Winterberg 14/15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Goed nieuws voor de Winterberg-fans, volgens de website van de Wintersport-Arena wordt er binnenkort een heuse sneeuwfabriek gebouwt. Deze zou bovenaan de Herrloh komen, bij de schans. (bronnen: wintersport-arena.de en facebook winterbergbus.nl)

*bericht bewerkt door moderator op 14 okt 2014 21:10: Topic titel (centraal)

Daar had @Frans het laatst al over inderdaad.

Ben benieuwd wat dit voor het skigebied gaat betekenen!

Dit is al uitgebreid besproken in een ander topic. Die “sneeuwfabriek” is een IDE snowmaker, meer een apparaat dan een fabriek. Een uitbater van enkele liften gaat hem dit seizoen uitproberen. Ik denk overigens wel dat die snowmaker toegevoegde waarde kan hebben in Winterberg.

Hadden ze in Winterberg oa. het afgelopen jaar niet meer last van het probleem dat de sneeuw niet wou blijven liggen?! Nóg meer smeltende sneeuw lijkt me niet de oplossing.

Ach… Mocht het koud genoeg worden en blijven, dan wordt het gebied wel weer wat sneeuwzekerder.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Met de winter van afgelopen jaar blijft de sneeuw erg lastig liggen natuurlijk, dat is bijna niet te regelen. Maar hij kan prima ondersteunen om het seizoen wat te verlengen of om op momenten dat de temperatuur goed is maar er onvoldoende sneeuw is, de boel aan te sterken zodat e.e.a. wél kan.

Dat zou wel super zijn. Ik wil heel graag in januari een keer een dag naar Winterberg rijden om daar alvast een keer te skiën.

Rustig mensen :), de IDE Snowmaker (VIM100) is geen wondermiddel, maar slechts een aanvullende methode om zwakke plaatsen ook bij plustemperaturen op te kunnen vullen. Het moet eerst sowieso koud genoeg worden om de reguliere sneeuwkanonnen te kunnen aanzetten. Uiteraard is het een baanbrekende vernieuwing in het skigebied, maar men kan er helaas niet hele pistes mee besneeuwen. Zo’n Snowmaker is dus ideaal als het met de kerstdagen weer warm wordt, wanneer er al sneeuw op de pistes van de (koudere) weken ervoor ligt. Je kan dan makkelijke de zwakken plekken aanpakken. De Snowmaker is echter niks om vanaf 0 hele pistes mee te gaan besneeuwen. Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt wat de Snowmaker kan en wat niet.

Hadden ze in Winterberg oa. het afgelopen jaar niet meer last van het probleem dat de sneeuw niet wou blijven liggen?!

Sneeuwbaard op 15 okt 2014 01:59

Nee, de sneeuw die succesvol geproduceerd kon worden bleef wel liggen, alleen was de buitentemperatuur steeds te warm om de sneeuwkanonnen überhaupt aan te kunnen zetten. Men heeft wel eens wat geprobeerd, maar als het buiten te warm was, kwam er uit de reguliere sneeuwkanonnen meer water dan sneeuw. Dat werkt natuurlijk niet. ;)

@frans
De sneeuw is bijzonder sterk gecomprimeerd en heeft een nog langere dooitijd dan kunstsneeuw. Een laagje van 10 cm op de piste 12 volstaat. 500 meter lang x 10 meter breed x 0,2 meter dik is 1000m3 = 5 dagen draaien bij 0 graden voor dat ding.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bij die laatste berekening ging ik uit van 20 cm sneeuwdikte. Binnen 3 dagen kan je al skiën. Kostprijs besneeuwing 1000m3 is ca. € 10.000. Dat is de moeite invl. liftpassen, skiverhuur en horeca.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

ik hoop dat het arabisch israelisch conflict geen vertraging oplevert, als het apparaat uit israel moet komen.
heb tot dusver nog geen foto’s van de bouw gezien.
zal er wel weer op neerkomen dat het apparaat te laat ingezet kan worden.
het is immers 15 oktober en eind november lijkt het me logisch om alles gereed te hebben voor de winter.

