Doffe plek belag na onderhouds beurt.

Enige tijd geleden heb ik mijn snowboard weggebracht voor een onderhouds beurt, er zat een krasje in het belag en hij mocht wel een nieuw wax beurtje hebben. Nu heb ik hem terug, alleen zit er een vage doffe plek op het belag. weet iemand wat hier aan de hand is en wat ik eraan kan doen?

null

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie geen doffe plek. Misschien kan je even aangeven waar het zit zodat er misschien ook meer mensen komen met een antwoord. ;)

Ik weet zelf niet waardoor het komt dat er een doffe plek ontstaat. Hoe oud is je snowboard?

Is de wax wel goed weggeschraapt? Misschien dat overgebleven wax het een beetje een doffe aanblik geeft. Ga terug en vraag het hen!

De doffe plek zit links boven, net onder de licht reflectie.
Als het niet 30 KM rijden was was ik terug gegaan. Het lijk alsof er op die plek iets in het bord heeft lopen happen het belag voelt daar ook een beetje vezelachtig aan.

Ook hebben ze een beschadiging in het belag niet netjes opgevuld en de staalkant niet netjes geslepen ( zitten nog gewoon beschadigingen op)

Lijkt wel of ze er zich snel vanaf hebben willen maken ivm de drukte ofzo. Heb me net fatsoendelijke wax, een schraper, p-tex en een FK SKS kanten slijper gekocht en ga morgen ff hobbyen.

@Rob
Klinkt alsof je board inderdaad niet netjes geprepareerd is. Kan zijn dat ze wel de onderkant (deels) hebben aangepakt, maar vervolgens niet goed gewaxt. Door het belag te vlakken, droogt het belag uit, en moet je daarna goed waxen. Of er zit op de plek nog wax.
Als je zelf gaat hobby’en, dan kun je even naar de filmpjes over waxen en slijpen kijken die onlangs geplaatst zijn!
Succes!

Bedankt voor de reacties! Denk inderdaad dat het board niet goed gewaxt is. Daar gaan we morgen eens goed verandering in brengen!
@Geertje heb je filmpjes gekeken,. Bedank daarvoor, ze zijn zeer leerzaam.

@geertje: kan die doffe plek ook komen omdat daar het waxijzer te heet was?

mama on a mission in the snow

Ik heb eens het volgende voor gehad met skies. Ik had ze de laatste dag van de vakentie binnengebracht voor een servicebeurt. Toen ik ze het verlof erop gebruikte, viel me op dat er geen snelheid meer meegemaakt kon worden, Toen ik de onderkant checkte zag ik dat op een plaats het belang helemaal weg was (+/- 10 cm) Je zag gewoon een van de eerste lagen van de opbouw van de ski. In de winkel vertelden ze me dat dit niet meer kon hersteld worden. Blijkbaar was er een fout gebeurt tijdens het vorige onderhoud. Ik heb dus nieuwe skies kunne kopen. Ik hoop dat dit niet het geval is met jou.

Gister nog even een borstel gekocht en aan het slijpen/waxen geslagen, met als resultaat dat ik vanavond op de (slush) piste in Bottrop stond :-)
Boardje ziet er weer netjes uit en glijd als nooit tevoren!

Ff wat anders. Ik heb net een nieuw board. Paar keer indoor gebruikt bij snowworld. Er zit op de bovenkant een beschadiging. Soort scheurtje is het. Kan dat kwaad? Is dat te herstellen?

Zou het kunnen zijn dat ik teveel wax heb wegeschraapt? Na een avondje indoor boarden zíjn aan de kanten alweer vale/droge kanten te zien op het belag? Ben ik iets te fanatiek geweest met schrapen?

@Martijn, De bovenkant van een board kan heel wat hebben. Zolang er geen vocht bij de kern kan komen lijkt mij dat er niets aan de hand is. Het is moeilijk in te schatten zonder het gezien te hebben.

@Rob, Nee dit is normaal. Dit zie je ook vaker bij nieuwe ski’s en boards die nog weinig gewaxed zijn.
Veel waxen is in het begin (en natuurlijk ook daarna) altijd goed.
Daarnaast zal een universele wax op een indoorbaan met kunstsneeuw ook minder lang houden. Advies is dus veel waxen.

Zou het kunnen zijn dat ik teveel wax heb wegeschraapt?

Rob op 31 dec. 2011 03:58

Neen. Alle wax die je eraf kunt schrapen, dien je er ook af te schrapen. De wax ‘trekt’ namelijk in je belag, alles wat erop blijft liggen zorgt voor ongewenste weerstand.

De wax slijt er wel uit bij gebruik. Boarders zien dit vaak terug op de kanten, vooral als ze veel rutschen en bij ijzige afdalingen. Dit is normaal. Ikzelf wax uitgebreid zo’n 2x per week, met tussendoor wat speedwax om 't belag niet uit te drogen. Werkt prima!

Er zit op de bovenkant een beschadiging. Soort scheurtje is het. Kan dat kwaad? Is dat te herstellen?

Martijn op 30 dec. 2011 10:32

Kan geen kwaad, maar om te voorkomen dat 't verder scheurt, is het aan te raden om de boel te fixen met secondelijm oid.

@Rob,
dat je aan de kantern weer vale en droge kanten te zien zijn heeft met het waxen te maken. In de winkels wordt je board ff over een warme rol met een basiswax gehaald en daar moet je het maar weer een week mee doen. Als je met een hotwax je board inwaxd, met een waxijzer, gaat de wax veel beter in je Belag zitten. Alle overtollige cwax er altijd afschrapen en daarna uitborstelen. Vergeet één ding niet: je kan nooit te weinig waxen!! Als ik nieuwe ski’s heb of een nieuw board dan worden deze eerst een aantal malen gewaxen voordat er überhaupt maar 1 meter op gegleden wordt. Een vale en grijzige uitslag onderop je board beduid altijd op te weinig wax; m.a.w. je board of ski’s zijn schraal en glijden daardoor minder.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Heb vandaag mijn board opgehaald, heeft ook een beurt gehad: slijpen waxen. Man in de shop vroeg of ik het met een speciale warme wax wilde latwn behandelen zodat het diep in de poriën van het board zou trekken. Heb dit laten doen.

Bij thuiskomst kom ik tot de ontdekking dat het net lijkt of er een grote streep over de lengte richting van het board loopt.
Het voelt ook ruwer aan dan de rest van m’n board.

Zou dit de wax zijn die er op aan is gebracht of is het niet goed behandeld en zodoende beschadigd?!

Nog maar eens een schop verkopen.
Na het "drama" van vorig jaar heb ik zoals al eerder aangegeven zelf wax en een schraper gekocht.

Gisteravond aan het waxen gegaan, alleen nu ben ik tijdens het waxen doorgeschoten met de schraper waardoor die een beetje gehapt heeft in het belag, dit komt er volgens mij door doordat de wax kei en kei hard is na het afkoelen en zich er niet meer goed laat afschrapen. Ik gebruik de volgende wax http://www.burton.com/mens-tools-tuning-fluoro-hot-wax-all-t…

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? en hoe kan ik er nu voor zorgen dat de "hap" sporen verdwijnen?

Hmmm, ik gebruik precies dezelfde wax, maar heb zelf alleen maar positieve ervaringen. Wax is bij mij goed af te schrapen, zelfs met een dikke laag. Maar helaas kan ik je niet helpen rondom de hap in je belag :(

Dank voor je reactie,
Als ik filmpjes op youtube kijk zie dat ze er overal dikke krullen en soms complete plakken wax vanaf schrapen, ik mag blij zijn als ik er een klein krulletje vanaf krijg waardoor het dus enorm lang duurt voordat het board wax vrij is en het eind resultaat ook niet helemaal netjes egaal is. Verkeerde schraper misschien? ik heb een lange schraper die een stukje breder is dan het board.

@ Rob, het schrapen van boards is lastig. Je moet ten eerste zorgen dat het board goed vast staat, als je het idee hebt dat je schraper ‘bot’ is, is afgerond, kun je deze met een vijl weer vlak en scherp krijgen. Probeer dat eens.
Verder kost het best veel kracht het scharpen van een board omdat deze zelden echt ‘vlak’ zijn.

Click. Click. Peace

Ik gebruik weliswaar andere wax, maar heb daar nooit problemen mee. Is je schraper goed scherp? En maak je een ‘trekkende’ ipv een ‘duwende’ beweging? Heb je daarnaast je base goed schoongemaakt met base cleaner voordat je met de wax aan de slag ging? En je ijzer op de goede temp?

Je zegt trouwens dat je schraper wat breder is dan je board??? Lijkt me nogal breed… Ik gebruik de volgende, zit nog een makkelijk hoekje voor je kanten in ook:
http://www.blue-tomato.com/nl/Gereedschap/Burton-Tri-Scraper…

Misschien zit het ook wel een beetje tussen mij oren en wil ik het te netjes hebben. De base van een board wordt natuurlijk nooit meer zoals het uit de fabriek kwam.

De schraper heb je misschien een punt, al staat er met koeienletters op dat het een scraper voor snowboards is.
Ik ga in de pauze eens kijken of ze bij biggelaar een andere hebben.

En over dat trekken en duwen, de een zegt trekken en de ander duwen.

@rob,

door je reactie verneem ik dat je uit Eindhoven komt,

ga dan naar de Bever op de leenderweg hebben ze meer keuze in Scrapers, ik was vorig jaar bij Biggelaar en daar was toen net de ENIGE scraper die ze verkochten ook nog eens op.
heb toen bij de Bever ook ene goede gehaald met en missend hoekje :)
en bij Gunneman op de aalsterweg had ik mijn vulstaafjes gekocht.

persoonlijk ga ik ook nooit meer naar Biggelaar na een uitbrander van vorig jaar lees :

http://www.klacht.nl/intersport/klacht/intersport-biggelaar-…

don't count the days, make the days count !

