Skibindingen aanpassen

Hoe passen jullie de bindingen aan, ahv maat van skibot? Voorste binding helemaal voorraan laten staan en binding aanpassen aan de hiel of beide bindingen aanpassen zodat de bot meer in het midden of zelfs achteraan van de ski staat?

Wat zijn de voor –en nadelen of is dat een persoonlijke keuze?

Bij huurski’s heb ik er nooit op gelet en dus een dillema na de eerste aankoop van een paar latten. :-)

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ik zou als ik jou was gewoon je bindingen door de specialist afstellen, zeker als je zelf geen idee hebt hoe het moet.
In principe moet je altijd kijken dat het midden van je skischoen (aangegeven aan de onderkant van je schoen) overeenkomt met het midden van de binding. De meeste skibindingen hebben dus ook een markering op de rail.
Bij twintips e.d., waarbij je dus geen railbinding gebruikt staat het op de ski aangegeven.
Huurski’s hebben andere bindingen; deze worden ook zo geboord dat de verschillende schoenmaten altijd gecentreerd kunnen staan en dat dit alleen aangepast hoeft te worden door het verschuiven van de voorbak en de achterbak.

Als je het toch zelf wilt doen dan moet je dus eerst de zoollengte van je schoen weten (staat meestal aan de buitenkant op je hak). De meeste skibindingen geven zowel voor als achter aan waar welke range zit (bijv. 303-318 mm). De voorbak monteer je dan op de plaats van het aantal mm van je zoollengte en hetzelfde geldt dus ook voor de achterbak. De achterbak kun je meestal ook nog eens apart aanpassen om de afstelling te ‘finetunen’. Daarna moet je ook nog eens de DIN zowel voor als achter aanpassen. Kortom, als je er zelf geen verstand van hebt laat het dan gewoon doen door iemand die wel weet wat ie doet.

Hangt van het type binding af. Als ie op een rail zit staat er in de meeste gevallen de maatvoering op. Indien geen rail kun je alleen de achterbak verstellen.

@quickening het is minder spannend dan jouw verhaal doet vermoeden. En volgens mij wil TS alleen weten hoe je e.e.a. versteld en niet hoe en waar bindingen gemonteerd worden.

When life gets too complicated.... SKI

Deze staat op een rail.
Probleem is dat wanneer ik voorste binding op mij maat (275) zet, de achterste binding niet overeenkomt met 275…
Moet ik dan voorste binding goed zetten en achterste bijpassen of omgekeerd?

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Helemaal eens met de reactie van @quickening. Ga er niet zelf aan prutsen als je eigenlijk geen idee hebt. Laat je bindingen even afstellen door de specialist wanneer je een waxbeurtje laat doen van €15,- dan doet hij dat gratis voor je. Heb je meteen een lekker glijdende ski.

Inderdaad ga niet zelf instellen als je niet weet hoe het moet! Het is niet genoeg dat je skischoen inklikt. Het gaat er ook om dat de veren goed gespannen staan. En daarvoor moet je naar bepaalde markeringen op de binding kunnen kijken. Als dit verkeerd staat klopt er niets meer van de ingevoerde DIN waardes. Hiermee lopen je kniën dus een extree groot gevaar. Het is dus zeer zeker ‘spannend’. Laat dit alleen specialisten doen. Hier meer info:

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/3687/Afstellen-bin…!

Click. Click. Peace

Dank voor de reacties. Morgen eerste waxbeurt en laten afstellen. :-)

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Hij heeft het over het naar voor of naar achteren verschuiven van de binding ten opzichte van de ski. Dit kun je best zelf aanpassen en heeft geen gevolgen voor je knieën.
Wat hier het beste is? Ik heb verschillende dingen gehoord. Gewoon in het midden mbv de markeringen, of dat juist iets naar voren of naar achteren sportiever zou zijn??? Ik heb ze in ieder geval gewoon in het midden staan.

Wel kan het slecht voor je knieën zijn als je zelf gaat prutsen aan de spanning van de vering! Dus de DIN waarde. Deze staan ingesteld op een bepaalde waarde afhankelijk van de gewicht en ervaring (hoe zwaarder je bent, of hoe sneller je skiet, hoe meer spanning op de binding) Staat ie te laag kan het zijn dat je ski vanzelf losklikt. Staat ie te hoog dan klikken je ski’s niet uit bij een val (maar de knieën des te meer)

@Bram82 Nee want de schoen heeft er blijkbaar nog niet ingezeten. En dan weet je dus niet of de binding goed staat… En bij een nieuwe ski is de DIN waarde ook nog niet ingesteld.

