Vragen, weetjes en nieuws over het weer!

Stel hier je vragen over het weer over welk gebied dan ook, uit je bezorgdheid over sneeuwcondities of plaats berichten gerelateerd aan. Roel krijgt in zijn weerbericht welke hij vrijwel elke dag plaatst zo ontzettend veel vragen en soms de meest onzinnige, dat er lang niet altijd antwoord op gegeven kan worden. Gebruik je foto’s, berichten of plaatjes van een ander dan graag de bron vermelden.

Ik zal beginnen met een toelichting op het huidige weer en de eventuele verwachting:

Blokkade hoog Varnia
Inmiddels ligt vrijwel geheel Europa onder de vleugels van hoog "Varnia". Morgen ligt het met zijn zwaartepunt boven Duitsland-Polen en heeft dan een kerndruk van 1040 hPa bereikt. Zoals ik gisteren al schreef is het hoog ook in de hoogte (5 tot 15km) goed ontwikkeld en wordt het keurig geflankeerd door twee (hoogte)lagedrukgebieden. Deze constellatie, ook wel omega blokkade genoemd door de vorm van het stromingspatroon, staat bijna altijd garant voor een zeer stabiel geheel.

Laten we vandaag bij gebrek aan dynamiek en interessant winterweer eens van de gelegenheid gebruik maken en kijken waardoor deze constellatie nu kan ontstaan en zo hardnekkig is. En wat misschien nog interessanter is; "hoe komen we er weer vanaf ?!

Jetstream -Rossbygolven
Boven het noordelijk halfrond op een hoogte van pak hem beet 9 tot 12 kilometer waait een zeer sterke wind die met de naam de straalstroom (jetstream) wordt aangeduid. De straalstroom, laten we hem gemakshalve maar even met de letters "JS" aanduiden, is gemiddeld enkele duizenden kilometers lang, enkele honderden kilometers breed en slechts een paar kilometer hoog. Het is dus een zeer langgerekte maar smalle band (corridor) met hoge windsnelheden die maxima van 300 a 350 kilometer per uur kunnen halen en die door de atmosfeer kronkelt als een rivier in het landschap. De stroming is normaal van west naar oost gericht, dat is dezelfde richting als de draaiing van de aarde. Meestal verloopt de JS met een vrij recht golvend stromingspatroon. Het kan echter ook voorkomen dat de JS steeds meer gaat kronkelen (meanderen) en dan spreken we van zogenaamde Rossby golven of planetaire golven (vernoemd naar de wetenschapper Carl Gustav Rossby).

null

Karakteristiek voor Rossby-golven is de fasesnelheid en amplitude van de golftoppen, hoe sterker de Rossbygolven hoe langzamer de westwaartse verplaatsing. Daarbij kunnen bepaalde golflengten en amplitudes ervoor zorgen dat de Rossby-golven quasi stationair worden met als resultaat het optreden van een blokkade door opbouwende hogedruk tussen de golftoppen en golfdalen (afsnoering). In het uiterste geval kan de stroming (JS) zelfs compleet tegen de normale west-oost richting in gaan verlopen (retrograad).

Momenteel hebben we te maken met de hierboven beschreven situatie. De JS wordt keurig boven de Atlantische Oceaan naar het noorden toe afgebogen (top golf) om vervolgens via Scandinavië en het westen van Rusland en de Balkan weer naar het zuiden toe af te zakken (dal golf). Daar tussenin geklemd dan ons warmbloedige anti-winter hoog "Varnia".

Probleem met "Varnia"voor ons wintervrienden is dat het op een wel heel ongelukkige positie stelling heeft ingenomen. Zou de blokkade bijvoorbeeld bij Groenland-IJsland of boven Scandinavië hebben gelegen dan hadden we gewoon te maken met diepvries kou. Een positie boven Engeland zou juist weer garant staan voor nordstau situaties met veel sneeuw. Nu echter in plaats daarvan de inversie situatie zonder enige neerslag en winterkou. Tja het kan verkeren zei Bredero destijds al !

