Ervaringen skien vanuit Malga Ciapela/Marmolada

Wij willen voor het eerst in Italie gaan skien (gezin met 2 zoons van 17 en 14 jaar met ski-ervaring varierend van 8 tot 20 jaar.

Wij willen de laatste week van febr./eerste week van maart naar Malga Ciapela. We hebben een hotel geboekt onderaan de Marmolada gletcher. Nu heb ik overal gegoogled, maar ik kan er niet achter komen hoever het skien is naar de Sella Ronda. Ik heb wel een 3D programma gedownload en dan zie ik dat dit dorp best in een uithoek ligt en dat je dan eerst in veel liften moet zitten voordat je bij Arabba bent, waar je aan de Sella Ronda kan beginnen en hoe laat moeten we dan weer terug zijn in Arabba?
Ik ben nu eigenlijk een beetje onzeker hierover :-(
Wie heeft ervaring met skien vanuit Malga Ciapela, is dit een handig dorp om het gebied te verkennen (tochten te maken) en de Sella Ronda te doen?
Ik kan het hotel evt. nog kosteloos annuleren dus zou ik heel graag advies willen hierover.
Bedankt alvast!

Vanuit Malga Ciapela ben je wel even onderweg voor je op de Sella Ronde zit. Maar niet onoverkomelijk. Ik denk dat je het moet vergelijken met Ortisei. Daarvandaan zit je ook niet direct op de SR. Daarentegen heeft Ortisei een redelijk eigen skigebied (seiseralm).
Als ik eerlijk ben vind ik het niet de meest ideale plaats om te logeren, maar het is maar net waar je je op instelt.

Aan de andere kant zit je ook weer redelijk dichtbij het skigebied van Civetta, wat ook onderdeel is van Dolomiti-superski. Daar heb je echter wel een bus voor nodig

Malga Ciapela ligt onderdaad een beetje in een uithoek, maar volgens mij zou je van hier uit makkelijk de Sellaronda moeten kunnen doen. Je kunt ook de grande guerra tour doen.
Mijn inschatting is dat als je om vier uur in Arabba bent, je nog makkelijk Malga Ciapela moet kunnen halen. Let goed op als je er bent, bij de liften staat aangegeven hoe laat ze sluiten. Dat wordt naarmate het seizoen vordert later.

Bedankt alvast voor jullie snelle reakties. Ik twijfel gewoon heel erg. Als we het gebied in trekken duurt het elke dag wel lang voordat we echt kunnen skien, omdat het eerste stuk allemaal liften zijn. Ik kan de tijd hiervan niet zo goed inschatten.
Is er iemand die ervaring heeft met skien op de Marmolada? Vanaf de top (punta rocco) kan je volgens mij ook direct naar Arabba skien toch?

Is de grande guerra tour hetzelfde als de Gebirgsjagertour? Het is toch die toer met de paarden (Laguzuoi)?

Welke tochten raden jullie ons nog meer aan, gezien de locatie waar we zitten?
Is bijv. Plan Gralba of St Christina (met ondergrondse trein) naar Ortisei (Seceda-Col Raiser) te doen vanuit Malga Ciapela? Of is het alleen maar heen skien en bijna gelijk weer terug?

Volgens mij kan je niet direct naar Arabba. Maar dat weet Richard wel, hij heeft daar al vaker in de buurt gelogeerd.
Wat ik nog wel wil zeggen: NIET eten bij het restaurant direct onder de MArmolada. Duur en slecht eten daar.

Grande guerra is inderdaad de Gebirgsjagertour. Die gaat via Lagazuoi naar Armentarola (met behulp van de paarden).

Plan de Gralba is makkelijk te halen. Seceda is volgens mij ook te doen. Alsje daar naar toe gaat zou je kunnen lunchen bij Odles. Goed restaurantje bij het eindpunt van de cabinelift

Caroline,

Vanuit Malga Ciapela naar Ortsei is best wel een eind. Je gaat dan van de ene uithoek van het gebied naar de andere. Als je persé op de Seceda wilt skiën dan zit je in Malga Ciapela niet handig. Maar waarom zou je, “elk nadeel heb z’n voordeel”.

