Val Thorens met beginnende kinderen? Doen of niet?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Hallo, we willen met Pasen (eind maart/begin april) met onze kinderen naar Val Thorens gaan ivm de sneeuwzekerheid daar. Nu ben ik vaak naar L3V geweest maar dan zonder kinderen dus dat was vooral km’s maken op rode/zwarte pistes en soms erbuiten.
Ik weet dat in de kom van Val Thorens een kinder/oefengebied is maar volgens mij is dat voor de allerkleinsten. Hoe zijn de blauwe pistes in VT? Zijn die goed te doen voor een beginnend meisje van 5 of zijn die toch aardig pittig voor haar?
Ik hoor het graag!

*bericht bewerkt door moderator op 02 feb 2016 13:13: verhuisd naar het juiste subforum

Beginnende skiërs hebben meestal genoeg aan een paar goeie pistes, en kinderen van die leeftijd houden er bovendien dikwijls van om dezelfde afdaling opnieuw en opnieuw te doen. Zij hebben echt geen kilometers nodig.

Ik kan me niet voorstellen dat je daar echt niets naar jullie gading gaan vinden.

Het fijne van val thorens is dat het in een kom ligt zoals je zelf al aangeeft dus dat is wel prettig maar ik geloof dat als je van tevoren een idee hebt welke pistes je wilt nemen en je daar aan houd dan kun je, je daar prima vertoeven met kinderen, ik ben geen hele steile stukken tegengekomen maar wel lekkere brede pistes!
Pistes door de accommodaties heen zijn ook heerlijk en prima te doen.
Mocht je twijfelen dan kan ik je ook zeker Tignes aanbevelen waat je ook hoog zit en daar zit je ook op een punt waar alle pistes samen komen zeker vanaf de grande motte

Ik kan niet goed uit je bericht opmaken op welk niveau je dochter zit. In dit filmpje zul je wel een antwoord vinden.

Wacht op de Nederlandse berg

Vorig jaar nog geweest. Meer dan (niet te steil) blauw genoeg daar! En de groene oefenzone is dacht ik niet alleen voor de allerkleinsten…

Pasen valt vroeg dit jaar, zijn er geen minder massale skigebieden te vinden die toch sneeuwzeker zijn? wij hadden vrienden met kleinere kinderen bij ons in VT en het werd een beetje een drama: pistes toch te vol, de kinderen voelden zich onveilig op het grote platte stuk beneden (daar waar iedereen elkaar kruist), mamma en papa moesten ogen in de rug hebben om ze in de gaten te houden en het was een hele toer om bij elkaar te blijven. Het leek niet op het gezellige dorp waar ze de weg na twee dagen al wisten. Geen succes dus. Er is inderdaad veel blauw, dat wel.

Wat skibeppie zegt, genoeg andere gebieden waar het voor kinderen wat prettiger vertoeven is.
Pasen valt al vroeg dit jaar vorig jaar was het een week later en hadden wij nog 80 cm verse sneeuw rond die periode. Straks neemt ze de verkeerde lift en zit in een andere dal, je moet ogen van voor en achter hebben.

Dienten Die Alte schule

Er zijn voldoende pistes voor beginners, probleem is wel dat Val Thorens aanmerkelijk drukker is dan alle andere stations.
Een ander voordeel van Val Tho is dat het het enige station van L3V is waar de pas tot en met 5 jaar gratis is. In alle ander stations is dit het geval tot 5 jaar.

bon ski

Vrienden van ons zijn ivm de sneeuwzekerheid met Kerst in VT geweest met hun dochters van 3 en 5. Volgens hen was het een groot succes. De oudste ging met haar klasje de tweede dag de berg al op en 's middags konden ze haar prima meenemen op de blauwe piste. De jongste bleef in de kinderweide, maar er was dermate veel vlak blauw dat ze haar ook prima tussen hun benen konden meenemen.
Qua drukte en prijs zou je misschien idd naar andere gebieden kunnen kijken, maar aangezien de passen in VT tm 5 jaar gratis zijn, kan de som ook voordelig uitvallen. Succes met jullie keuze!

Les Menuires als, denk ik, goed alternatief. Vanuit het centrum Croisette kun je diverse kanten uit met mogelijkheden van groene en blauwe afdalingen. Vanuit Croisettte is ook de La Masse zijde gemakkelijk met groen te bereiken en van daaruit heb je ook diverse mogelijkheden om groen en blauw af te dalen naar Croisette. Je kunt als het wat beter gaat ook de hele lang blauwe afdaling naar Saint Martin nemen. Ik heb ze lang niet allemaal genoemd maar de mogelijkheden zijn eindeloos en ook daar is toch sprake van sneeuwzekerheid. Bovendien zijn de accomodaties in Les Menuires in verhouding ook nog goedkoper.

Hen48

Als je inderdaad tijdens de paasvakantie gaat dan is de kans groot dat het heel druk gaat zijn en dat vinden die kleine meisjes niet zo leuk (ik heb er ook eentje die bijna 5 is)
Bovendien zit VT boven de boomgrens en heb je dus nergens beschutting als het weer tegenzit.

Ik zou dus ook eerder een kleiner en meer bebost skigebied (of deelgebied) zoeken.