Goed, leuk om te weten, interessant ook voor diegenen die wat meer kennis willen opdoenen maar de grote vraag voor de winterliefhebber is en blijft: hoe komen we er weer van af ? Het zal toch ook niet zo zijn dat dit nog tot in februari gaat voortduren ?! Een antwoord hierop kunnen we wellicht vinden in de factoren die juist ook slingerende straalstroom veroorzaakt. Dit kan bijvoorbeeld een bergketen zijn zoals de Rocky Mountains, een koude reservoir (hoog)boven de Siberië, het afzwakken van de het winters lagedrukgebied hoog in de atmosfeer boven de Noordpool (Polar Vortex) of gewoon door het weer toenemen van de snelheid van de JS. In al deze gevallen krijgen we te maken met fase en amplitude veranderingen van de Rossby golven die zich westwaarts of eventueel ook oostwaarts zullen voortplanten.

Zo kan bijvoorbeeld de extreme koude die momenteel delen van Canada en de Verenigde Staten teistert een voorbode zijn voor winterse toestanden op termijn bij ons. Evengoed is het denkbaar dat een Russisch hoog boven Siberië de boel op zijn kop gaat zetten. Hoe dan, ook de veranderingen die nu al ergens in de maak zijn zullen niet van vandaag op morgen bij ons voor een markante weeromslag gaan zorgen. Ook is nog onduidelijk vanuit welke richting de winter uiteindelijk zal gaan toeslaan. Vooralsnog tender ik voor de optie met een verschuiving van de blokkade richting het oosten gevolgd door nieuwe Atlantische input. In eerste instantie krijgen we dan te maken met een zachtere zuidwestelijke hoogtestroming aan de voorzijde van de naderende Atlantische hoogtetrog (volgende topgolf die vanuit het westen nadert) met later dan kouder weer onder invloed van de navolgende koude dalgolf. Mocht dit inderdaad gaan lukken (zonder enige garantie) dan eindelijk ook weer eens mooie sneeuwopties voor de zuidelijke en westelijke Alpen.

Na het weekend lijkt het bastion van hogedruk zich wat terug te gaan trekken naar het oosten van Europa en west Rusland, tegelijkertijd neemt de druk van een complex lagedrukgebied op de noordelijke Atlantische Oceaan wat toe. In de bergen koelt het weer wat af zonder dat het nu direct koud gaat worden. Ook de neerslag blijft vooralsnog buiten bereik van west Europa en de Alpen. Of in het verdere verloop de depressies vanuit het westen verder naar west Europa zullen doordringen (de dalgolf, zie kaart hieronder) en eventueel in versneld tempo hoog Varnia van de weerkaarten gaan vegen is nog onzeker. Langzaam maar zeker zie ik toch wat lichtpuntjes aan de weerkaarten horizon verschijnen en wie weet komt het juist in aanloop van de Kerst toch allemaal nog goed.

null

http://alpenweer.blogspot.nl/ geschreven door Johan, de Alpen weerman!

P.s Hoe voeg ik een url toe onder een een woord? Op deze manier: http://alpenweer.blogspot.nl/ geschreven door Johan, de Alpen weerman!

Not all who wander are lost

De toelichting die je hierboven geeft komt van http://www.sneeuwhoogte.nl/weerbericht
Maar idd er zijn veel vragen ivm kan ik wel skien op mijn vakantieplek.

Mijn bron staat onder het bericht ;) als het mag van @Roel tenminste… ;)

Not all who wander are lost

Ondertussen begin ik het toch wel spannend te vinden. Vorig jaar 14 graden met kerst gehad in Berwang en daarna door omstandigheden wintersport la Plagne misgelopen in Februari (maar wel kosten gehad :( ). Vervolgen nu dubbel en dwars willen goedmaken met een wintersport in Laax met kerst (hoog en sneeuwzeker dus dat moest wel goed komen). Duur maar mooi, het mag wat kosten met kerst is dan het devies.

Prompt dat de duivel er mee speelt, nu weer dit potentiële doom scenario dat er amper sneeuw ligt. Ok kunstsneeuw etc is wel in order in Laax maar met kerst wil ik een pak sneeuw en mag het koud zijn.

Denk dat ik maar wintersport op de poolcirkel ga boeken voortaan. :')

@Edwin. Goede intenties, maar waarom dit niet gewoon overlaten aan @Roel ? Je wekt een beetje de indruk dat mensen met weer gerelateerde vragen bij jou aan kunnen kloppen.

Stel hier je vragen over het weer over welk gebied dan ook, uit je bezorgdheid over sneeuwcondities of plaats berichten gerelateerd aan. Roel krijgt in zijn weerbericht welke hij vrijwel elke dag plaatst zo ontzettend veel vragen en soms de meest onzinnige, dat er lang niet altijd antwoord op gegeven kan worden.

‘Onzinnige’ vragen is misschien wat te gechargeerd benoemd. De meeste mensen hebben geen flauw benul hoe het weer in elkaar steekt, dus krijg je soms wat onwaarschijnlijke vragen. Over het weer kunnen op lange en middellange termijn geen concreteantwoorden worden gegeven alleen maar voorspellingen. Binnen 48 uur is het redelijk goed te voorspellen en daar blijft het dan ook bij.

When life gets too complicated.... SKI

@Edwin. Goede intenties, maar waarom dit niet gewoon overlaten aan @Roel ? Je wekt een beetje de indruk dat mensen met weer gerelateerde vragen bij jou aan kunnen kloppen.

Stel hier je vragen over het weer over welk gebied dan ook, uit je bezorgdheid over sneeuwcondities of plaats berichten gerelateerd aan. Roel krijgt in zijn weerbericht welke hij vrijwel elke dag plaatst zo ontzettend veel vragen en soms de meest onzinnige, dat er lang niet altijd antwoord op gegeven kan worden.

‘Onzinnige’ vragen is misschien wat te gechargeerd benoemd. De meeste mensen hebben geen flauw benul hoe het weer in elkaar steekt, dus krijg je soms wat onwaarschijnlijke vragen. Over het weer kunnen op lange en middellange termijn geen concreteantwoorden worden gegeven alleen maar voorspellingen. Binnen 48 uur is het redelijk goed te voorspellen en daar blijft het dan ook bij.

Alex op 9 dec. 2013 13:58

Ze hoeven bij mij niet aan te kloppen hoor! Roel weet daar als geen ander beter antwoord op, maar ipv vaak dezelfde vragen en op de frontpage is het forum een beter idee, dacht ik. Ik vind het zelf altijd interessant om te lezen wat een ieder over het weer te zeggen heeft en beter 1 topic dan meerdere over het weer de sneeuw en alles gerelateerd aan, meteorologisch gezien dan ;) ik val niemand aan maar deel wel graag dingen ;) als men dat niet wilt dan sluiten ze 'm maar weer…

Not all who wander are lost

Is het in de west alpen wel koud genoeg voor sneeuwkanonnen te gebruiken ? Ik spreek met name over valmeinier / valloire = > 1400 m tot 2600 m. Op natuursneeuw hoop ik niet meer (al weet je nooit, het weer kan zomaar omslaan, toch?) , maar als ik de temperaturen bekijk, vriest het toch niet echt ‘hard’ etc…dus vraag ik me zelf af of de kanonnen hun werk kunnen doen…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Is het in de west alpen wel koud genoeg voor sneeuwkanonnen te gebruiken ? Ik spreek met name over valmeinier / valloire = > 1400 m tot 2600 m. Op natuursneeuw hoop ik niet meer (al weet je nooit, het weer kan zomaar omslaan, toch?) , maar als ik de temperaturen bekijk, vriest het toch niet echt ‘hard’ etc…dus vraag ik me zelf af of de kanonnen hun werk kunnen doen…

Sven3 op 9 dec. 2013 14:21

Als ik naar webcams in Risoul kijk (zuid-alpen) draaien ze 's nachts en 's ochtends sneeuwkanonnen. Overdag meestal niet omdat het waarschijnlijk te warm is en dat ze dan “dweilen met de kraan open”? Of ben ik verkeerd in mijn theorie? :D

