Feldberg Saisonstart (01-12-12) vs. Saisonende (07-04-13).

Dit onderwerp gaat over de bestemming Feldberg

Zaterdag 1 december 2012: Seizoensopening van Liftverbund Feldberg.

Jaja, dit was mijn eerste dag op de ski’s van het winterseizoen 2012-2013! Dat geeft je altijd een speciaal gevoel, en al helemaal omdat je ook een van de eersten bent die zijn sporen trekt door de verse poedersneeuw op de pistes van Feldberg. Vers, dat was de sneeuw zeker! Het zag er namelijk een week van tevoren allemaal wat somber uit: De temperaturen lagen boven nul en de overheersende kleuren op de berg waren groen en bruin. Gelukkig viel vier dagen voor de openingsdag de winter alsnog goed in, resulterend in temperaturen rond -6 graden op zaterdag de eerste december met een mooi sneeuwdekje van boven de 20 cm. Na een week met amper een knipoog van de zon, brandden de eerste zonnestralen zich op vrijdag stilaan doorheen het wolkendek. Goed nieuws voor de volgende dag? Ja hoor, ’s ochtends zag ik de zon opkomen, om haar ’s avonds weer onder te zien gaan! Het werd daar uiteindelijk meteen de zonnigste dag van de maand! Het was ons dus gegund!

Eerst echter het lange wachten tot die zaterdag… Gelukkig is er genoeg te doen in en om het Zwarte Woud! Prachtige natuur, mooie vergezichten, lekker eten en oprechte gezelligheid. Wat heb je nog meer nodig om volledig te kunnen relaxen? Helaas zat het weer die dagen dus niet echt mee, maar de winterinval maakte uiteindelijk veel goed. In onze verblijfplaats bij Ödsbach kom ik al van baby af aan. Het pension is heerlijk gelegen in the middle of nowhere, aan een beekje in een erg smal dichtbegroeid dalletje.
Het pensionnetje bij Ödsbach:

null

Op vrijdag 30 november dan de eerste echte sneeuwval, tot in het dal!

null

null

Later kwam de zon er door! Bij de ruïne Schauenburg in Oberkirch:

null

’s Avonds altijd heerlijk eten in het Höhenhotel Kalikutt, met een prachtig zicht op de heuvelrug waarover de Schwarzwaldhochstraße loopt.

null

Ja, het is zo ver! Zaterdagochtend! Matige vorst, zon en een prachtig sneeuwdek! Maar wat zie ik nu!? De top van de Seebuck hangt in de wolken…

null

Uiteindelijk viel het natuurlijk wel mee met die wolken; ze waren vrij dun. De zon scheen er meestal wel goed doorheen. De parkeerplaats aan de Seebuck was maar voor de helft gevuld, dus dat viel reuze mee.

null

Maar dan aan de Seebuckbahn de ontnuchtering: Alleen de 3 liften op de Seebuck waren open…

null

Ik had op meer gehoopt. Achteraf gezien was het wel te verwachten. 20 centimeter sneeuw is niet al te veel, en het was nog maar 2 dagen koud genoeg om de sneeuwkanonnen aan te zetten. Ze hebben zich met het besneeuwen dan waarschijnlijk volledig gericht op het kerngebied, om deze meteen op een mogelijke dooiaanval voor te bereiden. Het gevolg: In de loop van de ochtend flinke rijen aan de liften…

null

Op de top was het ’s morgens dus mistig, maar naarmate de dag vorderde trokken de wolken weg van de berg.

null

null

Daar wilde ik erg graag naartoe! Achja, een andere keer misschien…

null

Het bovenste deel van de blauwe piste nummer 4 was de hele dag door van perfecte kwaliteit. Goede harde ondergrond met wat losse sneeuw erop:D

null

null

null

Het laatste stuk, naast de Resi-sleepliften, was echter horror! Overal lagen tot vuistdikke ijsballen, met soms niks van normale sneeuw ertussen! Zoiets had ik nog nooit meegemaakt… Daar zal wel iets flink mis zijn gegaan met een sneeuwkanon…:p

null

Met zo’n skipak zal niemand je uit het oog verliezen.:p Leuk!

null

Tussen piste 4 en de rode piste 3 lag een vers laagje poedersneeuw bovenop een stevige onderlaag. Perfect!:D

null

null

null

null

null

Het middenstuk van piste 3 kon nog wat sneeuw gebruiken: Er kwam hier en daar wat gras door de sneeuw heen kijken. De rode piste 2 tussen de 6-CLDB Seebuck en de 2-CLF Feldbergbahn alsook de rode 1 naast de tweepersoonsstoeltjeslift Feldbergbahn verkeerden in een nog matigere staat. Daar staken stiekem nogal wat stenen en gras tussen de poedersneeuw uit, dus ontweek ik deze twee pistes merendeels.
In de 6-CLDB Seebuck:

null

Onder andere de Feldbergtoren kwam tegen de middag steeds vaker tevoorschijn:

null

null

De rode 3 was voor de rest bijna net zo goed als de blauwe 4.

null

Standaard beeld vanaf de rode piste 3:

null

Gekkenwerk! Daar lag gewoon veel te weinig sneeuw voor!

null

Ik probeerde het op een veiligere plek, langs de blauwe 4:

null

null

Geen goed idee zo bleek… Er lag op sommige plekken geen vaste ondergrond onder de poedersneeuw, en ik botste iets te hard tegen een dikke verborgen graspol aan. Daar waren mijn ski’s niet blij mee, maar ik ook niet! Daardoor viel ik hard voorover op mijn linkerhand, en maakte een rare beweging met mijn duim. Ik heb daar nog lang last van gehad, maar we gingen gewoon lekker door!

null

Aan alles komt een eind, zo ook aan mijn eerste skidag. We zijn nog lekker gaan eten in Titisee, en daarna terug naar Ödsbach gereden.

null

De volgende ochtend was het echt raak! Continu matige sneeuwval! Dat beloofde wat voor de rit naar huis.
Het Zwarte Woud op z’n mooist?

null

Waar is de weg? We lieten de sneeuwschuiver maar even voor!;)

null

Al bij al was het een leuke vakantie, maar we waren er eigenlijk nèt iets te vroeg. De daaropvolgende week openden veel meer skiliften in het Zwarte Woud… Toch heb ik flink genoten van mijn eigen seizoensopening! Het skiën ging goed, de sneeuw was goed en het weer kon ook bijna niet beter! Daarbij vielen de wachtrijen aan de liften in de ochtend ook nog wel mee, en hadden we een goede parkeerplek! Ik heb het al eens anders meegemaakt in Feldberg… ;)

De laatste seizoensdag volgt binnenkort!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 20:27

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ondanks die bewolking heb je toch mooie foto’s kunnen maken.Op de eerste foto is dat dalletje inderdaad heel erg mooi.

Ik kijk uit naar het 2e deel!:)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Leuk verslag en mooie plaatjes!

Leuk! Ben benieuwd naar het volgende deel ;)

Ben benieuwd naar het tweede deel. Zelf zal ik na 1 bezoek de Feldberg voortaan mooi skippen, maar ik heb een zwak voor het Zwarte Woud. Maargoed, dat bezoek ik dan ook liever in de zomer :)

He, leuk verslag, lekkere foto’s daar :) Zonde dat er maar 3 liften open waren…

Zondag 7 april: SuperSeizoensfinale Feldberg.

Voor tijdens het midden van de paasvakantie stond het Zwarte Woud weer eens op het programma. Het leek me namelijk onder andere leuk om ook de seizoensfinale in Feldberg mee te maken. Daarbij schenen de sneeuwcondities daar uitstekend te zijn, dus niks hield me tegen. Na eerst rond de Schwarzwaldhochstrasse wat gebiedjes aan te doen, was het zondag dus tijd voor het grotere werk.
Na vroeg op te zijn gestaan in het pensionnetje in Ödsbach, waren we na de anderhalf uur lange rit om iets over negenen aangekomen in Feldberg. Tegen mijn verwachting in was het helemaal niet druk, waardoor we weer een goede parkeerplek hadden vlak aan de piste! De mensen waren blijkbaar helemaal klaar met de kou en grijsheid! Ja, het mocht dan wel zondag zijn, maar deze dag deed zijn naam echter geen eer aan. Het was immers bewolkt met af en toe wat lichte sneeuwval, en maximaal -4 graden op de berg. Helaas? Nou, het voordeel van de afwezige zonnestralen was dat de pistes niet papperig werden, maar heerlijk hard en/of firnig waren. Verder heb ik ook geen last gehad van ijsplekken! Zelfs niet op de blauwe piste 9; de Rothausafdaling! Dat had ik daar nog nooit meegemaakt… Maar wat wil je met een natuursneeuwlaag van (volgens het officiële meetstation op de Feldberg) 130 centimeter! Ik dacht op de homepage van Liftverbund Feldberg zelfs gelezen te hebben dat er tot 175 cm sneeuw lag op de pistes. Hierdoor, alsook vanwege het gebrek aan vele skiërs, kwam er dus nergens de ijsonderlaag of iets van grond tevoorschijn, en bleven de pistes over het algemeen lekker strak. Het enige nadeel van de afwezigheid van knipoogjes van de zon was dat de foto’s niet zo ‘mooi’ zijn geworden…

Bij aankomst was de parkeerplaats aan de Seebuck nog maar amper voor de helft gevuld. Zie die sneeuwbergen aan de rand van de parkeerplaats! Dat waren nog niet eens de hoogste, nee, die waren meer dan drie keer mijn lengte (2 meter)!:o

null

Bijna alles was open! De Zeigerpiste was ook gewoon geopend hoor;) Op het begin van de dag scheen er nog iets of wat een waterig zonnetje, dus die +1 graad was erg optimistisch;)

null

Bij het dalstation van de 6-CLDB Seebuck. Geen rij!:D Meteen de berg op dus!

null

null

Aangekomen bij de Resi-sleepliften. Die doe ik ook altijd een keertje;) Ook geen rij…

null

De 4 liften aan de oostzijde van de Seebuck in één oogopslag: de 1-SL Resi Kinderlift I & II, de 6-CLDB Seebuck (vaak ook wel de Feldbergbahn genoemd) en de 2-CLF Seebuck.

null

Boven op de Seebuck (1450 meter) een nevelige/wazige blik in westelijke richting naar de eigenlijke Feldberg (met zijn 1493 meter de hoogste heuvel in het Zwarte Woud) met de zendmasten en het weerstation:

null

De Feldbergtoren:

null

Een blik in zuidelijke richting naar het skigebiedsdeel Grafenmatt, met rechts de witte top van de Herzogenhorn (1415 meter):

null

Terug in de zespersoons stoeltjeslift Seebuck met Mini-reclame, welke je ook terug vindt in het daarnaast gelegen Funpark. De 6-CLDB Seebuck is de enige lift die tot aan de top van de Seebuck gaat. Rechts het bergstation van de 2-CLF Seebuck.

null

Zoom naar de (dit jaar mooie grote) Seebuckwächte, waaronder de Feldsee een eindje verder beneden ligt.

null

De 6-CLDB Seebuck met zijn groene bergstation:

null

In het zomerhalfjaar hangen er bijpassende groene gondels aan de kabel, in plaats van de zespersoons stoeltjes tijdens het winterseizoen. (Foto 30 oktober 2008:)

null

Gladde blauwe familie-afdaling 4:

null

Op naar de Grafenmatt via de blauwe piste 5! Deze was, net zoals de meeste andere pistes, in een perfecte (firn)toestand!

null

We zijn nu aangekomen bij de skibrug over de bergpasstraat B317. Aan het eind van deze brug gaat het best steil naar beneden. Omdat deze zuid-gericht is, is dat steile stukje vaak ijzig, extreem papperig of gewoon bijna sneeuwloos. Daar worden de beginners dan ook vaak van de geoefenden gescheiden, met soms grappige circusacts tot gevolg… ;) Niks van dit alles was vandaag van toepassing, tot grote opluchting van mijn reisgenoot.

null

Tegelijk is ook het dalstation van de 2-SL Zeiger te zien. Dit is de enige lift welke je van het Grafenmattgebied weer terug in het Seebuckgebied kan brengen. Echter zit er wel nog de passtraat en een klein hoogteverschil tussen het dalstation van de Zeiger en het Grafenmattgebied in. Dat zullen velen al wel hebben gemerkt en als erg negatief punt in dit skigebied hebben ervaren. Een dergelijke situatie is eigenlijk ook niet meer bij de tijd. Het kleine hoogteverschil wordt al sinds enkele jaren provisorisch overbrugd met een SunKid kabelsleeplift, maar de uitstapplaats daarvan ligt nog op een steil stukje nèt onder het einde van de klim… Vele mensen heb ik daar al zien vallen, dus ik klim dat stukje altijd gewoon naar boven. Meerdere keren van gebiedskant wisselen is bijgevolg niet zo erg aantrekkelijk, en doe ik per dag ook maar één keer.
Gelukkig is er goed nieuws in zicht, want het liftgezelschap is van plan om de Zeigersleeplift te vervangen door een (4 of 6 persoons) stoeltjeslift, welke waarschijnlijk van gans beneden bij het dalstation van 2-SL Zeller II tot misschien (hopelijk) zelfs bijna aan de top van de Seebuck zal worden doorgetrokken. Zo is de verbinding tussen de twee skigebiedsdelen eindelijk compleet. Ik had gehoopt dat ik dit seizoen de straat niet meer hoefde over te steken met de ski’s in mijn handen, maar helaas gaan infrastructurele ontwikkelingen vaak onwijs traag vooruit in natuurgebieden. Waarschijnlijk wordt er deze zomer dan toch eindelijk begonnen met de bouw van de stoeltjeslift, maar ook nu geldt ‘eerst zien, dan geloven’! Het zou me niks verbazen als we nog eventjes moeten wachten…

De 2-SL Zeiger; volgens lift-world gemaakt door liftproducent Reisch… Misschien wel de laatste foto’s… Hier het dalstation gezien tijdens ‘de klim’ naar boven, met op de voorgrond de op dat moment stilstaande SunKid Seillift.

null

Binnenin het dalstation. Ik heb het ankertje net gemist… ;) Niet erg, en stond toch niemand te wachten… :D

null

Hier de eerste liftpaal (de laaghoudpaal niet meegerekend):

null

Tijdens de rit in de Zeiger een blik achteruit naar liftpaal 2:

null

Ergens in de sleeplift…

null

null

De laatste liftpaal:

null

Het bergstation, met op de achtergrond de blauwe piste 4 en de 6-CLDB Seebuck:

null

De Zeigerlift op de helft van zijn pad, met daarnaast de blauwe piste 5:

null

Genoeg gezien, nu door naar de Grafenmatt! Hier de plaats waar de blauwe pistes 5 en 8 samenkomen, achter wat volgens mij het pompstation voor de besneeuwingsinstallaties is:

null

Aan het dalstation van de Zeller II, waar een van de langste wachtrijen van vandaag stond: 5 ankers. Wat was het toch druk…

null

De Grafenmatt Lift I & II, geschoten tijdens het laatste stukje slepen van de Zeller II. Op de achtergrond links de Feldberg en rechts de Seebuck met de Feldbergtoren:

null

Het liftenknooppunt op de flank van de Grafenmatt met de Zeller I (links), de Zeller II, de Grafenmatt Lift I die tot de top gaat èn de zich al in zomerslaap bevindende paddenstoelsleeplift Grafenmatt II (rechts):

null

null

Op de splitsing tussen de blauwe afdaling 8 en de langste piste in het skigebied; de circa 3 kilometer lange blauwe Rothausafdaling, nummer 9. Er kwam steeds donkerdere lucht aan en er viel af en toe een sneeuwvlok… Ik ga links!

