Knoop doorhakken met keuze! Last minute of niet

Ik hoop dat de diehards hier net als ik aanwezig zijn om me met het volgende te helpen!
Na 2 jaar in januari nipt een goede sneeuwkwaliteit te hebben gehad na veel onrust en zweten te hebben meegemaakt heb ik gezegd dat ik volgend jaar dit niet meer wil meemaken omdat ik echt gek word van de spanning.
Ik moet eerlijk zeggen dat het altijd wel goed gekomen is maar ik wilde volgend jaar een keer last minute boeken om die stress kwijt te raken en gewoon te gaan als er een week goed weer verspeld word met een dikke sneeuwlaag.
Maar ik vind het toch ook wel prettig om in een redelijk luxe residance (frankrijkganger!) te verblijven.

Ik ga normaal altijd 2de week van januari maar ik blijf het moeilijke keuze vinden omdat ik zekerheid qua skigebied en verblijf ook wel fijn vind…

Ik heb de vele blogs van iedereen gelezen met name die van @Rogier over dit onderwerp maar zou een persoonlijke benadering toch prettig vinden :)

*bericht bewerkt door moderator op 25 jul 2016 21:44: Titel iets aangepast

Ik geloof dat ik niet helemaal begrijpt wat je nu vraagt. Ervaringen van mensen die last-minute boeken? Tips voor comfortabel verblijf in een sneeuwzeker gebied in Frankrijk? Bevestiging dat je de goede keuze maakt door last-minute te willen boeken?

Of alledrie? ;)

@freerider. Ik constateer dat je in elk geval weer veilig en wel en vooral opgewarmd terug bent uit Toscane. Zoals je daar in juni/juli meestal goed weer hebt, zo heb je in Trois Vallees vanaf eind december meestal voldoende sneeuw, ook al was het vorig jaar half januari wel even tricky. Afhankelijk van het weer heb je ook nog eens allerlei uitwijkmogelijkheden in het immense gebied.
Bovendien zijn de eerste weken van januari ook nog eens een stuk goedkoper dan de latere weken.
Met je ervaringen van vorig jaar en je voornemen om terug te komen is het toch niet zo moeilijk. Garanties heb je nergens, stress hoort erbij, maakt het ook weer wel spannend. Moet ik grote aantal prachtige afdalingen nog voor je opsommen? Ik denk dat je die nog kunt dromen. Op You tube staan er legio. Overal ski out/ski in. Waar vindt je dat nog meer?

Hen48

@Freerider gewoon de week vrij nemen die je wilt gaan en dan kijken (5 dagen voor vertrek) waar de condities en voorspellingen het beste zijn. Werkt prima zeker in januari (buiten de vakanties). Of je moet met een groep gaan van 15 man + dan wordt last minute natuurlijk lastiger.

Laat dan ook het land los en je hebt ineens keuze uit alle delen van de alpen. Is het noord slecht kan je naar zuid enz.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@GiGi haha ik snap de verwarring! :D
Ik wil voornamelijk weten waar ik het verstandigste aan doe betreft nu al boeken of last minute.
De zekerheid van het juiste verblijf in mijn favo skigebied of iets meer zekerheid wat het weer en condities betreft.
Het lijkt me nogal stressvrij om op het moment naar de beste condities en weersvoorspelling te kijken maar ik vind het ook fijn dat ik me accommodatie ook al heb en niet dat ik straks niets meer kan vinden waar ik content mee kan zijn :)
Maar ik denk dat ik gewoon eens een keertje niet de 2de week maar de 3de week van januari pak dat scheelt kwa prijs niets en heb ik een week langer voor de sneeuwkwaliteit die hopelijk dan top zal zijn.
Het is qua sneeuw 2de en 3de week van januari nooit een drama geweest maar soms net aan.
Afgelopen jaar zat ik in de week dat het zowat elke dag sneeuwde en waardoor de condities de 3de week fantastisch waren!
Dus gok ik dit keer maar op de 3de week en neem ik het weer voor lief dat veranderd toch met de dag… @Hulst ja we zijn weer terug uit toscane wat heerlijk genieten was!, op de terugweg vlogen we over de alpen zonder bewolking en dat was geweldig om te zien!!

