Muziek tijdens het skiën, veilig?

De laatste tijd zie ik steeds meer skiërs die muziek luisteren terwijl ze van de piste af komen (of ik mag meegenieten als ik naast ze zit in de lift). Muziek via de helm en/of via de smartphone of iPod met pluggen in het oor.
Hoewel ik ook erg van muziek hou en me kan voorstellen dat je met bepaalde muziek ook echt heel lekker kunt skiën, vraag ik me toch af of dit veilig is. Ik ga bij sommige nummers in de auto bijvoorbeeld vanzelf harder rijden :-) Al mijn zintuigen staan op max als ik ski, ook mijn gehoor. Zo hoor je soms iemand van achteren aankomen en merk je dat je even alert moet zijn (schraap, schraap). Hoe denken jullie hier over? Veilig? Ervaring met muziek luisteren tijdens het afdalen?

Ik steek al jaar en dag mijn Ipod in de oren tijdens het skiën. Niet te luid en is volledig veilig. Ik hoor nog steeds wat er rond mijn gebeurd hoor.
Dus op een veilige manier. :-)

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ja ik vind het een ingewikkelde stelling, ik ben al snel van mening dat je dezelfde regel moet toepassen als op de fiets in Nederland.
In Nederland zegt de wet hier het volgende over:

Geen verbod mp3-speler, iPod of mobiele telefoon op de fiets
Het gebruik van een mobiele telefoon, mp3-speler of iPod in het verkeer kan afleiden. Een belangrijk nadeel is dat deze apparaten het gehoor afsluiten voor andere geluiden in de omgeving. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar de veiligheid van het gebruik van draagbare media-apparatuur en mobiele telefoons tijdens het fietsen.

Er komt geen verbod op bellen of naar muziek luisteren tijdens het fietsen, omdat dit niet te handhaven is.

Ik zou zeggen gebruik je verstand, en weet dat je niet de enige bent op de piste, heel mischien moet je geen oordopjes in doen maar gewoon via de speaker luisteren.

Suizen van de wind is de beste muziek ;-)
In de natuur geen muziek voor mij.

Don`t eat yellow snow

Ik knal hiermee de berg af nadat ik klaar ben met de les.

Skiën. What else.

Prachtige muziek @johnsolden! Ben wel benieuwd of je dit na elke lesdag doet of alleen als je vervelende cursisten had :-)

Is dat niet lastig John op zo’n klein schijfje? Snowboard of ski’s lijkt me makkelijker. :D
Wel leuke muziek trouwens.

Lekker nummer John! ("Jeugdsentiment"). Ik denk dat als je muziek met verstand op zet (niet te hard), het niet gevaarlijk is. Als ik bovenstaande nummer van John hoor dan vraagt dit er wel om, om hard op gezet te worden en kan het tempo lekker opzwepen. Hier schuilt volgens mij wel een gevaar in. Ikzelf ben ook een muziekliefhebber maar op skies (en op de mountainbike) voor mij geen muziek. Het windgesuis en de natuurlijke omgevingsgeluiden klinken mij als muziek in de oren!

Vervelende klanten bestaan niet Punt.

Ik had vroeger een bodywarmer met ingebouwde speakers. Eens zien of ze die nog ergens hebben!

Skiën. What else.

Het is simpel: hoe je het ook wendt of keert: oordopjes & koptelefoons remmen -hoe miniem ook- het geluid van buiten. En de muziek gaat daar nog 'ns overheen.
Of dat veilig is? In het uiterste geval bepaaldt de rechter dat. En reken maar dat je in geval van een ongeluk dan verhoogde aansprakelijkheid hebt, als muziekluisteraar.

Daarnaast vind ik het altijd een beetje sneu, muziek tijdens het skien. Ik geniet met alle zintuigen!

Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me best fijn om een lekker setje op te hebben staan.
En als je gewoon goed op blijft letten is er niet veel aan de hand, als er iemand van achter op je knalt omdat je hem niet aan hoorde komen is het nog steeds zijn schuld lijkt mij (tenzij je een heel spastisch patroon volgt).

Ik vind beiden lekker. Kan genieten van het geluid van de wind en/of sneeuw, maar heb afgelopen week ook heerlijk geboard met diverse setjes van Chris Liebing of Richie Hawtin… :D

Overigens wel zo zacht dat je nog gewone gesprekken kunt voeren…

Twee jaar geleden zat ik in Berwang en was ik een dagje in Lermoos aan 't skiën: waren daar de opnames van “Sterren in de sneeuw”. Sinds dat moment stel ik dat muziek tijdens het skiën levensgevaarlijk is…
Gerard Joling op het terras van de Grubighütte, in de zon met ontbloot bovenlijf… brrrrr…

Die eindeloze sets van Chris Liebing doen het inderdaad wel goed ;)

Heb altijd muziek aan in mn helm(standaard luidsprekers ingebouwd) niet te hard zodat ik alles van buitenaf nog kan horen en gesprekken kan voeren, maar is lekker als achtergrond muziekje met mn board de berg af racen. Dan lijkt alles vanzelf te gaan en hoef je je niet druk te maken om techniek of iets dergelijks.

Ja bevalt prima, bergen om je heen sneeuw en niets anders horen dan de wintersporters.nl spotify playlist

Vroeger gebruikte ik shure Se310 en Se425. Maar sinds ik customs heb wil ik niet anders meer :)

http://ultimateears.logitech.com/en-us/home/Reference-Monito…

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Opmerkingen als "… niet te hard zodat ik alles van buitenaf nog kan horen …" en "… Ik hoor nog steeds wat er rond mijn gebeurd …" bestempel ik als regelrechte "onzin".
Zodra je geconcentreerd geluid in je oren pompt, neemt het waarnemingsvermogen voor het echte omgevings- resp. achtergrond geluid per definitie af. "Alles" nog horen met muziek in je oren is simpelweg uitgesloten! En het kan juist dat ene ruisgeluid zijn van een naderende, zich zelf niet onder controle hebbende, medeskier wat de doorslag kan geven of er wel of geen botsing ontstaat.
En juist dat soort subtile geluiden hoor je dan dus niet meer!

Uit onderzoek is aangetoond, dat ca 25% van de jongeren op 25 jarige leeftijd al aantoonbare gehoorbeschadiging heeft als gevolg van discobezoek, AaiPets etc. etc. Het zoui natuurlijk ook kunnen dat bovenstaande stellingnemers al tot deze categorie horen en die subtile geluiden sowieso al niet meer horen. En dan "hoor" je inderdaad "alles" nog …

Dus ongeacht of je nu fietst, een auto bestuurt, skiet of wat dan ook: Bij het beoefenen van dat soort activiteit horen geen doppen in je oren.

Daarbij vind ik het sowieso merkwaardig, dat iemand tijdens het skiën überhaupt muziek zou willen horen … Het lijkt wel of men (met name de jongeren) stilte "eng" vindt. Zou men soms bang zijn voor de eigen gedachten?

Rob

Heel appart. Dove mensen mogen namelijk ook gewoon skiën toch? Voor mij persoonlijk helpt muziek mij juist alleen maar te focussen op het skiën. Als jeje aan de FIS piste regels houd(waar ik zo’n hekel aan heb) dan ben je niemand tot last of je nu wel of niet kunt horen.

Zelf fiets en loop ik regelmatig hard met mijn oordoppen in. Skiën met oordoppen doe ik vaak maar 1 dag of 1 middagje per vakantie om gewoon even helemaal lekker met me zelf te zijn. Idd afgesloten van iedereen, waarom? Omdat ik dat soms lekker vind. Skeeleren doe ik in Nederland niet met muziek in omdat ik dan niet kan horen wanneer ik mijn been moet intrekken voor een auto, in Australië kon dit wel.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik ski of board nooit met muziek want ik raak nogal snel afgeleid daardoor. Bovendien vind ik de geluiden die bij het skiën/boarden horen super lekker om te horen. Is voor mij mooier dan muziek!

Als jeje aan de FIS piste regels houd(waar ik zo’n hekel aan heb)

bartus op 14 feb. 2013 00:28

Dan hoop ik jou toch niet te vaak tegen te komen op de piste.

En idd. dove mensen mogen ook boarden maar die hebben dus geen muziek waardoor ze worden afgeleid.
Maar ik ken ook iemand die juist muziek opzet omdat ze angstig word van al dat geschrap ed. achter d’r aan van andere skieërs en boarders.

Übung macht den meister!!!

Ja bevalt prima, bergen om je heen sneeuw en niets anders horen dan de wintersporters.nl spotify playlist

Vroeger gebruikte ik shure Se310 en Se425. Maar sinds ik customs heb wil ik niet anders meer :)

http://ultimateears.logitech.com/en-us/home/Reference-Monito…

bartus op 13 feb. 2013 22:53

Welke afspeellijst is dat dan? Ik kan hem niet vinden

Opmerkingen als "… niet te hard zodat ik alles van buitenaf nog kan horen …" en "… Ik hoor nog steeds wat er rond mijn gebeurd …" bestempel ik als regelrechte "onzin".
Zodra je geconcentreerd geluid in je oren pompt, neemt het waarnemingsvermogen voor het echte omgevings- resp. achtergrond geluid per definitie af. "Alles" nog horen met muziek in je oren is simpelweg uitgesloten! En het kan juist dat ene ruisgeluid zijn van een naderende, zich zelf niet onder controle hebbende, medeskier wat de doorslag kan geven of er wel of geen botsing ontstaat.
En juist dat soort subtile geluiden hoor je dan dus niet meer!

Uit onderzoek is aangetoond, dat ca 25% van de jongeren op 25 jarige leeftijd al aantoonbare gehoorbeschadiging heeft als gevolg van discobezoek, AaiPets etc. etc. Het zoui natuurlijk ook kunnen dat bovenstaande stellingnemers al tot deze categorie horen en die subtile geluiden sowieso al niet meer horen. En dan "hoor" je inderdaad "alles" nog …

Dus ongeacht of je nu fietst, een auto bestuurt, skiet of wat dan ook: Bij het beoefenen van dat soort activiteit horen geen doppen in je oren.

Daarbij vind ik het sowieso merkwaardig, dat iemand tijdens het skiën überhaupt muziek zou willen horen … Het lijkt wel of men (met name de jongeren) stilte "eng" vindt. Zou men soms bang zijn voor de eigen gedachten?

R.C.Grootveld op 14 feb. 2013 00:13

Die had ik nog niet meegenomen in mijn post, de gehoorschade. Goed punt! Zeker met pluggen in je oren hoeft de muziek niet hard te staan om al gehoorschade te geven. Probleem is dat je dat niet merkt als je jong bent maar pas als je ouder wordt. De trilhaartjes in je oren gaan onherstelbaar kapot. Met als gevolg "Tinitus". Een groot onderschat probleem waar de jeugd nog mee te maken gaat krijgen. Mensen die dit hebben zijn niet zelden depressief en arbeidsongeschikt. Google er maar eens op. Het voorbeeld zit naast me op de bank, vroeger lekker plaatsjes gedraaid met de disco, nu een permanente ruis en piep in zijn oor. Gelukkig een milde vorm (nog wel) maar genieten van stilte kan hij niet meer, inslapen gaat slecht want zonder andere geluiden hoor je de piep het sterkst. Als muziekliefhebber naar een concert betekent oordoppen in en een week extra veel last en slecht kunnen slapen.

Is het juist niet lekker om in die mooie witte wereld even geen herrie om je heen te horen?

Ik ben geen voorstander van muziek op de piste. Juist de laatste jaren heb je die in-ear dopjes en die nemen, zonder dat je muziek aan staat, al veel omgevings geluid weg.
Maar verder vind ik ook dat iedereen het zelf moet weten :)

Heel appart. Dove mensen mogen namelijk ook gewoon skiën toch?

bartus op 14 feb. 2013 00:28

Doof zijn is een handicap en gaat (mijns inziens) niet op, in welke vergelijking dan ook.

eigenlijk altijd wel muziek opstaan, vaak 1 oortje in om zo toch nog fatsoenlijke gesprekken te kunnen voeren en daarnaast ook alles om me heen nog te horen.
Maar niks zo lekker als een lekker setje in de oren van bv Hawtin, Luciano of een lekker stukje house!

Is het al bijna januari?

Ik kan het niet laten om toch even te reageren op, met name, een aantal van bovenstaande reacties.
Ik vind het zelf heerlijk om met muziek de berg af te boarden. Muziek kan je in een bepaalde modus zetten.
Een bepaald uitzicht met bepaalde muziek kan iets magisch brengen. IK (en dat is persoonlijk) vind dat lekker.
Ik weet ook dat er inderdaad een zintuig minder gebruikt wordt als er muziek op staat. Dit maakt vaak dat overige zintuigen scherper zijn. Ik zeg niet dat het uitschakelen van het gehoor geen invloed heeft op je 'awereness’op de piste, maar we moeten het ook niet overdrijven. Dan moeten we ook de radio in de auto niet te hard zetten bijvoorbeeld. (wie doet dat niet?)
De discussie over “jongeren” die niet tegen stilte kunnen en gehoorschade.
Gehoorschade is een issue, maar in mijn opinie volledig off topic. Ik heb niet de illusie dat er geen gehoorschade meer zal zijn als we de “jongeren” dan maar niet tijdens die week wintersport met doppen laten boarden.

Dus kort en goed…
Lekker zelf weten, verantwoordelijk ben je altijd op de piste, dus ken de regels en pas ze toe!

Geen verzekeringsagenten aanwezig voor dit aspect van aansprakelijkheid?

@Joren,

@ Yo-han, jups ik heb een spotify premium account

bartus op 20 okt. 2012 16:01

Wintersporters.nl: http://open.spotify.com/user/johankuijt/playlist/4CpapIcbo6M…

Yo-han op 21 okt. 2012 10:04
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik lees verschillende voors en tegens, maar ik vind toch dat het prima te doen is met oordopjes in. Persoonlijk luister ik alleen muziek als ik op de sleeplift sta, want anders is dat zo saai. Toch heb ik afgelopen vakantie één dagje alleen geskied, de hele dag met muziek in. In de skilift was de muziek prima te horen, maar bij de afdalingen was er behalve suizende wind niets te horen. Ik ben van mening dat je gehoor maar een zeer beperkte rol speelt, omdat de snelheden gewoon zoveel hoger liggen dan op de fiets. Als je persé pleit voor geen dopjes in je oren, moet je tevens pleiten voor geen helm op, want die beperkt het gehoor ook heel sterk. En na jaren campagne voor de helm, lijkt dat me niet de juiste oplossing.

Ik vind heel erg ongewenst dat er mensen zijn die met muziek aan het skiën/ boarden zijn. Je gaat wel ff iets harder dan op de fiets. Met 80 km/h hoop ik toch dat iedereen zijn koppie er bij heeft.

Dat is juist het punt, ik mag hopen dat op die snelheid niemand z’n muziek meer kan horen, anders heb je heel snel een serieuze gehoorbeschadiging. En op 80 km/h ga je vanwege je helm en suizende wind echt niet meer horen wat er achter je gebeurd…

Plaats een reactie