Met welke auto naar wintersport???

En ik zit heeeeeel alleen in de ruime Viano, en die 830 km gewoon rijden , genieten en stoelen om u tegen te zeggen.

Fritsspits op 23 jan. 2014 14:53

Das Mercedes eh ;) heb zelfs een luchtgeveerde stoel als optie genomen en niks van last meer aan de rug :p

:-) :-)

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Even een vraag voor de autokenners. Momenteel aan het orienteren voor een nieuwe (jonge 2e hands) auto. Momenteel met al die ecoboost motoren kom je ruime auto’s (bv c-max of altea xl) tegen met 1.2 / 1.4 benzine motoren met 77kw (105 pk).
Wat is jullie ervaring daarmee? Is het voldoende om volgeladen (2 volw 2 kids, skibox etc etc) knap de bergen mee door te komen? Of zouden jullie zwaarder adviseren. Uiteraard snap ik dat hoe meer vermogen des te makkelijker het rijdt maar het is natuurlijk een centenkwestie :)

Aequilater Nubila

Downsizen is vragen om ellende. Je bent genoodzaakt om steeds het maximale uit die torretjes te persen en dat is niet goed voor de levensduur en niet comfortabel.

Persoonlijk denk ik als je je rijstijl aanpast, en dus gewoon 120 rijden op de vlakke delen en helling op op tijd terug schakelen en niet per se 120 willen vasthouden (ofwel niet telkens het uiterste gaan vragen) dat het prima gaat. Ik rijd zelf al jaren ‘ruim vermogend’ rond maar heb afgelopen maart met 4 man + ski equipment volbepakt in een stationwagen met 1.2 turbo motor mogen rijden richting de Franse Alpen en het viel me reuze mee (uiteraard heb ik toen mijn verwachtingen en rijstijl aangepast aan de auto).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Downsizen is niet vragen om problemen!! Een gedownsizede auto kopen en rijden alsof het een v8 met 380pk is is vragen om problemen! Een kleine nuance maar een groot verschil!!

🏂

Het is misschien wat minder comfortabel maar het is geen enkel probleem om met een volgepakte 1.4 in de bergen te rijden. Vroeger reed ik zonder problemen met een volgepakte Subaru vivio met nog geen 800cc (en alleen maar zomerbanden) naar Obergurgl…en ja … met de 4x4 Impreza(inmiddels wel voorzien van winterbanden) ging het lekkerder. Nu een 1.3 motortje en geen 4x4 meer maar ik kom altijd daar waar ik heen wil!

Ik ben verschillende keren met een oud volkswagenbusje met 60 pk naar de alpen getrokken. Skibox op het dak, 8 passagiers ( en bagage). Het duurt wat langer (max. 110 km/u, in z’n 2 de berg op), maar je komt er zeker. Een C-max of Altea zou geen enkel probleem moeten zijn, ongeacht welke motor er in ligt.

Running against the wind

Audi A3 Sportsback… En soms als het moet met een Ford Ka.

In theorie zou je met elke (goed onderhouden) auto naar de alpen kunnen rijden. Het zal met de ene auto comfortabeler of sneller gaan dan met de ander maar het is allemaal te doen. En waarom zou je het hele jaar krom moeten liggen om op de heen en terugweg van de wintersport de snellere auto’s bij te houden???
Je zult met een kleinere motor iets eerder moeten terugschakelen maar wat boeit dat?? Gewoon toeren maken en je komt er wel.

Übung macht den meister!!!

Mercedes Viano V6, en laat maar rijden :-))

Subaru Legacy III 2.5 AWD uit 2000. Zuipt als een ketter, maar rijdt als de brandweer :-)

When life gets too complicated.... SKI

@winterwonderland Mijn kangoo met iets meer dan 80 pk rijdt harder de berg omhoog (met 4 man, skis, en een grote hond ;-) ) dan de oudere Kangoo van mijn schoonvader die 105 pk heeft. Moderne auto’s rijden gewoon ontzettend goed en krachtig omhoog. Ik ben zelden de langzaamste omhoog met mijn kangoo, op de snelweg hoef ik nooit terug naar mijn 4, ook als de weg omhoog gaat… en in de bergen ook zelden als de weg gewoon rechttoe rechtaan is. Laat ik het anders stellen. Ik heb nog nooit het idee gehad dat de moter mijn rij-snelheid beïnvloedde. En dat was bij andere auto’s die ik had wel eens anders, soms met meer PK. Met elke moderne auto is het prima in de bergen rijden. Ben je een auto-freak koop dan een lekkere snelle en mooie krachtig bak. Vind je (zoals ik) een auto iets onoverkomelijke om van A naar B te komen, koop dan prijstechnisch een prettige auto. Boven kom je echt wel.

Click. Click. Peace

In januari 1016 voor de 8e maal naar Les Menuires met mijn 2e versie van de Honda CRV (4 wiel).
Uiteraard winterbanden maar verder nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad. Met 3 of 4 personen
nog meer dan voldoende ruimte in de auto voor koffers en al het eigen materiaal. Relatief zuinig al
moet ik zeggen dat ik het gebruik niet echt noteer. Een uur of 7 vertrekken en om een uur of
5 aankomen, waarbij het abonnement op de payage altijd een welkome hulp is. ’ s Zomers is dat
hulpmiddel overigens waardevoller omdat het dan meestal veel drukker is bij de betaalstations.

Hen48

Mijn zusje en ik zijn een paar jaar geleden met de Ford Ka van mijn moeder naar Kirchberg gereden. Uiteraard met de winterbandjes eronder. Halverwege moesten we de ruitensproeivloeistof bijvullen want het sneeuwde een beetje natte sneeuw dus de ramen konden we blijven sproeien. Vooraf hadden we zoiets van ‘gaat dat allemaal goed met dat ‘boodschappenkarretje’’ maar uiteindelijk viel het alles mee.

Wat betreft de vraag van @winterwonderland: Met de C-Max 1.0 105 PK Ecoboost moet dat prima kunnen, maar mocht je de keuze hebben zou ik toch voor de 125 PK gaan i.p.v. de 105, dat is net ff wat sneller en lekkerder.

Edit: nee ik heb geen aandelen in Ford ;)

@Rogier met die auto zou ik ook weleens op wintersport willen :) zonde van de auto…

Wij gaan al jaren met een Volkswagen Passat 2.0 TDI heerlijk om in te rijden!

De s8 laten we bij deze maar thuis.
Scheelt serieus ook een hoop geld met heen en weer rijden. De zuinige diesel is dan wel minder comfortabel maar we komen ook prima aan.

Downsizen is niet vragen om problemen!! Een gedownsizede auto kopen en rijden alsof het een v8 met 380pk is is vragen om problemen! Een kleine nuance maar een groot verschil!!

Martin9 op 14 okt 2015 22:31

Die kleine torretjes vaak met turbo moeten wel degelijk harder werken dan de ruimer bemeten broertjes/zusjes, dus ja, dat zou zomaar ten koste kunnen gaan van de levensduur.

Nadat ik een ongeluk heb gehad met onze oude auto gaan we dit jaar met een VW Golf VI Variant TSI Bleumotion, het is “maar” een 1.2 maar in de zomer had deze absoluut geen moeite met de bergen ondanks dat de auto vol zat met 4 personen en de nodige aan bagage.

Alleen nieuwe winterbanden, maar dat gaat goed komen.

Vorig jaar met een Opel Zafira OPC, dit jaar ook nog maar daarna toch kijken voor een andere.
Komt overal zonder problemen boven maar het verbruik is er ook naar. En aangezien ik nu dagelijks
240km woon-werk doe…

Steep is when you want a witness, either to the glory, or the carnage

Een tijd lang hebben we vrijwel elke vakantie met de Audi S8 gedaan. Met 3 of 4 man, bepakking en materiaal in een paar uurtjes door Duitsland naar onze bestemming rijden om daar relatief fris aan te komen.

null

De quattro met Maggi trak ‘sneeuwkettingen’ op 19" Bridgestone Blizzak LM25v’s, die de dag ervoor met wat gevloek en getier een véél te steile ijzige oprit had beklommen.

Omdat we de per vakantie omgerekend bijna twee skipassen aan de ruim 360 onbeteugelde paardjes voerden, gaan we dit seizoen wat vaker met de lease diesel. Nooit geweten dat je een tankstation voorbij kon rijden. :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Downsizen is vragen om ellende. Je bent genoodzaakt om steeds het maximale uit die torretjes te persen en dat is niet goed voor de levensduur en niet comfortabel.

DSvier op 14 okt 2015 22:09

Wat een onzin. Ik rijd al jaren met een 1.0 3-cilinder door de Alpen. Gewoon gaspedaal diep intrappen en later opschakelen, dan laat ik bijna alle toeristen achter me. Motoren kunnen er prima tegen als ze op temperatuur zijn, ze zijn er immers voor gemaakt.

Dat het comfortabeler kan ben ik wel met je eens.

Oeps, dubbel.

Een tijd lang hebben we vrijwel elke vakantie met de Audi S8 gedaan. Met 3 of 4 man, bepakking en materiaal in een paar uurtjes door Duitsland naar onze bestemming rijden om daar relatief fris aan te komen.