@Freerider, ik begrijp je zorgen, zo half januari is er nog niet overal veel sneeuw gevallen.
Als je met een klein gezelschap (2-4 personen) op reis gaat kan ik je een last-minute boeking aanbevelen.
Om meer opties open te houden zou je kunnen overwegen om je blik eens te verruimen buiten alleen de Franse skigebieden, stel dat het in Frankrijk in de 2e helft van januari nog maar magertjes is met de hoeveelheid sneeuw kan het zijn dat er in bijvoorbeeld Salzburgerland (Oostenrijk) of Dolomieten (Italië) wel voldoende sneeuw ligt.
Ik begrijp dat je probeert vóór de drukke periodes te boeken (2 week januari is nog ruim voor de meeste Europese voorjaarsvakanties), een overweging kan zijn om, aan de hand van Europese (school)vakantieplanner je vakantie op te schuiven naar week 3, 4 of 5.
Een andere, aanbevelenswaardige, mogelijkheid is het doorschuiven van je wintersport naar maart, ná de (school)vakanties i.p.v. ervoor, het grote voordeel is dan dat je het cumulatief van de hele winter aan sneeuwval hebt, lange skidagen omdat het langer licht is en de meeste liften dan iets eerder beginnen en later ophouden .
Ook aan accomodaties is er dan uitzoek te over en is het ideaal om last-minute te boeken naar een skigebied met, op dat moment, perfecte omstandigheden.
Succes met de overwegingen én de voorpret!

De vraag is wat wil je:

  • Genoeg sneeuw en lekker weer
  • Veel verse sneeuw en lekker weer (poeder)
  • POEDER
  • Bepaald aantal kilometers in gebied

Als het gebied je niet zoveel uitmaakt lukt het eigenlijk, zeker in de week dat jij gaat, om een goede locatie, accomodatie en sneeuwlaag te vinden. Verse poeder is echt last-minute werk en dan moet je misschien een andere eis laten vallen.
De tweede week van januari begint al heel erg sneeuwzeker te zijn, zeker als je redelijk last-minute kunt boeken. Als de hoeveelheid echt verse sneeuw je niet uitmaakt en je vooral genoeg sneeuw zoekt dan gaat het zeker lukken, want je kunt dan zonder problemen begin jan boeken. Voor echt de allerverste poeder boek je een dag voor vertrek.

Click. Click. Peace

Sorry ik snap je vragen ook niet zo goed.

Vrijheid is a bitch…

Persoonlijk zou ik gaan voor last minute. Kom je nog eens op onverwachte plekken.

Wat @Rogier en @GiGi zeggen: LAST MINUTE :-)

Buiten de vakantieperiodes is het geen probleem om op korte termijn accommodatie te regelen. Ennuh, ga je op wintersport om te boarden / skien of om in een ‘luxe residance’ te zitten?

When life gets too complicated.... SKI

Bedankt iedereen voor de reacties, het probleem is echter dat mijn vrouw behoorlijk verwend is qua accommodatie en luxe (zwembad, Sauna en luxe appartement).
Dit is de reden waarom ze sowieso geen oostenrijk ganger is omdat ze daar alles oubollig en gedateerd vind en als het dan luxe is betaal je de hoofdprijs zonder niet eens aan de piste te zitten.
Ik aan de andere kant kom echt voor de sneeuw en wenselijk veel zonuren wat sneeuwval hier en daar en de accommodatie hoeft van mij alleen maar een overdekte garage te hebben omdat ik dit super handig vind.

Dan denk je wat heb ik aan deze info!?, nou heel simpel dit maakt de keuze om last minute te gaan BEHOORLIJK lastig gezien er maar 3 gebieden in frankrijk ( L3V, Paradiski, Espace Killy) aan haar criterium voldoen en daar zijn slechts 5 accommodaties die ze goed vind en betaalbaar zijn…
Ik zal er volgend jaar dus maar eerst voor kiezen om een weekje later te gaan maar wel voor het eerst naar de zelfde Residance in Les Menuires.

