Dit weer is toch een ramp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@gast103
Er zullen nog enkele liften open zijn het weekend, maar de pistekwaliteit gaat vandaag en morgen wel hard achteruit, ook de tot nu toe goede pistes beginnen slechte plekken te krijgen. De hoop is op een beetje sneeuw en wat vorst in de nacht van vrijdag op zaterdag, maar goed… zeker niet. Als je er toch bent, dan gerust de ski’s meenemen.

Wij gaan morgenochtend ook. De pistes bij de Quickjet en richting Möppi blijven altijd lang goed. Ze verwachten zelfs een beetje sneeuw vannacht dus wie weet hebben we geluk.
Willingen weet ik niet, normaal gesproken kan je daar altijd wel terecht op bij de Sonnenhang (als ik me niet vergis) maar dit jaar? ik weet het niet hoor, Winterberg is misschien een betere optie.

Vandaag in Winterberg geweest. Het blijft knap hoe ze de piste open weten te houden ondanks de hoge temperaturen. Een wetsuit was welkom geweest met natte sneeuw en regen. Alles was doornat. Er ligt sneeuw, met dank aan de kanonnen, maar het is papperig. Als ik niet geboekt had voor accommodatie was ik niet gegaan of had de Alpen verkozen. En heel rustig was het ook niet.

Zaterdag, vooral in de ochtend is het weer beter na een goede nachtvorst. Ook zondagochtend heel redelijk. Voor wie gaat: geniet!

Gaan vannacht en zaterdagnacht de sneeuwkanonnen aan?weet iemand dat?

@Gast672: Dat wordt spontaan besloten. Ook 's nachts staat men stand-by om te kunnen besneeuwen. Het is namelijk compleet afhankelijk wat de temperatuur gaat doen.

Okè,we komen morgen toch een dag skien,net de knoop doorgehakt

Wij gaan vam woensdag tm vrijdag naar Obernberg en wilden eigenlijk dus een paar dagen skiën in Willingen en Winterberg maar dat zal lastig worden. Gelukkig gaan we 7mrt naar Val Thorens, dat ziet er beter uit

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Nu in winterberg. Sneeuwcondities zijn zeer matig. Veel bruine plekken en stenen nu. Eigen materiaal zou ik er niet aan wagen.
Sneeuw is hard opgevroren in de ochtend, maar zacht in de middag (slush). Drukte doordat omliggende gebiedjes allemaal dicht zijn.

Sneeuwcondities zijn zeer matig. Veel bruine plekken en stenen nu. Eigen materiaal zou ik er niet aan wagen.

Gast552 op 22 feb. 2014 22:27

Dat de sneeuwcondities matig zijn en dat er veel bruine plekken aanwezig zijn onderstreep ik helemaal, maar dat je je eigen materiaal er niet aan wil wagen is toch overdreven. De pistes die geopend zijn kennen weinig tot geen stenen. Je ski’s krijgen niks van een beetje grond of gras. Op die manier moet je ook geen dalafdalingen in de noordelijke Alpen maken op dit moment. Dat is onderaan net zo slecht, of zelfs nog slechter, als wat er nu in Winterberg wordt aangeboden. Ik wet dat je in de Alpen meer risico loopt op schade aan je ski’s door doorkomende steentjes dan actueel in Winterberg.

Bedankt frans voor je update. We gaan morgen met de kinderen een midweekje naar landal. Denk je dat er dan nog 3 a 4 pistes open zijn? Kinderen gaan op les dat zal wel doorgaan denk ik. Weet je misschien ook hoe de piste bij het landalliftje eruit ziet, daar staat ons huisje aan namelijk. Bedankt alvast voor de info

“Weinig tot geen stenen”…da’s wel heel optimistisch geformuleerd. Vooral onder bij de liften is het pure kaalslag met genoeg steentjes om de oprit mee te bestraten. Maar er niet minder lol om gehad. Ik vind wel dat ze het onder deze omstandigheden nog knap goed doen tov de omliggende gebiedjes.
Maar ik zou toch een paar mietski’s regelen of een setje oude latten en het nieuwe materiaal er niet aan wagen

Landalliftje draait nog. Piste zag er relatief goed uit daar

Bedankt voor de info

Vandaag geweest,heerlijk dagje in de zon, pistes die open waren,waren zeker nog goed te doen,later op de dag werd t wel papsneeuw

@Gast879: Op welke geopende pistes loop je volgens jou het meeste risico op schade? Daar ben ik dan wel eens erg benieuwd naar!

Desalniettemin vind ik het absoluut nonsens om per definitie niet met je eigen materiaal te skiën. Dan kan je zoals reeds eerder gezegd in de noord-Alpen meteen ook maar je eigen materiaal thuis laten… Echt op menige dalafdalingen loop je nog veel meer risico op krassen in het belag dan in Winterberg.
@roelvossie: Er zullen nog wel een aantal liften geopend zijn, maar het aanbod zal snel verder inslinken. De Sürenberg is op dit moment erg bruin en ik vrees dat deze afdaling binnenlort het loozje gaat leggen. De Landalpiste is nog wel redelijk goed te pas. De beste pistes tref je op de Poppenberg aan (Möppi & Quick).

Bedankt Frans

@Frans
Gast879 was ik, was niet ingelogd daar.

Pistes waar stenen en kale grond doorheen komen op plekken waar je niet nauwelijks om heen kunt:

  • onderaan lift 25 (Schneewittchen)
  • onderaan lift 10 (Brembergkopf 1), het laatste stukje van de afdaling grote kale plekken en de rij voor de lift was dit weekend gewoon een grintpad :)
  • verbinding tussen lift 10 en 10a was sneeuwvrij
  • onderaan lift 8 en verbindingsstukje tussen lift 8 en lift 7 (Büre Bremberg X-Press en Kleine Büre)
    Verder hier en daar kale plekken halverwege de pistes, maar daar was goed omheen te skiën.
    De pistes op de Poppenberg hielden het het beste vol.

Zoals ik ook al zei, de pistes houden het naar omstandigheden best goed, maar ik blijf erbij dat Winterberg nu niet de ideale plek is om even je nieuwe ski’s te gaan testen. Als een krasje meer of minder je verder niet uitmaakt, dan kan het natuurlijk best.

Zelf heb ik gestaan op mijn oude freestyle latten en daarmee kon ik dan ook gewoon over het sneeuwvrije stukje van lift 8 naar lift 7 stampen :D.
En ja, ik ben ook op een paar gesloten pistes geweest, omdat het laatste stuk daarvan er even mooier (en vooral zonder drukte) bij lag dan de geopende pistes. Om daar te komen was het ook af en toe even zand happen. Iedereen moet zelf maar beslissen of je je materiaal er aan waagt.

Dat er in de Alpen op dalafdalingen ook stenen doorkomen zal wel zo zijn, maar dit topic gaat over Winterberg. In de Alpen zou ik met mijn nieuwe ski’s de lift naar beneden nemen, op oude ski’s zou ik het er gewoon op wagen (en nieuwe ski’s worden vanzelf ook een keer oud :)).

's ochtends lekker skiën op nog harde pistes en zonder wachttijden en 's middags op een terrasje vertoeven met een fris pilsje. Het is zo slecht nog niet.

Hallo, wij denken er over om donderdag en evt. vrijdag in Winterberg te gaan skieen. Zouden er dan nog wel voldoende liften open zijn en wat zou de conditie van de sneeuw zijn?

Zoals Frans en 184 zeggen, ‘fantastische’ condities, het is 1 grote reclamespot van die 2 .
Werkelijkheid is gewoon dat het een drama is, dus lekker thuisblijven!

Oké, dank je. We denken er nog over.

Oké, dank je. We denken er nog over.

@Gast816 Klopt wel hoor, wat betreft die ‘fantastische’ condities! Wandelcondities wel te verstaan!;)

null

null

*(Let op, deze foto’s zijn erg misleidend, want draai je 180 graden, heb je een blik op heerlijke (witte) pistes!:D)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan

Zal niet vragen of de pistes te doen of is het echt helemaal niks??

Wij gaan woensdag namelijk heen, gaan meer voor de fun maar wilden wel gaan skiën!!!

Bedankt alvast!!!

@Gast816: Waar heb ik "fantastische condities" in de laatste tijd beweerd?! Heb alleen gezegd dat je nog wel met je eigen materiaal kan skiën, maar dat de pistes langzamerhand bruin worden met grasplekken erin is zonder meer een feit. Graag een bron met datum!

@Gast184: Geen wachttijden?! Dat was vandaag alleen voor de Sürenberg van toepassing, maar die piste is ook wel erg aan de grens van wat je wintersporters nog kan aanbieden. Het blijft verder nog behoorlijk druk in Winterberg; óók doordeweeks i.v.m. de krokusvakanties.

@Gast475: Op de Poppenberg tref je op dit moment nog de beste pistes aan in redelijke condities. De Brembergpistes hebben zeker onderin te kampen met sneeuwtekort.

Gewoon doen en genieten! Bij de Poppenberg, Quick Jet, Landallift en Rauher Busch was het goed. 's Morgens hard, 's middags pap. Elders hier en daar stenen en zand, maar dat was meest nog te ontwijken. Sürenberg, Bremberg onderaan (maar een smal sneeuwpaadje) en de rode bij de Büre Bremberg X-Press (veel stenen!) waren nipt.
Dit was gisteren!

null

^^Poppenberg. Op de linker afdaling was geen zand of steen te bekennen, op het steile stuk van de rechter (op de foto te zien) wel in de loop van de dag door de vele skiërs…

null

^^Büre-Herrloh, ‘te doen’. 's Middags slechter met (hier en daar) zand en stenen.

null

^^Rauher Busch. Geen zand en stenen op de piste, maar wel een wespennest van mensen…

null

^^Blik richting Sürenberg.

Ik ben het dus met Frans eens, alleen over het meenemen van je eigen materiaal nog steeds niet! Als je onbezorgd wil gaan skiën, ga huren of neem je oude ski’s/snowboard mee haha! Ik heb weer het een en ander geraakt… Maar goed, dat kan overal gebeuren. Toch loop je hier nu echt wel een grotere kans als je echt wil skiën, ipv traag te gaan en elk steentje of gat wil ontwijken…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Volgens de voorspellingen gaat lekker vriezen de komende dagen. Gaan de sneeuwkanonnen aan?

@Gast417 weet niet waar jij kijkt, maar morgen temperaturen richting 10 graden. Daarna overdag 6-9 en snachts hooguit een enkele graad vorst. De meeste pistes zullen komende dagen sluiten.

@gast 816
Ik zeg ook niet dat het fantastisch is, maar als je strak om 9 uur op de piste staat, dan heb je een lekker uurtje rustige en her en der nog aardige pistes. 's Middags moet je lekker gaan wandelen of in de rij in de zon kijken en nu en dan een papperige afdaling maken. Speciaal naar Winterberg rijden moet je doen voor de mooie natuur en een paar afdalinggen, niet voor fatsoenlijke sneeuw. Ik blijf er bij dat het een prestatie van formaat is om een dergelijk aanbod in deze extreem warme winter overeind te houden

Plaats een reactie