@Droopy-d je bent me net voor. Met dat soort accessoires heeft de Biggelaar niet bijzonder veel. Kan me overigens wel vinden in je klacht. Kwa sales loopt er niet bepaald goed personeel rond en de situatie die je aankaart kan ik me helemaal indenken. Gelukkig is het onderhoud goed, dus zullen we daar toch onze boards blijven afgeven voor een grote beurt na een seizoen.

@Rob Ik neem aan dat je je board daar ook heen hebt gebracht voor onderhoud? Normaal leveren ze daar toch wel echt goede kwaliteit moet ik zeggen. M’n vriendin had ook een beschadiging in haar belag en dat hebben ze prima hersteld. Waxen doen we zelf, dus zoals aangegeven brengen we het alleen weg voor groot onderhoud

Ik gebruik trouwens nooit schrapers voor snowboards, maar altijd de smallere variant voor ski’s ook op boards. Werkt veel lekkerder. Vergeet daarna ook niet te borstelen. Bekijk ook Geertje haar filpjes over ski-onderhoud ski’s en boards zijn hetzelfde in onderhoud.
Na een goede ‘met de hand’ beurt zien mijn ski’s en de boards die ik gedaan heb er als nieuw uit, en beter gewaxed dus het kan zeker.

Click. Click. Peace

@rene
klopt kwa onderhoud had ik er ook niets te klagen toen ik er nog kwam, ooit mijn board laten ketsen op een rand van een granieten douchebak zat een flinke deuk in de staalkant.
hebben ze toen netjes hersteld dus mee eens dat daar niks over te klagen valt, over het personeel inderdaad heb ik erg mijn twijfels.

don't count the days, make the days count !

Ik wilde inderdaad naar intersport biggelaar gaan ja. Ik kom niet uit eindhoven maar uit venlo, ik werk echter wel in eindhoven. Op de hurk om precies te zijn.

Ik had mijn board naar Somers wintersport in herten gebracht. Maar dat viel dus goed tegen :(

Kan ik mijn board wel met een gerust hart naar Biggelaar brengen? anders doe ik dat gewoon, kunnen ze gelijk de krassen in het belag fixen.

@rob,

het onderhoud is goed bij Biggelaar hoor niets van op aan te merken, maar als je toch de spullen hebt om te waxen is het veel leuker om zelf te doen en als je dan nog eens goed glijd geeft het je wel een voldaan gevoel.
bij Biggelaar heb je meestal ook een wachttijd van 1 a 1.5 week en je bindingen thuis eraf halen :)

Somers wintersport ken ik ook, deze heeft inderdaad net het omgekeerde goede service ik kwam daar altijd voor mijn werk binnen en hield dan altijd een praatje met die jonge.
hij heeft veel verstand van materiaal en gaat ook altijd naar test clinics in Oostenrijk.

don't count the days, make the days count !

@rob,

je zou eventueel als je toch op de Hurk werk even bij de Kampeermarkt ( langs paradigit ) kunnen kijken, grote kans dat ze er ook Scrapers hebben maar 100% zeker ben ik er niet van.

don't count the days, make the days count !

@rob,
het onderhoud is goed bij Biggelaar hoor niets van op aan te merken, maar als je toch de spullen hebt om te waxen is het veel leuker om zelf te doen en als je dan nog eens goed glijd geeft het je wel een voldaan gevoel.
bij Biggelaar heb je meestal ook een wachttijd van 1 a 1.5 week en je bindingen thuis eraf halen :)
Somers wintersport ken ik ook, deze heeft inderdaad net het omgekeerde goede service ik kwam daar altijd voor mijn werk binnen en hield dan altijd een praatje met die jonge.
hij heeft veel verstand van materiaal en gaat ook altijd naar test clinics in Oostenrijk.

Droopy-d op 5 dec. 2012 11:46

Snap ik, leuk is het zeker.
Zit er nu alleen mee of het board gevlakt moet worden er zitten namelijk wat krassen in en nu een paar krassen die haaks op de glijrichting staan (door het stuiteren van de schraper).

Net even met biggelaar gebeld en als ik het board deze week zou brengen zou het volgende week vrijdag klaar zijn. Komt mooi uit aangezien in dit weekend toch geen tijd heb en volgende week de hele week weg ben voor mijn werk. Maar ik twijffel dus nog een beetje…

Somers, oef daar is het onderhoud me even huilen. De helft van onze groep liet daar altijd hun boarden waxen voor wintersport, maar vaak stond ik na 1 dag boarden al met m’n strijkijzer hun boarden te waxen. En niet 1 jaar, maar 2 jaar op rij. Daarna hebben ze hem nooit meer naar Somers gebracht. Inderdaad daar juist wel top uitgebreid verkoop advies en vrij scherpe prijs als je wat onderhandeld.

@Rogier, ik gebruik zelf ook een vrij kleine krabber voor mijn board:

null

Plaats een reactie