Je zit in MC aan de voet van de Marmolada. Daar komen dagelijks horden mensen op af, met lange rijen voor de (enige) lift tot gevolg. Jullie kunnen 's ochtends als eerste naar boven, voor de drukte en voor dat de lange afdaling tot boekels is geskied.
Je kunt vanaf de Marmolada overigens niet rechtstreeks naar Arabba, je zult eerst over Passo Padon moeten. Maar je hoeft niet eerst helemaal terug naar MC.

Je bent vanuit MC met twee of drie liftjes op Passo Padon, de toegang naar Arabba. MC is klein, ik kan me niet voorstellen dat daar 's ochtends lange rijen staan. Bovendien, liften heb je overal nodig om ergens te komen. Vanaf Passo Padon ben je al bijna op de Portavescovo pistes bij Arabba. Volgens velen de mooiste en uitdagendste pistes van het hele Sella gebied.

Van hier uit zijn er weer verschillende opties:

  • De sellaronda, de voor jullie hier begint. Dat kan linksom of rechtsom.

  • Vanuit Portavescovo ski je via de Passo Pordoi naar het Belvedere gebied met vooral veel mooie rode pistes. Nog iets verder ligt Passo Sella/Plan de Gralba met nog meer rode en blauwe pistes. Je komt hier door als je de Sellaronda linksom doet, maar het is zeker de moeite waard om een of meer dagen door te brengen

  • Als je naar Lagazuoi wilt hoef je niet eerst naar Armentarola te skiën, waar in de loop van de dag flinke rijen kunnen ontstaan voor de busjes de pas op. In plaats daarvan kun je een busje nemen vanuit Arabba, waar je al vroeg kunt zijn. (Betalen, maar dat moet bij Armentarola ook.) Ga na de afdaling "met de paarden" lunchen ergens in Alta Badia, dat prat gaat op zijn culinaire reputatie. Je hebt dan nog volop tijd om te genieten van de overwegend blauwe pistes in Alta Badia.

Je kunt ook nog een dagje skiën in het Civetta gebied. De skibus naar Alleghe vertrekt waarschijnlijk praktisch voor jullie deur. Dit is een mogelijkheid die zeker niet haalbaar zou zijn als je in Val Gardena zou verblijven.

De Gebirgsjäger of Grande Guerra skitour (net van welke kant van het front je het bekijkt ;-)) loopt door Malga Ciapela. Ga dan niet direct met de bus naar Alleghe voor de volgende etappe, maar ski eerst door de Serrai de Sottogudo, een adembenemend mooie smalle kloof. Rustig glijden en genieten van het schouwspel. Daarna wel een stukje lopen naar de bus. Deze skitour gaat ook via Lagazuoi. Maar waarom zou je die mooie afdaling niet nog eens doen?

Veel liften heb je overal nodig om ergens te komen. Het is een enorm uitgestrekt gebied. Je bent de hele dag "onderweg". Niet het doel van de reis is belangrijk, maar het genieten van de tocht er heen (filosofisch ;-)).
Als je naar Malga Ciapela bent geweest heb je natuurlijk een ander verhaal te vertelen dan al die honderden Nederlanders die naar Val Gardena gaan.

Ik zou altijd voor wolkenstein gaan vanwege de beste verbindingen naar alle gebieden er omheen

Wat Richard zegt dus. Hij slaat de spijker op de kop. Als je meters wilt maken zul je ook zitvlees moeten kweken.

Wow, bedankt voor al jullie reakties en tips over restaurantjes. Vooral die uitgebreide info van Richard is erg fijn.
Het is ook waar natuurlijk; als je aan de ene kant zit heb je weer voordeel tov de andere kant en andersom.