null

De Rothausafdaling: Dikwijls de slechtste piste in het gebied, geregeld een echte crime. Deze gaat namelijk naar het laagste punt in het Feldberggebied, en wordt ook door velen gebruikt. Op deze dag echter niets van dat: In een betere toestand heb ik deze piste nog nooit mogen aanschouwen. Zoals al eerder vermeld, zonder ijsplaten, papsneeuw, stenen of aarde. Heerlijk gewoon!
De piste is erg mooi gelegen, kronkelend doorheen het Wiesental richting Fahl.

null

Het blauwe hek brengt wat kleur…

null

Een blik richting Fahler Loch; de rode 11 rechts en de zwarte 10 links, welke beiden afbuigen naar rechts en daar samenkomen. Dat houten gebouwtje was mij nog nooit opgevallen. Blijkbaar lag daar vroeger het skistadion, met skischans en al. Voor erg interessante oude foto’s van het skistadion & meer - http://www.sommerschi.com/forum/reportagen-f8/17-8-2008-roui…

null

We skiën langs de Silberwiesen Lift I & II. Deze heb ik deze dag niet hoeven te gebruiken, aangezien er geen lange rij aan de Rothausbahn stond.

null

Achteruitblik naar het dalstation van de Silberwiesen Lift I & II en het bergstation van de Kurvenschlepplift Hebelwiese:

null

De Hebelwiesen Lift van Doppelmayr heeft twee bochten, en loopt langs de rand van de Rothausafdaling naar boven.
Bocht 2:

null

Echt een landschappelijk mooi gelegen piste. Met af en toe een plots prachtige opduikende blik op de passtraat. Soms lijkt het net alsof de piste op het eind uitkomt op de weg! Ondertussen begon het iets of wat meer te sneeuwen. Echt winterweer, en dat in de lente!

null

null

De eerste bocht van de Hebelwiesen Lift:

null

Bij het dalstation van de 4-CLDB Rothausbahn in Fahl aangekomen. Hier stond de ‘langste’ wachtrij van maximaal 5 stoeltjes… Normaal sta ik hier buiten de schoolvakanties om minstens 3 keer zo lang te wachten! Beter kan gewoon niet.

null

Eindelijk in de Rothausbahn. Dit is een van mijn lievelingsliften. Hij zit goed, heeft een leuke rode bankkleur en heeft een grappige naam (van het biermerk). Het is gewoon een lekker lange comfortabele rit; eerst steil door een rustig bos en later flauw over de pistes. 1450 meter lang is ie, en hij klimt 440 meter tot bijna aan de bovenkant van de Grafenmatt.

null

null

null

Het bergstation van de Silberwiesen Lift I & II. Deze liften staan er eigenlijk nog maar als alternatief om de 4-CLDB Rothausbahn te ontlasten. Toch wordt er op drukke momenten eigenlijk ook best weinig gebruik van gemaakt. Mensen schuiven liever een paar meter verder beneden aan in de Stau voor de stoeltjeslift… Ik ook als het kan;)

null

Hier links van mij, rond de Rothausbahn en de Silberwiesenliften, bevinden zich de wat steilere afdalingen. Deze heb ik (helaas) merendeels moeten ontwijken, aangezien mijn reisgenoot nog niet al te goed kon skiën. Als je samen weggaat, vind ik ook dat je bij elkaar moet blijven… Wij gingen dus rechtdoor, onder een bruggetje door. Daaronder lagen flink wat heuveltjes achter elkaar, waarover ik iets te snel ging;) Met wat mee-springen is dat natuurlijk wel goed gekomen, maar niet bij mijn reisgenoot:p Na zich snel te herpakken hebben we nog een paar keer de blauwe Rothausafdaling 9 gedaan.
Bruggetje; skiën onder de Silberwiesenliften door:

null

Ergens in het bos, met een mooi uitzicht op de Feldbergtoren:

null

In de Grafenmatt Lift I:

null

Zo veel sneeuw!

null

null

De Emmendinger Hütte, bekend van de webcam.

null

Bijna op de top van de Grafenmatt!

null

Op de Grafenmatthang, de blauwe piste nummer 8. Een lekker afwisselende piste. Dan weer tussen de bomen, dan tussen huizen… :) Dan vlak, dan steil… :D

null

Dat gaat nog maar net!:o Wel handig, nu hoeven ze de vuilniszakken er niet in te tillen… Volgende winter ook bij ons zo aub!;)

null

De Zeller II op de voorgrond, de Zeller I achterin. Waar is iedereen??? Depri tegen de kachel aangeplakt zeker, wachtend op de wegblijvende lente;) Ze missen een hoop (sneeuw)!

null

Zo, de tour is rond! Enkel de Doppelsesselbahn am FIS Hang heb ik niet op een foto staan, inclusief de daarrond gelegen pistes. Ik heb ze nog wel gezien toen ik de pas afreed naar Todtnau, om daar op een alternatieve manier de berg af te gaan Deze lift aan de FIS-afdaling heb ik trouwens nog nooit geopend meegemaakt tijdens mijn eerdere bezoeken.
Al bij al denk ik dat dit een van de geslaagdere seizoensafsluitingen is geweest van het skigebied Feldberg, wat betreft de sneeuwhoogte in ieder geval. Pasen viel dan ook redelijk vroeg dit jaar, en het was tot dan toe gewoon erg koud geweest! Ik heb erg genoten van deze dag. Zo rustig heb ik het er namelijk nog nooit gezien en de sneeuw was van uitstekende kwaliteit:D
Vanzelfsprekend was de seizoensfinale dit winterhalfjaar naar mijn mening beter dan de seizoensopening op 1 december. Zowat alle liften waren nu open, en wat een dik pak sneeuw lag er zeg! Toch had de seizoensopening ook wel wat, aangezien het landschap zich toen wel een stuk winterser toonde en de zon scheen. Daarbij was het mijn eerste dag op de ski’s in het winterseizoen 2012/2013!;) De seizoensafsluiting van het Feldbergskigebied betekende echter niet het einde van mijn wintersportseizoen. Ik had nog bijna een hele week te gaan whuahahahaa!;) Dat speciale gevoel van ‘het einde’ had ik dus nog niet op deze zondag:)
Volgende winter ga ik weer terug naar de Feldberg hopelijk! Wie weet op de eerste dag van het winterseizoen 2013/2014… ;)
Op het moment van schrijven is het Feldbergskigebied dus al 2.5 week dicht, maar toch ligt er bijvoorbeeld op de Seebuckpistes nog steeds een vrijwel gesloten sneeuwdek! Begin mei kom ik daar waarschijnlijk weer in de buurt, en wie weet zit er nog een ritje met de gondel naar boven en wat rodelplezier op weg naar beneden in het verschiet… Ik hoop het!:D

Bedankt voor het lezen van dit lange verslag!:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Het is een lang maar ook een leuk verslag met mooie plaatjes!