De quattro met Maggi trak ‘sneeuwkettingen’ op 19" Bridgestone Blizzak LM25v’s, die de dag ervoor met wat gevloek en getier een véél te steile ijzige oprit had beklommen.

Omdat we de per vakantie omgerekend bijna twee skipassen aan de ruim 360 onbeteugelde paardjes voerden, gaan we dit seizoen wat vaker met de lease diesel. Nooit geweten dat je een tankstation voorbij kon rijden. :P

Sneeuwbaard op 15 okt 2015 18:33

@Sneeuwbaard Dat kan inderdaad een hoop schelen zo’n diesel, kleiner formaat overigens ook. Met onze A3 redden wij het vrijwel altijd met één tank diesel en dan rijden we nog best stevig door + vrij on-aerodynamisch (zie foto).

null

@KimStam, zo’n Ford Ka slaat zich prima door al dat weer en bergen heen hoor, zie foto ;)

null

Interessante en nuttige reacties. Thanks. Het is gevoelsmatig ook een combi van het rijgedrag aanpassen en het besef dat je een ander type auto rijdt dan gewent. En ach 15 minuutjes later aankomen die 1 a 2 x p/jr en vervolgens de rest van het jaar prima over de vlakke NL snelwegen cruisen is ook geen straf.

Aequilater Nubila

Downsizen is vragen om ellende. Je bent genoodzaakt om steeds het maximale uit die torretjes te persen en dat is niet goed voor de levensduur en niet comfortabel.

DSvier op 14 okt 2015 22:09

Wat een onzin. Ik rijd al jaren met een 1.0 3-cilinder door de Alpen. Gewoon gaspedaal diep intrappen en later opschakelen, dan laat ik bijna alle toeristen achter me. Motoren kunnen er prima tegen als ze op temperatuur zijn, ze zijn er immers voor gemaakt.

Dat het comfortabeler kan ben ik wel met je eens.

RRski op 15 okt 2015 19:06

Er zijn gewoon relatief veel problemen met die kleine motoren. Hoe meer je uit een motor perst, hoe meer dat ten koste gaat van de levensduur.

Dat zag je ook al bij de diesels. Die slome diesels van weleer reden probleemloos 500.000 km of meer. Tegenwoordig is dat een zeldzaamheid (nog afgezien van de kosten van verstuivers en turbo’s die eerder al aan de beurt zijn)

Dat jij nog geen problemen gehad hebt is je gegund. Maar dat is bij vele anderen wat anders gelopen.

Tjah, hangt ervan af hoe lang jij met een auto rijdt natuurlijk… Ik heb 165000 km op de teller staan met een 1.4 80pk. En die is ondertussen al mening wat bergpassen overgereden. Zelfs met 4 personen volgeladen en skibox op het dak… Ik verwacht ook niet dat die 500.000 km haalt, maar als ik er mee eindig tussen de 250000 en 300000 ben ik tevreden. :) Vele mensen halen deze afstanden niet eens na 10 jaar, dus waarom dan over levensduurte gaan praten… Niet iedereen rijdt 50.000 km per jaar…

Er zijn gewoon relatief veel problemen met die kleine motoren. Hoe meer je uit een motor perst, hoe meer dat ten koste gaat van de levensduur.

Dat zag je ook al bij de diesels. Die slome diesels van weleer reden probleemloos 500.000 km of meer. Tegenwoordig is dat een zeldzaamheid (nog afgezien van de kosten van verstuivers en turbo’s die eerder al aan de beurt zijn)

Levensduur van je motor heb je voor 95% zelf in de hand; hoe “sportiever” je rijstijl, des te minder lang gaat hij mee.

“In een paar uurtjes door Duitsland knallen” heeft op lange termijn zijn prijs.

Rob

Tjah, hangt ervan af hoe lang jij met een auto rijdt natuurlijk… Ik heb 165000 km op de teller staan met een 1.4 80pk. En die is ondertussen al mening wat bergpassen overgereden. Zelfs met 4 personen volgeladen en skibox op het dak… Ik verwacht ook niet dat die 500.000 km haalt, maar als ik er mee eindig tussen de 250000 en 300000 ben ik tevreden. :) Vele mensen halen deze afstanden niet eens na 10 jaar, dus waarom dan over levensduurte gaan praten… Niet iedereen rijdt 50.000 km per jaar…

Joy85 op 16 okt 2015 08:41

Tussen nieuw en revisie zitten ook kosten. Veel motoren kennen al ernstige problemen tussen de 50 en 100 duizend km.

Maar als je die feiten liever wenst te negeren, prima.

Plaats een reactie