Click. Click. Peace

Laat de specialist ernaar kijken !!! Ik zeg het nu tegen iedereen waarvan ik weet dat ze op wintersport gaan. Ik heb er mijn lesje mee geleerd (om het niet te doen!)

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

@Ischgeil ga inderdaad dus naar de specialist. Je gebruikt namelijk de verkeerde afstelling. De afstelling op de bindingen is namelijk de zoollengte in mm. Die 275 die jij gebruikt is volgens mij gewoon je mondopoint maat 27.5 (ongeveer een maatje 42-43). Als het toch 275mm is dan moet je wel erg kleine voeten hebben… ;)

Daarnaast kun je wel degelijk je achterbak te strak afstellen (dan praat ik dus niet over de DIN), wat weer funest kan zijn voor je kniëen!

Daarnaast kun je wel degelijk je achterbak te strak afstellen (dan praat ik dus niet over de DIN), wat weer funest kan zijn voor je knieën

quickening op 29 okt 2014 22:00

Ik denk dat je hier wel degelijk de DIN bedoeld! Of bedoel je dat de binding te krap staat afgesteld? In dat geval kun je meestal wel inklikken, maar bij een release komt de schoen niet uit de binding.

TS haalt het mondopoint en de BSL door elkaar heen. Als het een railbinding is moet je in de meeste gevallen zowel de voor- als de achterbak verstellen anders staat de schoen niet goed t.o.v. het aanbevolen mountpoint (markeringsstreepje).

When life gets too complicated.... SKI

Nee, ik bedoel absoluut niet de DIN. De achterbak kun je meestal verstellen m.b.v. een schroevendraaider. Bij een normale binding kun je het per x-aantal mm afstellen waarbij de binding zich in een richteltje vastklemt (een huurbinding werkt vaak met een kleuren-letter code en een controlepunt). Als je niet weet hoe de achterbak ten opzichte van de schoen geplaatst moet worden, bijv. tegen de hak of de hak erin laten zakken, dan kun je het dus wel degelijk te strak of te los afstellen.

Wat ik zei, te krap dus. Het woord ‘strak’ heeft een andere betekenis. Maar hee, who gives a sh*t. Als we het maar begrijpen.

When life gets too complicated.... SKI

Wat ik zei, te krap dus. Het woord ‘strak’ heeft een andere betekenis. Maar hee, who gives a sh*t. Als we het maar begrijpen.

Alex op 30 okt 2014 07:58

waar het om gaat is dat de binding nog niet goed staat als de schoen simpelweg blijft zitten. hij kan te strak zitten, maar ook te los ondanks dat de schoen blijft zitten of stevig lijkt te staan in de binding. Om dit te controleren zitten op elke binding vaak weer net wat andere foefjes. Soms met een schroef die aangedraaid moet worden (niet te verwarren met de schroef voor de din waarde), en soms met puntje op de achterbak die precies in het midden moet vallen van drie streepjes op het onderdeel waar hij in schuift als de schoen erin wordt gedrukt. Dit dus om te controleren of je binding goed staat. Als deze afstelling niet klopt dan zegt de din waarde ook niets zoals rogier al aangaf en dan kun je dus lekker een pre-release feestje gaan houden of je knien op de proef stellen. Nogmaals, laat het bij een specialist doen want er komt net wat meer bij kijken als net zo lang met de bindingen schuiven tot dat de schoen blijft zitten

@Remmie voila… Precies wat ik bedoel en wat helaas veel mensen niet weten. Fysiotherapeuten en chirurgen verdienen er goed geld mee… Dus even langs de winkel ;-)

Click. Click. Peace

Voila. Alles binnen. Waxen, slijpen en aanpassen van de bindingen. :-)

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@Ischgeil zo moeilijk was het dus niet ;-)

Veel skiplezier!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn Hij heeft het laten doen :-)

Overigens zijn er imo maar weinig winkels die zelf verstand van zaken hebben. Toen ik mijn allereerste ski’s liet afstellen werden mijn bindingen haast om zeep geholpen omdat de persoon in kwestie niet wist hoe ie de rail moest verstellen.

Neemt niet weg dat als je het echt niet weet je gewoon naar een winkel moet gaan.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex dat bedoelde ik dus ook :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie