Als ervaren skiër overstappen naar snowboard.

Hallo ik ben 15 jaar en ik heb ca. 7 jaar ski ervaring. Ik wil wel weer een nieuwe uitdaging en snowboarden lijkt mij ook wat leuker. Ik ben fysiek vrij sterk en ik heb een goede conditie. Ik heb ook wat ervaring met het skateboard. Zal het, als ik goed doorzet, lang duren voordat ik met het snowboard blauw en rood aardig kan doen?
Ik wilde ook vragen of het wel verstandig is om te doen, aangezien mijn hele familie gevorderde skiërs zijn. Ik wil wel op de 3e met hun mee kunnen zonder dat ze veel hoeven te wachten.

Als jullie advies hebben kunnen jullie dat aub even delen? bedankt :)

Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik ben juist 2 weken geleden begonnen met skilessen van snowboard naar ski. Niet dat ik boarden niet meer leuk vind, maar meer voor Wintersporters zodat ik meer mogelijkheden heb met filmen in gebieden.

Hoe dan ook; ik heb nu 2 lessen per week op de rollerbaan het vlot best goed moet ik zeggen. Fijne van de rollerbaan is dat je technisch direct goed leert skiën/snowboarden. Gezien de baan direct afstraft is er geen ruimte voor het fout aan te leren. Heb in de korte tijd dat ik les al veel skiers zien vliegen op de baan omdat ze simpelweg al die jaren met foute techniek hebben geskied.

Kortom; wil je het leren; stap dan lekker op de rollerbaan. Ik was er eerst wat skeptisch over, maar zie nu in hoe effectief het is om iets te leren. Gezien je 15 bent zal je het snowboarden zo oppikken en al helemaal als je de feel van skateboarden in je voeten hebt zitten.

Heb zelf (samen met broers) eens (na enkele jaren ski-ervaring) 1 uur snowboard les gevolgd in Komen (indoor). Aangezien ik al het gevoel van sneeuw kende, schoot ik goed op en kon ik al goed de piste af. Na het uurtje les konden we alle drie goed de "berg" af en mochten we nog een uurtje vrij snowboarden.
Denk als je gewoon wat les volgt, dat je rap kunt opschieten.

Wat ik zou aanraden: probeer privéles te volgen en niet bij de echte beginners te gaan. Dan denk ik dat je progress niet zo rap zal gaan (aangezien zij nog geen sneeuwervaring hebben). Probeer ofwel in een groep skiers naar snowboarders te gaan voor lessen, ofwel een privé lessenreeks.

Go with the snow!

Neem les en als je het gevoel hebt kan je vanzelf meekomen. Geef vooral niet na een dag op omdat je je familie niet kan bijhouden. Als je het leuk vind gewoon doen, het is een paar dagen/ochtenden investeren in les en de volgende jaren kan je gewoon met je groep meekomen. Het leuke lijkt mij dat je af en toe kan wisselen als je een dag geen zin in het één of ander hebt.

Dit laatste is de reden dat ik als goede snowboarder na 13 jaar in één van de volgende jaren ook wil gaan leren skiën.

🏂

Ik denk dat je op de 3e dag nog niet mee kan met een groep goede skiers.

Goed leren snowboarden is lastig, redelijk leren snowboarden niet.
Je ziet vaak snowboarders zich van de berg af storten en zeer geforceerd bochten draaien. Om dit te bereiken heb je een aantal dagen les nodig en verder een goede dosis lef. Wil je het beter leren dan heb je toch echt meer dan 1 week les nodig.

Ik heb twee jaar geleden ook de overstap van ski naar snowboard gemaakt. Gewoon voor de lol en inderdaad het zoeken van een nieuwe uitdaging. Snowboarden is wel een compleet andere techniek als skiën, dus neem inderdaad gewoon les.
Omdat je al wel sneeuwgevoel hebt zal je het waarschijnlijk wel sneller leren als de echte beginners. Na een paar lessen kan je vast wel blauw en rood nemen, maar ik twijfel of je dan meteen met de gevorderde skiërs mee kan. Bereid je wel voor dat je dat snowboarden echt met vallen en opstaan gaat leren. Goed voor je buikspieren in ieder geval ;-).
Succes en veel plezier!