Is het in de west alpen wel koud genoeg voor sneeuwkanonnen te gebruiken ? Ik spreek met name over valmeinier / valloire = > 1400 m tot 2600 m. Op natuursneeuw hoop ik niet meer (al weet je nooit, het weer kan zomaar omslaan, toch?) , maar als ik de temperaturen bekijk, vriest het toch niet echt ‘hard’ etc…dus vraag ik me zelf af of de kanonnen hun werk kunnen doen…

Sven3 op 9 dec. 2013 14:21

Als ik naar webcams in Risoul kijk (zuid-alpen) draaien ze 's nachts en 's ochtends sneeuwkanonnen. Overdag meestal niet omdat het waarschijnlijk te warm is en dat ze dan “dweilen met de kraan open”? Of ben ik verkeerd in mijn theorie? :D

JeffreyM op 9 dec. 2013 14:27

De webcams in valmeinier/ valloire filmen maar tot 18 uur… dusja 's avonds zie ik niets :p 2 of 3 weken terug stonden de sneeuwkanonnen wel aan, en verschenen er overal grote “hopen” kunstsneeuw… nu zie ik dit nog niet. Normaal zou valloire dit weekend open gaan, dan denk ik toch dat ze dringend die kanonnen mogen gaan gebruiken hoor… Hopelijk is het nog ‘lekker’ skiën 21 december :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Is het in de west alpen wel koud genoeg voor sneeuwkanonnen te gebruiken ? Ik spreek met name over valmeinier / valloire = > 1400 m tot 2600 m. Op natuursneeuw hoop ik niet meer (al weet je nooit, het weer kan zomaar omslaan, toch?) , maar als ik de temperaturen bekijk, vriest het toch niet echt ‘hard’ etc…dus vraag ik me zelf af of de kanonnen hun werk kunnen doen…

Sven3 op 9 dec. 2013 14:21

Vanaf welke temperaturen staan die kanonnen eigenlijk aan/krijg je goede kunstsneeuw? Zo’n omega blokkade kan best een tijd standhouden, laten we hopen van niet, het is wel een beetje saai :P

Not all who wander are lost

Is het in de west alpen wel koud genoeg voor sneeuwkanonnen te gebruiken ? Ik spreek met name over valmeinier / valloire = > 1400 m tot 2600 m. Op natuursneeuw hoop ik niet meer (al weet je nooit, het weer kan zomaar omslaan, toch?) , maar als ik de temperaturen bekijk, vriest het toch niet echt ‘hard’ etc…dus vraag ik me zelf af of de kanonnen hun werk kunnen doen…

Sven3 op 9 dec. 2013 14:21

Vanaf welke temperaturen staan die kanonnen eigenlijk aan/krijg je goede kunstsneeuw? Zo’n omega blokkade kan best een tijd standhouden, laten we hopen van niet, het is wel een beetje saai :P

Edwin. op 9 dec. 2013 14:31

ik dacht 0 graden of ja negatieve waarden…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

S’nachts is het meestal wel koud genoeg in de alpen.
Wat overdag al wegsmelt, wordt s’nachts terug bijgepompt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwkanon

Hier de temperaturen waarbij je sneeuw kan maken.

null

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Handig tabelletje!

Not all who wander are lost

Leuk initiatief @Edwin. Nu valt het dit jaar wel mee met ‘onnodige’ vragen maar om precies dezelfde reden hebben wij 2 jaar geleden de wiki geïntroduceerd https://www.wintersport.nl/wiki . Weer & sneeuw is daar een onderdeel van. De meest voorkomende begrippen en verschijnselen zijn beschreven en je kunt net als op het forum reacties plaatsen waarop mensen weer kunnen reageren. Als je de @… benaming gebruikt krijg je waarschijnlijk snel antwoord. Zo blijft de ‘kennis’ een beetje gebundeld. Algemene vragen mag je van mij ook best in het weerbericht stellen. Als het me te gortig wordt laat ik me wel horen :-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Let op links volgens mijn gewone (lucht)temperatuur, in de rest vd tabel zg natte bol temperatuur ofwel dauwpunt.

SKIEN GAAF!

fijn topic…ik begrijp dat een heel pak vakantiegangers die geboekt hebben voor de kerstperiode lichtjes zenuwachtig worden, dat is inclusief mezelf (Saalbach 20/12 tot na kerst). Veel moed allemaal!

Die waves moeten naar het Oosten inderdaad. Wellicht dat een SSW of een Polar Split nog voor de broodnodige verandering kan zorgen, deze constellatie is erg hardnekkig.

Over singulariteiten gesproken, wellicht dat de ‘Kerstdepressie’ de bezem erdoor kan halen. En dan vanuit de naderende golf een goede wa richting Scandi, de Beer die retrograads gaat en hoppa; winter :)

Een nieuw weerbericht verzorgt door Roel staat op de frontpage, hieronder een stukje over sneeuw.

Invloed weer op het sneeuwdek:

A propos sneeuw: uit de vele reacties blijkt dat veel lezers en volgers zich nogal zorgen maken over de hoge temperaturen en het aanwezig sneeuwdek in de Alpen. De zuidelijke en zuidwestelijke Alpen zijn er de laatste tijd sneeuwtechnisch dus bij in geschoten en juist daar zullen de komende dagen de hoogste temperaturen gemeten worden. Vooral de zuidelijk hellingen tussen een hoogte van 800 en 1200 meter moeten het ontgelden. Hier zullen met de inversie de hoogste temperaturen worden gehaald en deels ligt er hier geen tot weinig sneeuw. De combinatie van hoge temperaturen, het verminderde albedo effect (meer absorptie van de straling door de omgeving) en een zon die de hele dag staat te "branden" zijn natuurlijk niet echt bevorderlijk voor het nog aanwezig sneeuwdek. Hier zal de sneeuw dus langzaam maar zeker verder het veld moeten ruimen.

In de Alpendalen dan weer heel ander verhaal, vooral daar waar de zon niet of
nog maar nauwelijks zijn werk kan doen kan zich een machtig koude reservoir vormen en de sneeuw die er ligt zal niet tot nauwelijks smelten. Zo ontstaan er dus lokaal heel grote verschillen in het Alpenlandschap, kou en sneeuw in de dalen, witte noordhellingen en warme zonovergoten bruine zuidhellingen.

Nog weer een heel ander verhaal voor de hoger gelegen delen. De sneeuw die hier ligt, laten we maar eens uitgaan van een hoogte vanaf 1200 tot 1600 meter, zal niets tot nauwelijks nog wat smelten, uitgezonderd ook hier de extreme zon geëxponeerde zuidhangen. Gaan we nog hoger, pak hem beet vanaf een hoogte van 1600 tot 1800 meter dan is er van smelten absoluut geen sprake meer.

Er schijnt overigens nog steeds verwarring te bestaan over het zogenaamde dauwpunt en het effect op de sneeuw. Daarnaast is er schijnbaar nog steeds angst dat het aanwezige witte spul in ons geliefde wintersport-resort met de kerstdagen verdwenen zal zijn.Echter geen paniek of paniekmakerij !
Zelf houdt ik me hier in Oberwallis samen met andere weercollge’s en weerdiensten al jaren bezig met het Alpenweer en klimaat. Daarnaast is er ook veel aandacht voor het fenomeen sneeuw en de effecten van de weersomstandigheden daarop. Aan de hand van onder andere dagelijkse sneeuwmetingen in relatie met de temperaturen kunnen we dit in de praktijk ook heel mooi vervolgen en in statistiek brengen. Om de onduidelijkheden en angst en onzekerheid wat verder weg te nemen misschien nog eens goed om hier toch nog eens wat dieper op in te gaan.

Sneeuw in de Alpen kennen we in verschillende vormen, zo kennen we de mooie vers gevallen pulversneeuw, de zware natte sneeuw (Nederland) of de harde "ijs"sneeuw. Vers gevallen sneeuw is erg gevoelig voor weersinvloeden en zo kan het gebeuren dat na een dump van 50cm een daaropvolgende föhnfase de halve meter binnen enkele dagen weer in vloeibare vorm heeft getransformeerd. Het is daarom belangrijk dat vers gevallen sneeuw zich kan "zetten" (conserveren). Tijdens dit proces van conserveren dat meerdere dagen duurt krimpt het volume ook wanneer het vriest met 20 tot soms wel 40% . Uiteindelijk resulteert dit in een mooi geconserveerde sneeuwlaag die nog maar weinig lucht bevat. Deze laag is veel beter bestand tegen weersinvloeden en kan zonder problemen een lagere tijd van zeer zacht weer (ook föhn) overleven. Het is dus heel belangrijk dat de sneeuw zich kan "zetten".

Droge lucht conserveert
Laten we nu de komende warmere weerfase er eens bij gaan pakken met temperaturen die in de bergen tot een hoogte van 3000 meter boven het vriespunt liggen. Lokaal tussen de 1000 en 1400 meter kan het 4 tot 7 graden worden en ook op 2000 meter zien we temperaturen die ruim boven het vriespunt zullen uitkomen. Pakken we nu de dauwpunten erbij dan zien we dat deze juist heel laag zijn, algemeen pendelen ze tussen de -8 en -15 tot -20 graden maar in de hoog alpine skigebieden gaat het al gauw richting de -20 tot -35 graden of nog lager. De lucht is dus kurkdroog, dit valt ook weer mooi af te lezen aan een andere parameter die we meten, de zogenaamde luchtvochtigheid.

Vorige week meldde ons weerstation in Saas-Fee op de Felskinn (3000m) zelfs een relatieve luchtvochtigheid van onder de 5 % en een dauwpunttemperatuur van -60°!
Onze mooi geconserveerde sneeuw die er nu ligt voelt zich dus prima bij dit soort temperaturen en de zwakke december zon in combinatie met het sterke albedo effect zorgen ervoor dat de sneeuw niet zal dan wel kan smelten. Anders gezegd, alles wat er nu ligt blijft tot het voorjaar van 2014 gewoon liggen.

Goed, dan horen we steeds weer die (paniek) geluiden van sneeuw die verdwijnt door sublimatie. Inderdaad kan in de gort droge lucht de sneeuw sublimeren (een soort van verdampen of vervluchtigen zonder dat het het tussendoor in een vloeibare fase wordt omgezet). Dit zien we vooral gebeuren bij een dun laagje luchtige sneeuw die op een mooie vriesdag plotseling als "sneeuw voor de zon" verdwijnt of in volume afneemt. Bij geconserveerde sneeuw of een dik sneeuwdek gaat dit verhaal echter niet op. Integendeel, aangezien bij dit proces , net als verdamping, warmte energie verbruikt dan wel aan de omgeving ontrokken wordt (er komt dus koude vrij ) smelt de sneeuw wederom niet. Tevens ontstaat door bovengenoemde proces vlak boven de sneeuwlaag een soort beschermende koudelaag (mini-inversie) wat het eventuele smelten ook bij dik positieve lucht temperaturen tegengaat. Zelfs bij 5 °C tot 10 °C zal de de sneeuw niet smelten.

Naast de normale modeluitdraai beschikken we ook nog over meer specialistische modeloutput. Zo maken we onder andere gebruik van zogenaamd MOS of MOS-MIX materiaal. Deze houdt bijvoorbeeld ook rekening met al deze (sneeuw)variabelen en daarnaast ook met statistieken uit het verleden en andere invoer door de meteoroloog. Zo worden ook de sneeuwverwachtingen en het sneeuwdek meegenomen in de prognoses. Kijken we nu bijvoorbeeld is naar de veranderingen van het sneeuwdek bij de diverse meetstations (oa waar de sneeuwhoogtemetingen worden gedaan) dan zien we voor de komende tijd nauwelijks veranderingen in het sneeuwdek. Goed een aantal centimeters gaan verloren maar dat wordt door andere factoren veroorzaakt. Smelten zal de sneeuw niet en de veel zwakkere variant van het sublimeren is al helemaal geen thema !

