Santa Cristina / apres ski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Op 9 maart trekken wij naar Val Gardena. Overnachten doen we in Santa Cristina. Het dorp lijkt goed te liggen om zowel de Sella Ronda als de seiser alm te verkennen. Ons appartement ligt in het centrum eigenlijk tussen de gondel en de stoeltjeslift (kant Saslong). Welk is de beste keuze om 's morgen te vertrekken? Stoeltjes lift lijkt me oud en traag maar is wel wat korter bij. Is er beneden aan de gondel een skidepot? Hebben jullie tips voor pistes/gebeiden buiten val gardena die we zeker moeten doen, ik bedoel dan afwijken van de sella ronda.

Dat de apres ski beperkt is weet ik maar hoop toch ergens iets te vinden. Is er één gezellige bar waar het na het skien gezellig druk is in santa cristina? Uiteraard kunnen we ook een laatste afdaling naar selva of ortisei kiezen en dan daar even apres skien.

wij vertrekken 10 maart ook naar val gardena.wij verblijven in wolkenstein centrum.de apres ski is echt heel rustig in de omtrek daar.in wolkenstein zelf heb je luis keller en in santa cristina heb je een paar barretjes onder aan de piste.allemaal leuk maar geen uitbundige toestanden zoals in oostenrijk.

veel plezier

Apres ski is inderdaad erg rustig. In de bar onderaan de Saslong is wel wat te doen, maar verwacht geen volle dampende tent.

In hotel Wolkenstein (in St Christina, vlakbij de Saslong) is ook een Apres ski bar die vlgs mij iets langer door gaat. De stoeltjeslift vanuit St Christina is inderdaad oud en langzaam, maar wij hebben deze toch meestal verkozen boven de gondel omdat ie dichterbij was.

Mooie piste

  • De afdaling van de Marmolada.

Ik ben veel in het gebied geweest,ben ook vanaf 9-3 in st.Christina en vertel je graag de tochten die ik gemaakt heb ,maar heb de skikaart erbij nodig.Je kan in alle winkels je skis kosteloos stallen 's nachts.
Fenny,alleen reizende vijftiger.

Ik moest even nadenken welke stoeltjeslift je bedoelt, maar ik neem aan dat je de lift naar Monte Pana bedoelt. Dit is niet de meest voor de hand liggende lift om 's ochtends te nemen, al zijn de drie pistes vanaf Monte Seura, die je vanaf Monte Pana alle drie met dezelfde lift kunt bereiken, zeker de moeite waard. Vooral de zwarte Alfa en de rode Bravo (of was het andersom?) Een andere reden om deze lift te nemen is dat je vanaf Monte Pana met een bus (niet inbegrepen in de liftpas) naar de Seiseralm kunt. Verder is dit een rustig gebied met vooral oefenweides voor de echte beginners.

Je zult meestal starten met de eitjes naar Hotel Sochers en dan verder naar de Ciampinoi. Van daar af kun je drie kanten op: (1) naar Selva en dan via Dantercepies richting Alta Badia (Sella ronda “oranje”) (2) via Plan de Gralba en de Sella pas richting Belvedere, Val di Fassa (Sella ronda “groen”’ of (3) via de Sasslong wereldbeker afdaling terug naar Santa Cristina.

Er is vanaf het dalstation nog een derde mogelijkheid: via het ondergrondse treintje en daarna een eitjeslift naar Col Raiser en de Seceda. Hier een paar prachtige, brede en lange afdalingen pal in de zon, waaronder de prachtige afdaling naar Ortisei. Zeker de moeite waard. Eventueel kun je vanuit Ortisei de oversteek maken naar de gondel naar de Seiseralm. Je moet dan wel een eindje door het dorp lopen. Sinds daar een loopbrug ligt is dat gelukkig iets korter geworden.

Een must om te doen is de tocht naar Lagazuoi. Je skiet daarvoor via Selva en Dantercepies naar Corvara. Daar richting Armentarola. Hier vertrekken bussen en taxibusjes naar de Falzarego pas. Daar gaat een grote gondel naar Lagazuoi, een van de hoogste toppen van het gebied. Van daar ski je over een lange, prachtige afdaling terug naar Armentarola door het zogenoemde verborgen dal. Het laatste prikstuk kun je je terug laten brengen door met een grote groep aan touwen achter een arreslee met paarden te hangen. De busjes en de paarden zijn niet inbegrepen in de pas. Vanuit Santa Cristina zul je vroeg moeten vertrekken om het een beetje in een normaal tempo te kunnen doen, en tijd over te houden voor een lunchstopje onderweg. Heel de Dolomieten, maar vooral Alta Badia, staan bekend om het uitstekende eten in de berghutten. Met name op de terugweg zitten een paar bottlenecks.

Ik ga zelf over een week naar een hotel aan de Campolongo pas, tussen Corvara en Arabba.

Veel plezier!

Ik kan het inderdaad eens zijn met Richard. De stoeltjeslift naar Monte Pana is oud en langzaam en brengt je niet echt ver. Je kunt daar de bus nemen maar dat is ook alles de pistes die Richard aan haalt vanaf de Mont de Seura zijn heel erg mooi en rustig, maar beter is het om de gondel te nemen naar de ciampinoi, vanaf daar kun je ook een hele mooie rustige route terug skien naar Monte Pana en alsnog de bus nemen als je wil.
Voor de Laguazoi moet je wel een beetje tempo maken en niet te lang blijven treuzelen bij al die heerlijke eet en koffie tentjes onderweg (ze zijn allemaal top en sommigen zijn nog beter!!)
De seceda op is inderdaad erg mooi. Als je dan naar Ortisei naar beneden gaat moet je even stoppen bij cafe Anna voor een warme choco met een lekkertje, of iets sterkers natuurlijk! Is een erg mooie tocht om te doen.
Ook de Marmolada is een fantastische afdaling!
En natuurlijk alle afdalingen die vanaf de Porto Vescovo naar Arabba gaan, die zijn heeeeeel erg gaaf, sommige ook erg stevig zwart en stevig rood, maar zo de moeite waard. Doe dezen alleen niet op de woensdag omdat dan bijna iedereen het rondje sella sckiet en dit een plek is waar iedereen doorheen moet. Sowieso de sella niet op de woensdag doen maar beter op een dinsdag of vrijdag. Dan is het daar heerlijk rustig.
Vanaf de Danterciepes loopt ook een erg mooie zwarte piste naar Wolkenstein. Iedereen neemt daar de rode afdaling, daarom blijft de zwarte altijd erg goed. En echt heel zwart is die piste niet.
Als je zin en tijd over hebt is het leuk om via Golfosco en Corvara naar Pedraces te gaan en daar naar boven om in het klooster op de top te eten! Heel erg leuk en een mooie tocht om te maken.
Nog twee weken en dan mag ik er ook weer heen! ik heb er zin in! Wij gaan al lang hier heen en zijn nog steeds niet uit geskied hier.

Je verwachtingspatroon is in orde ;-) Je gaat - denk ik - ook nog in relatief rustige periode qua aprésski. Maar de Crazy Pub (onderaan de liften) is goed te doen hoor. Anders keertje naar de al eerder genoemde http://www.luislkeller.com Veel plezier!

ook een tip is als je van de Dantercepies richting corvara en dan bij Colfosco de gondels rechts op, liggen een paar hele leuke pistes om gas te geven.
Inderdaad is bij Hotel Wolkenstein een apres-skibar, die s avonds vooral door de dorpsjeugd wordt bezocht. Is bij Maciaconi omhoog. Wij gingen na het skieën meestal bij La Stua (Wolkenstein) eentje drinken, wij vonden het er erg leuk en heel leuk personeel. is bij de oversteekbrug van de chiampinoi naar de dantercepies

Gaat heel het forum naar dit gebied over 2 weken? :). Ik dacht al beetje buiten het seizoen te gaan, maar niets is minder waar volgens mij :)…

Maar ook ik vertrek over 2 weken die kant op! Leuk al die tochtjes, die van Pedraces is inderdaad erg mooi… Vooral de restaurantjes in die hoek :)

Let it snow!

yep dan is de mooiste tijd! goed weer, lange dagen, toch nog goede sneeuw! dus wat wil je nog meer!!!

Gaat heel het forum naar dit gebied over 2 weken? :)

Gerwin. op 22 feb. 2013 16:49

Nee hoor, ik ga over 3 weken (de 16e) :-)

Hallo wij hopen 11/3 weer te gaan en kijken er nu al weer naar uit,

ben gast947
1 apresskie bar en een goede wijnbar.

Wij gaan de 16de richting ortisei … Valt daar nog wat te beleven qua après ski ??.. En jullie weten dat vast wel, is het nou makkelijk om vanaf de seiseralm terug te skiën naar de monte pana ?.. Ipv de skibus te nemen of moet je dan heel veel prikken?..

wij gaan de 15de voor 4 dagen een huttentocht maken in de Dolomieten. De 2de dag van Belvedere naar Passo Fedaia. Is het de moeite waard om van uit Arabba een ronde te maken over de Passo Campolongo naar Rie Vallon en dan terug via Pralongia/La Vizza, koen

@ Koen:
De Vallon piste is volgens de kaart zwart, maar in feite niet moeilijker dan de rode piste vanaf Boè naar Passo Campolongo. Om er vanuit Arabba te komen zul je eerst helemaal naar Corvara moeten. Wel een mooie tocht. Je volgt dan een deel van de Sellaronde, dus dat kan druk zijn, ook half maart. De Vallon piste zal heel rustig zijn. Dat zwart schrikt mensen af. Bovendien gaat de piste nergens heen, je komt weer terug op de plaats waar je in de lift stapte.

Rond Pralongia liggen vooral blauwe pistes, maar dat kan ook fijn zijn. En het ligt vol in de zon. Ook prikstukken, kan ik me herinneren.

De mooiste en uitdagendste pistes in dat deel van het gebied liggen bij Porto Vescovo, boven Arabba. Je komt daar langs op weg naar de Fedaia pas. Van Belvedere naar Fedaia is niet ver, dus je zult tijd genoeg hebben.

@gast929:
Het is bij mijn weten niet mogelijk om terug te skiën van de Seiseralm naar Monte Pana. De stippellijntjes op de kaart zijn langlaufloipes.

ik wil wel wat meer weten over de seiseralm.
ik logeer in wolkenstein…hoe kan ik het beste naar de seiseralm.??via monte pana en dan de bus?
hoe groot in km is de seiseralm en hoe uitdagend is het gebied?
hoe ver is het wandelen in ortisei vanaf de afdaling van de col raiser tot aan de lift voor naar de seiseralm te gaan?

Wtf?
Ik zal 9 maart ook in wolkenstein zijn voor 4 dagen, samen met een andere wintersportersbezoeker.

Idee voor een flashmob?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

De seiseralm is vooral een familiegebied met voornamelijk blauwe en lichtrode pistes. Toch lekker, omdat het er rustig is als het rond de sella ronde druk is. Verder zijn er enkele prima berghutten en ligt het in de zon. Vanuit Selva ben je er het snelst als je de bus naar Ortisei neemt. De bus doet er ongeveer 15 - 20 minuten over.

rudi2
je kan ook via Ortisei naar de Seiseralm.De seiseralm is een gemakkelijk gebied om te skieen verder is het wel een mooi gebied. En wat de drukte betreft mi is het in maart niet druk en zeker niet op de Seiseralm.

Al heel wat nuttige tips gesprokkeld hier! De condities zijn op dit moment optimaal, hopelijk trekt de sneeuw het in de dalen nog enkele weekjes. Op die pisten zal het meer dan waarschijnlijk in orde zijn maar groene dalen zijn toch niet alles.

Als er mensen zijn die er dan ook zijn en daar na een dag skien boven aan de piste nog iets willen nuttigen, of ergens aan een dalafdaling …

@GeensMaarten: ik heb je PB zojuist beantwoord.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@ceel @SietseGras @Gerwin. @rudi2 @GeensMaarten :
Als het goed is zijn we allemaal de 11e maart in hetzelfde gebied. Sommigen al een dag of twee dagen eerder, voor sommigen is het de eerste skidag.

Zullen we een mini-wintersporters.nl-meeting ervan maken?

Wie voelt daar wat voor?

@ceel: sta jij dan de 11e al op de latten of kom je die dag aan?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik ben hier wel voor te vinden!

Ferdinand
Wij komen de 11e avonds aan en zitten in Ortisei,wij zouden voor de meeting ook wel te vinden zijn ,maar hoe of wat zou je het dan voorstellen?

@ceel
Op een afgesproken tijd, bijv. een uurtje of 11 smorgens afspreken in het restaurant bovenaan de Seceda voor een bakkie koffie en kennismaken, daarna de Seceda afstormen en onderaan eventueel onder het genot van een versnapering elkaar weer gedag zeggen.

Het fijne hiervan is dat je in de loop van de week elkaar vast nog wel tegenkomt op de piste of in de Apres-ski, en da’s gezellig toch!? :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Is er iemand die de drukte kan inschatten de week van 9 maart? Mij lijkt het één van de rustigere weken van het seizoen te worden. Als je op de website van val gardena kijkt zijn er nog enorm veel appartementen vrij. Kan natuurlijk ook zijn omdat er een overaanbod is, iemand een idee?

Dit is de eerste week na het hoogseizoen. Ik ben meer dan eens in deze week in de Dolomieten geweest. Normaal gesproken is het dan gezellig druk, maar niet overdreven. Zeker niet uitgestorven.

Enorm veel appartementen vrij? Verbazend. Zou de cisis toeslaan? Je kijkt niet toevallig naar 9 april? Want dan is het gebied gesloten ;-)

Als ik op de website van Val Gardena kijk en ik vul in voor 9 maart 1 appartement voor 4 personen, dan krijg ik zo maar eventjes 39 pagina’s met appartementen, gemiddeld zo’n 7 appartementhuizen per pagina. Als je de zelfde zoek opdracht doet in Ischgl krijg je twee pagina’s

Op welke website heb je gekeken? Als ik op http://www.val-gardena.com dezelfde zoekopdracht ingeef, dan vind ik maar twee mogelijke appartementen.

7 x 39 appartementen, dat is zo’n beetje de hele capaciteit van het gebied. (Er zijn volgens mij relatief veel hotels en pensions)

Plaats een reactie