You're stronger than the mountain!

Doe het niet. Het is veel slimmer om je skitechniek te verbeteren en daar de uitdaging te vinden. Snowboarden raakt sowieso een beetje uit, en dat is ook logisch: met twee losse benen ben je veel mobieler, in het bijzonder off piste.
Om van het snowboard-gezeur op bospaden en in sleepliften maar te zwijgen…

Weet niet hoe snel je bepaalde dingen leert, maar ik kon binnen een paar dagen al redelijk snowboarden tijdens mijn eerste wintersport (hiervoor had ik nog nooit geskied of gesnowboard) zonder les of iets. Het was vooral veel vallen en opstaan. ;)

Ik denk dat je het met een paar lessen dan wel redelijk snel onder de knie hebt. :)

Mijn tip!
Luister niet naar Flexen en doe wat je zelf leuk vind.

Als je al sneeuwervaring hebt zul je het waarschijnlijk snel oppakken.
Het eerste jaar zullen ze waarschijnlijk wel eens moeten wachten maar het is toch geen wedstrijd??

En liever 1 dag prive-les dan een week aanklooien in een beginnersgroepje.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om dichter bij huis de eerste lessen te nemen. (mits dit mogelijk is)

Übung macht den meister!!!

Ik had een paar ski-reisjes achter de rug en heb dan indoor leren snowboarden in Landgraaf. Door al wat "sneeuwgevoel" te hebben ging het best vlot, maar het heeft toch nog een paar reisjes geduurd eer ik "mee" kon met de gevorderde skiërs.

Het duurt in het begin misschien wat langer om echt vlot de berg af te raken dan op ski’s, maar snowboarden lag me gewoon meer. Op ski’s moesten mensen op mij wachten, op een snowboard is het omgekeerd.

Het is echt iets persoonlijk, dus ik zou zeggen: niet luisteren naar mensen als @Flexen en gewoon eens een paar lessen proberen!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

ben ook gewoon een skier maar ben het snowboarden er gewoon bij gaan doen voor de fun. Trouwens, inderdaad een beetje onzin wat Flexen zegt.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Wat is er nu precies onwaar in mijn posting?

  1. snowboarden is minder populair dan vroeger
  2. met twee losse benen ben je mobieler, daar valt toch bar weinig tegen in te brengen.
  3. snowboard is objectief lastiger in sleepliften en op vlakke paden.

In algemeen zijn ski’s (inclusief de stokken) flexibeler materiaal om in alle soorten terrein mee te bewegen.

Je hebt deels gelijk @flexen maar je gebruikt je eigen waarheden als argumenten.

  1. Dat iets uit begint te raken is geen reden om het niet te doen.

  2. Met losse benen ben je mobieler, dat is een feit maar geen argument om niet van een berg te kunnen glijden op een board waar twee benen vastzitten.

  3. Dat het objectief lastiger is in liften is een constatering van jouw maar wederom geen goed argument, ik board al jaren en heb geen problemen met sleepliften en ook nooit gehad eerlijk gezegd.

Dan je laatste punt, een bospad is soms vervelend als je de route nog niet geheel kenr en je snelheid dus te laag hebt voordat je erachter komt dat je een iets te vlak pad bent opgegaan. Dit komt zo nu en dan eens voor maar dit kan je gemakkelijk omzeilen door een andere route te nemen.

Jouw voorkeur voor skiën heb je duidelijk gemaakt en dat is goed maar voor de topicstarter geen objectief advies denk ik.

🏂

Punt 1: is dit een reden om niet te gaan snowboarden??

Punt 2:is dit een reden om niet te gaan snowboarden??

Punt 3:zoals ik al eerder zei zijn de sleepliften in de normale skiegebieden zo goed als uitgestorven. En op vlakke paden ondervind ik als snowboarder enkel hinder van stilgevallen skiërs.

Het is niet dat wat jij zegt niet waar zou zijn. (Wat ik in twijfel trek)Maar dat je de topicstarter niet zelf de keus laat om te gaan snowboarden.

En noem mij is een soort terrein waar jij naar beneden kunt skiën maar ik op mijn board niet beneden kom.