Bedankt voor de positieve reacties @allen!:D
@ReneS : Haha ja dat dacht ik ook de eerste keer dat ik naar de Feldberg ging!:p Toch kom ik er nu ondertussen minstens één keer per jaar 's winters, maar dat meestal omdat ik er dan toch in de buurt ben. 's Zomers (meestal in mei of september/oktober eigenlijk) komen wij ook vaak in het Zwarte Woud, maar dan om lekker te wandelen ofzo… Helaas is het meestal slecht weer als wij er zijn, en slecht weer met sneeuw is toch wel wat beter dan slecht weer met regen hahaha!
Tijdens de winter is het ook leuk om de bergen op te gaan als er een inversie in de lucht hangt met Hochnebel. Dit zie je in de zomer bijna nooit… Zo ben ik eens naar boven gegaan op de grijze nieuwjaarsochtend 2011 bij Todtmoos. Dit was nog eens een fris en prachtig begin van het jaar!

null

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Heb genoten van je verslag en de foto’s! Ziet eruit als een prachtig gebied

Eindelijk eens een uitgebreid verslag met veel foto’s, top! ;) Jammer dat het op wintersporters geen gewoonte is geworden om uitgebreide verslagen te schrijven. Dit zijn tenminste bijdragen met een duidelijke toegevoegde waarde aan het forum/community.

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik sinds mijn kindsjaren niet meer zo in het Schwarzwald kom. Zeker nu ik in het Sauerland woon is de meerwaarde te gering geworden voor zo’n afstand. De Alpen zijn voor mij al 200 kilometer korter en dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Nu zou ik natuurlijk op de heen of terugweg eens een stop kunnen maken voor een dag, maar daarvoor zijn er in de Alpen teveel kleinere skigebieden die dan toch weer mijn voorkeur hebben.

En tja, ook niet onbelangrijk: In het hoofdseizoen is de Feldberg tijdens de weekenden nog drukker dan Winterberg. :p

Weer een prachtig verslag! Heel mooi uitgebreid! :)

Mooi verslag!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Mooi verslag!

Thijs8 op 25 apr. 2013 19:48

Mooi mooi mooi, het is een prachtig verslag! Het mag wel wat enthousiaster ;) :p

Bedankt voor de leuke reacties @allemaal!:D Het duurt wel eventjes om te maken, maar als jullie het leuk vinden geeft dat een positieve boost en zin om het nog wel eens meer te doen! @Frans : Dat is wel jammer, want het is echt wel een leuk gebied hè… :) Maar inderdaad de Alpen roepen vaak harder… Ik kom vaak op de Feldberg omdat wij daar meestal dan toch in de buurt zijn… Het Zwarte Woud is een soort van tweede thuis voor mij:) De eigenaren van dat pensionnetje zijn vrienden van ons, dus dat is extra makkelijk en leuk haha!:)
En als je in het Sauerland woont, tja, dan heb je idd soortgelijke skigebieden voor je huisdeur haha!:o jaloers!
Toen we de laatste keer in een Kerstvakantie in het Schwarzwald waren, hebben we in Feldberg op nieuwjaarsochtend heerlijk kunnen skiën met nog weinig volk… Maar toen we vlak na de kerstdagen een keer de passtraat opreden naar Feldberg, was het idd totale drama! Hoe lang we er toen over hadden gedaan om daar boven te komen zeg!:o Overal stonden auto’s geparkeerd langs heel de passtraat tot ver voor Fahl! Ik vraag me af hoe lang mensen hebben moeten wandelen tot ze eindelijk bij de skilift waren haha!:p Dat hebben we onszelf toen niet aangedaan en we hebben rechtsomkeer gemaakt! Mijn mond viel gewoon open van de verkeerschaos daar:p Ik vraag me af of de geplande parkeergarage daar op piekdagen echt veel verandering in gaat brengen… Die moet dan wel héél groot worden haha! Maar ach, alle beetjes helpen… :) Wij zijn toen maar naar de Belchen gereden, en hebben de rest van de vakantie andere gebiedjes aangedaan:) Winterberg heb ik gelukkig nog nooit druk meegemaakt haha!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Henri
Sorry maar mijn moeder moest op de pc dus ik had niet meer zoveel tijd :p

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Plaats een reactie