Dan komt een persoonlijke vraag aan @Hulst die elk jaar naar dezelfde Residance gaat en dat is waar je de vakantie boekt?
Had het vorig jaar bij Sunweb geboekt maar daar staat ie niet meer tussen en de andere zijn vrij prijzig, vorig jaar 1245 euro betaald met skipas L3V inclusief…

@Freerider er is nog een optie: Als ik het zo begrijp wil je het liefst geen stress of er voldoende sneeuw ligt, en ook geen stress of je favo accomodatie nog beschikbaar is. En je wil ook nog eens goedkoop naar de sneeuw. Waarom niet 2e helft maart naar een wat hoger gelegen gebied? 2e helft maar ligt er namelijk altijd gewoon een immense laag sneeuw boven de 1500m, de temperaturen zijn vaak een stuk aangenamer, de dagen een stuk langer, de pistes niet zo spijkerhard als in jan, de pistes zijn vaak nog eens bijna uitgestorven ook…

Born to Ride

Er zijn toch wel meer gebieden met geweldige accommodaties. Als ik zo even snel denk:

  • Montgenevre
  • Portes du Soleil
  • Serre Chevalier

En denk ook eens aan Italië

Of Zwitserland daar zat ik geweldig in Adelboden - Lenk dit jaar.

Click. Click. Peace

Eigenlijk zoek je dus gewoon goede/luxe acco’s in meerdere gebieden zodat je meer opties hebt afhankelijk van waar de sneeuw valt. Klopt?

Naast de spa, jacuzzi etc. wat is budget pp in die week, hoever mag een acco van de piste af zitten en hoeveel km piste willen jullie? Dan kunnen mensen nog wat meedenken en opties geven.

Als je zoals nu aan die paar acco’s in die gebieden vastzit, zie ik namelijk niet het voordeel van last-minute boeken. Als je opties hebt aan verschillende kanten van de Alpen, dan weer wel.

@Freerider. De ook aan jou bekende Recidence boek ik jaarlijks particulier. Ook daar betaal ik niet weinig. Het is dan wel een 6 persoons. Ik moet dan ook nog zelf een skipas kopen. Inclusief die skipas voor het hele gebied kom ik op ongeveer hetzelfde bedrag uit. Vorig jaar waren wij met 3 personen, waarvan enkel ik ski. Komend jaar ben ik waarschijnlijk enkel met mijn vrouw en dan wordt het wel vrij duur. Overigens mag die eigenaar maar 1 week particulier verhuren en ik heb van hem alleen eerder “zomeraanbiedingen” gezien. Daar heb ik toen op gereageerd en zo ben ik er 's winters terecht gekomen. Op marktplaats zie ik overigens ook jaarlijks een aanbieding van een uitstekend gelegen appartement voor max. 6 personen, waardoor € 500,-- tot € 600,-- wordt gevraagd, wel excl. skipas. In dat gebouw zit ook de bekende skifan. Het heeft echter geen extra voorzieningen, die “ons” appartementengebouw wel heeft. Ik weer dus nog niet of ik weer in dit laatste gebouw terecht komt. Ik ben me aan het orienteren. Ook altijd leuk.

Hen48

@Freerider Andere vrouw misschien :-P

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Nee op die ene week na in het jaar ben ik heel content met mijn vrouw. ik ben al blij dat ze wintersport ook leuk vind :P ;)

@Rogier en @Tiny-M
Ze (en ik ook eigenlijk wel moet ik eerlijk zijn) wil direct aan de piste zitten of redelijk direct.
We zijn fan van Frankrijk omdat het alles bied wat we willen met als topper het heerlijke franse ontbijt waar mijn vrouw helemaal weg van is…geef er een pot nutella pasta bij en dr dag kan niet meer stuk :P
En dat alles voor redelijke prijzen gezien wij niet meer dan 1300 euro inc. skipas willen uitgeven omdat er eten ong 200,- en reis+parkeer kosten ong 400,- euro bijkomen.
Plus komt het erbij dat we lid zijn van area en een tolbadge hebben waarmee we makkelijk en snel over de tolwegen kunnen rijden.
Andere landen zijn vaak een heel stuk duurder voor hetgeen wat we willen…
Serre Chevalier heb ik mede dankzij jouw enthousiasme Rogier gisteren nog bekeken maar omdat er geen hoge berg is boven de 2700 a 2800 twijfel ik een beetje en over het algemeen ook al lijkt het me anderzijds wel een mooie skigebied!