We zijn de laatste jaren (met de kinderen) gewend aan kleinere gebieden (

Ik had nog reactie getypt maar die staat er maar voor een gedeelte op??

Nog maar een keer proberen.

Wow, bedankt voor al jullie reacties en tips over oa restaurantjes. Vooral die uitgebreide info van Richard is erg fijn.
Het is ook waar natuurlijk; als je aan de ene kant zit heb je weer voordeel tov de andere kant en andersom.

Vroeger ben ik een naar grote gebieden zoals oa Trois Vallees, Deux Alpes en Brixental geweest, maar de laatste +/- 10 jaar (met de kinderen) ben ik gewend aan kleinere gebieden (minder dan 100 km)en daarom werd ik een beetje onzeker van dit grote gebied. Ik vroeg me af of we wel alles konden zien wat we wilden. Nu begrijp ik dat dit toch niet mogelijk is dus dat we beter rustig kunnen genieten van al het moois dan snel/snel het hele gebied door te crossen (dat deden we vroeger wel haha). Bedankt voor het filosofische inzicht ;-).

We gaan ons in ieder geval niet vervelen, maar met alle tips is het nu makkelijker om een soort van plannetje te maken voor elke dag.
Is trouwens de bedevaartsroute (heb ik ergens gelezen) ook leuk en te doen vanuit MC?

Andere tips/adviezen zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom, maar voor nu alvast heel erg bedankt.

PS. Wat is jullie ervaring met de reis naar MC? We gaan met de auto en waarschijnlijk willen we overnachten in Duitsland.
Of moet ik daarvoor een ander onderwerp starten?

Bedevaartsroute is ook wel te doen hoor. Is ook een mooi tochtje naar weer een andere uithoek.
Je moet dan naar La Villa en route St. Croce volgen. Je komt dan in een gebiedje wat vrij rustig is en een paar mooie afdalingen heeft. Het eindpunt van de route ( het kerkje) kan je alleen te boet bereike. Even 50 meter naar boven klimmen.

Ook daar zijn weer een paar goede restaurantjes. Er zitten er twee nagenoeg naast elkaar. Beide goede restaurants. Ook naast het kerkje kan je eten. Daar kookt de koster voedzame maaltijden.

Vergeet niet, als je naar Santa Croce gaat, om de Gran Risa piste naar La Villa te doen. Hier wordt in december de wereldbeker reuzenslalom gereden. Hij gaat door als de steilse piste in het WB cicuit.

Ik ben zelf per auto nooit naar Malga Ciapela gegaan, wel naar Arabba. Dat is goed te doen, via Alta Badia of via Val Gardena. Je moet dat wel de Passo Campolongo over. Vanuit Val Gardena ook de Passo Gardena. De passen worden in pricipe de hele winter open gehouden. Alleen als het heel erg heeft gesneeuwd kun je pech hebben. Dan zul je moeten wachten of een enorm end moeten omrijden. Komt niet zo vaak voor, gelukkig,

Naar Malga Ciapela is nog een redelijk stukje verder. Geen slecht idee om de reis met een tussenstop te doen. Wel zo relaxed.

Ik ga zelf naar Arabba, in maart, Wij gaan vliegen op Treviso en van daar met een gehuurde auto naar ons hotel op de Passo Campolongo.

Oke, nou ik hoop eigenlijk wel dat er nog wat sneeuw bijvalt maar niet zoveel dan maar, omdat we die pas anders niet overkunnen (had ik niet bij stilgestaan eigenlijk). Wel ff spannend dan…

Met alle info hebben we besloten om de boeking toch te houden (kan evt nog wel geannuleerd worden tot 5 dagen van te voren ofzo), ook omdat ik nergens in het hele gebied een goedkoper hotel met HP hebben kunnen vinden. Ik vind het erg duur allemaal, maar dat geldt ook voor de andere wintersportlanden. Vanmiddag heb ik een hotel geboekt in Duitsland net voor de Oostenrijkse grens, dus dat is wel lekker relaxed idd.
Vliegen is natuurlijk nog fijner, zal ik me ook nog eens een keertje in verdiepen.