Voor diegenen die nog twijfelen een ander voorbeeld: op de 26e november viel er hier in Oberwallis lokaal 10 tot 30cm sneeuw en kon ik zelf 26cm Pulverschnee registreren. In de daarop volgende 5 dagen "zette" de sneeuw zich en was het sneeuwdek mooi geconserveerd met een hoogte van 16cm. Tot aan de dag van vandaag heeft zich dit sneeuwdek ondanks dagelijkse zonneschijn en temperaturen die in de middag soms tot 6 graden stegen nauwelijks nog veranderd. Ook voor de komende dagen zal het sneeuwdek met de positieve lucht temperaturen van 5 tot 7 graden en in combinatie met de negatieve dauwpunten van -4 tot -7 graden slechts weinig aan volume verliezen, tenminste als het weer zo blijft !

Kortom: Hogedruk, een heldere hemel, droge lucht en weinig wind zullen een aanwezig en geconserveerd sneeuwdek nauwelijks schade berokkenen. Een heel ander verhaal wordt het wanneer de lucht vochtiger wordt en wanneer er wind gaat opsteken. De dauwpunten worden positief, het beschermende conserverende mini-inversie laagje wordt door de wind weggeblazen en de positieve luchttemperaturen doen de rechts. Een andere extreme bedreiging voor de sneeuw vormt de föhn. De föhn is een meestal een warme valwind die soms dagen aanhoudt en de temperatuur in de Alpen binnen een mum van tijd met 10 tot 25 graden kan doen laten stijgen. het moge duidelijk zijn dat dit de sneeuw ook niet echt ten goed komt.

null

GFS ensembles Franse Alpen, vooral de operationele uitdraai komt met stevige
neerslagsignalen vanaf de 17 december, geleidelijk ook steeds meer leden met
koudere oplossingen

http://alpenweer.blogspot.nl/

Not all who wander are lost

Vraagje: wie heeft voor mij een goede link naar dit soort pluim-verwachtingen voor de Franse Zuid-alpen (omgeving Serre Chevalier etc.)? Kan alleen maar voorspellingen vinden voor regio’s van grote steden (Marseille, Geneve) die erg ver weg liggen, lijkt mij. Of is de pluim van Les Menuires e.o. representatief genoeg?

Oke, dus ik hoef mij helemaal niet druk te maken over Tignes van 21 Dec t/m 28 Dec?

Nou dat klinkt al wat positiever. Duimen maar :D

@GiGi, Roel weet dat sowieso wel te vertellen…ik weet niet of je daar voor moet betalen.

In delen van de VS hebben ze een sneeuwstorm en veel kou:

null

Deze kwam ik net tegen van de Zugspitze, men at work:

null

Not all who wander are lost

@GiGi Leef je uit: http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsnewenszr.htm…

@Edwin. Weet zelf niet of het heel veel toegevoegde waarde heeft om weer berichten/info continu over te plakken naar dit topic, maar daar zullen de andere vast ook een antwoord op hebben ;)

Nou het is in zoverre handig dat dit topic in active topics verschijnt en de comments onder de blog niet en dus wat sneller van de radar verdwijnen…

Anders is http://www.meteociel.fr/ ook nog een leuke voor Frankrijk… :)

Superdevoluy??? Hoping for the best, but expecting the worst :S Info infoooooo?

@GiGi Leef je uit: http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsnewenszr.htm…

@Edwin. Weet zelf niet of het heel veel toegevoegde waarde heeft om weer berichten/info continu over te plakken naar dit topic, maar daar zullen de andere vast ook een antwoord op hebben ;)

Rene op 10 dec. 2013 12:43

Dan plaatst men die maar :) nieuwtjes, informatie, toelichting of foto’s mag natuurlijk ook. Er zijn en komen anders vaak genoeg vragen en topics over, handig als dat wellicht centraal is. Ik vin dhet vooral leuk om te lezen en te delen! Roel is de weerman met professionele kennis en meer kaarten…

Not all who wander are lost

@Gigi: Klik op iedere gewenste locatie voor de pluimen
http://meteociel.fr/modeles/gefs.php?carte=1

Aftellen maar!

Ander feitje: vandaag is het internationale dag van de bergen! :) http://www.fao.org/forestry/internationalmountainday/en/…

Not all who wander are lost

Superdevoluy 29 decemberrr come onnn snowwwwww :(

Plaats een reactie