerking Haai (waarom log je trouwens niet in?).
Het hele topic breng je niets in, m.u.v. een flauwe opmerking richting Spam 2 weken geleden.
En nu kom je met een best wel leuke link naar Snowsports. Had dat toch eerder gedaan:), want er staan best wel leuke thema’s op.
Overigens is het weergeven van een link niet altijd een antwoord op vragen die gesteld worden.:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik vind mijn eigen skitechniek eigenlijk best wel vreemd. Ik ski, ondanks dat het niet echt de stijl van mijn generatie is, altijd graag in Kurzschwung: mijn benen erg dicht bij elkaar en vrij klassiek.

Ik gebruik/probeer het mooie carven in "reuzeslalombochten" slechts wanneer er een mooie brede piste is en het er niet te druk is. In de andere gevallen grijp ik terug naar de klassiekere stijl. Ik denk dat dit ook de reden is waarom ik me meer amuseer op een steile piste dan op mooie brede "carve-pistes".

Nu heb ik me voorgenomen om hier volgende wintersport eens aan te werken. Het echte pure carven zoals uit het boekje heb ik niet 100% onder de knie. Het grootste probleem is dat ik mijn benen steeds weer te dicht bij elkaar hou.
Wie heeft enkele goede tips/oefeningen?

Even nog over het carven: mij hebben ze altijd geleerd om met de kleine teen van je bergski de bocht inzetten. Maar eigenlijk vind ik dit geen goede uitleg, want hierdoor zet ik altijd teveel druk op m’n bergski. Eigenlijk is “sturen met de dikke teen van je dalski een betere formulering”, toch?

Goeie, Niels!
Bij de Ski Experience kreeg ik namelijk te horen dat je alleen gewicht op de dalski moet houden. Echter, in Frankrijk werd mij geleerd inderdaad de bocht in te zetten met je bergski. In het begin voelde het heel even gek, omdat het zo tegennatuurlijk is. Maar toen ik het eenmaal doorhad voelde het zóóóveel beter dan die andere manier! Veel meer controle gevoel, omdat je de gehele bocht op één ski doet. De mooie, ronde carvebocht. Op de Ski Experience manier had ik veel meer het idee ‘achter de feiten aan te lopen’, je valt veel meer in de bocht.

Dit is mijn eigen subjectieve ervaring, ben benieuwd wat anderen denken!

Serfaus

Ja zie, die fase moet ik nog doorlopen denk ik. :)
Bij mij voelt dat nog altijd onnatuurlijk aan. Ik heb het af en toe eens geprobeerd maar meestal ga ik dan volledig de mist in met een val tot gevolg :p

Komaan skitechnici,
Wat is het best: druk op de kleine teen van de bergski of op de grote teen van de dalski?

Hey Niels:
Ten eerste het is geen of kleine of grote teen verhaal.Beide ski zijn belast en worden gestuurd.
Het bergbeen wordt gebogen waardoor lichaamszwaartepunt omlaag komt. Dalbeen wordt gestrekt.let op de volgende voorkomende fouten:
Rücklage bij het uitsturen (lichaamspanning opbouwen),Innenlage (=het naar de berg toe hangen, herkenbaar aan de hoge geheven dalarm),te rechtop waardoor de ski’s te smal onder het lichaam blijven.

Lees onderstaande door; komt van de site van Ski Experience:
Parallel dynamisch lang

Een dynamische bocht wordt gekenmerkt door een hoger tempo en meer kanthoek, waardoor meer krachten een rol gaan spelen en daardoor in een meer gevouwen houding bewogen moet worden. De ski’s worden zo volledig mogelijk op de kanten geskied om zoveel mogelijk verlies van zijwaartse druk te voorkomen (slippen).
Ook hier is sprake van het sterk maken van het buitenbeen en het (actief) buigen van het binnenbeen. De intentie is om in de rond gestuurde uitstuurfase druk op de ski’s op te bouwen. Door de druk ‘los te laten’, bewegen we direct naar de nieuwe kant en schieten de ski’s als het ware onder ons door (bounce). Het ontlastmoment van de ski’s zal hierdoor korter en meer zijwaarts zijn t.o.v. de schoolse bocht. Afhankelijk van de snelheid en hellingshoek zal dit omkantmoment verder voor de vallijn plaatsvinden. Het bovenlichaam blijft daarbij rustig en is de corrector van de balans.

Kijk je eigen spoor eens terug; e.e.a. moet er bijna uit zien als 2 treinrails

Hopende je toch weer een beetje geholpen te hebben.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik vind Carven heerlijk, ben ook niet echt goed in de korte bochten.

Vind het gevoel dat je krijgt als je skies op zijn kant door de sneeuw gaan heerlijk je gaat harder je voelt de skies gewoon trekken.

Member of global cooling initiative

ik ben van mening dat je met 1,5 uur les per jaar in de sneeuw je techniek niet echt kan verbeteren
Je kunt ook in nederland op een borstel baan of indoorpiste elke week een les nemen waardoor je je techniek echt kunt bijschaven

Les is altijd nuttig! Ik verheug me alweer op de DSLV-cursus eind april, gaan we het ook hebben over de nieuwe Rockstechniek met bijpassende ski’s, volgens sommigen de nieuwe revolutie op skigebied… ben benieuwd!

@Harry:
reageer maar niet te serieus op Leo; ook in andere topics komt daar niet zoveel serieus uit.

Ben benieuwd naar die nieuwe techniek. Als het lukt probeer er dan iets over te schrijven; altijd leuk:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Rocker-ski that is… zorgt voor volledige kantbenutting. De buiging aan de voorkant van de ski begint een stuk dichter bij de voorbinding. Sinds 2 jaar wordt er mee getest, komend seizoen komen de ski’s massaal op de markt.

Oh, die Rocker! Had ik even niet zo aan gedacht.
Wel een beetje, volgens mij, “tegenstrijdig” wat Völkl schrijft bij Kantenlänge; in hoofstukje Vorteile en Waarum. Ik heb dat zelf tot nu nog niet gevoeld met alle ge-rocker-de ski’s. Ski’s (off-piste modellen) met een echte rocker vond ik toch behoorlijk klapperen. Met de licht gerockerde pisteski’s van tegenwoordig zal dat wel minder zijn. Ben benieuwd.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

toevallig heeft mijn vrouw een nieuw snowboard van ROXY ALLY BTX gekocht net voor de wintersport. Dit is een banana rocker dit is dan weer een combinatie van camber en rocker. Betere draai en meer stabiliteit op de piste.

Een rocker heeft minder raakvlak met de piste waardoor deze op de piste met meer snelheid onstabieler schijnt te worden. Door de combinatie nu is dit beter. Ben benieuwd hoe zich dit dan bij een ski verhoud op de piste.

Mijn vrouw vind het een heerlijk board

Member of global cooling initiative

@ Greenfield

Bedankt voor je uitleg. ;)

Plaats een reactie