Übung macht den meister!!!

ik heb 14 weken skiervaring en heb 2jaar geleden in oostenrijk ook eens geprobeerd te gaan snowboarden. De eerste uurtjes had ik les op de oefenwijde daarna naar boven gegaan, en met vallen en opstaan kom je de 2e dag wel naar beneden met de leraar. Maar ik vond skien toch leuker en heb die week dus mn board bij de verhuur toch ingeruild voor een paar skies.

Oke bedankt voor jullie reacties, ik ben goed geholpen.

Ik snowboard nu 4 jaar en vind het nog steeds hartstikke leuk :P
Mijn advies is ook om eerst wat te oefenen in Nederland en dan privéles te nemen op wintersport.
@Flexen snowboarden is keivet punt uit. haha

Gang is alles

Nog een feit uit bovenstaande discussie: snowboarders argumenteren hier niet al te best.
Evengoed: veel plezier gewenst komende winter, ook op paadjes, in de sleeplift, de ijsvlakte en de buckelpiste :-)

Als je fysiek sterk bent, een goede conditie hebt, feeling hebt en vlug leert dan kan je vrij snel mee met de skiërs. Of dat al op de derde dag is? Dat zal er aan liggen hoe snel je leert en aan hoe ervaren de skiërs zijn.
Trouwens… hoe erg is het als je even moet wachten op een ander. Ik ben gewend om altijd te wachten, ongeacht of ik snowboard of ski. Ik vind het niet zo erg. Kan je lekker een beetje om je heen kijken, genieten van het uitzicht, fotootje of filmpje maken en lachen om de gekke capriolen van degene waarop je wacht!

Nog een feit uit bovenstaande discussie: snowboarders argumenteren hier niet al te best.
Evengoed: veel plezier gewenst komende winter, ook op paadjes, in de sleeplift, de ijsvlakte en de buckelpiste :-)

Flexen op 3 dec. 2013 23:04

Er vraagt iemand of hij/zij zal gaan snowboarden en jij zegt dat hij/zij niet moet gaan snowboarden omdat het uit de mode raakt.
Sorry hoor maar dat slaat dus echt helemaal nergens op.
En dan durf jij te zeggen dat snowboarders slecht argumenteren??? LOL

Übung macht den meister!!!

Er is maar 1 reden om over te stappen van skieën naar boarden: simpelweg omdat boarden je ook leuk lijkt. Of dat daadwerkelijk zo is… tja, the proof of the pudding is the eating…

3 mogelijke uitkomsten:
1 - Boarden is helemaal niks, snel weer terug op de ski’s
2 - Dit is wat ik veel eerder had moeten doen, nooit meer op de ski’s
3 - Het is allebei leuk, ik doe datgene waar ik 's ochtends het meeste zin in heb.

Er zijn best rationele argumenten te geven zowel voor skieën als boarden, maar uiteindelijk is het een persoonlijke keuze of je de nadelen tegen de voordelen vindt opwegen. Ik board nog altijd met veel plezier :)

Running against the wind

Heb zelf eerst 4 jaar geskied, maar daar was de uitdaging snel af voor mij. Ja je kunt je techniek nog verder bijspijkeren, maar voor mij zit de lol meer in de uitdaging van nieuwe dingetjes leren, niet optimaliseren…

Na 4 jaar skien overgestapt naar snowboarden, en doe eigenlijk niet anders meer. Ik zou sowieso les nemen, want de techniek goed aanleren heb je later veel profijt van. Heb zelf na 3 jaar het snowboarden moeten "afleren" en de techniek opnieuw aangeleerd gekregen. Nu snowboard ik zoveel beter dan voorheen. De meeste snowboarders op de piste komen wel beneden, en gaan hard. Maar echt goede techniek is er niet, en in geval van een noodstop of uitwijken hebben ze hiervoor eigenlijk niet de mogelijkheden.