We gaan het dus maar gewoon doen…Ik vind het nog wel spannend, maar heb dankzij alle reacties er echt zin in gekregen.
We gaan mooie tochten maken en ik ben erg benieuwd hoe we het gaan vinden in Italie.

Bedankt voor alle tips! :-)

Meer is natuurlijk altijd welkom.

Caroline,

Vanuit Malga Ciapela naar Ortsei is best wel een eind. Je gaat dan van de ene uithoek van het gebied naar de andere. Als je persé op de Seceda wilt skiën dan zit je in Malga Ciapela niet handig. Maar waarom zou je, “elk nadeel heb z’n voordeel”.

Je zit in MC aan de voet van de Marmolada. Daar komen dagelijks horden mensen op af, met lange rijen voor de (enige) lift tot gevolg. Jullie kunnen 's ochtends als eerste naar boven, voor de drukte en voor dat de lange afdaling tot boekels is geskied.
Je kunt vanaf de Marmolada overigens niet rechtstreeks naar Arabba, je zult eerst over Passo Padon moeten. Maar je hoeft niet eerst helemaal terug naar MC.

Je bent vanuit MC met twee of drie liftjes op Passo Padon, de toegang naar Arabba. MC is klein, ik kan me niet voorstellen dat daar 's ochtends lange rijen staan. Bovendien, liften heb je overal nodig om ergens te komen. Vanaf Passo Padon ben je al bijna op de Portavescovo pistes bij Arabba. Volgens velen de mooiste en uitdagendste pistes van het hele Sella gebied.

Van hier uit zijn er weer verschillende opties:

  • De sellaronda, de voor jullie hier begint. Dat kan linksom of rechtsom.

  • Vanuit Portavescovo ski je via de Passo Pordoi naar het Belvedere gebied met vooral veel mooie rode pistes. Nog iets verder ligt Passo Sella/Plan de Gralba met nog meer rode en blauwe pistes. Je komt hier door als je de Sellaronda linksom doet, maar het is zeker de moeite waard om een of meer dagen door te brengen

  • Als je naar Lagazuoi wilt hoef je niet eerst naar Armentarola te skiën, waar in de loop van de dag flinke rijen kunnen ontstaan voor de busjes de pas op. In plaats daarvan kun je een busje nemen vanuit Arabba, waar je al vroeg kunt zijn. (Betalen, maar dat moet bij Armentarola ook.) Ga na de afdaling "met de paarden" lunchen ergens in Alta Badia, dat prat gaat op zijn culinaire reputatie. Je hebt dan nog volop tijd om te genieten van de overwegend blauwe pistes in Alta Badia.

Je kunt ook nog een dagje skiën in het Civetta gebied. De skibus naar Alleghe vertrekt waarschijnlijk praktisch voor jullie deur. Dit is een mogelijkheid die zeker niet haalbaar zou zijn als je in Val Gardena zou verblijven.

De Gebirgsjäger of Grande Guerra skitour (net van welke kant van het front je het bekijkt ;-)) loopt door Malga Ciapela. Ga dan niet direct met de bus naar Alleghe voor de volgende etappe, maar ski eerst door de Serrai de Sottogudo, een adembenemend mooie smalle kloof. Rustig glijden en genieten van het schouwspel. Daarna wel een stukje lopen naar de bus. Deze skitour gaat ook via Lagazuoi. Maar waarom zou je die mooie afdaling niet nog eens doen?

Veel liften heb je overal nodig om ergens te komen. Het is een enorm uitgestrekt gebied. Je bent de hele dag "onderweg". Niet het doel van de reis is belangrijk, maar het genieten van de tocht er heen (filosofisch ;-)).
Als je naar Malga Ciapela bent geweest heb je natuurlijk een ander verhaal te vertelen dan al die honderden Nederlanders die naar Val Gardena gaan.

Richard I op 7 jan. 2012 09:31

hallo Richard…

wij over 3 weken voor t eerst naar italie,wolkenstein.
ik wil graag die grande guerra doen,en zeker de door de kloof naar Sottogudo (want heb een filmpje op yt gezien,zo mooi…dat is toch dat smalle paadje met die bevroren watervallen?

en is dat haalbaar vanaf wolkenstein?
we zijn met zn vieren,3 redelijk ervaren skiërs,1 wat minder…

en mn oom en tante die zouden daar willen wandelen.
gaat daar een bus naartoe?
en of zouden wij ook beter met een bus of taxi naar dat gebied kunnen?

en als we het niet halen, kunnen we dan alsnog met een taxi naar huis ofzo…?

gr Sandra

De grande guerra doen vanuit Selva lijkt me lastig. Ik heb m destijds vanuit Arabba gedaan en we hadden daar toen echt de hele dag voor nodig. Vanuit Selva zou je nog een uur heen en een uur terug extra nodig hebben.
Er gaat vanuit selva geen bus naar de serrai. Dat is ook echt een k-eind. Er liggen drie passen tussen. Met de auto twee passen en een eind omrijden.

Toen ik vorig jaar in Selva verbleef heb ik het er met mijn pensionhouder over gehad of die tour te doen is vanuit Selva.
Hij zei dat dat kon, maar wel bij de eerste lift staan 's morgens en stevig doorskien.
Je kan je afvragen of die tour dan nog leuk is. Wij hebben het ook niet gedaan omdat het zicht tijdens onze vakantie toen erg slecht was.

Je kan ook overwegen om met de auto naar bijv. San Cassiano te rijden waardoor je wat minder liften nodig hebt om weer thuis te komen.

Toen ik meer dan tien jaar geleden voor het eerst in Val Gardena was schepte een vriend van me op dat hij vanuit Selva naar de Marmolada was geweest en terug. Dat was toen een prestatie die alleen was weggelegd voor de betere skiërs.

Sindsdien zijn er veel liften gemoderniseerd, waardoor het sneller gaat, maar het blijft een flinke tocht.

De Serrai de Sottoguda ligt aan de voet van de Marmolada. Als je de Grande Guerra skitour zou doen, heb je in die kloof nog geen kwart van het traject er op zitten. Dan heb je een beetje het perspctief. Niet doen dus, tenzij je echt goed kunt doorskiën en niet bang bent om risico te nemen dat je het niet haalt. Een taxi terug is natuurlijk mogelijk (tenzij het zo erg heeft gesneeuwd dat de pas dicht is), maar kost wel een paar centen.

Maar “elk nadeel heb z’n voordeel”. In Selva zit je lekker centraal in het gebied, waardoor er heel veel andere tochten mogelijk zijn. Voor oom en tante is er voldoende te wandelen, bijvoorbeeld in het Langental/Vallunga. Of spreek een keer af bij Val d’Anna in Ortisei. Deze hut ligt onderaan een van de mooiste afdalingen van Val Gardena en oom en tante kunnen er te voet komen. Ze moeten dan wel eerst de bus naar Ortisei nemen. Mooi zonneterras en lekker eten en drinken.

lieve mensen,bedankt voor jullie reacties… !!!
ben hier helemaal niet bekend en alle informatie is welkom…
mn oom en tante gaan elke dag wandelen en ze zullen zeker naar Ortisei gaan.
daar gaan we zeker samen afspreken.
kunnen wij daar naartoe skiën vanaf wolkenstein?
of moeten wij ook met de skibus?
en weet je nog meer mooie wandeltochten?

en ben bang dat wij dat niet redden,die tocht…
en zoals je zegt marlene,dat t niet meer leuk is,om steeds maar op je klok te kijken.
maar wil t zo graag…
Marlene schreef naar San Cassiano gaan.
heb op de routeplanner gekeken en dat is 31km (gele weg).
van selva naar Canazei is 21km (een rode weg op de kaart.
zou dat beter zijn?
en is dat aan te skiën van Canazei naar de grande guerra.

en nog iets anders.
dat nachtrodelen is een beetje onduidelijk.
moet je daar met een taxi naartoe,en dan perse uit eten?
zoiets heb ik gelezen.
en die rasiecsa die gaat toch alleen overdag?
en ik las dat je daar toch ook kon nachtrodelen?

wij hebben vorig jaar in Lech (Oberlech) gezeten,en zaten naast de rodelbaan.
die was elke avond tot 22.00u open.
dus onze zoon en neef vermaakten zich avonds wel.

alle informatie is weer welkom

Als je een auto hebt en de Serrai wilt zien, dan zou ik doorrijden naar Malga Ciapela. Eerst de Sellapas over richting Canazei, dan de Fedaia pas over naar Malga Ciapela. Reken op een uur rijden. Als je daar om negen uur bent zou je de Grande Guerra tour moeten kunnen doen. Hij is absoluut niet moeilijk, wel vrij lang en er zitten twee busverplaatsingen in.

Skiën van Selva naar Orisei is zeker mogelijk: Ciampinoi - (zwarte) Sasslong piste naar Santa Cristina - ondergronds treintje - lift naar Col Raiser - stukje skiën - lift naar Seceda- beetje spelen op de mega brede autobahnpistes - afdaling naar Ortisei. Leuke tocht. Onderaan de afdaling naar Ortisei ligt de Val d’Anna hut.

Over wandelen kan ik je niet veel vertellen, behalve dat we vorig jaar in Selva ook een wandelaar bij ons hadden. Hij vond Val Gardena om te wandelen het mooiste gebied waar hij tot nog toe 's winters was geweest. Ik weet dat hij o.a. in het Vallunga heeft gewandeld en bij Col Raiser.

Over rodelen weet ik helaas niet meer dan je op de websites zou moeten kunnen vinden.

websites:
http://www.val-gardena.com/en/

http://www.dolomitisuperski.com/en-US/ski-holidays-11EN.html…

Als ik in Selva zou logeren Engelse de Gebirgsjagertour zou willen doen dan zou ik er toch voor kiezen om mij auto bij San Cassiano of (nog beter) Armentarola te zetten. Omdat dat het eindpunt is. Eenmaal boven bij Lagazuoi kan je dan in feite niets meer gebeuren, alleen nog afdalen (let wel: misschien wel de mooiste afdaling die je ooit gedaan hebt) en dan ben je weer bij de auto.

Persoonlijk zou ik nu ook weer geen halszaak maken van die tour. De allereerste keer dat ik in d Dolomieten was heb ik die tour gedaan. Ik deed toen een huttentocht o.l.v. een gids.
Ik wilde die tocht nog graag eens maken met mij gezin. Zoiets moois wil je tenslotte delen. Maar dat is er nooit van gekomen.

À.s. Vrijdag vertrek ik weer naar de Dolomieten en dit jaar gaat het weer gebeuren. Ik logeer op de camping in Armentarola, dus een betere uitgangspositie kan je niet wensen. Alleen is helaas mijn familie er weer niet bij. Jammer.

Zoals Richard al schreef hebben de Dolomieyen zoveel te bieden dat iedere tocht de moeite waard is.

Mijn "advies" om door te rijden naar Malga Ciapela was vooral ingegeven door het feit dat Sandra aangaf dat haar oom en tante graag wilden wandelen bij de Serrai. Dat lukt natuurlijk niet als je ze afzet bij Armentarola ;-)

Verder helemaal eens met Marlene. De Gebirgsjagers/Grande Guerra tour is best leuk, maar je moet het niet overdrijven. Er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te ontdekken. Zeker als je voor de eerste keer in de Dolomieten komt. Je mist helemaal niets als je deze tocht overslaat, je hebt hooguit iets om naar uit te kijken voor de volgende keer.