@snowboard,

Dat ding past gewoon op een trailer. Behoeft geen opbouw, alleen water- en stroomaansluitimg

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hieronder een foto van vorige week, van de snowmaker in Zermatt. Zoals je kunt zien, het zijn 4 eenheden op een rij. Ik vermoed dat ze in Winterberg eerst maar eens 1 eenheid proberen. Je ziet ook de lopende band waarmee de sneeuw vanaf de installatie naar de piste gebracht wordt; en een bergje sneeuw dat van die lopende band afgekomen is (bij de pistenbully).

Op de achtergrond zie je mooi waar hij in Zermatt voor gebruikt wordt. De onderkant van de gletscher trekt zich steeds verder terug. Vroeger (20 jaar geleden) kon je in de zomer doorskieen tot aan Trockener Steg (zelf gedaan). Intussen is het laatste stuk geen gletscher meer, maar rotsbodem. De witte “streep tandpasta” die je ziet gaat van de snowmaker naar begin van de gletscher.

Ze gebruiken de snowmaker dus alleen in de herfst, zodat ze de gletscher eerder kunnen openen. Als je de situatie ter plaatse kent snap je waarom. De Furggsattel stoeltjeslift gaat van Trockener Steg (2900) schuin rechtsaf naar Furggsattel (3400). Die kun je helemaal niet gebruiken als het onderste stuk kale rotsbodem is. Schuin linksaf ga je naar de Kleine Matterhorn (je ziet de kabels van de lift bovenin de foto lopen). De zomerski piste is van 3900 naar 2900. Maar als het onderste deel (vanaf de Theodulpas) dicht is verlies je gelijk 400 van die 1000 hoogtemeters. En je moet einde dag met sleepliften terug omhoog naar de Kleine Matterhorn (feest). Met snowmaker kun je gewoon in 1 keer doorskieen van 3900 naar 2900.

Nu ik lees wat ik net schrijf. Dat zijn wel andere hoogtes en dimensies dan Winterberg zeg.

null

The older I get, the better I was

@Harry best raar dat de gemeente voor een trailer een bouwvergunning heeft verstrekt.

@Snwobaord: Volgens mij begrijp je ook wel wat @Harry bedoeld :-) , nl. de kant-en-klare snowmaker units zijn simpel via containervervoer aan te slepen en ‘aan elkaar te klikken’ als LEGO-bouwblokken, ofwel hier zal niet de meeste tijd in gaan zitten. De muren (pre-fab) die er omheen moeten komen te staan zijn volgens mij vrij snel neer te zetten. Ook belangrijk: het wateraanvoer of aanleg van waterreservoirs

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Harry(Winterberg): Dat is een leuk theoretisch verhaal bij droge omstandigheden met een niet al te warme bodem, maar hoe wil je een piste van 10cm gaan prepareren?! De sneeuw is nergens direct goed verdeeld, je moet de sneeuw (ook al kan het kanonnen van de Snowmaker verplaatst worden) verdelen, egaliseren etc. Kortom met 20cm is wel het minimum waarmee je kan werken. Nu weet ik ongeveer wat de betreffende exploitant normaliter betaald om de Remmeswiese te besneeuwen met normale sneeuwkanonnen. Als ik dat bedrag deel door 2 euro, dan komt er beduidend meer sneeuw bij kijken dan wat je voor 20cm voor de Snowmaker had berekend. Het aankomende seizoen zal in de praktijk gaan vertellen wat de Snowmaker voor Winterberg in z’n mars heeft.

Ik vermoed dat ze in Winterberg eerst maar eens 1 eenheid proberen.

Menno op 16 okt 2014 06:19

Correct!