Al met al wil ik jullie heel erg bedanken voor de moeite dat jullie voor mij hebben genomen!, vind het lullig dat ik toch heb besloten om geen last minute te pakken maar hopelijk dat we een keer 2x per jaar gaan en dat ik dan wel een keer last minute pak om het te proberen de eerste week is me te heilig daarvoor :)
Maar zal het sowieso een keer in de gaten houden komend seizoen en net doen alsof ik zoek naar een last minute om te kijken wat daar uitkomt!

Nogmaals bedankt iedereen, het word zeer gewaardeerd!

Prima dat je in ieder geval een keuze hebt gemaakt.

Maar waarom zou je in januari een top willen van meer dan 2700 meter hoog?

Click. Click. Peace

Andere oplossing: Enne een pot nutella kost niet zoveel en die kun overal mee naar toe nemen ;-) En ik wil je ook wel een zak croissantjes opsturen naar Italië hoor ;-)

Click. Click. Peace

@Freerider goed dat je een keuze hebt kunnen maken, ik snap ook niet echt waarom je een berg hoger dan 2700m wil half januari. In die periode zijn er dagen genoeg dat ik niet eens hoger wil dan die hoogte omdat het gewoon vervloekt koud is dan op die hoogte ;) Als je besluit om nog een last minute te doen, kijk dan eens eind maart, en beoordeel dan na afloop welke van de 2 vakanties of je beter beviel ;)

Veel plezier in ieder geval, en vergeet vooral niet te genieten!

Born to Ride

@Rogier LOL :D
De hoogte is voor mij gevoelsmatig ook meer sneeuwzekerheid wat me dit jaar wel erg duidelijk werd met het verschil in valtho en meribel.
In Valtho sneeuwt het grotendeels toch wel en dat is een prettig gevoel dat je zeker weet dat je iets aan je ski in/out hebt.
Het zijn niet alleen de croissants maar de flute en al het lekkers achter het glas waar onze monden van overlopen in de ochtend ;) dat word wel een grote zak dan :P

En voor mij bestaat niets als te koud ik heb het nooit koud op wintersport :D ik hou van de kou :P

Een hele container zo te horen ;-)

Click. Click. Peace

Oostenrijk oubollig!
Er is tegenwoordig heel moderne hotellerie (zelfs te modern naar mijn smaak) in Oostenrijk.
Je moet je maar eens laten bijpraten

In Italië zijn ook mooie doch betaalbare accommodaties, nieuw en met wellness etc. en aan de piste. Denk aan plaatsen als Colfosco bijvoorbeeld (pal aan de Sella Ronda, 400 km aaneengesloten pistes).

Grappig. Ik vermijd Frankrijk juist omdat ik het oud-bollig vindt.

May the ski force be with you !!

@Freerider. Ik zie op de site van Bizztravel Les Clarines in aanbiedingen die passen binnen het budget dat je hebt genoemd. Die aanbiedingen zijn wel excl. croissants en nutella.
In dezelfde wijk Preyerand zie ik ook aanbiedingen van Le Hameau des Airelles. Een vrij nieuw complex met eveneens alle extra voorzieningen. Die appartementen liggen meer nabij de doorgaande weg als je Les Menuires binnenkomt en ook aan de piste. Het terugskien lijkt me daar Iets lastiger. Tot vorig jaar was daar het aankomststation van de Bettexlift maar die komt nu boven Brelin uit. Ik zie overigens bij booking.com al bepaalde uitverkochte aanbiedingen. Is in deze periode van het jaar wel erg snel.

Hen48

Plaats een reactie