Piste leegvegen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Jaren geleden door 40 Fransen van de piste, erger nog van het terras geveegd nadat we net een liter Glühwein gekocht hadden. Was toen nieuwe regel: na 16:00 niemand meer op de piste. Maar wel nog wel Glühwein verkopen tot aan die tijd.
Sindsdien nooit meer in Frankrijk gaan skieën.

Kan iemand me vertellen of ze daar tegenwoordig nog steeds zo ‘gastvriendelijk’ zijn? Mijn ervaring is dat gastvriendelijkheid in Oostenrijk, Zwitserland en Italie wel bestaan.

Of kan ik tegenwoordig in bepaalde gebieden weer ‘veilig’ op wintersport?

Fransen hebben inderdaad nog altijd liefst dat je uw geld gewoon opstuurt met de post en verder gewoon thuisblijft.

is inderdaad triestig die Franse mentaliteit : ooit eens ‘geprobeerd’ een sanitaire stop te doen, zonder iets te drinken in een hutje midden in het skigebied (ook valthorens) , maar mocht NIET naar het toilet gaan zonder iets te bestellen ! Sindsdien ook NOOIT meer Frankrijk, ipv ,zoals in Oostenrijk, je te ontvangen met de armen open, staan ze daar met de armen dicht !

Gaan we weer… Er zijn nu eenmaal mensen die het naar hun zin hebben in Frankrijk, anderen in Oostenrijk.
Het is al geruime tijd een hobby op dit forum om oeverloos de keuze van de ander af te kraken. Net zoiets als met skiërs en boarders. Ik word er een beetje moe van. Het voegt ook helemaal niets toe. :(

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ja, heb niets aan bevestiging wat ik al weet van Franse gastvriendschap, maar wil wel concreet weten of ik om 16:00 van de piste geveegd wordt, of dat ik boven op de berg voor de laatste afdaling nog op mijn gemak wat in de zon kan drinken om daarna naar mijn hotel/pension te skieen.

Allee dan: in de Pano bar in L2A mag je langer blijven hangen om daarna naar beneden te skiën. Wel 5 euro voor een gewoon pintje als ik het me goed kan herinneren (ondertussen 3 jaar geleden).

In Val Thorens gaan de laatste liften nog om 16.45 omhoog. Om 17:00 sluit o.a. de Folie Douche. Het terras van de Folie Douche wordt volgens mij wel na ~10 minuten ‘leeggeveegd’, maar dat is meer omdat ze gewoon alles moeten schoonmaken en dit klaar willen hebben voordat de zon weg is. Over de afdaling mag je zo lang doen als je wilt; er zitten na sluitingstijd nog genoeg groepen aan de zijkant van de piste te chillen in de ondergaande zon.

Een andere dag in Val Thorens ook gehad dat wij de laatste waren met de Boismint lift naar boven. Iemand van het pistepersoneel zette daarna met lint de piste dicht waar wij net van af gingen en skiede verder met ons mee om de rest van de piste te controleren. Dat deed hij echter op gepaste afstand en niet opdringerig o.i.d. Wij kregen in ieder geval niet het gevoel dat we moesten opschieten.

Can't wait for the snow!

@gast387 dat hoef je in héél veel restaurants, barretjes en kroegen in Nederland ook niet te doen hoor dus ga je nu emigreren?

🏂

@frank is een forum niet oa bedoeld om te discussiëren over zaken?

En zoals gezegd in les deux alpes heb ik ook geen problemen ondervonden toen we na zonsondergang afdaalden vanuit de Pano bar. (inmiddels 7€ een flesje Heineken) maar daar heb je trouwens wel een ongelofelijk vet après ski feest ! De andere keren in Frankrijk ,2x les sybelles, heb ik niets van slechte gastvrijheid gemerkt en ook daar weleens laat boven gebleven bij een restaurantje. Veelal spreken ze redelijk Engels en is het oude vervelende chauvinisme ver te zoeken. Dit vind ik ook in de zomer trouwens.

Als je naar Frankrijk gaat moet je gewoon met een iets andere instelling gaan dan als je naar Oostenrijk gaat. Maar dat je can de piste afgeveegd word heb ik niet meegemaakt en kan ik me niet voorstellen ook, zeker niet van een terras!

🏂

Oostenrijk is inderdaad veel beter, daar kom je tenminste heel veel landgenoten tegen. Veel plezier daar, dan kan ik tenminste rustig naar Frankrijk. Generaliseren is een kunst. Mijn ervaring met m’n landgenoten is om op het terras keihard te klagen over die asociale Fransen en weg te lopen zonder de tafels leeg te ruimen.

@Martje dat is wel zo maar alleen maar zeggen dat het ene beter is dan het andere voegt niets toe aan de discussie en geeft zeker geen antwoord op de vraag van ts. Helaas is het zo dat velen alleen maar kunnen roepen zonder argumenten.

🏂

@gast624 je hebt een punt alleen generaliseer je zelf ook meteen over je eigen landgenoten. Ik voel me niet aangesproken overigens. ;p

🏂

In de liften in Trois Vallees hoor ik nauwelijks de Franse taal maar wel zowat alle andere Europese talen.
Dat is op de terrassen niet anders. De Fransen zijn in een zo immens gebied misschien met 10 tot 20% vertegenwoordigd. Dat zal op het buitenterras van de Folie Douce niet anders zijn. Zelfs het bedienend personeel is maar voor een beperkt gedeelte van de Franse nationaliteit. Waar hebben we het dan over. De pistes in het gebied worden uitzonderlijk goed door Fransen geprepareerd. Ook bij het schoonvegen van de wegen hoef je de Fransen niets te leren. Zelfs bij hevige sneeuwval is er, ondanks de hoogte, vrijwel nooit lang sprake van een vorm van isolement. Wij gaan toch in eerste instantie voor het skien, is het niet.

Blijf jij lekker elders skiën. Zo te lezen moet je 3 jaar opgekropte persoonlijke irritatie perse nog ventileren op een algemeen positief forum. Succes maat! Lekker bezig :-)

Afgelopen 3 jaar in Frankrijk (Flaine en 2x Val Tho) wezen skien, dit nog nooit mee gemaakt. Altijd heerlijk kunnen skien, en voor mij staat dit land absoluut op 1!

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Oostenrijk is inderdaad veel beter, daar kom je tenminste heel veel landgenoten tegen. Veel plezier daar, dan kan ik tenminste rustig naar Frankrijk. Generaliseren is een kunst. Mijn ervaring met m’n landgenoten is om op het terras keihard te klagen over die asociale Fransen en weg te lopen zonder de tafels leeg te ruimen.

Gast628 op 14 feb. 2014 18:12

Ik hoef geen landgenoten tegen te komen hoor :P

Gang is alles

Ik snap de openingspost niet, skiën en drinken is geen veilige combinatie.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant Doe toch niet zo zielig. Een drankje kan echt geen kwaad. Als je het maar niet te bont maakt.

Lees de openingspost nog een keer door s.v.p… Ik reageer namelijk op de openingspost, in die context moet je mijn reactie lezen.

Als je door 40 Fransozen van een terras wordt verwijderd, dan heb je het blijkbaar heel erg bont gemaakt.

Sluitingstijd is sluitingstijd, dat geldt ook voor kroegen in NL, daar word je ook met zachte hand (en bij weigerachtigheid flink harder) verwijderd na de officiële sluitingstijd.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Lijkt me sterk dat hij die liter gluhwein in zijn eentje wou nuttigen.

En ja, als ik 5 minuten voor sluitingstijd een bord eten geserveerd krijg ben ik ook niet blij als ze me daarna meteen eruit gooien, dat is zelfs ongepast.

Het zal denk ik per hut verschillen. De belangrijkste oorzaak is of de huttenbaas en personeel in de hut zelf overnachten of `s avonds nog naar beneden gaan en in het dal slapen. Als het laatste het geval is zal het huttenpersoneel ook gewoon voor het donker thuis willen zijn net als heel veel andere hardwerkende mensen.
Of in Oostenrijk het personeel vaker in de hut overnacht dan in Frankrijk weet ik niet. Met mentaliteit heeft het in ieder geval niet te maken heb ik na jarenlange ervaring in zowel Oostenrijk als Frankrijk wel opgemerkt.

En 5 minuten voor sluitingstijd een bord eten krijgen zal niet gauw gebeuren omdat bijna overal de keuken eerder sluit dan de rest van het restaurant.

Don`t eat yellow snow

Dan hadden ze bar ook eerder moeten sluiten. Tent om16:00 leegvegen als je om 15:59 nog drankjes verkoopt is gewoon not-done.

De vraag is of er werkelijk één minuut tijd heeft gezeten tussen aankoop gluhwijn en leegvegen terras. Het kunnen er ook 5 of 20 minuten zijn geweest. Je kunt het ook omdraaien, als het algemeen bekend is hoe laat de boel sluit, dan moet je snel drinken als je nog iets besteld hebt.

En ik vind het een opmerkelijk verhaal dat er veertig Fransen aan te pas zijn gekomen om het terras leeg te vegen. Als het er werkelijk veertig zijn geweest, dan vermoed ik dat er eerst een flinke escalatie is geweest en daarna een stukje sociale controle van omstanders.

Hou er s.v.p. ook rekening mee dat horeca ondernemers flinke sancties kunnen krijgen bij het niet-naleven van de regels.

P.S. probeer eens in eigen land na sluitingstijd nog in een kroeg te blijven zitten.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

In eigen land? 4:00 sluit de bar, 04:15 wordt je netjes gevraagd te vertrekken, 04:30 wordt je eruit "geveegd".

@constant dont take life to serieus

Even voor de duidelijkheid: wij waren met zijn vieren een uurtje ervoor nog 2 vallees verderop. We schrokken van de tijd en hebben als bezetenen teruggeskied. 2 Stoelen achter ons hebben ze de lift stilgezet. We kwamen op het terras omdat we er echt even aan toe waren en we vandaar naar ons hotel konden skieen, zonder nog een lift te nemen. De zon scheen nog lekker, wat laat in de middag in Les Minuires niet meer het geval is bij ons Chalet. Tijd voor een stop dus. Ik houd zowieso wel van een afzakkertje alvorens de afdaling rustig te doen: nog even uitrusten, piste net wat leger en niet vol van mensen die ‘op de laatste draad’ aan het skieen zijn en het daarmee vaak echt gevaarlijk maken. In Oostenrijk heb je dan soms nog wel het geluk dat ‘het tapijt’ (eerste pistenbully die van onderen net boven aan komt een een 6m breed ijsvrij stuk gemaakt heeft ;-) net aangelegd is. Voorwaar een stuk veiliger dan ‘ijsharken’.

We bestelden een kan Glühwein die we ingeschonken hadden en we heften het glas, toen we de kudde ski-leraar achtige personen zagen aankomen. Geen half uur dus, maar minder dan 5min; niemand had nog een slok genomen. Geen regel van de kroeg, maar volgens de ‘schoonvegers’ nieuwe veiligheidsregel van het dorp. Op ons ‘we drinken nog even op, hebben hard geskied, willen even rusten, zijn met zijn vieren en skien het laatste stuk rustig naar beneden’ werd behoorlijk aggressief gereageerd: nee, er mag niemand achter ons op de piste zijn. Bij weigerig van ons om gevolg te geven onze Glühwein in de steek te laten en meteen te vertrekken, stonden er ineens een stuk of 6 voor ons neus en werden bijna handtastelijk. Geen zin in ruzie met zoveel testosteron hebben we toen besloten toch maar te gaan…zonder de toch al dure Glühwein nog op te drinken.

Maar dit soort akties, kunnen mijn verder niet snel van slag af te krijgen vakantiegevoel, toch wel een uurtje of wat vergallen. Daarna nooit meer in Frankrijk geweest. Ik moet eerlijk zijn dat dit de enige keer is dat ik zoiets meegemaakt heb. Onvriendelijkheid komt wel vaker voor in Frankrijk, maar dit was anders: ik werd gedwongen iets te doen, wat nergens op sloeg. Onvriendelijkheid, dan trek je je schouders op, draait om, loopt weg en maakt aan de andere kant weer plezier. Dat ging hier niet.

Ik heb me daarna 2 jaar laten verrassen door de gastvriendelijkheid in Davos, die Oostenrijks niveau haalt. Dat Oostenrijks niveau van gastvriendelijkheid heb ik eerlijk gezegd in Frankrijk ook meegemaakt, maar dan werd de tent altijd gerund door niet Fransen. Ik generaliseer niet; ik put uit 27 jaar ski-ervaring. Ik moet wel zeggen dat mijn Frans niet al te best is ;-)

Je onvrede met die gebeurtenis toen snap ik. Wellicht wist het barpersoneel niet van die regel. Ze hadden dan wel zo coulant kunnen zijn om geld terug te geven. Vanuit de vegers geredeneerd snap ik wel weer dat die weinig zin hebben om bij elk terras te gaan wachten tot iedereen zijn glas leeg heeft en nog een plas heeft gedaan. Een taalbarrière helpt in zo’n situatie ook niet echt.
Wat ik niet snap is dat je door 1 gebeurtenis een heel land af lijkt te schrijven. Overal wonen aardige mensen en eikels.

Volgens mij rammelt er aardig wat aan je verhaal. Om 1600 sluiten hooguit de veraf gelegen liften, de pistes worden over het algemeen door het liftpersoneel gecontroleerd en die skieen hooguit met twee of drie, die hebben gewoon hun eigen kleding en lijken niet op skileraren.

Ik heb alle grote skiegebieden in frankrijk gehad, inclusief trois vallees maar ben nog nooit gevraagd de piste/restaurant te verlaten, laat staan dat het me opgelegd werd.

goh, 'k kan de TS wel volgen … in tignes werden we ook zéér vriendelijk gevraagd (mwoh) om nota bene de laatste hut voor Tignes zelf (dus letterlijk minder dan 1 minuut skiën van het verblijf) te verlaten op exact de laatste minuut van de opening van de liften (konden we gewoon volgen … we zater eronder). De waard had twee minuten daarvoor ook zeer weinig moeite met het opnemen van een bestelling :).

Then again … je kan gewoon overal zwaar pech hebben ;-)

Tenzij het medio december was (en het 16h30 al flink donker wordt op de piste), denk ik dat de topicstarter zich wellicht vergist in de tijd, wellicht was het al 17h00. En skiën over afgesloten pistes is gevaarlijk, zeker als in de schemering een pistebully omhoog rijdt.

Mocht je Frankrijk nog een herkansing willen geven, dan kan ik Chamonix en Val d’Isere aanraden. Geen “Franse Slag”, maar professionaliteit en gastvrijheid van hoge internationale klasse. Een stuk duurder, maar alles is er zoveel beter geregeld.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie