ooit verkeerschaos meegemaakt onderweg?

Naar aanleiding van een ander topic over sneeuwval onderweg, bedacht ik me dat ik in al die jaren nog nooit echt lang vast heb gestaan in de sneeuw. Zo nu en dan lees je wel eens in topics over urenlange stilstand voor bv. de Fernpass. Ergste wat mij is overkomen was de terugreis medio december 2010 vanuit Serfaus.

Vertrokken met een zonnetje en in no-time waren we bij Hockenheim. Net voor Hockenheim kwamen al vrachtwagens tegemoet waarvan de hele voorkant wit was dus toen wist ik wel hoe laat het was. Normaal is het vanaf daar een kleine 3 uur naar huis (regio Eindhoven), maar dit keer hadden we bijna het dubbele nodig. Enorme sneeuwval die niet weg te werken was ondanks de vele sneeuwruimers. Sommige stukken reed het twee stroken dik met 30 km/u maar zodra er wat ruimte was ging het met 80 of meer over een laagje sneeuw van 5 cm. Asfalt en strepen waren uiteraard niet meer te zien.

Her en der wat pech-en schadegevallen zien staan. Vreemd om te zien dat die auto’s al bedekt waren onder een dik pak sneeuw wat overigens niet zo vreemd was met die enorme sneeuwval.

Eenmaal op de A67 in NL heb je dan weer andere extremen: met 35 km/u over de rechter rijstrook rijdende auto’s… Was blij dat we na een kleine 6 uur sneeuwrijden weer thuis waren. Erg inspannend door de sterke sneeuwval in het donker en door het feit dat je 200% geconcentreerd precies in je spoor moet blijven. Even 10 cm naar links of rechts en je wagen trekt alle kanten op.

Wat is jullie slechtste heen/terugreis ooit?

Paar jaar terug, volgensmij 2006, vanuit Zell am See terug. Om 10:00 weg gereden en om 21:00 waren we nog steeds niet bij Munchen. Toen maar ergens gaan tukken…

Ik vond 8 uur over de laatste 200 km naar Val Thorens al wel aardig chaotisch. En dat was zelfs nog zonder sneeuw.

Was wel tijdens de voorjaarsvakantie, dat verklaart een hoop denk ik

14 uur over een stukje van om en bij de 80-90km … ongeval gebeurd op de laatste afrit van de A7 (denk dat dat Nesselwang was toen de autosnelweg nog niet doorliep tot in Oostenrijk). Vanaf dan stilstand, sneeuw, pannes, …

24 uur van Avoriaz naar Zeeland vond ik redelijk dramatisch.
En nog 1x overancht in duitsland omdat er door heftige sneeuwval niet meer te rijden was.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Meest extreme wat ik mmij herinner: 25 jaar gelden uren en uren over minder dan 10 kilometer in Zwitserland gedaan: hele bitse kettingbotsing tijdens zware sneeuwval. 50-60-70(?) auto’s aan de kant van de weg. Het was zo koud dat er op de achterruit in mijn autootje, ondanks de verwarming, toch een laagje ijs verscheen. De benzinetank raakte redelijk leeg, de blower durfde ik niet meer maximaal te zetten. Wat een pot ellende.

Op een gegeven moment had ik zo de balen van die files op zaterdag dat ik huisjes ben gaan zoeken die zondag als wisseldag hadden.

Voorjaar 2008: Inderdaad die Fernpass. Wegens omstandigheden pas zaterdagochtend vroeg kunnen vertrekken. Het gevolg was langzaam rijden/file vanaf ulm tot aan de Fernpass. Gelukkig hebben we al jaren ervaring met deze route en kenden we dus ook de sluipwegen. Dit scheelde nogal, maar toch hebben we er zo’n 8 à 9 uur over gedaan, vanaf Ulm. Oorzaak was natuurlijk de zaterdag in het hoogseizoen, maar ook matige sneeuwval.

File van Lyon tot Les Menuires!

Mijn eerste wintersport was naar Jochberg, ik had er echt maanden naar uitgekeken.
De reis heeft echter 23 uur geduurd vanwege zware sneeuwval iets voor Munchen, uren stil gestaan, en alle hotels in de dorpjes zaten vol, want iedereen ging van de snelweg af om een hotelletje te boeken.
Gelukkig konden we nog wel ergens wat eten.

Na 23 uur te hebben gereden, en dus volledig total loss aangekomen direct bedje in.
Volgende dag werd ik beroerd wakker en heb de volledige week in bed gelegen met griep en dus koorts…
Tot zover mijn eerste kennismaking met de wintersport :-(

Na afloop van de voorjaarvakantie 2008 terug naar huis. Vrij lang stil gestaan wegens omgewaaide bomen tussen München en Stuttgart. Was even een orkaan of zo langs gekomen, enorme puinhoop tot gevolg. Precies langs de autobahn over een lengte van zo’n 2km waren aan bijde zijde van de weg alle bomen omgewaaid. Nooddiensten met grote shovels alles vrijmaken zodat wij weer door konden.

Zagen die dag ook verschillende open gewaaide skiboxen bovenop de auto’s. Was wel grappig, over een lengte van 10km zag je steeds spullen liggen en aan het eind iemand die de lege onderbak maar kwaad over de vangrail smeet.

Niet echt de drukte omdat we meestal kiezen om 's nachts te rijden. Wel heb ik een keer andere chaos meegemaakt namelijk dat het voor 10-15 minuten vast stond in verband met een wit busje dat zonder lichten op de vlucht was waarna er een heel arrestatieteam vlak voor onze neus die gozer uit het busje haalde :P en dit midden in de nacht.

Jahoor 5 of 6 jaar geleden 24 uur over gedaan toen de auto stuk ging.

Een jaar of 23 geleden zijn we verzijld geraakt in een mega ongeluk ergens bij koblenz of manheim op weg naar de wintersport. Het was toen super mistig met zicht tot minder dan 50m. Opeens trok het open en bleek dat we achterop een kettingbotsing inreden. Aan beide kanten schoten auto’s voorbij en knalde in de vangrail of op andere auto’s voor ons. Verderop stond zlefs een bus in brand, dwars over de weg. Totale puinzooi dus. Een duitsers langs ons die zelf niets had. en zag dat wij ook niets hadden en gebaarde om mee te gaan. we reden achter hem aan en midden in de mist reden “ergens” in het platteland van duitsland. We stopten op een gegeven moment in een gat met 4 boerderijen, want onze gids wist het ook niet meer. Super stil en doods was het.
opeens kwam de ene ambulance en brandweer voorbij gereden met sirene. Bizarre nacht was dat.

Kerst 2010, sávonds om zeven uur vertrokken uit Noor Holland, bij Oberhausen werd de snelweg afgesloten ivm ijzel. Daar hebben we zevenuur stil gestaan, tukken dus. De volgende dag zijn we om 24.00 uur aangekomen in Bodensdorf, Gerlitzen alpen. 29 uur over 1185 km. Normaal gesproken rijden we dit binnen de 11 uur.

Ver in het verleden met de bus naar Bramberg geweest, had de hele nacht flink gesneeuwd. Iets wat voor de nodige vertraging had gezorgd. Echter vonden we het toch allemaal wat spannender op de pas naar beneden en dat je dan vervolgens in een bocht een auto in de kant ziet staan. Op zich niet zo erg, maar wel als je ziet dat zijn voorbanden over de rand staan ;). Geeft je toch een stuk minder fijn gevoel de verder tocht naar beneden ;)

wel vaker als 1x…
maart 2005 heen en terugreis ong. 100 km. over sneeuw en ijsschotsen gereden die soms zo hoog als de stoeprand waren. een rit van normaal 8 a 10 uur nu 18 uur. Dit met een dochter van 7 maand oud.

kerst 2010 heenreis Enschede tot aan Nurnberg 13 uur
toch maar een slaapplekje gezocht.
Overal gestrande auto’s en vrachtwagens.
terugreis probleemloos.

Loat goan

2009, het allerlaatste stukje van Kufstein naar Skiwelt, het was de zaterdagmorgen, de meeste Nederlanders hadden ook gedacht om 's avonds te rijden en 's ochtends in Oostenrijk aan te komen… Maar toen gebeurde er bij Kufstein een verselijk ongeluk… Volgens mij was iemand uit de auto geslingerd en op de snelweg terecht gekomen wat vervelende situatie tot gevolg had… De hele snelweg afgesloten en daardoor stond er een lange file die ook nog eens uren inbeslag nam…

Niet echt de drukte omdat we meestal kiezen om 's nachts te rijden.

Rene op 16 jan. 2012 20:36

Wij rijden altijd 's nachts dus geen last van drukte op de wegen. Een keertje wel meegemaakt dat er een dichte mist hing over een afstand van bijna 100km (Eifel gebied) waardoor je max. 50km/u kon rijden, duurt wel echt lang op die manier.

Eén enkel keertje door omstandigheden overdag gereden, thuis vertrokken omstreeks 05u00
en pakweg een uur later stonden we in de file.
Was een verschrikkelijk ongeval gebeurd en de snelweg werd volledig afgesloten waardoor iedereen rechtsomkeer moest maken.
Daarna hadden we de pech dat het vanaf halfweg Duitsland hevig sneeuwde waardoor de wegen niet tijdig geruimd waren. We zijn toen in ons hotel gearriveerd omstreeks 21u00. Over een afstand van amper 850km, kan je nagaan wat een ellende.
Iedereen stik kapot, kleinigheidje gegeten, effe douche en meteen slapen.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Volgens mij Begine maart 2006, ongeveer 23 uur gereden naar Zell am Ziller, 100 km voor Munchen stond het overal muurvast vanwege harde sneeuwval, op de radio werd aangegeven dat je het beste om kon keren terug naar huis als je nog niet voorbij Munchen was, wij hebben de eerste de beste afslag genomen en zijn via allemaal B-wegen toch nog op de plaats van bestemming gekomen al glibberend en glijdend, Achteraf was het misschien verstandiger geweest om ergens een onderkomen te gaan zoeken of bij een Tankstation te stoppen en daar te blijven want dit was voor mij eens en nooit weer! (nooit meer zo verder rijden wel op wintersport hoor!)

Als ik deze verhalen lees ben ik in ieder geval blij dat ik al een kamertje heb iets voorbij München :D

Ik zou voor Rosenheim gaan dan hoef je nog maar een klein stukje tot je plaats van bestemming de volgende dag (neem tenminste aan dat je naar Oostenrijk wil :-))

Ik zou voor Rosenheim gaan dan hoef je nog maar een klein stukje tot je plaats van bestemming de volgende dag (neem tenminste aan dat je naar Oostenrijk wil :-))

Jeroen op 17 jan. 2012 08:28

Heb een pension geboekt in Bad Feilnbach, zo’n 10 km onder Rosenheim :)

@Blijstra, dan zit je wel goed, gewoon smorgens tussen 7.30 en 8.30 weer gaan rijden en je zal hoogstwaarschijnlijk geen last van de drukte op de weg!

Uit de reacties blijkt wel weer dat ik nooit een echte verkeerschaos mee heb gemaakt :)

Nu maar hopen dat dergelijke taferelen me ook komende vrijdag onderweg naar Tignes bespaard blijven…

Begin Jan 2010 terug naar nederland, uur of 8 weg uit Hinterglemm, alles ging goed tot we bij Munchen kwamen, en er alleen nog maar sneeuw op de weg heeft gelegen tot aan…Enschede. En jawel, daar was de weg wel schoon, ondanks dat er ook veel sneeuw gevallen was.
Half 3 snachts met zijn 2en op de foto, uitgeput, maar heel en blij dat we er heelhuids thuis waren gekomen.

Eind 2010 weer naar Hinterglemm, vrijdag 15:30 vetrokken, begon bij ons in Hardenberg te sneeuwen tot vlak voor Munchen, snachts om half 2 bij de Ibis in Munchen.
Terug op de dag voor 1e kerstdag, we reden in de regen om 12 uur weg uit Hinterglemm, en ik dacht, mooi, regen vind ik prima. Maar het begon zo gruwelijk te sneeuwen, en om 18:30 kon ik niet meer verder, moe van het sneeuwkijken, en op goed geluk in Wurzburg de Ibis gevonden, op kerstavond. De volgende ochtend, om 8:30 vertrokken, met nog steeds sneeuw en tegen 17:00 thuis.

Ik wil zo graag naar de wintersport, maar die reis maakt me een week van tevoren al zenuwachtig dat ik op de dag zelf al helemaal geen zin heb, maar goed, het kan nog gekker lees ik.

2005 naar gerlos, bij Venlo de grens over en direct begon het met natte sneeuw die al snel over ging in droge sneeuw. Daarna uurtje of 6 achter de sneeuwschuivers gereden op de snelweg. Strepen waren niet meer te zien en ondanks dat het 3 baans snelweg was reed iedereen maar zo een beetje met z’n twee naast elkaar op dat brede stuk asfalt. 2009 naar Hinterglemm ook veel sneeuw gehad onderweg maar dit was vooral het laatste uur op de snelweg en nog 2 uurtjes binnendoor naar Hinterglemm. Het duurd wel wat langer met slecht weer onderweg maar het heeft ook wel weer wat avontuurlijks. Maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.

Ergste wat mij is overkomen was de terugreis medio december 2010 vanuit Serfaus. Vertrokken met een zonnetje en in no-time waren we bij Hockenheim.

Wij zijn toen ook op 24 december naar huis gereden over 30 cm sneeuw op de Autobahn. Zeer hachelijke uren beleefd en we hebben toen lang gedaan over het laatste stuk. En je dan bij thuiskomst vastrijden in 50 cm sneeuw op je oprit.

vorig jaar 2 keer gehad.

eerst kwamen we uit disneyland dat was in december 2010.
Verschrikkelijke sneeuwval en zoon beetje laatsten die nog over de tolwegen kwamen.
toen hebben ze alles afgesloten.
De weg was niet meer te zien echt een onwijs dikke sneeuwbui.
we reden s’nachts op dat moment. Heen reis deden we er net geen 6 uur over en terugreis zijn we 11 uur onderweg geweest…

En in Februari toen we uit Tsjechie kwamen.
Toen we Dresden voorbij waren kregen we ook veel sneeuw en ook op 2 banen met een gangetje van 30 tot 60 naar huis gereden, vlakbij de nederlandse grens werd het regen. nu waren we in totaal 16 uur onderweg en de heen reis iets van 10 uur.

Wacht komend weekend maar weer af…:(

Als het wit is kun je er over naar beneden...

2004: om 04.00 uur vertrokken uit Amsterdam, om 02.50 uur aangekomen in Tignes.
Een ware helletocht.

Toen ik klein was, met de bus obderweg naar Oostenrijk. In Duitsland was er een vrachtwagen van een viaduct afgeraakt en geland op de weg waar wij voorbij moesten. Uren en uren stilgestaan. In een bus zonder toilet en zonder video. Ik weet nog dat de chauffeur steeds hetzelfde cassetje speelde waarop onder andere "suicide is painless" :-)

En begin 2001 op de terugweg van Obertauern begon het rond Nurnberg vreselijk te sneeuwen. Onze oudste was toen een paar maand oud en sliep gelukkig nog veel, maar na een paar uur had hij het ook wle gezien. Op het moment dat we dachten "nu rijden we eraf en ga we ergens overnachten" kregen we telefoon van vrienden die al verder gevorderd waren en die wisten te zeggen dat het vanaf Keulen beter ging. Toch maar doorgereden maar gezworen van nooit nog met de auto op wintersport te gaan.

Plaats een reactie