Als het niet per sé Franfrijk moet zijn dan kan ik Serfaus wel aanraden: rustiger, want een groot deel van Duitsland en Nederland heeft dan geen vakantie, alles is er afgestemd op kids en er zijn voldoende sneeuwzekere pistes tussen de bossen te vinden.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik kan me inderdaad wel herinneren dat de kom bij Val Thorens een mierenhoop kan worden en dat is zeker niet ideaal met jonge kinderen.
Serfaus is, zoals skiwi ook aangeeft, zeker een optie, al weet ik niet hoe de sneeuwzekerheid dan daar is (deze winter is sowieso qua weer onvoorspelbaarder dan ooit, lijkt wel) en we zijn geneigd om voor Frankrijk te kiezen. Ook Les Arcs of La Plagne en Tignes komen voorbij al is de sfeer in een Frans ski-oord toch anders dan in Frankrijk. Maar dat is een open deur… PdS heb ik geen ervaring mee maar ik verwacht dat daar minder sneeuw ligt de iets zuidelijker gelegen dorpen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je je niet zo veel zorgen hoeft te maken over sneeuwzekerheid in Serfaus.
Er ligt al een redelijke basis en met de sneeuw die de komende dagen en weken gaat vallen gaat dat boven enkel maar verbeteren.

Ok, misschien gaan sommige zuid- en zuidwestgerichte pistes al wat minder zijn, maar er zijn genoeg noord- en oostgerichte pistes waar de kwaliteit nog top zal zijn.

Hou je toch vast aan Frankrijk dan zou ik Tignes ook vergeten, je bent dan beter af in Les Arcs of La Plagne (met name de tussen de bossen gelegen dorpen Arc 1600 & 1800, Vallandry, Montchavin, Les Coches of Montalbert) of Val d’Isère

Als het Frankrijk moet zijn, zou ik Alpe d’Huez ook zeker overwegen. Net boven het dorp heb je een weelde aan groene pistes en aan blauw ook geen gebrek. Sneeuwzeker topgebied!

Doen!! Makkelijke pistes zat daar! al is het nog leuker met kids in minder drukke oorden

null

Qua makkelijke pistes vind ik dat je meer mogelijkheden hebt in Val Thorens dan Les Menuires of Serfaus.

Om een idee te krijgen van de drukte rond de Pasen, zou eens de verschillende schoolvakanties in Frankrijk en België kunnen opzoeken. Geen garantie, maar wel een indicator.

Voordeel is dat je nog wat tijd hebt om te kijken waar de sneeuw gaat vallen. Gezien de hoeveelheden in Frankrijk nu, kun je daar genoeg kanten op.

wij deze krokusvakantie 19 feb naar valto thorens. ! onze zoon ( 5 jaar) gaat voor het eerst in de sneeuw skien daar. hij heeft 12 lesjes gehad ( kunstbaan en rollerbaan). dus mijn antwoord krijg je daarna. Hij gaat op les bij prosneiges in valto. nu al postieve communicatieve ervaringen met deze skischool beter dan esf want daar kreeg geen antwoord op je vragen of geven je geen advies.

@kapitein al iets geboekt?
Wij zijn net terug uit valto! Prima te doen met jonge kinderen. prosneige ook prima skischool. nederlandssprekende skileraren. kleine speelweide dus geen super drukte. Esf was echt super druk!

jongste op de nursery esf ging ook prima!

@kapitein Val Thorens ik heb daar hoogte ziekte gehad .Ik weet niet of dat voor kleine kinderen prettig is.Ik denk het niet eerkijk gezegd. Buiten dat al die hoge flatgebouwen daar afschuwelijk.
Er zijn mensen die het daar wel leuk vinden hoor.Ik ga er niet meer heen ook niet als ik de reis cadeau zou krijgen.Ga toch naar OOSTENRIJK of naar ITALIË veel leuker en vooral veel meer gezelligheid. Ben je de zelfde kapitein die naar Gerlos wilde afreizen? Dan is Val thorens wel weer het andere uiterste.

En voor zover ik weet geen Nederlandse skileraren hoeft niet natuurlijk maar is voor kinderen vaak wel prettig.

@lawine dat kan best hoor. Mijn vader had ook meer last van de hoogte in val thorens dan in Les menuires! maar dat is erg persoonlijk! maar om nou meteen te beginnen over Oostenrijk en Italie is wel heel kort door de bocht! en capslock mag dan best uit hoor!
en voor kleinste is zeker fijn als ze nederlandse sprekende of in iedergeval als de leraar een paar woordjes kan. maar dat is voor ieder kind anders.

@miepmiep Ik zie op je profiel dat je fan van Val Thorens bent.
Ben je nooit in Italië geweest.

@lawine ook! maar vind Frankrijk fijner!

En hoe druk is het in de meivakantie in VT?

@miepmiep en @lawine
We hebben toch afgezien van VT ivm de drukte onderin het dorp. In mijn herinnering kan het onder in de kom (voor Montana e.d.) erg druk worden en leek de piste (10 jaar geleden al) soms net een mierenhoop.
We hebben gekozen voor Gerlos en nu maar hopen dat de net gevallen sneeuw nog een tijdje blijft liggen. Inderdaad een andere uiterste maar deze keer is de keuze op het Oostenrijkse gevallen. Waren al eerder in Zillertal geweest en goede ervaringen met Michi ski-school en toch wel aardige pistes in het gebied en natuurlijk het voor kinderen ideale plateau hoger op de berg. Serfaus is onder andere ook nog voorbij gekomen maar daar konden wij geen accommodatie tegen enigszins billijke prijzen meer vinden.
Bedankt voor jullie reacties!

@kapitein wij waren er vorig week en de piste bij montana viel best mee , vond ik. je kan 2 kanten op tussen esf en app ( rustiger ) en voorbij montana tussen band lift en prosneige in is ook een rustig stuk.

Leuk @kapitein dat je even laat weten wat het geworden is

Plaats een reactie