Finse bestemmingen?

Hallo luitjes,

Ik ga voor het eerst naar Finland op wintersport, maar ik kan maar weinig informatie vinden over het gebied bij Levi. Natuurlijk gaan we vooral voor de “bijzondere” ervaring, sneeuwscooter scheuren, hondensleetje rijden en rendier eten, maar ik hoop nog wel 1 a 2 daagjes mijn snowboard te pakken.

Is dat Levi daar een beetje geschikt voor? Ik kan zelfs op wintersporters.nl maar weinig info vinden. Iemand ervaring??

Tschuss, der enige echte Henny!

*bericht bewerkt door moderator op 20 aug 2015 16:04: Goede subforum geplaatst

Henny

Ben zelf 1 x in Levi geweest en je kunt er prima boarden hoor. Wat wij vaak deden was overdag een uitstapje maken en dan 's avonds gaan boarden. De pistes zijn tot 22:00 open elke avond en goed verlicht. Wel opletten dat niet het hele gebied dan open is. Ook ff kijken wanneer je gaat. Buiten het hoofdseizoen sluiten ze ook een gedeelte van het gebied.

Übung macht den meister!!!

Sowieso je board meenemen! Ik ken het gebied van Levi niet maar ben wel elders in Finland geweest. Van de 10 dagen toch nog 3,5 dag en 's avonds aan t boarden geweest. Ook al zijn de gebieden klein, de ervaring is er niet minder om. Andere sneeuw, andere sfeer maar zo’n vakantie is onvergetelijk!

🏂

Sowieso je board meenemen! Ik ken het gebied van Levi niet maar ben wel elders in Finland geweest. Van de 10 dagen toch nog 3,5 dag en 's avonds aan t boarden geweest. Ook al zijn de gebieden klein, de ervaring is er niet minder om. Andere sneeuw, andere sfeer maar zo’n vakantie is onvergetelijk!

🏂

Wij zijn twee jaar geleden in maart in Levi geweest. Wij waren in januari al in Val Thorens geweest dus onze ski-kilometers hadden we dat jaar al gehad. We gingen ook naar Levi voor de bijzondere winter-ervaring. Het skieen was bijzaak. Maar ik moet toegeven dat het gebied me 100% is meegevallen. Meestal deden we 's morgen een excursie en gingen we 's middag skieen. We hebben ook twee volle dagen geskied. Uiteindelijk hebben we 6 van de 7 dagen op de ski’s gestaan. Je hebt er natuurlijk niet zoals in de franse Alpen kilometers lange afdalingen, maar je hebt een behoorlijk aantal korte pistes die op elkaar aansluiten. Zo kan je op een ochtend of middag toch een of meerdere rondjes om de berg maken. Een nadeel is wel dat er bijna alleen maar sleepliften zijn. Ook zijn er verbindingsstukken die niet al te steil zijn waardoor je als boarder moet steppen. De World Cup piste is wel heel leuk. Er zit een heel steil maar kort stuk in.

Als je excursies gaat doen adviseer ik je deze niet via bijvoorbeeld Arke / Tui te boeken. Als je de eerste dag naar de plaatselijke VVV gaat kan je daar de excursies boeken. Onze ervaring is dat je daar voor hetzelfde geld langere excursie hebt. (zeker met de huskies)

Als je meer tips wilt hebben hoor ik het wel.

Super bedankt voor de tips!! Ik was inderdaad niet van plan om de excursies via Tui etc te boeken, ter plaatse is vaak veel beter! Zou mooi zijn als wintersporters nog wat extra info toevoegt, jammer dat het ontbreekt! Maar dan neem ik zeker mn board mee!! Thanks allen!

Henny

Ik wil dit jaar ook naar Noorwegen of Zweden om dezelfde reden als Henny, ik zoek nog een reismaatje. Staat ook op het forum.
Henny boek je de reis of ga je op eigen gelegenheid? Welke reizen heb je op het oog?
In ieder geval een nieuwe ervaring!

Als je uitgeboard bent in Levi kun je ook nog uitwijken naar Ylläs, Finlands grootste skigebied en met het meeste hoogteverschil. Op ongeveer drie kwartier rijden vanaf Sirkka (Levi). Gezien alle dagtochten en belevenissen is Levi alleen ruim voldoende voor een (dagelijks) avondskiprogramma. Zie dit dus meer als een dagtip als het programma nog niet vol zit.

Een bekende van me is in Finland in meerdere skigebieden geweest. Volgens hem waren het wel allemaal afdalingen op Sauerland en Zwarte Woud niveau/formaat. De ervaring zal zeer zeker uniek zijn, maar om er speciaal heen te rijden om te gaan skiën… nee, dan zou ik voor Noorwegen en/of Zweden gaan. ;) Maar als je er toch voor iets anders bent: Wintersportspullen inderdaad altijd meenemen!

@Frans Ik denk niet dat Levi een bestemming is waar je in de winter met de auto naar toe gaat. Het ligt namelijk boven de Poolcirkel. Arke Fly vliegt elke week direct op Levi. En de tickets zijn relatief betaalbaar.

@zenith: Waarom niet? Je schijnt in de winter (met winterkettingen) vrij aardig nog over Finse hoofdwegen rond te kunnen rijden. En als je in het voorjaar gaat, ziet het er in en om het skigebied van Levi zo uit:

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=56&t=397… (verslag skigebied Duitstalig)

Maar ik snap natuurlijk wel dat je vanuit Nederland niet met de auto naar Finland gaat rijden (alhoewel leuke roadtrip), maar je kan natuurlijk daar een auto huren o.i.d. en in het land rond gaan reizen. :)

Als roadtrip vanuit Nederland zal het inderdaad zeker een mooie reis zijn, maar volgens mij heb je na 10 dagen rijden het open witte landschap wel een beetje gezien.

Vanuit Levi is het zeker een aanrader om een paar dagen een auto te huren en Lapland te verkennen.

@zenith: Waarom niet? Je schijnt in de winter (met winterkettingen) vrij aardig nog over Finse hoofdwegen rond te kunnen rijden.

Frans op 28 aug 2015 09:27

Je ziet daar in de winter echt niemand met kettingen rijden. Enkel maar banden met spikes. Ze maken daar ook de wegen niet schoon. Je rijd daar heel de winter op aangereden sneeuw. Wat je dus kunt doen is als je met de auto aankomt in Finland ter plaatse andere wielen/banden huren en bij terugkomst weer wisselen.

Übung macht den meister!!!

Aha, dat lijkt me dan ook zeker zo handig om als toerist te doen. Banden met spikes schijn je onderweg in Zweden al te kunnen huren op weg naar het noorden.

Plaats een reactie