Marlene: alvast heel veel plezier gewenst komende week, ook al is je familie er helaas niet bij. Ik lees over een tijdje graag hoe het is geweest.

bedankt voor jullie reactie.
ik ga morgen eens uitzoeken hoe lang het rijden is.
mij lijkt t zo mooi daar,maar zoals jullie zeggen,het is daar allemaal mooi !!!
ik vond Lech al heel mooi.
maar die rotsen in dit gebied vind ik zo mooi.
ik hou erg van de natuur,mn oom en tante ook.
vandaar nu de Dolomieten.
ik kom altijd achteraan skiën,overal filmen en foto’s nemen.
handen bevroren.en iedereen moeilijk omdat ik achteraan kom…haha
maar thuis als ze de honderden foto’s zien (en de meeste van van mn gezin) dan vinden ze het toch wel heel mooi…

en richard,die route die je gaf heb ik al uit gestippeld op de kaart.bedankt !!!
mn oom en tante komen daar met de bus naartoe.
daarna gaan we met de rasciesa (soort trein geloof ik) naar boven en dan met zn allen rodelen naar beneden.(hoop dat ie niet zo steil is als in Lech).
we zitten in huis Splendid gelijk aan de Champinoi lift geloof ik,dus volgens mij wel redelijk goed.

hoop op veel sneeuw.

en marlene veel plezier !!!
hoe rijden jullie trouwens?
over Munchen?
of de Fernpass?

Richard, ik was even de oom en tante vergeten.
Ik ga wel samen met mijn man, maar hij skiet dit jaar niet.
Wij hebben op de camping in Armentarola een appartement gehuurd en sluiten ons daar aan bij een groep die daar met campers op de camping staat. We kennen slechts een persoon uit die groep, dus ben benieuwd. Maar in die groep zitten ook wandelaars en langlaufers dus manlief zal ook zijn draai wel vinden.
Ik ben voornemens weer een verslag te maken, dus dat kom je tzt wel weer tegen op het andere forum.

Sandra, wij besluiten onderweg meestal pas hoe we rijden. E.e.a. afhankelijk van de filemeldingen onderweg. Maar ik geloof dat er voor à.s. vrijdag weer sneeuw voorspelt wordt, dus het zal wel München worden.

Hoi Sandra,

Ik ken huis Splendid niet, maar de ligging is in ieder geval prima. Je kunt tot (bijna) voor de deur skiën. De liften naar Ciampinoi en richting Dantercepies (Costa Bella) liggen op een paar minuutjes lopen/glijden. Je hebt alles in Selva onder handbereik en zit toch in een rustig buurtje. Goed gedaan! ;-)
Wij hebben de laatste keren ook in deze buurt gezeten. Aan het eind van de dag kun je leuk borrelen bij de Pra Valentini hut, onderaan het korte liftje vlak voor je Selva binnenkomt. Dat is hooguit vijf à tien minuten lopen vanaf jullie accomodatie, dus oom en tante kunnen er ook komen.

Je kunt er 's avonds ook heel behoorlijk eten. Niet schrikken als er dan een hele kudde pistenbully’s voor de deur staat. De machinisten komen hier graag een espresso’tje drinken.

Even reserveren aan de bar is aan te bevelen.

Verwacht overigens geen Oostenrijkse taferelen bij de apres ski, maar dat had je hopelijk al begrepen ;-)

Waar je ook leuk zit aan het eind van dedag is in de hut op de Dantercepies. Hij zit bijna bovenaan.
Vorig jaar een paar keer een borrel genomen daar. De eigenaar speelde accordeon en er werd ook nog gezongen. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar gezellig was het in ieder geval wel. Voor je oom en tante is het wat lastig om daar te komen.