Ik wil niet meer terug naar skien. De uitdaging is gewoon te leuk, en er zijn weinig skiers die ik niet bij kan houden. En dat met 4 weken snowboardervaring. Gewoon altijd les nemen dan leer je het snelst. Zoals al gezegd: Gewoon proberen! en dan zie je wel of je het leuker vind, of dat je bij skien blijft. Ik vind skien ook nog steeds leuk, maar langer dan een dagje houd ik het niet uit, omdat ik het speelse van het snowboarden mis. de sprongetjes, het draaien, en andere gekkigheden die je met ski’s gewoon niet (makkelijk) kan.

Maar met gevorderde skiers meekunnen, zeker meer dan 7 jaar, is met een snowboard vaak lastig. In 3 dagen denk ik zelfs onmogelijk. Je moet namelijk dan in 3 dagen leren carven, en dat lijkt me best een opgave in 2 a 3 dagen. Voor de meesten is het al een prestatie om na 2 dagen een bochtje te kunnen, laat staan op snelheid. Een optie is om in een indoor-hal te gaan oefenen?

Voor Flexen:
Je argumenten slaan natuurlijk als een tang op een varken. Kitesurfen is ook nog niet populair, maar wel een ontzettend gave sport. Maar moet je het dan maar niet doen?

Met de goede techniek is een sleepliftje hemelaal niet erg met een snowboard. En in de gebieden waar ik vaak kom, zijn en gewoon normale liften omhoog. De tijd dat er veel pistes zijn waar alleen maar sleepliftjes naartoe gaan zijn toch wel een tijdje geleden. Prima te doen, en eventuele ongemakken zijn het mij meer dan waard. Volgens mij kan jij beter thuis blijven… het is immers koud op wintersport, dat is toch hartstikke ongemakkelijk!

Met 2 losse benen ben je mobieler… wanneer? tijdens het afdalen ben je met een snowboard volgens mij mobieler als op ski’s, puur omdat je met beide kanten voor kunt, en dus ook makkelijk kan uitwijken naar beide kanten (let wel: als je dit oefent natuurlijk). Snowboardschoenen lopen daarnaast veel beter dan skischoenen. Let maar eens op het loopje van een skier of een snowboarder. Als je daar nog bij optelt dat je met skischoenen nauwelijks grip hebt op ijzigere stukken, en dit met snowboardschoenen veel beter is (plastic VS stof/rubber). En met flow-bindingen ben je zo los van je snowboard… en 1 snowboard tilt makkelijker dan 2 ski’s + stokken…

Ijsvlakte kan met een snowboard net zo goed als een ski? je hebt op allebei stalen kanten?
Paadjes is prima te doen? je kan geen pizzapunt nee, maar daar word je vrolijk van op een paadje… gewoon korte felle bochtjes kom je er prima.
Sleepliftjes: prima te doen, vooral de ankertjes zijn zeker makkelijker als snowboarder dan als skier. In je eentje op zo’n ankertje als skier is niet ideaal. Als snowboarder wel.
Buckelpiste: Dat hangt toch echt van je techniek af. Op ski’s en snowboards allebei prima te doen, als je maar goed laag en hoog blijft. Het omhoog komen voor de bocht is bij snowboarden en skien gelijk…

Wel lastiger met snowboarden zijn lange vlaktes. Te weinig snelheid en je hebt toch een groter probleem dan met je skistokken… Maar de leukste sporten zitten ook nadelen aan. Voor kitesurfen moet ik een wetsuit aantrekken (een hel als je een goed passende hebt), een kite oppompen en oplaten, en dan maar hopen dat de wind de juiste richting heeft, en het blijft waaien en je niet een andere moet oppompen… Allemaal ongemakken… Toch is kitesurfen voor mij gewoon snowboarden/skien in het kwadraad!

Ik stond vanaf dat ik kon staan al op de ski’s. Ik mocht van men ouders pas gaan snowboarden wanneer ik het skien ECHT goed onder de knie had. Toen ik 15 was mocht ik eindelijk snowboarden en toen heb ik 3 ochtenden les gehad en daarna kon ik met mijn ouders en vrienden (gemiddeld 20 jaar ervaring) makkelijk mee. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik wel eerder een hele zomer op een skateboard had gestaan. Momenteel ben ik 23 en kan ik zowel goed snowboarden als skien. Ik vind het heerlijk om af te wisselen. Ik ga met oud en nieuw naar les arc en 2 weken later naar val thorens. Ik ga beginnen met skien, maar wie weet wissel ik na een paar dagen wel.

