Bizarre valpartij

Bizar dat ze beide het er levend vanaf brengen.
Zij lijken duidelijk niet op de juiste plek. De filmer staat op all mountain skies.

http://www.liveleak.com/view?i=431_1428960980

Je ski’s uittrekken en ‘te voet’ naar beneden gaan - ik weet niet of dat het beste idee is. Maar ik ben zelf nooit op zo’n helling geweest met dat soort omstandigheden (en daar is een reden voor).

De relevantie van je laatste opmerking (dat ie op allmountain ski’s staat) ontgaat me even.

Je ski’s uittrekken en ‘te voet’ naar beneden gaan - ik weet niet of dat het beste idee is. Maar ik ben zelf nooit op zo’n helling geweest met dat soort omstandigheden (en daar is een reden voor).

De relevantie van je laatste opmerking (dat ie op allmountain ski’s staat) ontgaat me even.

GiGi op 28 apr 2016 19:31

Ze lijken dermate ver van de “gebaande paden” te zijn, dan All mountain skies niet de beste middelen zijn, denk ik. Ik heb dergelijk hellingen ook niet geskied :)

Nou, de sneeuw lijkt keihard te zijn. Ik zou dan denk ik ook voor een smallere, stijve lat opteren die tegen een stootje kan. Beter dan de gemiddelde freeride ski denk ik. Float heb je daar niet nodig, kantengrip des te meer…

Lijkt een gevalletje we hadden bij die derde col toch rechts gemoeten en niet links. Maar goed zonder context weet je nooit wat er precies heeft afgespeeld.

to ski or not to ski, thats no question

Even een knipoog:

Zullen zij na afloop deze hebben aangevraagd?
https://youtu.be/rRG_oU5GRB4?t=2m4s
of
https://youtu.be/2H0yWKdZM8g?t=34s

Gelukkig mochten wij genieten van de GoPro beelden en hadden de hulpdiensten weer een reden om uit te rukken. Nederlandse muziek vind ik doorgaans verschrikkelijk maar de teksten… ;-)

Wat ik me afvraag:

Is die dude die als eerste beneden was nou nog teruggelopen om zijn ski’s weer op te halen?
En gaat die andere held voortaan als monoskiër naar beneden?
:D

Zag er eng uit, ik blijf altijd lekker op de pistes. Zulke afdalingen kun je maar beter aan de toppers overlaten…

Peter Pos

Ze mogen van geluk spreken dat die eerste alleen boven even over de rotsen gaat en verder alleen over de sneeuw glijden.

Misschien een domme vraag (maar ben geen skier dus vandaar de vraag) is het niet verstandiger van de filmer om zijn schoenen uit te doen zodra hij naar beneden klimt over de rotsen? Want als ik skiers zie lopen over de weg zonder ski’s maar wel met ski schoenen aan vindt ik het er al vaak heel onstabiel uit zien, lijkt me daarom dat ze uit doen veiliger is. Even buiten beschouwing houden dat je zonder schoenen koude voeten krijgt.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Met sokken heb je helemaal weinig grip denk ik. En kijk eens naar de gaten die hij in de sneeuw schopt om naar beneden te klimmen.

Het is gewoon supersteil. Je zou t nooit omhoog klimmen zonder touw maar als je niet anders kan omdat je verkeerd geskiet bent en de hulpdiensten niet wil bellen voordat je je bezeerd hebt, dan probeer je naar beneden te klimmen. Ik had m’n stokken wel eerder weggegooid als ik hem was

@Birdheart: Skischoenen zijn juist top. Het lopen is ietsjes lastig en de onderkant relatief glad maar op je neuzen lopen en op de hakken met afdalen of zoals hier te zien, afdalen met de neuzen in de steile grond hakken gaat doorgaans prima. Ook het ‘remmen’ en kans op enkel kwetsuren neemt enorm af. Op je sokken naar beneden, bevroren voeten, tenen mogelijk dat je vel er afligt of simpelweg open springt door de koude. Als ik ga rodelen trek ik steevast mijn skischoenen aan voor remvermogen (hakken doen echt wonderen) en mijn enkels zijn goed ingepakt.

Los van het pannenkoek element is dat al een oud filmpje :-)

When life gets too complicated.... SKI

@McKuip en @Laagvlieger, ik snap zeker dat het beter en praktischer is in de sneeuw. Maar hij daalt ook een stukje over de rotsen en dat lijkt mij gevaarlijker met schoenen dan met kousen, ik zou ervoor kiezen om op de rotsen op kousen te lopen en dan zodra ik de sneeuw weer in moest schoenen aandoen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Laagvlieger Ik snap je gedachtegang over rodelen met skischoenen, maar ik zou het toch afraden.