Wij gaan de laatste jaren altijd naar Corvara, daar zit je midden in het skigebied en je kunt alle kanten op.

hoi,

blij dat de ligging goed is.
we hebben in september dan ook al geboekt.
en heb par valentini kunnen vinden op d plattegrond.
daar zullen we zeker naar toegaan.
ik geef zelf niet om apreski hoor.
maar mn zoon en neef (16 en 17 jaar) die zullen het wel eens leuk vinden om wat te gaan drinken…
wij skiën een hele dag,en daarna lekker naar huis.
maar even wat drinken is wel leuk.
kun je daar Italiaans eten?
of ook gewoon een wienerschnitzel bestellen.

en zijn er nog meer leuke restaurants…?
denk zomaar van wel…

mij lijkt het een heel leuk dorp,met best veel winkeltjes.
en de omgeving is prachtig,daarom wilde ik hier naartoe.

ik hoop wel dat er nog een beetje sneeuw valt.

en ligt er niet zoveel sneeuw.
dan ga ik zeker die 40km rijden om naar malga capella te gaan.
als er veel sneeuw ligt laat ik de auto lekker staan.

kun je daar Italiaans eten? of ook gewoon een wienerschnitzel bestellen.
.

Sandra op 12 jan. 2012 22:31

Je bent in Italië hoor, niet in Oostenrijk ;-)
Al sluit ik niet uit dat ze hier en daar een wiener schnitzel tevoorschijn kunnen toveren. Volgens Italianen betreft het dan vaak een scaloppina alla milanese, zij vinden dat de oostenrijkers het gerecht van hun hebben afgekeken.

Maar alsjeblieft, het eten in de Dolomieten is zoveel lekkerder dan wienerschnitzel!!

ik hoop wel dat er nog een beetje sneeuw valt. en ligt er niet zoveel sneeuw. dan ga ik zeker die 40km rijden om naar malga capella te gaan. als er veel sneeuw ligt laat ik de auto lekker staan.

Sandra op 12 jan. 2012 22:31

Als er weinig sneeuw ligt in Val gardena zal er in malga ciapela niet meer liggen. Maar maak je geen zorgen. Met de huidige sneeuwhoogte kun je in de Dolomieten overal probleemloos skiën. En er zijn heel veel sneeuwkanonnen.

haha mijn zoon lust niet zoveel,ja pizza wel.
nou ben echt benieuwd naar het eten daar.
dus dat scaloppina alla milanese moeten we bestellen…
wat is dat eigenlijk??
ik ken geen woord italiaans dus schrijf alles op…

en we lusten allemaal pizza.
heb in lech vorig jaar de lekkerste pizza ooit gegeten.
dus dat zal zeker hier wel goed komen…

en ik bedoelde meer,als er geen sneeuw op de weg ligt,dan wil ik dat eind wel rijden om naar de grande guerra te gaan.
ja dat zit nu eenmaal in mn hoofd die route haha…
maar als er bv veel sneeuw op de wegen ligt dan begin ik daar niet aan.

bedankt voor al je adviezen.

Scaloppina alla milanese = wiener schnitzel, en voor mij persoonlijk zou het het laatste zijn wat ik zou bestellen.

Uiteraard zijn er pizzeria’s in Selva, de beste naar mijn mening is Pizzeria Rino. Ook op de piste kom je her en der pizzeria’s tegen, zoals bijvoorbeeld de Fodom hut bij Passo Pordoi. De meeste restaurants serveren geen pizza maar vooral locale gerechten. Als je echt niets lust (zonde!) is er altijd nog wurst mit pommes (knakworst met patat).

Je hoeft geen Italiaans te kunnen spreken. Selva ligt in een tweetalige provincie en iedereen die thuis geen Duits spreekt leert het op school. Ook met Engels kun je over het algemeen goed terecht.
Val Gardena is zelf niet Duitstalig (veel gehoord misverstand). De locale bevolking spreekt Ladin, een Reto-romaanse taal.

Plaats een reactie