Ik zou het lekker gaan proberen. Ik moet zeggen dat ik in het begin wel even last had van het lopen als je het einde van het pad niet haalt, maar nu hoef ik oprecht nooit meer te lopen (op sommige onmogelijk te halen paden na dan:P). Ik houd van buggle pistes met mijn snowboard op z’n tijd. Je moet jezelf uit blijven dagen. Alleen zo wordt je beter!

Ga het lekker proberen. Hoe vet is het als je beide heel goed kan en instantly kan wisselen van het een naar het ander! Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het beiden te gaaf is om te doen om links te laten liggen!

Gewoon proberen,
het belangrijkste met het leren van snowboarden is direct na het vallen opstaan en doorgaan, en niet wachten.
Wat ik zelf heb ervaren is als je wilt leren snowboarden je dit sneller leert ( dit zijn geen vast staande feiten maar iets wat me opviel tijdens het leren) als je met een groep vrienden bent en weigert voor elkaar onder te doen je sneller geneigd bent om door te gaan, want als je vrienden het kunnen waarom zou ik het dan niet kunnen.
let op dit laatste is de ervaring die ik en een hoop vrienden hebben, en dus geen feiten.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben 6 jaar geleden van skiën op snowboarden overgestapt. Geen dag spijt van gehad. Wel les gehad in het begin. Moet je zeker doen. De eerste dagen leveren iig wel wat blauwe plekken op, maar als eenmaal de bochtjes lekker beginnen te lopen wil je meer. Je zult vanzelf wel ontdekken waar je meer plezier in hebt, skiën of boarden.
En ja, … om de ski- snowboarddiscussie een beetje te voeden: sleepliften zijn wat vermoeiender als je op je board naar boven wilt dan op ski’s. Maar het gaat er vooral op welke wijze je het lekkerder vindt om naar beneden te gaan denk ik.

Ik ben zelf op mijn 20e van skieen naar snowboarden geswitched. De rollerbaan was een uitkomst.
Na 3 lessen op deze rollerbaan kon ik "gewoon" rood af. Ik heb vroeger ook wat geskateboard, dus wellicht is dat vergelijkbaar. Gewoon lekker in NL les nemen op de rollerbaan dus. @Flexen : Waar baseer jij op dat snowboarden uit raakt. Ik kom als snowboarder juist steeds meer gebieden tegen die beter rekening gaan houden met boarders. Ik zelf ben een all mountain boarder en weet dus niet hoe het zit met de die hard freestylers, maar ik merk juist een verschuiving de snowboard kant op.

@Kees4 snowboarden is de laatste jaren wel gedaald in populariteit maar dat neemt niet weg dat het leuk is en is ook absoluut geen reden om het niet te doen. Ik vermaak me elke dag op mijn board nog steeds heel goed n dat al 13 jaar. Ik kan me voorstellen dat de topicstarter wat afwisseling wil en dus iets anders wil leren naast het skiën. Dit gevoel heb ik soms ook en daarom ben ik van plan om één van de volgende jaren skiles te nemen zodat ik ook eens zou kunnen afwisselen.

🏂

Ik ben zelf al jaren snowboarder en nu overgestapt op skieen. Het lessen op een rollerbaan heeft mij hierbij erg geholpen. Andersom zal dat ook het geval zijn. Mijn ervaring is dat als je al ervaring hebt met bergen en afdalingen, je het sneller oppakt dan echte beginners. Een rode piste is voor een snowboarder makkelijker dan een skieer. Wel kan ik op een snowboard ervaren skieers nog steeds beter bijhouden dan op skies. Zelfde verhaal. En over bospaden maak ik me al lang niet meer druk (op skies en op een snowboard) dus… gaan.

Ik heb ook 7/8j op de skis gestaan, toen op mijn 15e overgestapt naar de Snowboard.
Na 2/3 dagen kon ik zonder problemen van de blauwe en rode pistes afkomen.
Maar dat is natuurlijk verschillend voor ieder persoon.

Ik denk dat de TS na 1,5 jaar redelijk kan boarden

Plaats een reactie