Je ziet ook de lopende band waarmee de sneeuw vanaf de installatie naar de piste gebracht wordt; en een bergje sneeuw dat van die lopende band afgekomen is (bij de pistenbully).

Menno op 16 okt 2014 06:19

In Winterberg zal geen lopende band worden ingezet, maar een speciaal sneeuwkanon van IDE. Google maar eens naar het model VIM100. ;)

best raar dat de gemeente voor een trailer een bouwvergunning heeft verstrekt.

Snwobaord op 16 okt 2014 07:10

Nu ja, er moet natuurlijk wat infrastructuur omheen worden gebouwd en bovendien is de manier van sneeuw produceren met de Snowmaker niet overal geliefd. Dat moest de politiek wel eerst goedkeuren.

Dit zou trouwens ook een nuttige investering zijn voor sommige gebieden in de Alpen, zoals SkiWelt of SHL.

❄️

@Frans
Klante rijdt al bij 10 cm natuursneeuw. Als de grond niet te nat is, is dat prima te doen. Bij door water verzadigde grond heb je meer nodig. Op een dag als vandaag kan je op 10cm van deze compacte sneeuw al prima rondcossen met je bully, als je maar langzaam rijdt.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@frans
Gemiddeld 10 cm = hopen met veel meer die verdeeld kunnen worden.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op een dag als vandaag kan je op 10cm van deze compacte sneeuw al prima rondcossen met je bully, als je maar langzaam rijdt.

Harry(Winterberg) op 18 okt 2014 15:45

Lol, met een Pistenbully gaat dat beslist niét lukken, ook al rij je er nog zo langzaam mee. De pinnen druk je dwars door de sneeuw heen. En dat men met 10 cm natuur(!)sneeuw zou rijden is een broodje aap verhaal. Dat kan je gewoon niet prepareren. Het resultaat daarvan zag je vorig jaar in Neuastenberg. Hoogstens kunnen een paar skiërs ongeprepareerd de eerste sporen trekken, maar dat mogen er al niet teveel zijn, anders is het meteen kapot gereden. 10cm natuursneeuw is echt helemaal niks voor een piste.

@frans
Op 10 cm lossen dikgevlokte natuursneeuw niet, maar op 10 cm motsneeuw/kunstsneeuw en vooral IDEsneeuw ( die met een 5x grotere dichtheid) kan dat met gemak

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het hangt dus van de sneeuwkwaliteit af. Ik heb vaak zat op 4 cm motsneeuw geskied en bij 10-12 cm dikke-vlokkensneeuw de lessen af moeten blazen. 't is maar net wat er valt, het soortelijk gewicht zeg maar

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ja je hebt van die mensen die op een halve vlok sneeuw heerlijk naar beneden komen. Als je geen bocht maakt is 4 cm wel te doen om overheen te glijden. Maar mij niet gezien dan. Dat is meer iets voor de huurskiërs. Die kijken toch nergens naar.

Übung macht den meister!!!

Beetje off topic maar de website Skiliftkarussell is ook echt Tote Hose… Laatste ‘Aktuelles’ is van vorig jaar…Je zou toch verwachten dat ze bezoekers zouden willen blijven trekken met het aktuele nieuws e.a.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ze zijn begonnen met de opbouw zo te zien,

Extra kanonnen en de band naar de Kappe!

Aardige opstelling zeg!! Ben heel benieuwd… Zelfs met deze temperaturen blijft er sneeuw liggen.

Frans heeft een video gemaakt. Zie boven staande link

Frans hier zaten we op te wachten. Super gedaan.

Gr roel

Al updates over de andere snowmaker? ik krijg de kriebels…

Mooie timelapse van de sneeuwproductie bij de Ruhrquelle

De sneeuwberg groeit dag-in dag-uit
http://www.bergfex.de/ruhrquelle/webcams/c1867/?archive=2…

Hieronder de stand van de 10e november 's middags

null

The older I get, the better I was

Plaats een reactie