Hoewel je inderdaad veel grip hebt ontneemt het je ook een stuk flexibiliteit (door starre schoen en door gewicht schoen). Als je voet 1x goed in de sneeuw hapt (juist door de goede grip) en je been wordt omgedraaid dan gebeuren er allemaal dingen met je knie waarvoor die knie niet gemaakt is. Schijnt dat daardoor regelmatig mensen bij de dokterspost belanden.

to ski or not to ski, thats no question

De helling op het filmpje zal erg steil en ijzig geweest zijn. Ik ben begin april twee keer gevallen op een steile ijzige helling gevallen bij tochten met een berggids, het is best eng als je na het vallen nog een flink stuk doorglijdt voordat je met moeite kan remmen (of de berggids omver kegelt), dus ik heb enige praktijkervaring.

Wat mij opvalt is dat zodra de skiërs vallen, ze vanaf de allereerste seconde een grote snelheid krijgen, met andere woorden, de helling is (nog) steiler dan het al doet lijken op het filmpje. Men heeft zich blijkbaar vreselijk vergist in de gekozen route. Bij de laatste skitrip zagen we vanuit de lift ook twee skiërs die bijna in een zelfde situatie terecht zijn gekomen, die zijn nog op tijd weer omgekeerd en hoog geklauterd (door eigen inzicht of wellicht hebben ze door de armgebaren van de liftmedewerker hun fout ingezien).

Soms ziet de situatie er vanuit de vertrekpositie er verraderlijk uit, een moeilijke steil stuk zoals uit het filmpje kan aan het oog worden onttrokken. Een berggids is duur, maar wel zijn geld meer als waard om dit soort ellende te voorkomen.

En het valt me op dat de heren 50-plussers zijn en geen overmoedige pubers. Maar ook de wetten van de zwaartekracht gelden voor 50-plussers, zeker bij enig overgewicht.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Apart hoe je zijn ademhaling hoort veranderen door de adrenaline en gedachten die door zijn hoofd heen schieten, beseffende dat ie het nu toch wel echt goed verkloot heeft.

zou het niet beter zijn geweest alstie dat smalle stukkie tussen de rotsen was geskied en verder na dat stukje naar beneden routschen?

overigens ook veel gras ipv rotsen dus dat had je ski wel overleefd mocht je dat alsnog aantikken gok ik zo?

don't count the days, make the days count !

@Droopy-d Het is daar te steil om nog te skiën (of een top-freerider het zou kunnen, dat durf ik niet te zeggen).

Achteraf gezien hadden ze beter terug omhoog kunnen klauteren met de ski’s op de rugzak, zelfs al kost dat een uur.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant, het is er ook te steil om naar beneden te klimmen :)

maar als ik soms @Rogier zijn foto’s en sommige filmpjes over steil skiën zie, denk ik toch dat als ik persoonlijk in deze situatie zou zitten toch maar geprobeerd had al routschend naar beneden te gaan ( met goede scherpe kanten heb je veel meer grip lijkt mij ). Of dat een verstandige keuze zou zijn geweest laat ik in het midden maar daarom blijf ik lekker op de gebaande paden :)

don't count the days, make the days count !

In geval van twijfel moet je inderdaad gaan routschen ben ik zelf ook achter gekomen :-).

Toen de ijzige helling in mijn laatste skitrip minder steil werd, stopte ik met rutschen en ging skien. En die helling was nergens zo steil als op het filmpje. Ik nam een bocht en dat ging nog goed, daarna nog een bocht en toen ging het alsnog mis…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Denk dat de verstandigste keuze zou zijn om naar boven te wandelen en terug te gaan van waar je komt. Natuurlijk is dat een moeilijke keuze wanneer één van beide al beneden ligt.

@Zimoski: een skischoen is voor de duidelijkheid geen ‘hoge hakken’ waar dames op lopen. Ik heb les gegeven o.a. aan schooljeugd. Daar zaten dames tussen die op laarsjes met hakken en serieus op hoge hakken dachten ‘stijlvol’ in de sneeuw te zijn en fijn een stukje te gaan sleeën.

Een skischoen heeft een rondvormige lip aan de bovenzijde van je hak, ik zie echt niet in hoe je het voor elkaar krijgt dat je zeg maar over dat punt heengaat als je remt.

Maar bedankt voor je waarschuwing, advies en bezorgdheid.

Onderstaand filmpje laat zien waar ik ook zo bang voor ben, let op op 38 seconden zie je precies wat er fout kan gaan. Haar voet hapt in de sneeuw en je ziet dat zij bijna…daarnaast zie je die voetjes teveel aan de grond en het remvermogen is nauwelijks. Ik lig op de slee en dan bijsturen met gewicht, armen en benen knijpen. De hakken zijn een soort laatste redmiddel want de snelheid moet immer maximaal zijn.

Op sokken van de berg af…hmmm ik vind het weinig discussie verder waard alhier. Het filmpje vond ik vermakelijk en de voorgaande liedjes had ik ingesprongen qua tijd om een bepaald zinnetje af te spelen. Meteen weer die mindrukkertjes, tamelijk treurig het zal maar je hobby zijn. ;-)

Truth be told … de situatie is niet onbekend (alternatieve afdaling van het Zugspitze plateau heeft ook zo’n stukje). Ik denk niet dat we hier überhaupt een zwart-wit oordeel kunnen vellen. Achteraf kan ik/men dan zeggen dat er foute keuzes gemaakt zijn, maar een aantal voorstellen van hierboven kan je ook gewoon vergeten:

  • op sokken, schoenen terug aandoen, etc. Ehm, nee, je zit op een knoert van een helling en je gaat dingen uitdoen/aandoen waar een gemiddelde gebruiker om een comfortabel bankje voor moet gaan zitten? Ik zie de berichten op tt al: “toerist met alleen z’n sokken aan gevonden onderaan de yyy-steig”.
  • andere skies. Dit is een deels ijzige, deels harde helling. Kantengrip is je redding.

Het enige dat steek houdt was:

  • terug omhoog klimmen zodra je het gevoel hebt dat het wel eens te moeilijk kan worden (in de toekomst)

Dit was waarschijnlijk eerder een situatie: weekje te laat aan de tocht begonnen en geen jaar willen uitstellen…

Dit is inderdaad al een ouder filmpje. In dit terrein zijn een paar zaken belangrijk:

  • Het is niet te steil om te skiën, verre van (Op harde sneeuw/ijs haal je op 35° al ruim 90 % van vrije val snelheid)
  • Klimmen in dit terrein is geen enkel probleem, mits je het niveau hebt.
  • Trek NOOIT je skischoenen uit, ook niet in de rots. (Als je in de riots niet kunt klimmen met je skischoenen hoor je niet in dit terrein te komen.)
  • In harde sneeuw zijn skischoenen erg goed om mee te klimmen
  • In het voorjaar steil off-piste hoor je ijsbijl/pickel en stijgijzers bij je te hebben.
  • Doe ook liever niet je ski’s uit: zoals gezegd ‘rütschen’
  • Wacht (als mogelijk) een uurtje zodat de sneeuw lekker zacht is.

Maar het aller belangerijkste zorg dat je niveau hoog genoeg is voor dit terrein. Dit soort vallen kosten elk jaar teveel doden in het voorjaar.

Click. Click. Peace

Deze gasten hebben inderdaad niet het niveau.
Het terrein is volgens mij niet extreem steil en zeker nog skibaar.
Materiaal is ook niet wat het moet zijn, die eerste zie ik niet duidelijk vallen maar hij lijkt wel heel makkelijk uit zijn bindingen te schieten. Als je bindingen in beginnerszetting staan hoor je niet in dit terrein thuis. Een prerelease is het laatste wat je op zo’n moment wil.

Het afdalen met de ski’s in de hand is ook een beginnersfout. Volgens mij leer je op de piste skiles al dat wat je ook doet op een steile helling, je ski’s uittrekken om op voeten af te dalen in ieder geval niet.
Dan beter rutschen en hier en daar een steentje meepakken. Als het zo steil is dat zelfs rutschen niet te doen is dan terugklimmen, of traverseren naar een veiliger plek (als dat nog kan). Of stilzitten en een hulplijn inschakelen.

Het filmpje vond ik vermakelijk en de voorgaande liedjes had ik ingesprongen qua tijd om een bepaald zinnetje af te spelen. Meteen weer die mindrukkertjes, tamelijk treurig het zal maar je hobby zijn. ;-)

Laagvlieger op 30 apr 2016 00:22

@Laagvlieger een ieder die nederlands talige muziek promoot, (bewust of onbewust) dient 100 minnetjes te krijgen :p :p. Brrrr wat een nare muziek maken nederlands zingende zangers toch.

Hoe erg Nederlandse muziek ook is, denk ik dat de zin

en hadden de hulpdiensten weer een reden om uit te rukken

In jou post. Meer min stemmers opleveren dan de muziek.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart ik merkte ook op dat het mijn muziek niet is maar de tekst, leef en alle lallende teksten daaropvolgend van toepassing hadden kunnen zijn in dit filmpje. De hulpdiensten hadden weer een reden om uit te rukken, door vaak genoeg…dit soort idioten. Men is in dit draadje tamelijk stellig in de overtuiging dat het amateuristische niveau is aangetoond. Op de wintersport zullen reddingsdiensten/hulpdiensten vaak in actie komen door ondoordachte waaghalzen die alles voor de GoPro beelden willen doen.

Ik was ook tamelijk stellig in de treurigheid hoe mensen graag pochen met hun gemeten (veelal rare en dure gadgets voor aangeschaft) snelheid gemeten op de ski’s. Of dat het niveau van skiën afhangt van je topsnelheid, dit soort rare waaghalzen gedrag door een off-piste op te betreden waarvan je ziet, voelt en onderbuikgevoelens krijgt…dit gaat niet goed. De helikopter, de hulpdiensten hadden dus weer een reden om uit te rukken.

Maar goed zoals Hazes zong heb je altijd mensen die zeggen: ‘‘Ik leef m’n leven zoals ik dat wil…’’ ;-)

Geef ze ergens eens ongelijk maar het is jammer als daardoor de hulpdiensten de reddende engeltjes zijn voor hun gekrenkte ego door simpelweg dom gedrag.

Promoten van NL-se muziek? Jij komt niet vaak in de après-ski, luistert niet naar de radio…ik zal nooit iets NL-s zelf opzetten maar even een stukje meegalmen na een paar biertjes etc. Leuk en fun, gezellig. Maar dat is maar mijn mening…

  • Het is niet te steil om te skiën, verre van (Op harde sneeuw/ijs haal je op 35° al ruim 90 % van vrije val snelheid)
Rogier op 30 apr 2016 08:26

In de eerste seconden van het filmpje 0m07- 0m08 is goed te zien wat de hellingshoek is van deze helling, waar de filmer staat is het precies 45 graden en naarmate de afdaling vordert wordt het duidelijk nog steiler.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

In de eerste seconden van het filmpje 0m07- 0m08 is goed te zien wat de hellingshoek is van deze helling, waar de filmer staat is het precies 45 graden en naarmate de afdaling vordert wordt het duidelijk nog steiler.

Constant op 30 apr 2016 13:38

Da’s wel heel enthousiast, zo steil is het hier zeker niet. Camera kan wat vertekenen, maar ik vind het niet bijzonder steil (en hellingen van 45° zijn dat wel). In goede sneeuwcondities lijkt de helling me prima skibaar, ik schat een graadje of 35 max, maar zeer zeker nergens meer dan 40. In deze ijzige condities met ook nog eens weinig sneeuw is dat al pittig genoeg.
Wel een mooie uitloop, je zou hem met een beetje lef ook gewoon kunnen straightlinen :D

@Hessel: Heel enthousiast?! Heb je wel naar het door mij aangegeven tijdstip gekeken? Op 0m08 kun je een diagonale lijn trekken die de hellingshoek aangeeft. Alles wijst erop dat de camera dan horizontaal wordt gehouden. Dan kom ik uit op 45 graden want de lijn heeft evenveel afstand tot de horizontale as als tot de verticale as. Ieder z’n mening, maar wiskundig gezien is dat 45 graden bij gelijke afstand tot de assen. En eronder wordt het steiler. Sneeuw blijft nog maar nauwelijks op de rotsen plakken, dat zegt ook iets.

Straigthlinen is inderdaad een optie, voor deze heren geldt dat ze beter straight-line omhoog hadden moeten klimmen toen het nog kon :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Het is steil want alles wat val gevaar oplevert vind ik steil. En zo voelt 30 graden betonharde sneeuw steiler aan dan 50 graden poeder. Maar ik durf met zo n enorm vertekenende gopro geen echte precieze schatting te maken van de steilte. Gopro laat het snel erg steil lijken…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie